moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Podniebny trening transportowców

Trzy amerykańskie samoloty C-130 Hercules i 100 żołnierzy przyleciało do Polski na ćwiczenia lotnicze. To pierwsza w tym roku zmiana pododdziału Aviation Detachment. Polscy i amerykańscy piloci transportowców będą razem szkolić się w desantowaniu żołnierzy i ładunków, w lądowaniu na nieutwardzonych pasach oraz w nocnych lotach z użyciem noktowizji.

Transportowce C-130H2 z żołnierzami amerykańskich sił powietrznych wylądowały w połowie marca w Powidzu. Amerykanie na co dzień służą w 181 eskadrze lotniczej, która stacjonuje w Forth Worth w Teksasie. Piloci, nawigatorzy, technicy i loadmasterzy przylecieli zza oceanu, by wspólnie szkolić się z żołnierzami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego z Powidza. – Załogi trzech amerykańskich samolotów z załogami dwóch polskich transportowców C-130E będą się szkolić w dzień i w nocy w polskiej przestrzeni powietrznej, głównie nad poligonem drawskim i toruńskim – mówi kpt. Martyna Fedro-Samojedny, rzecznik prasowy 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego.

Podczas pierwszej w tym roku rotacji pododdziału Aviation Detachment piloci trenować będą loty w ugrupowaniu kilku maszyn, desantować ludzi i ładunki wspólnie z 6 Brygadą Powietrznodesantową oraz ćwiczyć lądowanie na nieutwardzonych nawierzchniach. W planach są także loty nocne z wykorzystaniem gogli noktowizyjnych. – Głównym celem polsko-amerykańskich ćwiczeń jest dopracowanie i ujednolicenie obowiązujących procedur oraz podnoszenie kwalifikacji personelu pokładowego – mówi kpt. Fedro-Samojedny. Kpt. pil. Michał Ruba, dowódca załogi z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego wyjaśnia, że chodzi o to, by w przyszłości lotnicy z obu krajów mogli działać w jak najbardziej zbliżony sposób. – Każda przestrzeń powietrzna jest inna. Podobnie jak specyfika, taktyka i sposób szkolenia w każdym kraju nieco się różnią. Podczas naszego współdziałania chcemy niwelować te różnice, na przykład zasady poruszania się na terenie przestrzeni powietrznej danego kraju – tłumaczy kpt. pil. Ruba.

Podczas zgrupowania w Powidzu polskie i amerykańskie załogi wspólnie przygotowują się do wykonywania zadań. Planują misje lotnicze, uczestniczą razem w briefingach przed lotem i odprawach po ich zakończeniu. Prawdopodobnie dojdzie także do mieszania załóg lotniczych na pokładzie samolotów, by Polacy i Amerykanie mogli działać razem także w powietrzu.

Zgodnie z planem szkolenia, piloci transportowców wezmą także udział w ćwiczeniach z innymi jednostkami sił zbrojnych. – We współpracy z pilotami wielozadaniowych F-16 będziemy trenować taktykę przechwytywania przez myśliwce i taktykę unikania przechwycenia – mówi kpt. pil. Ruba. – Z żołnierzami 12 Dywizji Zmechanizowanej przećwiczymy natomiast zasady działania z obroną przeciwlotniczą. Przeciwlotnicy będą próbowali wykryć nasz samolot, a załogi transportowców będą próbowały tego uniknąć – dodaje. Dowódca C-130E wyjaśnia też, że walka z myśliwcami odbędzie się na dużych wysokościach, a pozostałe zadania – jak najniżej ziemi, czyli na wysokości 150-200 metrów.

Amerykanie zostaną w Polsce do końca marca. Na koniec ich szkolenia w Powidzu odbędą się zawody, w których wystartują polskie i amerykańskie załogi. Lotnicy będą rywalizowali w precyzyjnych zrzutach ładunku i precyzyjnym lądowaniu.

Komponent lotniczy sił powietrznych Stanów Zjednoczonych, tzw. Aviation Detachment (Av-Det), stacjonuje w Polsce na stałe na podstawie polsko-amerykańskiego porozumienia Memorandum of Understanding z 2011 roku. W Łasku Aviation Detachment tworzy grupa kilku amerykańskich żołnierzy: pilotów, techników oraz specjalistów odpowiedzialnych za logistykę i łączność. Dodatkowo na ćwiczenia lotnicze do Polski przylatują piloci i personel techniczny z USA. Szkolą się na zmianę z pilotami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu oraz 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach i 32 Bazy w Łasku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: kpt. Fedro-Samojedny

dodaj komentarz

komentarze


Niebo pod osłoną
Combat 56 u terytorialsów
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Wisła dopłynęła
Polski Rosomak dalej w produkcji
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Święto sportowców w mundurach
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Pancerniacy jadą na misję
Plan na WAM
Formoza – 50 lat morskich komandosów
The Taste of Military Service
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Mundurowi z benefitami
Kto zostanie Asem Sportu?
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
„Burza” nabiera kształtów
Niemieckie wsparcie z powietrza
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Historyczna „Wisła”
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Służba w kadrze
Gala Boksu na Bemowie
Najdłuższa noc
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Panczeniści na podium w Hamar
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
Szukali zaginionych w skażonej strefie
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Dzień wart stu lat
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Gdy ucichnie artyleria
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Snowboardzistka i pływacy na medal
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Aby granica była bezpieczna
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Nowe zasady dla kobiet w armii
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Odpalili K9 Thunder
Nowe K9 w Węgorzewie
Astronauta w Szkole Orląt
Wojsko ma swojego satelitę!
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Seryjny Heron coraz bliżej
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Militarne Schengen
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Kolejne AW149 nadlatują

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO