moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nauka i staż, czyli studia dualne dla mechaników lotniczych

Szkoła Orląt jako pierwsza wojskowa uczelnia uruchamia inżynierskie studia, na których będzie można łączyć naukę z pracą zawodową. Oprócz ćwiczeń, wykładów i praktyk studenci będą odbywać płatne staże w zakładach lotniczych. Absolwenci zaś mogą liczyć na pomoc uczelni w znalezieniu zatrudnienia. Rekrutacja na tzw. studia dualne w Dęblinie – w czerwcu.

W Lotniczej Akademii Wojskowej studiują zarówno przyszli oficerowie, jak i cywile. Na Wydziale Bezpieczeństwa Narodowego i Logistyki kształcą się np. specjaliści od zarządzania obsługą lotniska czy fachowcy od transportu powietrznego i lotniskowego. Na Wydziale Lotnictwa z kolei wiedzę zdobywają kandydaci na pilotów, specjaliści od bezzałogowych statków powietrznych, zarządzania ruchem lotniczym, fachowcy w dziedzinie awioniki i inżynierii lotniczej.

W tym roku uczelnia ma dla cywilnych studentów dodatkową propozycję – tzw. studia dualne. – Ten nowoczesny i zyskujący na popularności model nauki łączy tradycyjne kształcenie na uczelni z pracą zawodową. Studenci oprócz ćwiczeń, wykładów, warsztatów w laboratoriach oraz praktyk zawodowych będą odbywać płatne staże w zakładach lotniczych, w których jest certyfikowany ośrodek obsługowy PART-145 (spełniający europejskie standardy jakości obsługi samolotów i śmigłowców – przyp. red.) – wyjaśnia Dariusz Tuwalski, specjalista Biura ds. Badań Lotniczej Akademii Wojskowej.

Dzięki temu mechanicy lotniczy już w czasie nauki będą mogli zdobywać doświadczenie oraz uzyskać licencję PART-66, czyli uprawnienia mechanika obsługi.

Droga po licencję

Studia dualne pierwszego stopnia (inżynierskie) będą prowadzone na kierunku lotnictwo i kosmonautyka w specjalności awionika i inżynieria lotnicza. Będzie je mogło rozpocząć 20 osób.

Nauka rozłożona będzie na siedem semestrów. W każdym roku student przez 4-6 miesięcy będzie uczestniczył w zajęciach teoretycznych w Akademii, a przez co najmniej trzy miesiące odbywał płatne staże. Będzie to możliwe dzięki współpracy Szkoły Orląt z przedsiębiorcami z branży lotniczej. – Zgodnie z przepisami uczelnia wyższa musi zawrzeć umowę z pracodawcą, u którego będą realizowane staże i praktyki oraz określić w niej zasady organizacji studiów. Niebawem planujemy podpisać taki dokument z Wytwórnią Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Świdnik S.A. To tam nasi pierwsi studenci będą odbywać płatne staże. Na każdego studenta przypada około 1880 godzin – tłumaczy Dariusz Tuwalski.

Dodatkowo studenci będą odbywać praktyki także w certyfikowanym Ośrodku Szkolenia Mechaników Obsługi Technicznej LAW. W sumie kandydaci na mechaników lotniczych przejdą ponad 2 tys. godz. praktyk. – Dzięki temu oraz dzięki programom kształcenia dostosowanym do wymogów Urzędu Lotnictwa Cywilnego i międzynarodowej instytucji lotniczej EASA każdy z naszych studentów będzie mógł uzyskać licencję obsługową na poziomie B1 (samoloty lub śmigłowce) lub B2 (awionika) – dodaje specjalista z Dęblina.

W ciągu roku studentom przysługiwać będzie jedynie miesiąc urlopu. Nauka zakończy się egzaminem dyplomowym inżynierskim. Absolwenci studiów dualnych będą mogli też liczyć na pomoc w znalezieniu zatrudnienia w branży lotniczej. – W umowie, którą podpiszą student, uczelnia i firma będzie określone, czy po zakończeniu stażu pracodawca zobowiązuje się zatrudnić u siebie studenta. Jeśli w umowie nie będzie gwarancji zatrudnienia, my – jako uczelnia – już w trakcie studiów będziemy szukać pracy dla naszego absolwenta. Tak, by najpóźniej sześć miesięcy od zakończenia studiów podjął pierwszą pracę w zawodzie – zapewnia Dariusz Tuwalski. Podkreśla, że studenci nie powinni obawiać się trudności ze znalezieniem zatrudnienia. – Wykształcony mechanik lotniczy jest bardzo poszukiwany na rynku pracy. Na świecie brakuje około 20 tys. takich pracowników. Nic dziwnego, że nasi absolwenci o specjalności awionika otrzymywali nawet po kilka ofert pracy. A absolwenci studiów dualnych będą mogli pochwalić się nie tylko dyplomem inżyniera oraz międzynarodową licencją PART-66, ale też doświadczeniem zawodowym – mówi Dariusz Tuwalski.

Zasady naboru

Rekrutacja elektroniczna na rok akademicki 2019/2020 rozpocznie się 3 czerwca i potrwa do 23 lipca. Wnioski należy zgłaszać poprzez stronę www.rekrutacja.law.mil.pl. Podstawą przyjęcia na studia pierwszego stopnia na kierunek lotnictwo i kosmonautyka będą wyniki egzaminu maturalnego z matematyki lub fizyki oraz języka angielskiego. Kandydata czeka też rozmowa kwalifikacyjna. Dodatkowe punkty można zyskać za udział w olimpiadach wiedzy z dziedziny nauk technicznych, techniczny profil wykształcenia, działalność w kołach konstruktorskich, samolotowych, szybowcowych, a także lotnicze licencje i uprawnienia.

Na uruchomienie studiów dualnych Szkoła Orląt otrzymała dofinansowanie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w wysokości ponad 2,7 mln zł (łączny koszt projektu 2,8 mln zł). By otrzymać wsparcie Akademia wygrała konkurs „Przygotowanie studentów specjalności inżynieria lotnicza i awionika do podjęcia pracy w branży lotniczej”. Umowa z NCBR przewiduje wsparcie finansowe dla 20 studentów. Na każdego uczelnia przeznaczy z budżetu projektu 150 tys. zł. To koszty m.in. stypendium, które student będzie otrzymywał w trakcie stażu (ok. 2100 zł brutto), badań lekarskich, zakwaterowania i wyżywienia, zakupu laptopów i oprogramowania, a także kompletu odzieży roboczej i obuwia.

Dęblińska uczelnia prowadzi jednak rozmowy z wieloma firmami z branży lotniczej. Jeśli któraś z nich podpisze umowę z Akademią, liczba miejsc na studiach dualnych zostanie zwiększona. Kształcenie kolejnych studentów będzie już wówczas finansowane ze środków własnych LAW m.in. z subwencji.

Model studiów dualnych cieszy się dużą popularnością w całej Europie. Na przykład w Niemczech studia o takim profilu są prowadzone od prawie 50 lat we współpracy z czołowymi przedsiębiorstwami. Na polskich uczelniach system studiów dualnych zdobywa coraz większą popularność, obecnie znajduje się w ofercie niektórych szkół wyższych, głównie o profilu technicznym. 

Paulina Glińska

autor zdjęć: Lotnicza Akademia Wojskowa

dodaj komentarz

komentarze


Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
 
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
BWP-1 – historia na dekady
Podejrzane manewry na Bałtyku
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Musimy być szybsi niż zagrożenie
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Pracowity pobyt w kosmosie
Inwestycja w żołnierzy
Kajakami po medale
Ewakuacja Polaków z Izraela
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Strażnicy polskiego nieba
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Święto sportów walki w Warendorfie
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Dzieci wojny
Wyższe stawki dla niezawodowych
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Flyer, zdobywca przestworzy
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
The Power of Infrastructure
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Planowano zamach na Zełenskiego
Śmierć gorsza niż wszystkie
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ratownik w akcji
Pancerny kot w polskim wojsku
Policjanci w koszarach WOT
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Prezydent na wschodniej granicy
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Broń przeciwko wrogim satelitom
Pułk Reprezentacyjny rekrutuje. Kto może dołączyć?
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Czarna Pantera celuje
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Wypadek Rosomaka
Bezpieczniejsza Europa
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
„Różycki” zwodowany
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Świat F-35
Drukowanie dronów
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Podróż w ciemność
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO