moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Amerykańska przyszłość WZL

Warszawskie Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4 specjalizują się w naprawach silników myśliwców MiG-29 oraz szturmowych Su-22. Przyszłością zakładów są jednak konstrukcje amerykańskie. Na początku sierpnia firma przekazała wojsku pierwszy moduł wentylatora silnika Pratt & Whitney F100-PW-229 z samolotu F-16, który w całości wyremontowano w spółce.

Na początku sierpnia należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4 przekazały 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego z Krzesin pierwszy wyremontowany w całości w warszawskiej spółce moduł wentylatora silnika Pratt & Whitney F100-PW-229 z samolotu F-16. Przedstawiciele WZL nr 4 podkreślają, że to bardzo ważny moment w historii zakładów, gdyż do tej pory były w nim remontowane co najwyżej pojedyncze podzespoły silników Jastrzębi.

Bardziej skomplikowane zadania, czyli naprawy całych modułów (zespół napędowy F100-PW-229 składa się z pięciu: wentylatora, głównego silnika, turbiny napędu wentylatora, dopalacza oraz skrzynki napędu agregatów) były realizowane przez producenta, czyli firmę Pratt & Whitney. Teraz to się zmieni. Na mocy umowy zawartej w ubiegłym roku pomiędzy WZL nr 4 a 3 Regionalną Bazą Logistyczną w Krakowie – Wydziałem Techniki Lotniczej w Kutnie, warszawskie zakłady zajmą się remontami silników do polskich F-16. Same naprawią w całości moduły wentylatora oraz skrzynki napędu agregatów.

Dlaczego nie wszystkie? Ponieważ firma potrzebuje jeszcze sporych inwestycji w potrzebne do tego technologie. – Niezbędne jest pozyskiwanie nowych zdolności remontowo-obsługowych oraz uzyskanie odpowiednich certyfikatów. To wymaga kosztownych i wieloletnich inwestycji. Niektóre zostały już zrealizowane, inne są w trakcie lub jeszcze przed nami – wyjaśniają przedstawiciele Departamentu Komunikacji i Marketingu PGZ.

Jednak w PGZ nie mają żadnych wątpliwości, iż wszystkie wojskowe zakłady lotnicze należące do Grupy, muszą przeformatować swoją obecną działalność. – Przed tymi spółkami stoi duże wyzwanie reorientacji strategicznej, przestawienia się na obsługę i serwisowanie maszyn amerykańskich – zapowiada Witold Słowik, prezes PGZ.

F100-PW-229 firmy Pratt & Whitney to modułowy, dwuprzepływowy turbinowy silnik odrzutowy z mieszalnikiem i dopalaczem. Modułowy oznacza, że każdy z pięciu modułów – wentylatora, główny silnika, turbiny napędu wentylatora, dopalacza oraz skrzynki napędu agregatów, może zostać (np. w warunkach polowych) wymieniony na taki sam, z innego silnika. Dwuprzepływowość napędu F100-PW-229 oznacza, iż występuje w nim dwutorowy obieg powietrza. Część jest sprężana i ulega zapłonowi po wtryśnięciu paliwa (i wylatując przez dyszę wylotową), a część opływa silnik, chłodząc go.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: arch. 32 BLT, Michał Zieliński

dodaj komentarz

komentarze


Jak postępuje modernizacja sił powietrznych?
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Rekordowy rocznik rozpoczął naukę na WAT
Brytyjczycy na wschodniej straży
Pięciobojowe duety na medal
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Nurkowie kontra dywersanci
Speczespół wybierze „Orkę”
Śmierć żołnierza Wojsk Obrony Terytorialnej
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Przedwczesny triumf
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
„Road Runner” w Libanie
Jednym głosem w sprawie obronności
Kluczowa inwestycja dla sojuszników
Człowiek w pętli
W poszukiwaniu majora Serafina
Su-22 odleciały. Teraz w Mirosławcu rządzą Bayraktary
W obronie gazoportu
Kircholm 1605
Polski „Wiking” dla Danii
Soboty z wojskiem
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Polskie wojsko na Gotlandii
Taktyczne nowości (nie tylko) dla służb
Na tropie Bursztynowej Komnaty
Szósta generacja myśliwców coraz bliżej
Nielekka budowa kompleksu dla 21 Lekkiego Batalionu Górskiego
Szpej, czyli ma być skrojone na miarę
Cios w plecy
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Święto w stolicy polskiego pentatlonu
Grupa WB rozszerza ofertę Warmate’ów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
K2 bardziej polski i... bezpieczny dla załogi
„Gaudeamus igitur” u wojskowych medyków
Medale na ściance i na torze regatowym
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Rekompensaty na nowych zasadach
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Maratońskie święto w Warszawie
„Cichociemni – Pług”. Premiera dokumentu
Orlik na Alfę
WOT na froncie walki w cyberprzestrzeni
Rosja eskaluje napięcie w Europie Wschodniej
Koniec dzieciństwa
Bohaterowie, których etos trwa
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Europa ma być zdolna do obrony
Dwie agresje, dwie okupacje
Krótka droga na Gotlandię
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Brytyjczycy żegnają Malbork
Polska nadal będzie finansować Stralinki dla Ukrainy
Umowa na rakiety do F-35 jeszcze w tym roku
Podniebny sprawdzian
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
W Sejmie o konsultacjach z sojusznikami
Kolejne Legwany dla Wojska Polskiego
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Pomoc dla rodziny w Wyrykach
Szczeciński Korpus rośnie w siłę
Cichociemni w oczach swoich następców
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Zawiszacy mają „Zjawę”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO