moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Amerykańska przyszłość WZL

Warszawskie Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4 specjalizują się w naprawach silników myśliwców MiG-29 oraz szturmowych Su-22. Przyszłością zakładów są jednak konstrukcje amerykańskie. Na początku sierpnia firma przekazała wojsku pierwszy moduł wentylatora silnika Pratt & Whitney F100-PW-229 z samolotu F-16, który w całości wyremontowano w spółce.

Na początku sierpnia należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4 przekazały 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego z Krzesin pierwszy wyremontowany w całości w warszawskiej spółce moduł wentylatora silnika Pratt & Whitney F100-PW-229 z samolotu F-16. Przedstawiciele WZL nr 4 podkreślają, że to bardzo ważny moment w historii zakładów, gdyż do tej pory były w nim remontowane co najwyżej pojedyncze podzespoły silników Jastrzębi.

Bardziej skomplikowane zadania, czyli naprawy całych modułów (zespół napędowy F100-PW-229 składa się z pięciu: wentylatora, głównego silnika, turbiny napędu wentylatora, dopalacza oraz skrzynki napędu agregatów) były realizowane przez producenta, czyli firmę Pratt & Whitney. Teraz to się zmieni. Na mocy umowy zawartej w ubiegłym roku pomiędzy WZL nr 4 a 3 Regionalną Bazą Logistyczną w Krakowie – Wydziałem Techniki Lotniczej w Kutnie, warszawskie zakłady zajmą się remontami silników do polskich F-16. Same naprawią w całości moduły wentylatora oraz skrzynki napędu agregatów.

REKLAMA

Dlaczego nie wszystkie? Ponieważ firma potrzebuje jeszcze sporych inwestycji w potrzebne do tego technologie. – Niezbędne jest pozyskiwanie nowych zdolności remontowo-obsługowych oraz uzyskanie odpowiednich certyfikatów. To wymaga kosztownych i wieloletnich inwestycji. Niektóre zostały już zrealizowane, inne są w trakcie lub jeszcze przed nami – wyjaśniają przedstawiciele Departamentu Komunikacji i Marketingu PGZ.

Jednak w PGZ nie mają żadnych wątpliwości, iż wszystkie wojskowe zakłady lotnicze należące do Grupy, muszą przeformatować swoją obecną działalność. – Przed tymi spółkami stoi duże wyzwanie reorientacji strategicznej, przestawienia się na obsługę i serwisowanie maszyn amerykańskich – zapowiada Witold Słowik, prezes PGZ.

F100-PW-229 firmy Pratt & Whitney to modułowy, dwuprzepływowy turbinowy silnik odrzutowy z mieszalnikiem i dopalaczem. Modułowy oznacza, że każdy z pięciu modułów – wentylatora, główny silnika, turbiny napędu wentylatora, dopalacza oraz skrzynki napędu agregatów, może zostać (np. w warunkach polowych) wymieniony na taki sam, z innego silnika. Dwuprzepływowość napędu F100-PW-229 oznacza, iż występuje w nim dwutorowy obieg powietrza. Część jest sprężana i ulega zapłonowi po wtryśnięciu paliwa (i wylatując przez dyszę wylotową), a część opływa silnik, chłodząc go.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: arch. 32 BLT, Michał Zieliński

dodaj komentarz

komentarze


Klasy wojskowe po nowemu
 
Darłowo czeka na śmigłowce
Szturmani na Lipie
„Defender 20”: pierwszy transport US Army już w Europie
Własne interesy Europy
Chciałem walczyć z Niemcami
Obradowała Rada Gabinetowa
Nowy wiceminister w MON
Zaproponują zmiany w systemie kształcenia żołnierzy
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Arsenał talibów rozbity przez polskich żołnierzy
O Patriotach na WAT
Iran uderza w USA
Jastrzębie przechwyciły rosyjskie myśliwce
Ważka bliżej
Ćwierćwiecze lublinieckiej Mety
Rozpoznają skażenie Rosomaków
Jakie zmiany dla chętnych do służby za granicą?
They Train Together, They Fight Together
Klasy wojskowe – MON czeka na wnioski szkół
Hokeiści Grunwaldu o krok od podium Pucharu Europy
NATO pozostaje w Iraku, Polska także
Powstanie Muzeum Bitwy Warszawskiej
Stulatka hydrografia
Szer. Robert Baran wicemistrzem Europy w zapasach
USA nie zacznie wojny z Iranem
„San 2020” – międzynarodowy trening na mapach
Symulatory strzelań Rosomaków
Defense Without Politics
Polscy żołnierze niosą pomoc w Libanie
Wszyscy jesteśmy Darfurczykami
Centrum dla Viperów w Łodzi?
Władze Cassino chcą oddać hołd gen. Andersowi
Podziemna potęga
Rywalizacja strzelców wyborowych
Arsenał Iranu
Nowy pilot F-16 Tiger Demo Team
Jałta była zdradą naszych sojuszników
Pretorianie na Mazurach
Medyczne ćwiczenia zawiszaków
We Are All Darfur
Pamiętajmy o przeszłości – konkursy MON
Żołnierze w dziesiątce najlepszych sportowców Polski
Czerwoni w odwrocie
„Brilliant Jump” – gotowi na sygnał
Double Eagle po nowemu
Iskra – dama polskiego lotnictwa
Nauka zimowego pływania
Wojownicy w Akademii Wojsk Lądowych
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Przekaż 1 proc. dla poszkodowanych saperów
Chcę zadbać o sprawy wszystkich żołnierzy
Operacja „Adolphus”, czyli pierwszy skok
Gen. Piotrowski: zagrożenie w Iraku nie wzrasta
Prezydent Duda w Davos o przyszłości Sojuszu
„Polski Czołg”, czyli żołnierz niepokonany w oktagonie
F-16 pod opieką sokołów i jastrzębi
Żyj zdrowiej
For the Right Cause
Krwawe walki o Monte Cassino
Rok pod znakiem kondycji i zdrowia

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO