moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Najpierw czekanie, potem pośpiech

Długie godziny czekania i ciągła gotowość, by jak najszybciej wzbić się w przestrzeń powietrzną po ogłoszeniu alarmu… Tak przez 24 godziny na dobę dyżurują polscy piloci myśliwców. O tym jak wygląda dyżur i co się dzieje, gdy ogłaszany jest alarm „Alfa” opowiada pilot F-16 z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Do tej jednostki po ponad dwuletniej przerwie spowodowanej remontem, powróciły dyżury bojowe.

Jak wygląda dyżur bojowy pilota F-16?

Pilot F-16: Najprościej mówiąc, dzieli się na dwie części: jedna to czekanie, a druga – maksymalny pośpiech. Kiedy ogłaszany jest alarm, bez względu na to, czy jest to zadanie bojowe czy trening, działamy tak samo szybko, zgodnie z powiedzeniem „trenuj tak jakbyś walczył”. Biegniemy do samolotu, uruchamiamy maszyny, która są oczywiście przygotowane do lotu i startujemy.

REKLAMA

Jakie są zadania pilotów w powietrzu?

Alarm bojowy ogłaszany jest, gdy samolot znajdujący się w polskiej przestrzeni powietrznej nie ma łączności radiowej, nie ma włączonego urządzenia identyfikującego. Zdarza się również, że cywilne statki powietrzne wlatują w przestrzeń powietrzną Polski, bo „zgubiły się”. My nazywamy to utratą orientacji geograficznej. Naszym zadaniem w powietrzu jest przechwytywanie statków powietrznych. Czasami podlatujemy, zbieramy dane dotyczące samolotu i „odprowadzamy” go do granicy z innym państwem. Zdarza się też, na przykład w przypadku jakichś problemów technicznych, że pomagamy mu lądować na lotnisku w Polsce.

Jak szybko jesteście w stanie znaleźć się przy samolocie, który narusza przestrzeń powietrzną kraju?

Bardzo szybko, ale konkretne informacje dotyczące tego czasu są niejawne. Wszystko jednak dzieje się jak na przyśpieszeniu. Jeśli sytuacja tego wymaga, prędkość samolotu może być naddźwiękowa, ale wówczas długotrwałość lotu jest krótsza, bo spalanie paliwa jest większe. Jesteśmy jednak w stanie być długo w powietrzu i zrobić to, co do nas należy.

Co się dzieje, kiedy już dolecicie do przechwytywanego samolotu?

Jeżeli jest to samolot cywilny, zwykle próbujemy nawiązać łączność z załogą. Jeśli nie jesteśmy w stanie nawiązać kontaktu przez radio, staramy się nawiązać kontakt wzrokowy z pilotem. Potem – gdy już ustalimy, co się dzieje – działamy dalej, na przykład pomagamy mu wylądować. W przypadku samolotów wojskowych, reakcje na nas są różne, ale przeważnie są to przyjazne zachowania. Czasami machamy sobie skrzydłami czy rękami, jeśli się widzimy (śmiech). Po wykonaniu zadania wracamy do miejsca dyżurowania i odnawiamy gotowość bojową.

Czy takie zadania, jak te na dyżurze, wymagają od pilotów dużego doświadczenia?

Tak, dyżuru bojowego nie pełnią piloci tuż po podstawowym szkoleniu. Dowódca pary dyżurnej jest pilotem bardzo doświadczonym. Skrzydłowy, drugi pilot w dyżurze, jest zwykle mniej doświadczony, ale i tak nie jest to osoba początkująca.

Dyżur bojowy po przerwie spowodowanej remontem wrócił do 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Miał pan już okazję korzystać z nowej drogi startowej?

Tak, wykonywałem już tu operacje. Jestem z niej bardzo zadowolony, choć nasze postrzeganie jest chyba nieco odmienne od ludzi „na ziemi”. Dla pilota ważne są dwie rzeczy: wystartować i wylądować, bez względu na to, jaki pas ma do dyspozycji i gdzie się on znajduje. Jeśli jest to rejon działań wojennych, a pas jest ostrzeliwany, też musimy sobie dać radę. Jednak nie ukrywajmy, dobrze jest mieć nowoczesny pas, jak tu w Łasku. Poza tym bardzo się cieszę, że w końcu wróciliśmy do bazy.

Rozmawiała: Ewa Korsak

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze


Żołnierze w dziesiątce najlepszych sportowców Polski
 
Defense Without Politics
„Polski Czołg”, czyli żołnierz niepokonany w oktagonie
NATO pozostaje w Iraku, Polska także
Arsenał talibów rozbity przez polskich żołnierzy
Rok pod znakiem kondycji i zdrowia
Symulatory strzelań Rosomaków
Przekaż 1 proc. dla poszkodowanych saperów
O Patriotach na WAT
„Brilliant Jump” – gotowi na sygnał
Rywalizacja strzelców wyborowych
Nauka zimowego pływania
Iskra – dama polskiego lotnictwa
Chcę zadbać o sprawy wszystkich żołnierzy
Ważka bliżej
Szturmani na Lipie
F-16 pod opieką sokołów i jastrzębi
They Train Together, They Fight Together
Iran uderza w USA
Wojownicy w Akademii Wojsk Lądowych
Prezydent Duda w Davos o przyszłości Sojuszu
Pamiętajmy o przeszłości – konkursy MON
„Defender 20”: pierwszy transport US Army już w Europie
For the Right Cause
Jakie zmiany dla chętnych do służby za granicą?
Stulatka hydrografia
Klasy wojskowe – MON czeka na wnioski szkół
Obradowała Rada Gabinetowa
Medyczne ćwiczenia zawiszaków
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Darłowo czeka na śmigłowce
Pretorianie na Mazurach
USA nie zacznie wojny z Iranem
Nowy wiceminister w MON
Rozpoznają skażenie Rosomaków
Centrum dla Viperów w Łodzi?
Zaproponują zmiany w systemie kształcenia żołnierzy
Polscy żołnierze niosą pomoc w Libanie
Czerwoni w odwrocie
Klasy wojskowe po nowemu
Double Eagle po nowemu
Jałta była zdradą naszych sojuszników
Gen. Piotrowski: zagrożenie w Iraku nie wzrasta
Własne interesy Europy
Krwawe walki o Monte Cassino
„San 2020” – międzynarodowy trening na mapach
Podziemna potęga
Ćwierćwiecze lublinieckiej Mety
Chciałem walczyć z Niemcami
Operacja „Adolphus”, czyli pierwszy skok
Szer. Robert Baran wicemistrzem Europy w zapasach
Nowy pilot F-16 Tiger Demo Team
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Arsenał Iranu
Władze Cassino chcą oddać hołd gen. Andersowi
Hokeiści Grunwaldu o krok od podium Pucharu Europy
Wszyscy jesteśmy Darfurczykami
Żyj zdrowiej
We Are All Darfur
Powstanie Muzeum Bitwy Warszawskiej
Jastrzębie przechwyciły rosyjskie myśliwce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO