moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”

Przechwytywali samoloty, pomagali załogom statków powietrznych, które straciły łączność radiową i prowadzili walki powietrzne w różnych konfiguracjach. Między innymi takie zadania podczas ćwiczeń „Ramstein Alloy” wykonywali piloci z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Lotnicy od czterech miesięcy pełnią służbę w ramach PKW „Orlik” w Estonii.

„Ramstein Alloy” to ćwiczenia organizowane od lat przez Sojusznicze Dowództwo Sił Powietrznych NATO. Zawsze rozgrywane są w przestrzeni powietrznej Litwy, Łotwy i Estonii, a ich celem jest doskonalenie procedur związanych z patrolowaniem i zadaniami typu air policing.

W pierwszej w tym roku edycji ćwiczeń wzięło udział kilkudziesięciu pilotów krajów członkowskich NATO z Polski, Belgii, Litwy, Łotwy, Estonii, Niemiec, Czech oraz państw partnerskich Sojuszu – Finlandii i Szwecji. W powietrzu spotkały polskie i belgijskie F-16, fińskie F-18, szwedzkie Gripeny, niemieckie Eurofightery. Zadania wykonywały także litewski transportowiec C-27J Spartan, estońskie samoloty L-39, niemiecki tankowiec A400M, śmigłowce oraz natowski samolot wczesnego ostrzegania i kontroli AWACS.

REKLAMA

– Polskie samoloty F-16 zostały poderwane, gdy litewski transportowiec C-27J Spartan podczas lotu pomiędzy Estonią a Finlandią utracił łączność radiową – mówi ppłk pil. Krzysztof Duda, dowódca polskiego kontyngentu „Orlik” w Estonii. Z ramienia polskich sił powietrznych to właśnie piloci z „Orlika”, którzy od czterech miesięcy strzegą granic powietrznych krajów bałtyckich, wzięli udział w „Ramstein Alloy”. – Ponieważ zgodnie ze scenariuszem ćwiczeń, nie było łączności z załogą Spartana, to nasi piloci jedynie za pomocą sygnałów niewerbalnych mogli wydać im polecenia, a następnie eskortować ich przelot. W takich przypadkach cywilna maszyna zawsze podporządkowuje się samolotom wojskowym – opowiada ppłk Duda.

Podczas ćwiczeń piloci polskich wielozadaniowych F-16 wykonywali także misje przechwycenia samolotu, który zgodnie ze scenariuszem, naruszył przestrzeń powietrzną krajów bałtyckich. – Początkowo samolot eskortowały belgijskie F-16, później my przejęliśmy odpowiedzialność za naruszyciela. Zadaniem pilotów było zmuszenie go do lądowania na estońskim lotnisku w Ämari – wyjaśnia dowódca PKW „Orlik”.

Piloci brali także udział w operacjach rozpoznawczych. Mieli np. określić kierunek lotu i wysokość, na jakiej porusza się inny statek powietrzny. Sfotografować jego uzbrojenie i wyposażenie, a także numery boczne, które pozwalają na identyfikację samolotu z konkretną jednostką wojskową.

– Najciekawszym epizodem ćwiczenia były dla pilotów walki powietrzne – mówi mjr Tomasz Antkowiak, oficer prasowy dziewiątej zmiany PKW „Orlik”. – W tej części ćwiczenia brały udział myśliwce F-16, F-18, JAS-39 Gripen oraz Eurofighter – dodaje. Polscy piloci symulowane walki prowadzili z niemieckimi i fińskimi myśliwcami. – To była doskonała okazja, by szlifowali umiejętności na poziomie taktycznym. Walka powietrzna to dla pilota wojskowego podstawa, ale takie umiejętności też trzeba trenować – podkreśla ppłk Duda, dowódca PKW. Piloci prowadzili walkę w różnych konfiguracjach, m.in. dwa na dwa, dwa na jeden i jeden na jeden.

Poza tym, podczas manewrów „Ramstein Alloy” przećwiczono np. działania poszukiwawczo-ratownicze, gdy po symulowanej katastrofie belgijskiego F-16 pilota samolotu odnalazła załoga litewskiego Mi-8. Eurofihtery i Airbus A400M przećwiczyły tankowanie w powietrzu, a belgijskie i szwedzkie myśliwce przechwyciły lecący na niskiej wysokości i z niewielką prędkością śmigłowiec.

Natowskie ćwiczenia z cyklu „Ramstein Alloy” zostały zapoczątkowane dwanaście lat temu. Choć przez lata zmieniały się nazwy manewrów, to ich cel wciąż pozostaje ten sam. To integracja lotnictwa natowskiego oraz państw partnerskich, doskonalenie pilotów w misjach typu air policing. „Ramstein Alloy” zawsze odbywają się w przestrzeni Litwy, Łotwy i Estonii, czyli krajów, które nie mają swojego lotnictwa bojowego.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: NATO

dodaj komentarz

komentarze

~www
1599334320
no i jak im poszlo w tej walce z niemcami?
5C-E7-2E-B9

McCarthy: Żołnierze USA w Polsce zwiększają bezpieczeństwo całego regionu
 
Urodzony żołnierz
Coraz więcej chętnych do armii
Dodatki dla specjalsów po nowemu
W stołecznej hali Expo XXI powstaje szpital tymczasowy
Charytatywny rekord Buzdygana
Miasto niezłomne składa broń
Obrady ministrów obrony NATO
Zobacz wystawę o gen. Maczku
Święto sportowców w mundurach
Rozejm dla prowadzenia wojny
84 medale żołnierzy na mistrzostwach kraju
Kierunek Turcja, czyli nowa misja polskich żołnierzy
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
Gotowi na trzynastą zmianę
Ukraiński kurs na Zachód
Żołnierze w „ustawie o dobrym samarytaninie”
Komisje sejmowe o umowie z USA
NATO o przyszłości misji w Iraku i Afganistanie
Invictus Games rzuca weteranom wyzwanie
Włosko-polski czołg?
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Among Us, Allies
COVID-19 – zagrożenie koordynowane
Jakie tajemnice nadal skrywa pole bitwy o Westerplatte?
Żołnierze zdobyli 13 medali na mistrzostwach Polski w strzelectwie i kolarstwie
Pancerniacy z NATO rywalizowali na Łotwie
Czarna Dywizja triumfuje na Spartakiadzie Wojskowej
Polsko-amerykańskie szkolenie transportowców
Posłowie o przyczynach tragedii z 10 kwietnia
„Astral Knight” – sojusznicza integracja w powietrzu
Galowy na półkę. Polowy to podstawa!
Laserowa artyleria US Army
Admirał Bauer nowym szefem Komitetu Wojskowego NATO
Uczniowie o zbrodni katyńskiej
Pilica – ostateczne odliczanie
Jeszcze więcej OPW
Tak się ćwiczy na rumuńskich poligonach
Terytorialsi nie ustają z pomocą
Żołnierze NATO na polskich drogach
Lesson on How to Overcome Difficulties
F-16 kończą misję w Estonii
31 medali marynarzy i rezerwistów na torze kolarskim
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
Nowy sprzęt dla cyfrowej brygady
Szef MON ma koronawirusa
Sukces polskich wioślarzy na mistrzostwach Europy
Amerykanie odmładzają F-16
Amunicja z Meska
Korpus WOT i nowe specjalności w armii
Kolejne Bieliki wylądowały w Dęblinie
Nowe wojskowe karetki kupione
„Gepard’ 20” na Mazurach
Brother from Overseas
Pod sztandarami Zielonej Wyspy
Terytorialsi pomagają przy budowie szpitala tymczasowego
900 tys. zł na pomoc dla kombatantów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO