moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Nowe odrzutowce dla pogotowia lotniczego

Ministerstwo Obrony Narodowej oraz Ministerstwo Zdrowia wspólnie kupią dwa nowe samoloty odrzutowe dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Maszyny mają zastąpić obecnie wykorzystywane turbośmigłowe maszyny Piaggio P.180 Avanti II. Na co dzień będą używane przez LPR do transportu chorych lub zespołów medycznych, a w razie potrzeby żołnierzy rannych na zagranicznych misjach.

Resort obrony narodowej będzie współfinansował zakup przez Lotnicze Pogotowie Ratunkowe – kontrolowane przez Ministerstwo Zdrowia – dwóch niedużych samolotów odrzutowych. Na co dzień LPR będzie używało tych maszyn do transportu chorych i zespołów medycznych. W razie potrzeby wojsko będzie mogło je wykorzystać do przewozu żołnierzy rannych na misjach zagranicznych.

Środki, które desygnuje MON – około 80 procent wartości umowy – będą pochodziły z funduszy modernizacyjnych sił zbrojnych. Resztę – około 20 procent – dołoży Ministerstwo Zdrowia.

REKLAMA

Obecnie Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, aby jak najszybciej przewieźć chorych lub zespoły medyczne na znaczne odległości (do 1000 km) używa dwóch samolotów turbośmigłowych Piaggio P.180 Avanti II. Te ważące jedynie nieco ponad 3,5 tony maszyny, dzięki nietypowej konstrukcji nośnej skrzydeł, rozwijają imponującą – jak na samoloty tej klasy – prędkość maksymalną 732 km/h.

Pierwszego Piaggio P.180 LPR kupiło w 2004 roku, a drugiego w 2007. Niestety, ponieważ oba są bardzo intensywnie eksploatowane, a niedawno zbankrutował ich producent i dostęp do części zamiennych oraz serwisu stał się bardzo mocno utrudniony, LPR musi w najbliższych miesiącach kupić ich następców.

Ministerstwo Zdrowia, które nadzoruje LPR, zdecydowało, że będą to fabrycznie nowe samoloty. Resort zdrowia chce także by były to maszyny odrzutowe, a nie jak dotychczas śmigłowe.

Jeśli chodzi o szczegółowe wymagania techniczne, to nowe samoloty mają być w stanie pokonać odległość 1500 mil morskich (2778 km) oraz zabrać na pokład dwuosobową załogę, dwie osoby personelu medycznego i od dwóch do czterech pacjentów – w różnych konfiguracjach kabiny (na noszach, w inkubatorze, siedzących). Maszyny muszą być także wyposażone w defibrylatory, respiratory, pompy infuzyjne, instalacje tlenowe i próżniowe, a także w lodówkę na leki.

Pierwszy przetarg w sprawie zakupu dwóch samolotów dla LPR ogłoszono w ubiegłym roku. Niestety, jesienią został on unieważniony, gdyż jedyna złożona oferta – amerykańskiej firmy Fargo Jet Center – przekraczała przeznaczone na ten cel środki. W sierpniu tego roku ogłoszony został drugi przetarg i on również został unieważniony z tych samych powodów. 1 października został ogłoszony trzeci. Tym razem firmy zainteresowane dostarczeniem – wartych około 100 mln złotych maszyn – mają czas tylko do 14 października na składanie ofert.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: kpt. Tomasz Pierzak

dodaj komentarz

komentarze

~Mieciu
1573731480
a moze by tak reaktywowąć PZL m-20 Mewa (z nowszymi silnikami od najnowszych Piperów Seneca)? Chyba umiemy je jeszce produkować?
3C-4C-F2-71

Army of Medics
 
Pierwsze Leopardy 2PL odebrane
Prawdziwi wojownicy
Prezydent Duda w Davos o przyszłości Sojuszu
„Spartan” znów na Mazurach
Co z tegorocznym MSPO?
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
Orzeczenia lekarskie żołnierzy będą ważne dłużej
Podchorążowie za sterami Bielików
Święto żołnierzy służących na misjach
Kierunek: Drawsko Pomorskie
Polskie porty bardziej otwarte
Przeciwlotnicza Sona
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Ostatnie prace przed „Defenderem”
Amerykanie odmładzają F-16
„Ratownik” od nowa
Online z mistrzami sportu
Pracowity tydzień flotylli
F-16 kończą misję w Estonii
Hełm pomoże oddychać chorym na COVID-19
Terytorialsi nie stracą dodatku
Kontrakty na Raki i nowe mundury
NATO walczy z koronawirusem
Granatniki dla GROM-u poszukiwane
W tym roku weterani stawiają na rehabilitację
Rosyjskie zagrożenie w kosmosie
Obradowała Rada Gabinetowa
Zostań w domu i czytaj „Polskę Zbrojną”
Widzieć i nie być widzianym
NATO pozostaje w Iraku, Polska także
Gen. Andrzejczak na wschodniej granicy
Wojsko przeciw wirusowi
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
Nowy wiceminister w MON
Rubiny w walce z epidemią
Czas na praktyczne szkolenie studentów Legii
Poćwicz z mistrzami sportu wojskowego!
Pancerniacy szykują się do misji w Afganistanie
Białe noce podhalańczyków
Specjalsi świętują
Sukcesy sportowców w mundurach
Na misjach święta inne niż zwykle
Akcja krwiodawstwa proobronnych
Na zakupy do sklepu AMW
Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”
Patrioty z polskimi przyczepami
Wojsko wspiera pensjonariuszy placówek opiekuńczych
Dunkierka, czyli 80 lat od operacji „Dynamo”
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Witold Pilecki: twórca konspiracji w obozie Auschwitz
MON nie wycofuje się z MSPO
Nowa strategia z podpisem prezydenta
Pięcioro laureatów sportowego plebiscytu „Polski Zbrojnej”
Partyzanci rozgromili ubeków
Gotowi na „Defendera”
„Harpun” do walki
10 mln zł na zapomogi dla żołnierzy
„Nagroda specjalna” dla płk. Tomasza Bartkowiaka
Ćwiczenia z torpedą
Agent w generalskich szlifach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO