moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Wodowanie „Artemisa”

Ma 74 metry długości i będzie miał około 2200 ton wyporności. W PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni odbyła się dziś uroczystość wodowania przeznaczonego dla Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej okrętu rozpoznania radioelektronicznego. Kadłub jednostki zbudowały wspólnie stocznie Nauta i PGZ Stocznia Wojenna, a specjalistyczne wyposażenie zostanie zainstalowane w stoczni w Kockums.

– „Artemis” ma nie tylko wielkie znaczenie dla Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej, ale również dla całego regionu – mówił dzisiaj w Gdyni admirał Jens Nykvist. Dowódca szwedzkiej marynarki wojennej wziął udział w wodowaniu HSwMS „Artemis”. To okręt rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT – signals intelligence). Jego zadaniem będzie wykrywanie urządzeń emitujących fale elektromagnetyczne (mogą to być np. radary, nadajniki radiowe, środki łączności) oraz przechwytywanie przesyłanych przez nie danych. W jego budowie uczestniczą dwie polskie stocznie: Nauta i PGZ Stocznia Wojenna. – Okręt będzie stanowił część strategicznego natowskiego planu, by skutecznie gromadzić informacje. Jest to potrzebne, byśmy byli w stanie właściwie odpowiadać na stojące przed nami wyzwania. Musimy wiedzieć, żeby móc odpowiedzieć – podkreślał szwedzki oficer.

Zwodowana dzisiaj jednostka będzie nosiła nazwę HSwMS „Artemis”. Okręt ma 74 metry długości. Kiedy zostanie ukończony i wyposażony w specjalistyczny sprzęt, m.in. pasywne radary oraz różnego typu stacje odbiorcze i nasłuchowe, będzie miał około 2200 ton wyporności. W linii ma zastąpić zwodowanego w 1984 roku HSwMS „Orion”.

Jak podkreślał admirał Nykvist, po wejściu do służby „Artemis” będzie najprawdopodobniej najnowocześniejszym okrętem tej klasy na Bałtyku. – To nie jest zwykły okręt. To kluczowe, strategiczne aktywo narodowe. Wynik 40 lat użytkowania jego starszej siostry lub jak kto woli brata, „Oriona” – mówił Gunnar Wieslander, prezes stoczni Saab Kockums. Przedsiębiorstwo to jest generalnym wykonawcą okrętu. Za zbudowanie kadłuba „Artemisa” odpowiadały polskie stocznie Nauta oraz PGZ Stocznia Wojenna. Sebastian Chwałek, wiceprezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej, do której należy PGZ Stocznia Wojenna, a poprzez udziały w funduszu Mars również Stocznia Remontowa Nauta, podkreślał, że budowa okrętu rozpoznania radioelektronicznego dla szwedzkiej armii to dowód zaufania do możliwości technicznych polskich stoczni oraz do jakości ich pracy. – Palenie blach do budowy tego okrętu rozpoczęło się w marcu 2018 roku, a już trzy miesiące później w PGZ Stoczni Wojennej położono pod niego stępkę – komentował.

W ciągu najbliższych tygodni kadłub HSwMS „Artemis” zostanie doposażony w PGZ Stoczni Wojennej w podstawowe systemy i urządzenia. Montaż specjalistycznego sprzętu rozpoznania radioelektronicznego zostanie przeprowadzony dopiero w szwedzkiej stoczni Saab Kockums.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: PGZ, Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~Luke
1555506960
Wyglada jak Ark Noego, teraz czasz dla Szweduw nam zaczac budowac OP dla MW
89-B5-6E-3D

ORP „Mewa” – historia bliska końca
 
Rozpoczynamy nową erę
„Pułaski” wrócił do kraju
Prezydent przedłużył misję „Sophia”
W Polsce będzie więcej żołnierzy z USA
Dni Huty Pieniackiej były policzone
The Chariots of Jihad
Kolejna szabla AFN zdobyta
Judocy z Czarnej Dywizji najlepsi w armii
Obława pełna białych plam
Działalność firm na rzecz obronności
„Wojskowe wyzwanie” u pancerniaków
W NATO o zwiększeniu obecności militarnej USA w Polsce
Kierunek: Afganistan
Polscy żołnierze otworzą w Libanie nowy rozdział
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Pięcioro żołnierzy medalistami II Europejskich Igrzysk
Rozdarty subkontynent
Zmiana ustawy o weteranach trafiła do Sejmu
Będzie modernizacja T-72
Zgarnęli złoto w Dolinie Krzemowej!
Weterani zapraszają kolegów z USA i Mołdawii
F-35 wylądowały w Powidzu
Wkręceni w skoki
Bomby dla Jastrzębi produkowane w Polsce
Brytyjska „pamiątka”
Nowi szturmani w JW Agat
Żołnierze WOT wesprą harcerzy
Misja specjalna „Projektu Wojownik”
Formowanie 19 Brygady
Stawiamy na rozwój
Ankona – samodzielna polska operacja
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Od konfliktu do zgody
Kapral Lewandowski na podium w Londynie
Morska Bryza w pobliżu Krymu
You Don’t Get to Choose Your Tasks Here
Zdobądź stopień naukowy doktora na WAT
Sojusze na fali
„Operacja Wuhan” na ostatniej prostej
Tak umierał Wołyń
Kolejne drony dla WOT-u
Rywalizacja na zamkniętym morzu
Obrady Rady Unii Europejskiej
Polska historia w Norwegii
Nowe nakolanniki
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Bitwa o Lwów
NATO silniejsze z rezerwistami
Rivalry on Closed Sea
Terytorialsi – ćwiczą i pomagają
„Dragon’19” od kuchni
Gotowi na F-35?
Desant na czeskich spadochronach
Desant z transportowca-giganta
Polskie szpadzistki mistrzyniami Europy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO