moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Szwedzki baypass przed „Orką”

Minister Mariusz Błaszczak zapowiedział, że wojsko chce od Szwecji pozyskać używane jednostki jako rozwiązanie pomostowe, dopóki Polska nie kupi nowych okrętów podwodnych w ramach programu „Orka”. Najprawdopodobniej chodzi o dwa okręty klasy Södermanland. Zwodowano je w 1988 roku, a potem gruntownie zmodernizowano w 2003 i 2005 roku.

Czy szwedzkie okręty podwodne zastąpią wysłużone norweskie Kobbeny, dopóki marynarka wojenna nie dostanie nowych jednostek o kryptonimie Orka? – Doszliśmy do przekonania, że należy zapewnić zdolność pomostową, jeśli chodzi o okręty podwodne. Analiza wskazała, że najkorzystniejszym rozwiązaniem pomostowym, jest współpraca z partnerem szwedzkim – mówił minister Mariusz Błaszczak podczas święta marynarki wojennej. Szef MON podkreślał, że bliska współpraca ze Skandynawami leży w naszym geopolitycznym interesie. – Łączy nas troska o to, aby zapewnić bezpieczeństwo na Morzu Bałtyckim. Łączy nas także podobne postrzeganie zagrożeń – mówił minister.

 

Södermanlandy

Choć szef resortu obrony nie wskazał, jakie dokładnie okręty chcemy pozyskać (nie wiadomo również, w jakiej formie chcemy to zrobić: kupić czy wynająć długoterminowo), to możemy przypuszczać, że chodzi o dwie znajdujące się w wyposażeniu szwedzkiej marynarki wojennej jednostki klasy Södermanland (A17S): HMwMS „Södermanland” i HMwMS „Östergötland”.

Södermanlandy mają po 60,5 m długości, ponad 6 m szerokości i wyporność w zanurzeniu 1500 ton. Dzięki zespołowi napędowemu składającemu się z dwóch silników spalinowo-elektrycznych Hedemora i dwóch silników niezależnych od powietrza Kockums v4-275R Stirling AIP, rozwijają prędkość maksymalną 20 węzłów. Ich załoga składa się z 30 osób, a uzbrojone są w sześć wyrzutni torped kalibru 533 mm i trzech kalibru 400 mm.

Oba okręty rozpoczęły służbę jako jednostki klasy Västergötland (typ A17), Szwedzi mieli cztery takie okręty. Budowę HMwMS „Södermanland” rozpoczęto w 1985 roku, a cztery lata później wprowadzono go do służby. Budowa HMwMS „Östergötland” zaczęła się w 1986 roku, do służby okręt trafił w styczniu 1990 roku.

Västergötlandy stały się Södermanlandami na początku ubiegłej dekady, kiedy to szwedzki rząd postanowił zmniejszyć liczbę swoich okrętów podwodnych do pięciu i zdecydował sprzedać dwa pierwsze Västergötlandy, a HMwMS „Södermanland” i HMwMS „Östergötland” gruntownie zmodernizować.

Zupełnie nowe możliwości

Jak głęboka była to modernizacja (skutkująca także zmianą klasy) najlepiej świadczy fakt, że oba okręty wydłużono aż o dwanaście metrów (do wspomnianych 60,5 m)! Dlaczego? Otóż między kioskiem a rufą wstawiono sekcję z napędem niezależnym od powietrza atmosferycznego (AIP – Air-Independent Propulsion). Dzięki niemu Södermanlandy są nie tylko o wiele cichsze od Västergötlandów, ale również mogą dłużej (do 30 dni) przebywać w zanurzeniu.

W ramach prac modernizacyjnych prowadzonych w latach 2000-2004, na jednostkach zainstalowano również nowy system klimatyzacji (dzięki temu mogą one operować w cieplejszych niż Bałtyk wodach), a także nowy system dowodzenia (SESUB 960), radar nawigacyjny Terma oraz system sonarowy Atlas CSU-83.

Zastosowane przez Skandynawów ulepszenia okazały się tak dobre, że gdy w 2005 roku HMwMS „Västergötland” i HMwMS „Hälsingland” sprzedano Singapurowi, to ten kraj zdecydował się przeprowadzić w szwedzkich stoczniach dokładnie taką samą modernizację.

Czy na pewno polskie siły zbrojne jako rozwiązanie pomostowe wybiorą właśnie okręty klasy Södermanland, przekonamy się w najbliższych miesiącach. Wtedy również okaże się, czy Polska kupi szwedzkie jednostki czy tylko wypożyczy.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Forsvarsmakten, grafika PZ

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1575845340
~Piotrek - wymyśliłbyś choć jeden scenariusz cyt:' jakiejś dywersji w ramach działań hybrydowych. " na Bałtyku, który to miałby istotny wpływ na konfrontacje z FR ?
EC-B4-95-43
~Scooby
1575844680
~Piotrek - węglowodory dostarczają nam Rosjanie.
EC-B4-95-43
~ja
1575289560
To rozwiązanie pomostowe... na 2-3 dekady.
80-AB-16-01
~Piotrek
1575279480
Do komentującego Scooby: Marynarka Wojenna jest jak najbardziej potrzebna. Morze Bałtyckie ma dla Polski znaczenie strategiczne, chociażby w zakresie dywersyfikacji dostaw węglowodorów. Nie trudno wyobrazić sobie sytuację, w której wszyscy wiemy kto, próbowałby jakiejś dywersji w ramach działań hybrydowych.
5D-59-AD-DD
~Scooby
1575114840
MW na Bałtyk zupełnie nie potrzebna. Po co ten zakup?
EC-B4-95-43

Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Niespokojny poranek pilotów
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Mundurowi z benefitami
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Nie daj się zhakować
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Polski „Wiking” dla Danii
Odznaczenia za wzorową służbę
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Brytyjczycy na wschodniej straży
Nowe zasady dla kobiet w armii
„Road Runner” w Libanie
Kolejny kontrakt Dezametu
Kircholm 1605
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Sportowcy na poligonie
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Pięściarska uczta w Suwałkach
Marynarze mają nowe motorówki
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Mity i manipulacje
Męska sprawa: profilaktyka
Starcie pancerniaków
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Sukces Polaka w biegu z marines
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Marynarze podjęli wyzwanie
Zasiać strach w szeregach wroga
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Arteterapia dla weteranów
Inwestycja w bezpieczeństwo
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Standardy NATO w Siedlcach
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Koniec dzieciństwa
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Abolicja dla ochotników
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pomnik nieznanych bohaterów
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Kaman – domknięcie historii
Rusza program „wGotowości”
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Szansa na nowe życie
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Wellington „Zosia” znad Bremy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO