moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Darłowo czeka na śmigłowce

Budowa sześciu nowoczesnych hangarów na lotnisku w Darłowie dobiega końca. Będą w nich stacjonowały śmigłowce AW101 przeznaczone do zwalczania okrętów podwodnych. Zgodnie z umową, którą w ubiegłym roku minister obrony podpisał z przedstawicielem producenta, maszyny powinny zostać dostarczone polskiej armii do końca 2022.

Na lotnisku w Darłowie powstało sześć hangarów. Każdy z nich pomieści dwa śmigłowce. Wnętrza są dobrze doświetlone i przestronne, tak by ułatwić obsługę techniczną maszyn. – Dodatkowo tuż obok budynków powstały specjalne powierzchnie przeznaczone do ich rozruchu. Nieopodal znajduje się też pas startowy – wyjaśnia kmdr ppor. Marian Szrama, szef infrastruktury lotniskowej 44 Bazy Lotnictwa Morskiego. W tej chwili trwa odbiór techniczny inwestycji. – Powinien się zakończyć w najbliższym czasie – zapewnia kmdr ppor. Szrama.

Hangary powstawały przez kilka lat. Prace ruszyły, kiedy resort obrony rozpoczął starania o pozyskanie nowych śmigłowców morskich. – Budowa okazała się niełatwa, ponieważ lotnisko położone jest na podmokłym terenie. W grunt trzeba było wbijać pale. Dopiero na nich zostały posadowione poszczególne konstrukcje – wyjaśnia kmdr ppor. Marcin Braszak, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

W budynkach stacjonować będą przede wszystkim śmigłowce AW101, przeznaczone do zwalczania okrętów podwodnych. Każdy z nich dodatkowo zostanie też wyposażony w sprzęt poszukiwawczo-ratowniczy. Umowę na ich pozyskanie resort obrony podpisał w kwietniu ubiegłego roku. Maszyny dostarczy firma PZL „Świdnik”, w której większościowe udziały ma włosko-brytyjska spółka AgustaWestland. Do wyposażenia armii powinny trafić do końca 2022 roku. Dodatkowo siły zbrojne otrzymają pakiet logistyczny i szkoleniowy. Obejmie on szkolenia pilotów oraz personelu technicznego. W Łodzi powstanie też centrum zajmujące się serwisowaniem śmigłowców. Koszt umowy to 1,65 miliarda złotych.

AW101 w różnych wersjach służą w siłach zbrojnych kilkunastu państw. Wielka Brytania na przykład korzysta z tychże śmigłowców w wersji do zwalczania okrętów podwodnych (noszą tam nazwę Merlin). Włochy – podobnie, oprócz tego jednak mają maszyny używane do transportu i desantu. Z kolei Algieria czy Arabia Saudyjska posiada AW101 w wersji do przewozu VIP-ów.

W Polsce cztery śmigłowce AW101 w wersji ZOP/CSAR mają zastąpić wysłużone sowieckie maszyny Mi-14PŁ. Stacjonują one właśnie w Darłowie. Na co dzień przechowywane są na otwartej przestrzeni. – W przypadku nowych śmigłowców hangary są jednak niezbędne. Maszyny są dużo bardziej zaawansowane technicznie. Mają sporo elektroniki, którą trzeba chronić przed nadmiernym oddziaływaniem warunków atmosferycznych – wyjaśnia kmdr ppor. Braszak. Dodaje, że hangarów jest na tyle dużo, iż najpewniej posłużą także starszym śmigłowcom z darłowskiego lotniska.

Rozbudowa infrastruktury to nie jedyne przedsięwzięcie związane z pozyskaniem nowych śmigłowców. – Nasi technicy sukcesywnie podnoszą kwalifikacje językowe. Do obsługi AW101 będzie potrzebna naprawdę dobra znajomość języka angielskiego, ponieważ w tym właśnie języku zostaną sporządzone dotyczące maszyn instrukcje i dokumenty – podkreśla rzecznik brygady.

AW101 to nie jedyne maszyny, które w najbliższych latach ma otrzymać lotnictwo morskie. W ramach programu „Kondor” resort obrony zamierza pozyskać od czterech do ośmiu śmigłowców pokładowych. Chęć ubiegania się o ten kontrakt wstępnie zgłosiło dziewięć podmiotów polskich i zagranicznych.

44 Baza Lotnictwa Morskiego ma lotniska w Darłowie i Siemirowicach. Pierwsze z nich znajduje się w miejscu, gdzie kilkadziesiąt lat temu Niemcy założyli ośrodek testujący tzw. „Ciężkiego Gustawa” – gigantycznych rozmiarów działo kolejowe. Dziś w Darłowie stacjonują śmigłowce do zwalczania okrętów podwodnych Mi-14PŁ, a także maszyny ratownicze Mi-14PŁ/R i W-3WARM Anakonda. Żołnierze pełnią tu także całodobowy dyżur ratowniczy. Załogi śmigłowców SAR niosą pomoc rozbitkom, ewakuują też chorych i rannych z pokładów pływających po Bałtyku jednostek, które akurat znajdują się w polskiej strefie odpowiedzialności.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: PGZ

dodaj komentarz

komentarze


Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
 
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Broń przeciwko wrogim satelitom
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
NATO przechodzi do działania
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Inwestycja w żołnierzy
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Odbudowa obrony cywilnej kraju
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
The Power of Infrastructure
Pancerny kot w polskim wojsku
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Kajakami po medale
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Pionierski dron
Podejrzane manewry na Bałtyku
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Planowano zamach na Zełenskiego
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Śmierć gorsza niż wszystkie
Ewakuacja Polaków z Izraela
Policjanci w koszarach WOT
Wyższe stawki dla niezawodowych
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Święto sportów walki w Warendorfie
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Ratownik w akcji
Bezpieczniejsza Europa
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Drukowanie dronów
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Specjalsi pod nowym dowództwem
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Strażnicy polskiego nieba
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Podróż w ciemność
Wypadek Rosomaka
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
Flyer, zdobywca przestworzy
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
„Różycki” zwodowany
Świat F-35
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO