moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Nowe odrzutowce dla pogotowia lotniczego

Ministerstwo Obrony Narodowej oraz Ministerstwo Zdrowia wspólnie kupią dwa nowe samoloty odrzutowe dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Maszyny mają zastąpić obecnie wykorzystywane turbośmigłowe maszyny Piaggio P.180 Avanti II. Na co dzień będą używane przez LPR do transportu chorych lub zespołów medycznych, a w razie potrzeby żołnierzy rannych na zagranicznych misjach.

Resort obrony narodowej będzie współfinansował zakup przez Lotnicze Pogotowie Ratunkowe – kontrolowane przez Ministerstwo Zdrowia – dwóch niedużych samolotów odrzutowych. Na co dzień LPR będzie używało tych maszyn do transportu chorych i zespołów medycznych. W razie potrzeby wojsko będzie mogło je wykorzystać do przewozu żołnierzy rannych na misjach zagranicznych.

Środki, które desygnuje MON – około 80 procent wartości umowy – będą pochodziły z funduszy modernizacyjnych sił zbrojnych. Resztę – około 20 procent – dołoży Ministerstwo Zdrowia.

REKLAMA

Obecnie Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, aby jak najszybciej przewieźć chorych lub zespoły medyczne na znaczne odległości (do 1000 km) używa dwóch samolotów turbośmigłowych Piaggio P.180 Avanti II. Te ważące jedynie nieco ponad 3,5 tony maszyny, dzięki nietypowej konstrukcji nośnej skrzydeł, rozwijają imponującą – jak na samoloty tej klasy – prędkość maksymalną 732 km/h.

Pierwszego Piaggio P.180 LPR kupiło w 2004 roku, a drugiego w 2007. Niestety, ponieważ oba są bardzo intensywnie eksploatowane, a niedawno zbankrutował ich producent i dostęp do części zamiennych oraz serwisu stał się bardzo mocno utrudniony, LPR musi w najbliższych miesiącach kupić ich następców.

Ministerstwo Zdrowia, które nadzoruje LPR, zdecydowało, że będą to fabrycznie nowe samoloty. Resort zdrowia chce także by były to maszyny odrzutowe, a nie jak dotychczas śmigłowe.

Jeśli chodzi o szczegółowe wymagania techniczne, to nowe samoloty mają być w stanie pokonać odległość 1500 mil morskich (2778 km) oraz zabrać na pokład dwuosobową załogę, dwie osoby personelu medycznego i od dwóch do czterech pacjentów – w różnych konfiguracjach kabiny (na noszach, w inkubatorze, siedzących). Maszyny muszą być także wyposażone w defibrylatory, respiratory, pompy infuzyjne, instalacje tlenowe i próżniowe, a także w lodówkę na leki.

Pierwszy przetarg w sprawie zakupu dwóch samolotów dla LPR ogłoszono w ubiegłym roku. Niestety, jesienią został on unieważniony, gdyż jedyna złożona oferta – amerykańskiej firmy Fargo Jet Center – przekraczała przeznaczone na ten cel środki. W sierpniu tego roku ogłoszony został drugi przetarg i on również został unieważniony z tych samych powodów. 1 października został ogłoszony trzeci. Tym razem firmy zainteresowane dostarczeniem – wartych około 100 mln złotych maszyn – mają czas tylko do 14 października na składanie ofert.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: kpt. Tomasz Pierzak

dodaj komentarz

komentarze


Żołnierze dzieciom
 
Pomyślna certyfikacja PKW w Libanie
Groty i VIS-y dla armii
Nowy rok akademicki w szpitalu na Szaserów
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Jani, cudem ocalony
Spadkobiercy pamięci kleeberczyków
Snajper walczy także z wiatrem
Aviation Detachment, czyli F-16 w akcji
Piotr Naimski: w 2022 roku Polska uniezależni się od rosyjskiego gazu
Gavia na Atlantyku
Żołnierze na podium lekkoatletycznych mistrzostw
Lotem przeciw bolszewikom
Wypadek saperów
68W Means Lifesaver
„Hubal” – ostatni zagończyk
„Operacja Wuhan”: Kolarstwo i triatlon
Cienka niebieska linia
„Operacja Wuhan”: Badminton, łucznictwo, tenis
„Operacja Wuhan”: Boks, judo kobiet i zapasy
Spotkanie szefa MON z doradcą prezydenta USA
Bożeny do modyfikacji
JWK i podchorążowie, czyli trening przed misją
Amerykański żołnierz z … pilotem w ręku
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Materiały wybuchowe trzeba „czuć”
„Operacja Wuhan”: Strzelectwo
„Sophia” – certyfikacja zaliczona!
Niezwyciężeni znowu trenują
Nowe odrzutowce dla pogotowia lotniczego
Offset z „Wisły”
Wiceprezydent USA o Polsce: jesteśmy rodziną
„Albatros” już na wodzie
Niechciany traktat
Silesian Life Pictures
Nóż komandosa zdobyty
Rusza budowa szpitala w Legionowie
Trening medyczny przed misją
Jak upadała Warszawa
Rozpoczynamy nową erę
Kolejne Raki dla wojska
Polska nie pozostanie osamotniona
Thin Blue Line
Nowa misja i nowy sprzęt
Klasy wojskowe po nowemu
Ostatni bój wojny obronnej
„Operacja Wuhan”: Pięciobój nowoczesny i szermierka
„Operacja Wuhan”: Pięciobój morski
Leopardem wirtualnie
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Sosnkowski przywrócony
Nowy wiceminister w MON
Armia Fight Night z amerykańskim akcentem
Iranian Chess Game
68W znaczy ratownik
Jubileuszowa Armia Fight Night w Lublinie
Fort zagłady
Ostatni polski bastion
Żołnierze będą zarabiać więcej
Rescue Like You Would in a War
Ponad 520 miliardów zł na uzbrojenie Wojska Polskiego
Terytorialsi – ćwiczą i pomagają
Stan poszkodowanych saperów jest poważny

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO