moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Remont „Piasta” na finiszu

Modernizacja okrętowej elektrowni wraz z zespołami prądotwórczymi, nowy system monitorujący pracę siłowni, nowe systemy łączności zewnętrznej i wewnętrznej – to tylko część zmian, które zaszły na okręcie ratowniczym ORP „Piast”. Remont jednostki prowadzony przez Stocznię Wojenną w Gdyni właśnie dobiega końca.

– Prace instalacyjno-montażowe zostały sfinalizowane niemal w stu procentach. W tej chwili prowadzone są próby zdawczo-odbiorcze okrętu na uwięzi. Odbywają się one w porcie. Po ich zakończeniu rozpoczniemy próby morskie – tłumaczy Marek Reiter ze Stoczni Wojennej w Gdyni, kierownik projektu związanego z remontem ORP „Piast”.

Historia przedsięwzięcia sięga wiosny 2017 roku. Wtedy to Inspektorat Uzbrojenia podpisał umowę z konsorcjum, w skład którego weszła Stocznia Nauta oraz ówczesna Stocznia Marynarki Wojennej. Drugie z przedsiębiorstw w trakcie realizacji zlecenia zostało przejęte przez Polską Grupę Zbrojeniową i zmieniło nazwę. Konsorcjum za nieco ponad 63 mln zł miało przeprowadzić naprawę główną i dokową jednostki. Zakres prac był szeroki i obejmował praktycznie wszystkie elementy konstrukcyjne okrętu: od kadłuba, poprzez linię wałów, układ sterowania, łączność, uzbrojenie aż po pomieszczenia dla marynarzy.

– Niektóre systemy na ORP „Piast” zostały zmodernizowane – informuje Marek Reiter. Dotyczy to m.in. okrętowej elektrowni, gdzie pojawiły się nowe zespoły prądotwórcze, systemy sterowania, pulpit manewrowo-kontrolny i główna tablica rozdzielcza. Jednostka wzbogaciła się o nowy system monitorujący pracę poszczególnych urządzeń siłowni oraz nowe systemy łączności wewnętrznej i zewnętrznej. Modernizacja objęła również urządzenia, z których korzystają nurkowie ratownictwa, w tym dzwon nurkowy – odtąd będzie miał on nowszą i lepszą wyciągarkę. Okręt zyskał nowe urządzenia nawigacyjne oraz mechanizmy sterujące tzw. dynamicznym pozycjonowaniem. Pozwala ono utrzymać jednostkę w stabilnym położeniu podczas postoju na morzu, co jest niezwykle przydatne np. podczas prac nurkowych.

Remont sprawi, że ORP „Piast” stanie się łatwiejszy w obsłudze i bardziej wydajny. Przede wszystkim jednak okręt będzie mógł służyć w marynarce przez kilka kolejnych lat. – Resurs, czyli czas eksploatacji silników głównych powinien zostać przedłużony o kolejne pięć do sześciu tysięcy motogodzin – tłumaczy Reiter. Z punktu widzenia marynarzy, prace zapewne przyczynią się do poprawienia komfortu codziennej służby na pokładzie. Podczas pobytu w stoczni odnowiony został bowiem system klimatyzacji i wentylacji okrętowej, zaś pomieszczenia socjalne zyskały nowe wyposażenie. – Bardzo cieszymy się ze zmian, które zachodzą na ORP „Piast” i z niecierpliwością czekamy na jego powrót do służby – zaznacza kmdr ppor. Radosław Pioch, rzecznik 3 Flotylli Okrętów w Gdyni. – To dla nas bardzo ważna jednostka. Figuruje bowiem w ogólnokrajowym systemie dyżurów SAR, czyli ratownictwa morskiego – dodaje.

ORP „Piast” wszedł do służby w 1974 roku. Został zaprojektowany i zbudowany przez Stocznię Północną w Gdańsku, jako jeden z trzech okrętów ratowniczych typu Piast. Jednostka zabezpiecza działania okrętów podwodnych, jest przystosowana do tzw. dalekich holowań, gaszenia pożarów, ściągania z mielizn innych okrętów i podnoszenia wraków. Z jej pokładu prowadzone mogą być różnego rodzaju prace podwodne oraz ratunkowe. Służący na ORP „Piast” nurkowie ratownictwa mają np. możliwość podawania przewodów ze sprężonym powietrzem na pokład okrętu podwodnego, który na skutek awarii osiadł na dnie.

W ciągu przeszło 40 lat służby „Piast” brał udział w licznych ćwiczeniach zarówno polskich, jak i międzynarodowych. W 1990 roku wchodził w skład kontyngentu zabezpieczającego siły międzynarodowe, które walczyły w Iraku przeciwko wojskom Saddama Husajna. Na przełomie 1997 i 1998 roku jednostka przeszła gruntowną modernizację. Gdańska stocznia wyprodukowała jeszcze dwa okręty typu Piast. Pierwszy to ORP „Lech”, który podobnie jak ORP „Piast” cały czas służy w Marynarce Wojennej RP. Drugi to zbudowany dla sił morskich NRD „Otto von Guericke”, sprzedany następnie do Urugwaju. W tamtejszej flocie pełnił służbę pod nazwą „Vanguardia”.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: arch. 8 FOW

dodaj komentarz

komentarze


Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Plan na WAM
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Prezydent złożył życzenia żołnierzom
Niebawem dostawy karabinków Grot A3
Gala Boksu na Bemowie
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Przygotowani na każdy scenariusz
MON przejmuje Hutę Częstochowa
Pilot z MasterChefa gotuje: karpatka i boeuf bourguignon
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Snowboardzistka i pływacy na medal
Panczeniści na podium w Hamar
Wojsko z nowym programem rozwoju
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Gdy ucichnie artyleria
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Noc na „pasku”
W hołdzie poległym
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Marynarz uratował turystkę w Tatrach
Niebo pod osłoną
Mundurowi z benefitami
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Drony na wagę złota
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Medalowe żniwa pływaków CWZS-u
Pancerniacy jadą na misję
Odpalili K9 Thunder
The Taste of Military Service
„Burza” nabiera kształtów
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Najdłuższa noc
Dzień wart stu lat
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Koniec bezkarności floty cieni?
Piątka z czwartego wozu
Przełomowy czas dla WZL-2
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Combat 56 u terytorialsów
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Paczka dla bohatera już w drodze!
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Ciepły dom dla bohaterki od żołnierzy WOT z Małopolski
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Sojusznicza obrona
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Wojsko ma swojego satelitę!
Polski Rosomak dalej w produkcji
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Nowa ręka dla weterana
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Misja na rzecz zdrowia
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
„Poradnik Bezpieczeństwa” już w drodze
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Historyczna „Wisła”
Dziękujemy za waszą świąteczną służbę
Kto zostanie Asem Sportu?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO