moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Humber już w Polsce!

Na pokładzie samolotu C-130E Hercules z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego do Polski przyleciał Humber, historyczny pojazd z czasów II wojny światowej.

Załadunek brytyjskiego samochodu pancernego odbył się we Włoszech, w bazie Sigonella, dokąd 12 maja br. poleciały samoloty 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego. Na pokładach C-130E Hercules z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego oraz CASA C-295M z 8. Bazy Lotnictwa Transportowego odbył się transport żołnierzy II zmiany Polskiego Kontyngentu Wojskowego (PKW) IRINI do Sigonelli.

Podczas lotu powrotnego z Włoch do Polski, na pokładzie C-130E Hercules „podróżował” nietypowy ładunek: Humber - pojazd z okresu II wojny światowej. Samochód pancerny został dzień wcześniej załadowany na pokład samolotu przez specjalnie do tego przygotowany personel 3. Skrzydła oraz żołnierzy PKW IRINI. Nietypowy ładunek został w bezpieczny sposób umieszczony w samolocie, tak aby bezpiecznie i stabilnie dolecieć na wrocławskie lotnisko. Następnie pojazd zostanie przekazany do Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu.

To nie pierwszy przypadek, kiedy załoga z powidzkiej bazy transportowała historyczny pojazd. W październiku 2012 r., również na pokładzie C-130E Hercules, do Polski przyleciał czołg Renault FT-17.

Transport lotniczy żołnierzy i ładunków, także w ramach polskich kontyngentów wojskowych, to tylko jedno z wielu zadań do których przeznaczone jest 3 Skrzydło Lotnictwa Transportowego. Ponadto realizuje całe spectrum działań do których można zaliczyć zadania związane z utrzymaniem lotniczego systemu poszukiwawczo-ratowniczego, lotnicze wsparcie operacji specjalnych oraz powietrzno-desantowych, transport obywateli w ramach lotów deportacyjnych, udział w akcjach pomocy humanitarnej oraz zabezpieczanie Akcji Serce i ewakuacji medycznych.

Tekst: kpt. Martyna Fedro-Samojedny

red. PZ

autor zdjęć: st. sierż. Emil Węglowski

dodaj komentarz

komentarze


Cios w plecy
Krok ku niezależności
Wojskowi szachiści z medalem NATO
WOT sprawdzał się w Nowej Dębie
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Debiut polskich Patriotów
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Hekatomba na Woli
„Road Runner” w Libanie
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Z najlepszymi na planszy
Czołgiści w ogniu
Wielkie zbrojenia za Odrą
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Kurs dla najlepszych w SERE
Największy transport Abramsów w tym roku
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Zwycięska batalia o stolicę
Miliardy na budowę schronów
Pożegnanie z Columbią
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Brytyjczycy żegnają Malbork
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
17 września 1939. Nigdy więcej
Apache’e nad Inowrocławiem
NATO – jesteśmy z Polską
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Brytyjczycy na wschodniej straży
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Człowiek w pętli
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Black Hawki nad Warszawą
Orlik na Alfę
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Rekompensaty na nowych zasadach
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Dwie agresje, dwie okupacje
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Husarz z polskim instruktorem
Święto Wojsk Lądowych
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Eurokorpus pod hiszpańskim dowództwem
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
W poszukiwaniu majora Serafina

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO