moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Lojalny skrzydłowy Boeinga

Na początku maja Boeing zaprezentował w Australii model samolotu bezzałogowego Loyal Wingman ATS (Airpower Teaming System). Trzy prototypy tej maszyny mają w przyszłości posłużyć do badań nad tym, jak je zintegrować z samolotami załogowymi. Na początku „lojalny skrzydłowy” ma współpracować z australijskimi myśliwcami F/A-18 E/F Super Hornet i samolotami walki radioelektronicznej EA-18G Growler. Jeśli projekt zakończy się sukcesem, niewykluczone, że bezzałogowiec Boeinga będzie pierwszą tego rodzaju maszyną wspierającą F-35.

Samoloty bezzałogowe nie są oczywiście niczym nowym, jednakże jak dotąd nie wykonują one swych misji w sposób autonomiczny, są bowiem sterowane przez operatorów. Tymczasem idea wykorzystania na polu walki tzw. roju maszyn tego rodzaju zakłada coś zgoła innego. W przyszłości dzięki rozwojowi sztucznej inteligencji bezzałogowce mogłyby komunikować się zarówno między sobą, jak i z maszynami załogowymi, wymieniać niezbędne dane i wypełniać określony katalog misji autonomicznie. Pozwoli to zmniejszać ryzyko nie tylko dla najcenniejszego zasobu sił powietrznych, jakim są piloci, lecz także dla wartych dziesiątki, a czasem i setki milionów dolarów płatowców, które nie są już dostępne w tysiącach i setkach egzemplarzy, jak było to w przeszłości. Potencjalna utrata eskadry maszyn załogowych może w przyszłości zadecydować o losach całej operacji, a czas ich zastąpienia na pewno nie będzie liczony w godzinach, a często nawet nie w dniach. Bezzałogowce powinny więc stwarzać możliwość taniego, dostępnego i efektywnego zwielokrotnienia potencjału bojowego lotnictwa. Konstrukcja Boeinga to znaczący krok w tym kierunku.

Loyal Wingman ma 11,7 m długości i zasięg przekraczający 2700 km, wykonany jest z zastosowaniem technologii obniżonej wykrywalności (stealth). Przednią część samolotu, o długości 2,6 m, stanowi łatwo wymienialny moduł o pojemności blisko 1,5 m3. W zależności od rodzaju misji może on w sobie mieścić różnego rodzaju wyposażenie: kamery i innego typu sensory czy też urządzenia służące np. do walki radioelektronicznej. Loyal Wingman ma się poruszać z dużą prędkością poddźwiękową, a także mieć zdolności lotu i manewrowania podobne do myśliwców – tak w listopadzie ubiegłego roku zapewniali przedstawiciele australijskiego oddziału Boeinga. Wówczas to ukończono próbne loty pomniejszoną wersją samolotu, a jeśli wierzyć deklaracjom producenta, oblatywanie wersji pełnoskalowej powinno odbyć się jeszcze w tym roku.

Trzy prototypy, które zostaną dostarczone Australijskim Królewskim Siłom Powietrznym, posłużą do serii testów, mających ostatecznie określić skalę i możliwy zakres użycia płatowców. Najpierw zostaną one zintegrowane z innymi maszynami Boeinga – Super Hornetami i Growlerami, ale w dalszej kolejności mówi się także o samolotach zwalczania okrętów podwodnych P-8 Poseidon czy maszynach wczesnego ostrzegania E-7 Wedgetail oraz oczywiście produkowanych przez Lockheeda Martina myśliwcach F-35.

Program dotyczący „lojalnego skrzydłowego” jest kluczowy dla dalszego rozwoju myśliwców V i kolejnych generacji. Opracowanie podobnej maszyny to np. część europejskiego programu „Future Combat Air System” (FCAS), rozwijanego przez Francję, Niemcy i Hiszpanię, który zakłada skonstruowanie myśliwca VI generacji. Projekt Boeinga, jeśli zakończy się powodzeniem i spełni pokładane w nim oczekiwania, ma szansę odnieść znaczny sukces komercyjny. Jeśli bowiem Loyal Wingman stanie się pierwszym tego rodzaju bezzałogowcem zintegrowanym z F-35, będzie można go oferować kolejnym państwom, które kupiły ten typ myśliwca.

Rafał Ciastoń , ekspert ds. stosunków międzynarodowych, technologii militarnych i konfliktów zbrojnych

autor zdjęć: Boeing

dodaj komentarz

komentarze


Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Mity i manipulacje
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
MID w nowej odsłonie
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Operacja NATO u brzegów Estonii
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Wyrównać szanse
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Koniec dzieciństwa
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Kircholm 1605
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
Brytyjczycy na wschodniej straży
Żołnierze na trzecim stopniu podium
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Wellington „Zosia” znad Bremy
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
W wojsku orientują się najlepiej
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Niespokojny poranek pilotów
Bóbr na drodze Hannibala
Niezłomni w obronie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Husarze bliżej Polski
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Mesko wybuduje fabrykę amunicji
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
Medale dla sojuszników z Niderlandów
„Road Runner” w Libanie
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Nowe zasady dla kobiet w armii
Standardy NATO w Siedlcach
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Edukacja z bezpieczeństwa
„JUR” dla terytorialsów
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Abolicja dla ochotników
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Polski „Wiking” dla Danii
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Sztuka i służba w jednym kadrze
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Rosyjski Ił-20 przechwycony przez polskie MiG-29
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO