moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe odrzutowce dla pogotowia lotniczego

Ministerstwo Obrony Narodowej oraz Ministerstwo Zdrowia wspólnie kupią dwa nowe samoloty odrzutowe dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Maszyny mają zastąpić obecnie wykorzystywane turbośmigłowe maszyny Piaggio P.180 Avanti II. Na co dzień będą używane przez LPR do transportu chorych lub zespołów medycznych, a w razie potrzeby żołnierzy rannych na zagranicznych misjach.

Resort obrony narodowej będzie współfinansował zakup przez Lotnicze Pogotowie Ratunkowe – kontrolowane przez Ministerstwo Zdrowia – dwóch niedużych samolotów odrzutowych. Na co dzień LPR będzie używało tych maszyn do transportu chorych i zespołów medycznych. W razie potrzeby wojsko będzie mogło je wykorzystać do przewozu żołnierzy rannych na misjach zagranicznych.

Środki, które desygnuje MON – około 80 procent wartości umowy – będą pochodziły z funduszy modernizacyjnych sił zbrojnych. Resztę – około 20 procent – dołoży Ministerstwo Zdrowia.

Obecnie Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, aby jak najszybciej przewieźć chorych lub zespoły medyczne na znaczne odległości (do 1000 km) używa dwóch samolotów turbośmigłowych Piaggio P.180 Avanti II. Te ważące jedynie nieco ponad 3,5 tony maszyny, dzięki nietypowej konstrukcji nośnej skrzydeł, rozwijają imponującą – jak na samoloty tej klasy – prędkość maksymalną 732 km/h.

Pierwszego Piaggio P.180 LPR kupiło w 2004 roku, a drugiego w 2007. Niestety, ponieważ oba są bardzo intensywnie eksploatowane, a niedawno zbankrutował ich producent i dostęp do części zamiennych oraz serwisu stał się bardzo mocno utrudniony, LPR musi w najbliższych miesiącach kupić ich następców.

Ministerstwo Zdrowia, które nadzoruje LPR, zdecydowało, że będą to fabrycznie nowe samoloty. Resort zdrowia chce także by były to maszyny odrzutowe, a nie jak dotychczas śmigłowe.

Jeśli chodzi o szczegółowe wymagania techniczne, to nowe samoloty mają być w stanie pokonać odległość 1500 mil morskich (2778 km) oraz zabrać na pokład dwuosobową załogę, dwie osoby personelu medycznego i od dwóch do czterech pacjentów – w różnych konfiguracjach kabiny (na noszach, w inkubatorze, siedzących). Maszyny muszą być także wyposażone w defibrylatory, respiratory, pompy infuzyjne, instalacje tlenowe i próżniowe, a także w lodówkę na leki.

Pierwszy przetarg w sprawie zakupu dwóch samolotów dla LPR ogłoszono w ubiegłym roku. Niestety, jesienią został on unieważniony, gdyż jedyna złożona oferta – amerykańskiej firmy Fargo Jet Center – przekraczała przeznaczone na ten cel środki. W sierpniu tego roku ogłoszony został drugi przetarg i on również został unieważniony z tych samych powodów. 1 października został ogłoszony trzeci. Tym razem firmy zainteresowane dostarczeniem – wartych około 100 mln złotych maszyn – mają czas tylko do 14 października na składanie ofert.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: kpt. Tomasz Pierzak

dodaj komentarz

komentarze

~Mieciu
1573731480
a moze by tak reaktywowąć PZL m-20 Mewa (z nowszymi silnikami od najnowszych Piperów Seneca)? Chyba umiemy je jeszce produkować?
3C-4C-F2-71

Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Brytyjczycy na wschodniej straży
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
W gotowości, czyli cywile na poligony
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
„Zamek” pozostał bezpieczny
Marynarze podjęli wyzwanie
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
My, jedna armia
Dzień wart stu lat
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Dostawa Homarów-K
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Wojskowy bus do szczęścia
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Debiut #wGotowości, czyli szlaki przetarte
Żołnierze pomagają w akcji na torach
„Horyzont” przeciw dywersji
Niebo pod osłoną
Kapral Bartnik mistrzem świata
Gdy ucichnie artyleria
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Ogień z Leopardów na Łotwie
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Elementy Wisły testowane w USA
Wojsko na Horyzoncie
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Merops wdrażany natychmiast
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Plan na WAM
Nowe zasady dla kobiet w armii
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Drony w szkołach
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Warto być wGotowości
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Sukces Polaka w biegu z marines
Is It Already War?
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
Pilica w linii
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Polski „Wiking” dla Danii
Nieoceniona siła edukacji
Krajowa produkcja amunicji
Razem na ratunek
Mundurowi z benefitami
Militarne Schengen
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Nieznani sprawcy wysadzili tory
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO