moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe odrzutowce dla pogotowia lotniczego

Ministerstwo Obrony Narodowej oraz Ministerstwo Zdrowia wspólnie kupią dwa nowe samoloty odrzutowe dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Maszyny mają zastąpić obecnie wykorzystywane turbośmigłowe maszyny Piaggio P.180 Avanti II. Na co dzień będą używane przez LPR do transportu chorych lub zespołów medycznych, a w razie potrzeby żołnierzy rannych na zagranicznych misjach.

Resort obrony narodowej będzie współfinansował zakup przez Lotnicze Pogotowie Ratunkowe – kontrolowane przez Ministerstwo Zdrowia – dwóch niedużych samolotów odrzutowych. Na co dzień LPR będzie używało tych maszyn do transportu chorych i zespołów medycznych. W razie potrzeby wojsko będzie mogło je wykorzystać do przewozu żołnierzy rannych na misjach zagranicznych.

Środki, które desygnuje MON – około 80 procent wartości umowy – będą pochodziły z funduszy modernizacyjnych sił zbrojnych. Resztę – około 20 procent – dołoży Ministerstwo Zdrowia.

Obecnie Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, aby jak najszybciej przewieźć chorych lub zespoły medyczne na znaczne odległości (do 1000 km) używa dwóch samolotów turbośmigłowych Piaggio P.180 Avanti II. Te ważące jedynie nieco ponad 3,5 tony maszyny, dzięki nietypowej konstrukcji nośnej skrzydeł, rozwijają imponującą – jak na samoloty tej klasy – prędkość maksymalną 732 km/h.

Pierwszego Piaggio P.180 LPR kupiło w 2004 roku, a drugiego w 2007. Niestety, ponieważ oba są bardzo intensywnie eksploatowane, a niedawno zbankrutował ich producent i dostęp do części zamiennych oraz serwisu stał się bardzo mocno utrudniony, LPR musi w najbliższych miesiącach kupić ich następców.

Ministerstwo Zdrowia, które nadzoruje LPR, zdecydowało, że będą to fabrycznie nowe samoloty. Resort zdrowia chce także by były to maszyny odrzutowe, a nie jak dotychczas śmigłowe.

Jeśli chodzi o szczegółowe wymagania techniczne, to nowe samoloty mają być w stanie pokonać odległość 1500 mil morskich (2778 km) oraz zabrać na pokład dwuosobową załogę, dwie osoby personelu medycznego i od dwóch do czterech pacjentów – w różnych konfiguracjach kabiny (na noszach, w inkubatorze, siedzących). Maszyny muszą być także wyposażone w defibrylatory, respiratory, pompy infuzyjne, instalacje tlenowe i próżniowe, a także w lodówkę na leki.

Pierwszy przetarg w sprawie zakupu dwóch samolotów dla LPR ogłoszono w ubiegłym roku. Niestety, jesienią został on unieważniony, gdyż jedyna złożona oferta – amerykańskiej firmy Fargo Jet Center – przekraczała przeznaczone na ten cel środki. W sierpniu tego roku ogłoszony został drugi przetarg i on również został unieważniony z tych samych powodów. 1 października został ogłoszony trzeci. Tym razem firmy zainteresowane dostarczeniem – wartych około 100 mln złotych maszyn – mają czas tylko do 14 października na składanie ofert.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: kpt. Tomasz Pierzak

dodaj komentarz

komentarze

~Mieciu
1573731480
a moze by tak reaktywowąć PZL m-20 Mewa (z nowszymi silnikami od najnowszych Piperów Seneca)? Chyba umiemy je jeszce produkować?
3C-4C-F2-71

Paczka dla bohatera już w drodze!
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Przygotowani na każdy scenariusz
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Sojusznicza obrona
W hołdzie poległym
Odpalili K9 Thunder
Kolejne AW149 nadlatują
Snowboardzistka i pływacy na medal
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
MON przejmuje Hutę Częstochowa
Piątka z czwartego wozu
Niebo pod osłoną
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Niebawem dostawy karabinków Grot A3
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Kto zostanie Asem Sportu?
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Noc na „pasku”
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Wojsko ma swojego satelitę!
Gala Boksu na Bemowie
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Historyczna „Wisła”
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Mundurowi z benefitami
„Poradnik Bezpieczeństwa” już w drodze
Koniec bezkarności floty cieni?
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
Najdłuższa noc
Combat 56 u terytorialsów
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Wisła dopłynęła
Gdy ucichnie artyleria
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Dzień wart stu lat
Astronauta w Szkole Orląt
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Pilot z MasterChefa gotuje: karpatka i boeuf bourguignon
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Panczeniści na podium w Hamar
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
„Burza” nabiera kształtów
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Przełomowy czas dla WZL-2
Polski Rosomak dalej w produkcji
The Taste of Military Service
Formoza – 50 lat morskich komandosów
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Pancerniacy jadą na misję
Plan na WAM
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO