moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Strategiczny most powietrzny

Dwadzieścia minut po godzinie trzeciej rano na wrocławskim lotnisku Strachowice wylądował potężny ukraiński samolot An-124-100 Rusłan. Na pokładzie drugiej pod względem wielkości na świecie maszyny znajdowało się 50 ton środków ochrony osobistej dla personelu medycznego. To sprzęt niezbędny do walki z epidemią koronawirusa.

Na blisko 230 paletach transportowych z Szanghaju w Chinach trafiło do Polski 190 tys. maseczek, milion rękawiczek, 180 tys. kombinezonów ochronnych oraz 50 tys. gogli. Ładunek, który w dobie pandemii COVID-19 jest wyjątkowo cenny, zajął 371 metrów sześciennych ładowni potężnej maszyny. Towar kupiła w Chinach Agencja Rozwoju Przemysłu. Wojsko podjęło się nie tylko jego przetransportowania, ale także wyładunku w miejscu docelowym. Zajął się tym wyspecjalizowany wojskowy zespół przeładunków lotniczych Komendy Obsługi Lotniska Wrocław. 22-osobowa grupa żołnierzy pod dowództwem por. Adriana Urbańskiego wykonała to zadanie w zaledwie trzy godziny.

Jak poinformował nas Szymon Płoński, przedstawiciel zespołu zagranicznego ds. dostaw materiałów medycznych Agencji Rozwoju Przemysłu, środki ochrony po wyładowaniu z samolotu trafiły wprost na samochody ciężarowe, które przetransportują je do trzech magazynów Agencji Rezerw Materiałowych – w Ostrowi Mazowieckiej, Lublińcu oraz Strzałkowie. Tam decyzją ministerstwa zdrowia zostaną rozdysponowane do najbardziej potrzebujących szpitali i placówek medycznych.

Film: Bogusław Politowski/polska-zbrojna.pl

Czwartkowa dostawa samolotem An-124-100 Rusłan oraz utworzenie przez wojsko mostu powietrznego na potrzeby transportu towarów w związku z epidemią odbyła się w ramach wielonarodowego programu SALIS (Strategic Airlift International Solution), którego Polska jest członkiem. Został on stworzony w ramach wspólnej inicjatywy 9 państw członkowskich NATO – Belgii, Czech, Francji, Niemiec, Węgier, Norwegii, Polski, Słowacji i Słowenii – w celu zapewnienia zdolności do wojskowego transportu strategicznego. Możliwości te wykorzystywane są do prowadzenia operacji NATO i Unii Europejskich oraz zabezpieczania innych potrzeb państw członkowskich, takich jak misje humanitarne czy – jak obecnie – do walki z pandemią koronawirusa. Przewozy lotnicze w ramach programu SALIS koordynuje Szefostwo Transportu i Ruchu Wojsk – Centrum Koordynacji Ruchu Wojsk podległe MON.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: Bogusław Politowski

dodaj komentarz

komentarze


Zmierzyli się z własnymi słabościami
Noc Dnia Podchorążego
Polski „Wiking” dla Danii
Wojsko przetestuje nowe technologie
Plan na WAM
Pociski rakietowe dla Husarzy
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Militarne Schengen
The Darker, the Better
Wojsko na Horyzoncie
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Komplet medali wojskowych na ringu
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nowe zasady dla kobiet w armii
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Nowe Kraby w Sulechowie
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Pancerniacy jadą na misję
wGotowości do reakcji
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Najdłuższa noc
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Wojsko ma swojego satelitę!
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Zwrot na Bałtyk
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
AW149 made in Poland
Mundurowi z benefitami
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Po co wojsku satelity?
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Niebo pod osłoną
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Gdy ucichnie artyleria
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Dzień wart stu lat
Przygotowani znaczy bezpieczni
Uczelnie łączą siły
Skytrucki dla Niemiec
Wojskowy bus do szczęścia
Kapral Bartnik mistrzem świata
Z Su-22 dronów nie będzie
W krainie Świętego Mikołaja
Razem na ratunek
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Gotowi na zagrożenia cyfrowe
Czwarta dostawa Abramsów
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Więcej Herculesów dla Abramsów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO