moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Darłowo czeka na śmigłowce

Budowa sześciu nowoczesnych hangarów na lotnisku w Darłowie dobiega końca. Będą w nich stacjonowały śmigłowce AW101 przeznaczone do zwalczania okrętów podwodnych. Zgodnie z umową, którą w ubiegłym roku minister obrony podpisał z przedstawicielem producenta, maszyny powinny zostać dostarczone polskiej armii do końca 2022.

Na lotnisku w Darłowie powstało sześć hangarów. Każdy z nich pomieści dwa śmigłowce. Wnętrza są dobrze doświetlone i przestronne, tak by ułatwić obsługę techniczną maszyn. – Dodatkowo tuż obok budynków powstały specjalne powierzchnie przeznaczone do ich rozruchu. Nieopodal znajduje się też pas startowy – wyjaśnia kmdr ppor. Marian Szrama, szef infrastruktury lotniskowej 44 Bazy Lotnictwa Morskiego. W tej chwili trwa odbiór techniczny inwestycji. – Powinien się zakończyć w najbliższym czasie – zapewnia kmdr ppor. Szrama.

Hangary powstawały przez kilka lat. Prace ruszyły, kiedy resort obrony rozpoczął starania o pozyskanie nowych śmigłowców morskich. – Budowa okazała się niełatwa, ponieważ lotnisko położone jest na podmokłym terenie. W grunt trzeba było wbijać pale. Dopiero na nich zostały posadowione poszczególne konstrukcje – wyjaśnia kmdr ppor. Marcin Braszak, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

W budynkach stacjonować będą przede wszystkim śmigłowce AW101, przeznaczone do zwalczania okrętów podwodnych. Każdy z nich dodatkowo zostanie też wyposażony w sprzęt poszukiwawczo-ratowniczy. Umowę na ich pozyskanie resort obrony podpisał w kwietniu ubiegłego roku. Maszyny dostarczy firma PZL „Świdnik”, w której większościowe udziały ma włosko-brytyjska spółka AgustaWestland. Do wyposażenia armii powinny trafić do końca 2022 roku. Dodatkowo siły zbrojne otrzymają pakiet logistyczny i szkoleniowy. Obejmie on szkolenia pilotów oraz personelu technicznego. W Łodzi powstanie też centrum zajmujące się serwisowaniem śmigłowców. Koszt umowy to 1,65 miliarda złotych.

AW101 w różnych wersjach służą w siłach zbrojnych kilkunastu państw. Wielka Brytania na przykład korzysta z tychże śmigłowców w wersji do zwalczania okrętów podwodnych (noszą tam nazwę Merlin). Włochy – podobnie, oprócz tego jednak mają maszyny używane do transportu i desantu. Z kolei Algieria czy Arabia Saudyjska posiada AW101 w wersji do przewozu VIP-ów.

W Polsce cztery śmigłowce AW101 w wersji ZOP/CSAR mają zastąpić wysłużone sowieckie maszyny Mi-14PŁ. Stacjonują one właśnie w Darłowie. Na co dzień przechowywane są na otwartej przestrzeni. – W przypadku nowych śmigłowców hangary są jednak niezbędne. Maszyny są dużo bardziej zaawansowane technicznie. Mają sporo elektroniki, którą trzeba chronić przed nadmiernym oddziaływaniem warunków atmosferycznych – wyjaśnia kmdr ppor. Braszak. Dodaje, że hangarów jest na tyle dużo, iż najpewniej posłużą także starszym śmigłowcom z darłowskiego lotniska.

Rozbudowa infrastruktury to nie jedyne przedsięwzięcie związane z pozyskaniem nowych śmigłowców. – Nasi technicy sukcesywnie podnoszą kwalifikacje językowe. Do obsługi AW101 będzie potrzebna naprawdę dobra znajomość języka angielskiego, ponieważ w tym właśnie języku zostaną sporządzone dotyczące maszyn instrukcje i dokumenty – podkreśla rzecznik brygady.

AW101 to nie jedyne maszyny, które w najbliższych latach ma otrzymać lotnictwo morskie. W ramach programu „Kondor” resort obrony zamierza pozyskać od czterech do ośmiu śmigłowców pokładowych. Chęć ubiegania się o ten kontrakt wstępnie zgłosiło dziewięć podmiotów polskich i zagranicznych.

44 Baza Lotnictwa Morskiego ma lotniska w Darłowie i Siemirowicach. Pierwsze z nich znajduje się w miejscu, gdzie kilkadziesiąt lat temu Niemcy założyli ośrodek testujący tzw. „Ciężkiego Gustawa” – gigantycznych rozmiarów działo kolejowe. Dziś w Darłowie stacjonują śmigłowce do zwalczania okrętów podwodnych Mi-14PŁ, a także maszyny ratownicze Mi-14PŁ/R i W-3WARM Anakonda. Żołnierze pełnią tu także całodobowy dyżur ratowniczy. Załogi śmigłowców SAR niosą pomoc rozbitkom, ewakuują też chorych i rannych z pokładów pływających po Bałtyku jednostek, które akurat znajdują się w polskiej strefie odpowiedzialności.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: PGZ

dodaj komentarz

komentarze


Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Święto sportowców w mundurach
Historyczna „Wisła”
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Amunicja od Grupy WB
Smak służby
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Combat 56 u terytorialsów
Wojsko ma swojego satelitę!
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Seryjny Heron coraz bliżej
Kolejne AW149 nadlatują
Najdłuższa noc
Panczeniści na podium w Hamar
Mundurowi z benefitami
Militarne Schengen
Niebo pod osłoną
Niemieckie wsparcie z powietrza
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
W ochronie granicy
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Pancerniacy jadą na misję
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Trałowce do remontu
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Niemcy dla Tarczy Wschód
Polski Rosomak dalej w produkcji
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Szwedzi w pętli
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Kto zostanie Asem Sportu?
Szukali zaginionych w skażonej strefie
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
Odpalili K9 Thunder
Nowe K9 w Węgorzewie
Dzień wart stu lat
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Plan na WAM
Nowe zasady dla kobiet w armii
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
The Taste of Military Service
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Wisła dopłynęła
Aby granica była bezpieczna
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Gdy ucichnie artyleria
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Gala Boksu na Bemowie
Kalorie to nie wszystko
Służba w kadrze
Formoza – 50 lat morskich komandosów
„Burza” nabiera kształtów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO