moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Saperzy w akcji - co kryją mosty na Dolnym Śląsku?

O dużym szczęściu mogą mówić pracownicy firmy remontującej most drogowy przez rz. Kaczawę na drodze wojewódzkiej w miejscowości Stara Kraśnica (gm. Świerzawa, pow. Złotoryja, woj. dolnośląskie). Podczas prac ziemnych na przyczółku mostu koparka odkopała i uszkodziła oryginalną skrzynkę na niemieckie ładunki wybuchowe, które miały posłużyć do wysadzenia tego mostu przez wycofujące się wojska niemieckie w ostatnich dniach II wojny światowej w tym rejonie.

27 marca o godzinie 14.20 Patrol Saperski nr 23 z 23 Śląskiego Pułku Artylerii z Bolesławca otrzymał zgłoszenie o znalezieniu ładunków materiałów wybuchowych w czasie remontu mostu. Dowódca patrolu st. chor. sztab. Radosław Mazur zakwalifikował to zgłoszenie jako PILNE i już o godzinie 15.40 saperzy byli na miejscu zdarzenia.

Po przeprowadzeniu rozpoznania saperzy stwierdzili, że koparka uszkodziła skrzynię drewniano-metalową na niemieckie ładunki wybuchowe typu Sprengkorper 28, skrzynia była pusta, ale pod nią znajdowały się materiały wybuchowe w trzech kostkach po 200 g. Dowódca patrolu podjął decyzję o sprawdzeniu całego mostu pod względem występowania innych przedmiotów wybuchowych. W czasie sprawdzenia mostu saperzy wykryli na przeciwległym przyczółku mostu, na drugim brzegu rzeki, drugą skrzynię na niemieckie ładunki saperskie umieszczoną w koronie mostu – jednakże i ta skrzynia była pusta.

W czasie działań saperskich patrolu zachowano wszelkie możliwe środki bezpieczeństwa, gdyż niemieccy wojskowi saperzy bardzo często ustawiali w takich miejscach pułapki saperskie w postaci dodatkowo założonych pod skrzyniami na materiał wybuchowy min. Z informacji historycznych wynika, że na terenie Dolnego Śląska niemieccy żołnierze często przygotowywali mosty do wysadzenia w trakcie wycofywania się w kierunku południowo-zachodnim, jednakże nie wszystkie udało się im skutecznie wysadzić.

W trakcie tej akcji patrol saperski współdziałał z innymi służbami, m.in. funkcjonariuszami policji z Komendy Powiatowej Policji ze Złotoryi, strażakami z Ochotniczej Straży Pożarnej ze Świerzawy oraz Zespołem Ratownictwa Medycznego ze Złotoryi.

Na czas działań saperów niezbędne było przeprowadzenie ewakuacji mieszkańców sześciu domów jednorodzinnych oraz zamknięcie okolicznych dróg w tym drogę wojewódzką nr 364.

Podjęte przez patrol materiały wybuchowe zostały przewiezione w pojemnikach przeciwodłamkowych na pojazdach saperskich i zabezpieczone w kontenerowym magazynie materiałów wybuchowych celem dalszego ich zniszczenia. W akcji wzięło udział pięciu saperów Patrolu Saperskiego nr 23 pod dowództwem st. chor. sztab. Radosława Mazura.

Była to 56 akcja likwidacji przedmiotów wybuchowych w tym roku, przeprowadzona przez Patrol Saperski z Bolesławca na terenie 8 powiatów południowo-zachodniej części województwa dolnośląskiego.

Tekst: st. chor. sztab. Radosław Mazur

red. PZ

autor zdjęć: st. chor. sztab. Radosław Mazur

dodaj komentarz

komentarze


„Road Runner” w Libanie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Plan na WAM
Torpeda w celu
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Awanse w dniu narodowego święta
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
„Zamek” pozostał bezpieczny
Dywersja na kolei. Są dowody
Mundurowi z benefitami
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Nowe zasady dla kobiet w armii
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Kosmiczna wystawa
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Pięściarska uczta w Suwałkach
Standardy NATO w Siedlcach
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Brytyjczycy na wschodniej straży
My, jedna armia
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Kaman – domknięcie historii
Marynarze podjęli wyzwanie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Czy to już wojna?
Gdy ucichnie artyleria
Sukces Polaka w biegu z marines
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Ułani szturmowali okopy
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Is It Already War?
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Wojskowy bus do szczęścia
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Im ciemniej, tym lepiej
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Mity i manipulacje
Dzień wart stu lat
Polski „Wiking” dla Danii
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO