moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Podniebny trening transportowców

Trzy amerykańskie samoloty C-130 Hercules i 100 żołnierzy przyleciało do Polski na ćwiczenia lotnicze. To pierwsza w tym roku zmiana pododdziału Aviation Detachment. Polscy i amerykańscy piloci transportowców będą razem szkolić się w desantowaniu żołnierzy i ładunków, w lądowaniu na nieutwardzonych pasach oraz w nocnych lotach z użyciem noktowizji.

Transportowce C-130H2 z żołnierzami amerykańskich sił powietrznych wylądowały w połowie marca w Powidzu. Amerykanie na co dzień służą w 181 eskadrze lotniczej, która stacjonuje w Forth Worth w Teksasie. Piloci, nawigatorzy, technicy i loadmasterzy przylecieli zza oceanu, by wspólnie szkolić się z żołnierzami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego z Powidza. – Załogi trzech amerykańskich samolotów z załogami dwóch polskich transportowców C-130E będą się szkolić w dzień i w nocy w polskiej przestrzeni powietrznej, głównie nad poligonem drawskim i toruńskim – mówi kpt. Martyna Fedro-Samojedny, rzecznik prasowy 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego.

Podczas pierwszej w tym roku rotacji pododdziału Aviation Detachment piloci trenować będą loty w ugrupowaniu kilku maszyn, desantować ludzi i ładunki wspólnie z 6 Brygadą Powietrznodesantową oraz ćwiczyć lądowanie na nieutwardzonych nawierzchniach. W planach są także loty nocne z wykorzystaniem gogli noktowizyjnych. – Głównym celem polsko-amerykańskich ćwiczeń jest dopracowanie i ujednolicenie obowiązujących procedur oraz podnoszenie kwalifikacji personelu pokładowego – mówi kpt. Fedro-Samojedny. Kpt. pil. Michał Ruba, dowódca załogi z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego wyjaśnia, że chodzi o to, by w przyszłości lotnicy z obu krajów mogli działać w jak najbardziej zbliżony sposób. – Każda przestrzeń powietrzna jest inna. Podobnie jak specyfika, taktyka i sposób szkolenia w każdym kraju nieco się różnią. Podczas naszego współdziałania chcemy niwelować te różnice, na przykład zasady poruszania się na terenie przestrzeni powietrznej danego kraju – tłumaczy kpt. pil. Ruba.

Podczas zgrupowania w Powidzu polskie i amerykańskie załogi wspólnie przygotowują się do wykonywania zadań. Planują misje lotnicze, uczestniczą razem w briefingach przed lotem i odprawach po ich zakończeniu. Prawdopodobnie dojdzie także do mieszania załóg lotniczych na pokładzie samolotów, by Polacy i Amerykanie mogli działać razem także w powietrzu.

Zgodnie z planem szkolenia, piloci transportowców wezmą także udział w ćwiczeniach z innymi jednostkami sił zbrojnych. – We współpracy z pilotami wielozadaniowych F-16 będziemy trenować taktykę przechwytywania przez myśliwce i taktykę unikania przechwycenia – mówi kpt. pil. Ruba. – Z żołnierzami 12 Dywizji Zmechanizowanej przećwiczymy natomiast zasady działania z obroną przeciwlotniczą. Przeciwlotnicy będą próbowali wykryć nasz samolot, a załogi transportowców będą próbowały tego uniknąć – dodaje. Dowódca C-130E wyjaśnia też, że walka z myśliwcami odbędzie się na dużych wysokościach, a pozostałe zadania – jak najniżej ziemi, czyli na wysokości 150-200 metrów.

Amerykanie zostaną w Polsce do końca marca. Na koniec ich szkolenia w Powidzu odbędą się zawody, w których wystartują polskie i amerykańskie załogi. Lotnicy będą rywalizowali w precyzyjnych zrzutach ładunku i precyzyjnym lądowaniu.

Komponent lotniczy sił powietrznych Stanów Zjednoczonych, tzw. Aviation Detachment (Av-Det), stacjonuje w Polsce na stałe na podstawie polsko-amerykańskiego porozumienia Memorandum of Understanding z 2011 roku. W Łasku Aviation Detachment tworzy grupa kilku amerykańskich żołnierzy: pilotów, techników oraz specjalistów odpowiedzialnych za logistykę i łączność. Dodatkowo na ćwiczenia lotnicze do Polski przylatują piloci i personel techniczny z USA. Szkolą się na zmianę z pilotami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu oraz 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach i 32 Bazy w Łasku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: kpt. Fedro-Samojedny

dodaj komentarz

komentarze


Żołnierze pomagają w akcji na torach
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Gdy ucichnie artyleria
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Awanse w dniu narodowego święta
Sukces Polaka w biegu z marines
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Kaman – domknięcie historii
Is It Already War?
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Mity i manipulacje
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Dzień wart stu lat
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Lojalny skrzydłowy bez pilota
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Czy to już wojna?
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Marynarze podjęli wyzwanie
My, jedna armia
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Kosmiczna wystawa
Mundurowi z benefitami
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ogień z Leopardów na Łotwie
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Plan na WAM
Nowe zasady dla kobiet w armii
Ułani szturmowali okopy
Polski „Wiking” dla Danii
„Road Runner” w Libanie
Torpeda w celu
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Brytyjczycy na wschodniej straży
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Pięściarska uczta w Suwałkach
Im ciemniej, tym lepiej
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Standardy NATO w Siedlcach
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Merops wdrażany natychmiast
Dostawa Homarów-K
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Dodatkowe zapory
Dywersja na kolei. Są dowody
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
„Zamek” pozostał bezpieczny
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Wojskowy bus do szczęścia
Kapral Bartnik mistrzem świata
Formoza – 50 lat morskich komandosów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO