moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Lojalny skrzydłowy Boeinga

Na początku maja Boeing zaprezentował w Australii model samolotu bezzałogowego Loyal Wingman ATS (Airpower Teaming System). Trzy prototypy tej maszyny mają w przyszłości posłużyć do badań nad tym, jak je zintegrować z samolotami załogowymi. Na początku „lojalny skrzydłowy” ma współpracować z australijskimi myśliwcami F/A-18 E/F Super Hornet i samolotami walki radioelektronicznej EA-18G Growler. Jeśli projekt zakończy się sukcesem, niewykluczone, że bezzałogowiec Boeinga będzie pierwszą tego rodzaju maszyną wspierającą F-35.

Samoloty bezzałogowe nie są oczywiście niczym nowym, jednakże jak dotąd nie wykonują one swych misji w sposób autonomiczny, są bowiem sterowane przez operatorów. Tymczasem idea wykorzystania na polu walki tzw. roju maszyn tego rodzaju zakłada coś zgoła innego. W przyszłości dzięki rozwojowi sztucznej inteligencji bezzałogowce mogłyby komunikować się zarówno między sobą, jak i z maszynami załogowymi, wymieniać niezbędne dane i wypełniać określony katalog misji autonomicznie. Pozwoli to zmniejszać ryzyko nie tylko dla najcenniejszego zasobu sił powietrznych, jakim są piloci, lecz także dla wartych dziesiątki, a czasem i setki milionów dolarów płatowców, które nie są już dostępne w tysiącach i setkach egzemplarzy, jak było to w przeszłości. Potencjalna utrata eskadry maszyn załogowych może w przyszłości zadecydować o losach całej operacji, a czas ich zastąpienia na pewno nie będzie liczony w godzinach, a często nawet nie w dniach. Bezzałogowce powinny więc stwarzać możliwość taniego, dostępnego i efektywnego zwielokrotnienia potencjału bojowego lotnictwa. Konstrukcja Boeinga to znaczący krok w tym kierunku.

Loyal Wingman ma 11,7 m długości i zasięg przekraczający 2700 km, wykonany jest z zastosowaniem technologii obniżonej wykrywalności (stealth). Przednią część samolotu, o długości 2,6 m, stanowi łatwo wymienialny moduł o pojemności blisko 1,5 m3. W zależności od rodzaju misji może on w sobie mieścić różnego rodzaju wyposażenie: kamery i innego typu sensory czy też urządzenia służące np. do walki radioelektronicznej. Loyal Wingman ma się poruszać z dużą prędkością poddźwiękową, a także mieć zdolności lotu i manewrowania podobne do myśliwców – tak w listopadzie ubiegłego roku zapewniali przedstawiciele australijskiego oddziału Boeinga. Wówczas to ukończono próbne loty pomniejszoną wersją samolotu, a jeśli wierzyć deklaracjom producenta, oblatywanie wersji pełnoskalowej powinno odbyć się jeszcze w tym roku.

Trzy prototypy, które zostaną dostarczone Australijskim Królewskim Siłom Powietrznym, posłużą do serii testów, mających ostatecznie określić skalę i możliwy zakres użycia płatowców. Najpierw zostaną one zintegrowane z innymi maszynami Boeinga – Super Hornetami i Growlerami, ale w dalszej kolejności mówi się także o samolotach zwalczania okrętów podwodnych P-8 Poseidon czy maszynach wczesnego ostrzegania E-7 Wedgetail oraz oczywiście produkowanych przez Lockheeda Martina myśliwcach F-35.

Program dotyczący „lojalnego skrzydłowego” jest kluczowy dla dalszego rozwoju myśliwców V i kolejnych generacji. Opracowanie podobnej maszyny to np. część europejskiego programu „Future Combat Air System” (FCAS), rozwijanego przez Francję, Niemcy i Hiszpanię, który zakłada skonstruowanie myśliwca VI generacji. Projekt Boeinga, jeśli zakończy się powodzeniem i spełni pokładane w nim oczekiwania, ma szansę odnieść znaczny sukces komercyjny. Jeśli bowiem Loyal Wingman stanie się pierwszym tego rodzaju bezzałogowcem zintegrowanym z F-35, będzie można go oferować kolejnym państwom, które kupiły ten typ myśliwca.

Rafał Ciastoń , ekspert ds. stosunków międzynarodowych, technologii militarnych i konfliktów zbrojnych

autor zdjęć: Boeing

dodaj komentarz

komentarze

~konstruktor
1764226920
Loyal Wingman - jak dotad - pokazal ze jest w stanie latac. Maszyna ta nie jest przystosowana do przenoszenia jakiejkolwiek broni, a Boeing i USAF wykazuja nikle zainteresowanie tym projektem, mimo ze jest to projekt Boeinga. Jako urzadzenie do odwracania uwagi czy zmylenia przeciwnika rowniez nie ma sensu, gdyz istnieja tansze i skuteczniejsze systemy skutecznie wypelniajace to zadanie. Slowem, nie jest to cud techniki jak usiluje sie to przedstawic w artykule.
09-80-95-8B

Gotowi na zagrożenia cyfrowe
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Polscy marynarze na misjach
Więcej Herculesów dla Abramsów
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Mundurowi z benefitami
Militarne Schengen
Plan na WAM
Najdłuższa noc
Marynarze podjęli wyzwanie
„Horyzont” przeciw dywersji
Wojsko ma swojego satelitę!
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Buzdygan dowódcy Żelaznej Dywizji wraca do gry
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Pewna inwestycja w niepewnych czasach
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Po co wojsku satelity?
Obywatele chcą być #wGotowości
Wojskowy bus do szczęścia
Zwrot na Bałtyk
Pociski rakietowe dla Husarzy
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Komplet medali wojskowych na ringu
Razem na ratunek
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Nowe Kraby w Sulechowie
Polski „Wiking” dla Danii
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Zwalczyć strach, rozwiać mity
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Wojsko na Horyzoncie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
AW149 made in Poland
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Nowe zasady dla kobiet w armii
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Gdy ucichnie artyleria
The Darker, the Better
107 lat polskiej Marynarki Wojennej
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
W krainie Świętego Mikołaja
Dzień wart stu lat
Udany start Peruna
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Pancerniacy jadą na misję
Niebo pod osłoną
Kapral Bartnik mistrzem świata
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Noc Dnia Podchorążego
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO