moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Amerykańska przyszłość WZL

Warszawskie Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4 specjalizują się w naprawach silników myśliwców MiG-29 oraz szturmowych Su-22. Przyszłością zakładów są jednak konstrukcje amerykańskie. Na początku sierpnia firma przekazała wojsku pierwszy moduł wentylatora silnika Pratt & Whitney F100-PW-229 z samolotu F-16, który w całości wyremontowano w spółce.

Na początku sierpnia należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4 przekazały 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego z Krzesin pierwszy wyremontowany w całości w warszawskiej spółce moduł wentylatora silnika Pratt & Whitney F100-PW-229 z samolotu F-16. Przedstawiciele WZL nr 4 podkreślają, że to bardzo ważny moment w historii zakładów, gdyż do tej pory były w nim remontowane co najwyżej pojedyncze podzespoły silników Jastrzębi.

Bardziej skomplikowane zadania, czyli naprawy całych modułów (zespół napędowy F100-PW-229 składa się z pięciu: wentylatora, głównego silnika, turbiny napędu wentylatora, dopalacza oraz skrzynki napędu agregatów) były realizowane przez producenta, czyli firmę Pratt & Whitney. Teraz to się zmieni. Na mocy umowy zawartej w ubiegłym roku pomiędzy WZL nr 4 a 3 Regionalną Bazą Logistyczną w Krakowie – Wydziałem Techniki Lotniczej w Kutnie, warszawskie zakłady zajmą się remontami silników do polskich F-16. Same naprawią w całości moduły wentylatora oraz skrzynki napędu agregatów.

Dlaczego nie wszystkie? Ponieważ firma potrzebuje jeszcze sporych inwestycji w potrzebne do tego technologie. – Niezbędne jest pozyskiwanie nowych zdolności remontowo-obsługowych oraz uzyskanie odpowiednich certyfikatów. To wymaga kosztownych i wieloletnich inwestycji. Niektóre zostały już zrealizowane, inne są w trakcie lub jeszcze przed nami – wyjaśniają przedstawiciele Departamentu Komunikacji i Marketingu PGZ.

Jednak w PGZ nie mają żadnych wątpliwości, iż wszystkie wojskowe zakłady lotnicze należące do Grupy, muszą przeformatować swoją obecną działalność. – Przed tymi spółkami stoi duże wyzwanie reorientacji strategicznej, przestawienia się na obsługę i serwisowanie maszyn amerykańskich – zapowiada Witold Słowik, prezes PGZ.

F100-PW-229 firmy Pratt & Whitney to modułowy, dwuprzepływowy turbinowy silnik odrzutowy z mieszalnikiem i dopalaczem. Modułowy oznacza, że każdy z pięciu modułów – wentylatora, główny silnika, turbiny napędu wentylatora, dopalacza oraz skrzynki napędu agregatów, może zostać (np. w warunkach polowych) wymieniony na taki sam, z innego silnika. Dwuprzepływowość napędu F100-PW-229 oznacza, iż występuje w nim dwutorowy obieg powietrza. Część jest sprężana i ulega zapłonowi po wtryśnięciu paliwa (i wylatując przez dyszę wylotową), a część opływa silnik, chłodząc go.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: arch. 32 BLT, Michał Zieliński

dodaj komentarz

komentarze


Przedwczesny triumf
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Para ratowników i pies w kopalni złota
W wojsku orientują się najlepiej
Kopuła nad bewupem
Strategiczna inwestycja w Bumarze-Łabędy
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności
Wyzwaniem – czas
Drony w natarciu
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Koniec pewnej epoki
Speczespół wybierze „Orkę”
Terytorialsi ćwiczyli taktykę i walkę z pożarem
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Carl-Gustaf przemówił
Pływali jak morscy komandosi
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Koniec dzieciństwa
Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Dziki na Legwanach
Nowe horyzonty medyków
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Europa ma być zdolna do obrony
Medycyna na trudne czasy
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Brytyjczycy na wschodniej straży
Owad z drukarki
Kircholm 1605
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
AWL zainaugurowała rok akademicki 2025/26
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Czarna taktyka terytorialsów
Rekompensaty na nowych zasadach
Abolicja dla ochotników
Kraków – strategiczne centrum wojskowej medycyny
Polskie „Tygrysy” nagrodzone w Portugalii
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
Polski „Wiking” dla Danii
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Terytorialsi dłużej będą wspierać Straż Graniczną
Jednym głosem w sprawie obronności
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
„Road Runner” w Libanie
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Świadczenia mieszkaniowe w górę
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Lubuscy pancerniacy sforsują Odrę
Historia jest po to, by z niej czerpać
W poszukiwaniu majora Serafina
Maratońskie święto w Warszawie
W obronie gazoportu
Mity i manipulacje
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Wkrótce rusza pilotaż powszechnych szkoleń obronnych
Okiełznać Borsuka
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Weterani pamiętają
Apache i Chinook a sprawa polska
Baltexpo ‘25 wystartowały

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO