moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Amerykanie odmładzają F-16

Równolegle z wprowadzaniem do US Air Force nowej generacji myśliwca F-35A Lightning II Amerykanie modernizują część swoich samolotów bojowych F-16. Tak by mogły pozostać w służbie do połowy XXI wieku. Zmiany obejmują między innymi montaż nowego radaru oraz przystosowanie maszyn do przenoszenia najnowocześniejszego uzbrojenia.

W końcu kwietnia siły powietrzne Stanów Zjednoczonych poinformowały, że gotowa jest aktualizacja oprogramowania oznaczona jako Operational Flight Program M-series 7.2+, która ma być instalowania w nowszych wersjach ich myśliwców F-16 Fighting Falcon. Koszty jej opracowania i przebadania wyniosły 455 mln dolarów.

Operational Flight Program M-series 7.2+ została stworzona przez US Air Force. Pracowali nad nią m.in. specjaliści z 309th Software Engineering Group z bazy lotniczej Hill w Utah. Stworzone przez nich oprogramowanie przetestowano w myśliwcach F-16, które wykonały ponad 4200 lotów trwających 4600 godzin, m.in, podczas ubiegłorocznych ćwiczeń „Northern Edge”.

Zaktualizowane oprogramowanie przeznaczone jest dla myśliwców F-16C/D Block 40/42 i Block 50/52. Amerykańskie lotnictwo otrzymało ich 731 w latach 1988-2004. Obecnie ponad 600 tych maszyn jest na stanie US Air Force i Air National Guard. Nowe oprogramowanie wpisuje się w rozpoczęty w 2017 roku program wydłużenia czasu użytkowania części „szesnastek”, czyli Service Life Extension Program. Umożliwi on zachowanie ich w służbie do 2048 roku lub nawet dłużej.

Producent maszyn Lockheed Martin dokona modyfikacji struktur płatowców od grodzi, przez skrzydła, po owiewkę kabiny. Według oryginalnego projektu czas użytkowania myśliwców miał wynosić 8 tys. godzin lotu. Po dokonanych zmianach zwiększy się on do co najmniej 12 tys. godzin.

Innym kluczowym założeniem SLEP jest wymiana radarów. Myśliwce w wersji Block 40/42 są wyposażone w radiolokator AN/APG-68(V)1. Natomiast w Block 50/52 początkowo montowano AN/APG-68(V)5, który potem zastąpiono AN/APG-68(V)9 (ta wersja myśliwca bywa oznaczana jako Block 50+/52+). Postanowiono zastąpić je nowym AN/APG-83 SABR z anteną ze skanowaniem elektronicznym (Active Electronically Scanned Array), który produkuje koncern Northrop Grumman. Jako pierwsze otrzymały ten radiolokator maszyny F-16 Block 70/72, które były przeznaczone na eksport. Jest on również oferowany zagranicznym użytkownikom starszych wersji „szesnastek”. W 2018 roku radar tego typu zamontowano do testowania w innym, zaawansowanym wiekowo, amerykańskim samolocie bojowym – F/A-18C z lotnictwa piechoty morskiej.

Umowę na dostawę 72 radarów AN/AP-83 SABR podpisano z Northrop Grummanem w maju 2017 roku. Dwa lata później w umowie ramowej założono dostawę do 372 radarów do 2027 roku. Ta liczba wskazuje poniekąd, ile ze swych F-16 Amerykanie zamierzają zachować do połowy wieku.

Pentagon zdecydował, że jako pierwsze w radiolokatory AESA zostaną wyposażone F-16 należące do Air National Guard. Jednostki myśliwskie lotniczej gwardii odpowiadają bowiem na co dzień za ochronę przestrzeni powietrznej kontynentalnej części Stanów Zjednoczonych. W styczniu tego roku poinformowano, że wyposażone w nową stację radiolokacyjną maszyny trafiły do 121 Eskadry ze 113 Skrzydła Myśliwskiego Gwardii Narodowej, którego zadaniem jest ochrona nieba nad Waszyngtonem. Stąd jednostka znana jest jako „Capital Guardians”.

Aktualizacja oprogramowania pozwoli także myśliwcom Block 40/42 i Block 50/52 z USAF używać nowych systemów uzbrojenia, takich jak pociski manewrujące AGM-158B JASSM-ER. A także najnowszej wersji pocisku powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM. Poza tym unowocześnienie obejmie jeszcze ponad 40 innych usprawnień, które mają m.in. poprawić precyzję uzbrojenia przeznaczonego do bezpośredniego wsparcia i zmniejszyć obciążenia pilota.

Amerykańska oferta modernizacyjna może być interesująca także dla Polski. Nasze siły powietrzne dysponują myśliwcami F-16C/D Block 52+, które otrzymały w latach 2006-2009. Polskie samoloty były wówczas najbardziej zaawansowanymi spośród wszystkich „szesnastek” w siłach powietrznych NATO. Jednak to się zmienia – F-16 Block 70 kupiły już Bułgaria i Słowacja. Choć polskie Jastrzębie są nowsze niż F-16, jakimi dysponuje lotnictwo amerykańskie, to w przyszłej dekadzie konieczna będzie decyzja o ich unowocześnieniu, by zachowały swoje zdolności bojowe i mogły współdziałać z kupionymi F-35A.

Tadeusz Wróbel

autor zdjęć: USAF

dodaj komentarz

komentarze


Jutrzenka swobody
 
„Złote Kolce” dla sportowców-żołnierzy
Olympus in Paris
Ile OPW w 2025 roku?
Żołnierze, zdaliście egzamin celująco
Strategiczne partnerstwo
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Jacek Domański: Sport jest narkotykiem
Polski wkład w F-16
Umowa na BWP Borsuk w tym roku?
Ostre słowa, mocne ciosy
Szef MON-u o podkomisji smoleńskiej
Zostań podchorążym wojskowej uczelni
Rosomaki na Litwie
Polska liderem pomocy Ukrainie
Breda w polskich rękach
Capstrzyk rozpoczął świętowanie niepodległości
Kamień z Szańca. Historia zapomnianego karpatczyka
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Powstanie Fundusz Sztucznej Inteligencji. Ministrowie podpisali list intencyjny
Nurkowie na służbie, terminal na horyzoncie
Foka po egejsku
Zapomogi dla wojskowych poszkodowanych w powodzi
Silne NATO również dzięki Polsce
Świętujemy naszą niepodległość
Baza w Redzikowie już działa
Kontrakt na koparki
Wzlot, upadek i powrót
Nowe pojazdy dla armii
Kolejne FlyEye dla wojska
Polsko-czeska współpraca na rzecz bezpieczeństwa
Drony w sieci
Kancelaria Prezydenta: Polska liderem pomocy Ukrainie
Polskie „JAG” już działa
Pioruny na unijnym rynku
Nasza Niepodległa – serwis na rocznicę odzyskania niepodległości
Rumunia, czyli od ćwiczeń do ćwiczeń
Wielka pomoc
Czworonożny żandarm w Paryżu
Karta dla rodzin wojskowych
Patriotyzm na sportowo
Pod osłoną tarczy
Podlasie jest bezpieczne
Udane starty żołnierzy na lodzie oraz na azjatyckich basenach
Ukwiał po nowemu
Odznaczenia dla amerykańskich żołnierzy
Siła w jedności
Polski producent chce zawalczyć o „Szpeja”
Olimp w Paryżu
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Do czterech razy sztuka, czyli poczwórny brąz biegaczy na orientację
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Kto dostanie karty powołania w 2025 roku?
Polskie mauzolea i wojenne cmentarze – miejsca spoczynku bohaterów
„Bezpieczne Podlasie” na półmetku
Jak dowodzić plutonem szturmowym? Nowy kurs w 6 BPD
Czarne Pantery w Braniewie
Byłe urzędniczki MON-u z zarzutami
Żołnierze z Mazur ćwiczyli strzelanie z Homarów
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Nowi generałowie w Wojsku Polskim
Hokeiści WKS Grunwald mistrzami jesieni
Zmiana warty w PKW Liban
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Mamy BohaterONa!
Zawsze z przodu, czyli dodatkowe oko artylerii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO