moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Następca HMMWV zaczyna służbę

Choć waży prawie 6,5 tony i ma ponad 6 metrów długości, lepiej radzi sobie w terenie, zapewnia żołnierzom nie tylko wysoki poziom ochrony balistycznej, lecz także komfort podróżowania. JTLV to nowoczesna konstrukcja, która zastąpi popularne w amerykańskiej armii HMMWV. Pierwszych sześć wozów JTLV dotarło już do 3 Dywizji Piechoty.

Rozpoczęła się pokoleniowa zmiana we flocie pojazdów US Army. Sprawdzone na wojnach przez ostatnie cztery dekady samochody terenowe HMMWV – potocznie nazywane Humvee – zostaną zastąpione przez nowy wóz – JTLV (Joint Light Tactical Vehicle). Opracował go amerykański koncern motoryzacyjny Oshkosh. JTLV waży w podstawowej wersji prawie 6500 kilogramów, ma długość 6,2 metra, szerokość 2,5 metra i wysokość 2,6 metra. Pojazd napędza silnik Gale Banks Engineering 866T o pojemności 6,6 litra, który generuje moc 300 koni mechanicznych. Dzięki niemu JTLV może rozpędzić się do 110 kilometrów na godzinę (po drogach asfaltowych). Prędkość uzależniona jest od rodzaju podłoża, ale jak zapewniają konstruktorzy, regulowane zawieszenie TAK-4i sprawia, że 70–80 kilometrów na godzinę nie jest niczym niezwykłym.

Plany amerykańskiej armii zakładały, że nowe pojazdy zastąpią HMMWV w wojskach lądowych i Korpusie Piechoty Morskiej. W sumie to około 60 tysięcy wozów! Wymagania od początku były jasne: następca Humvee musi być pod każdym względem lepszy.

Program skonstruowania JTLV ruszył w 2006 roku. – Biuro programowe skupiło się na opracowaniu pojazdu o znacznie większych możliwościach taktycznych, który lepiej radzi sobie w terenie i jest w większym stopniu niezawodny. Zapewnia żołnierzom nie tylko wysoki poziom ochrony balistycznej, ale również wyższy komfort podróżowania – wyjaśnia płk Shane Fullmer, kierownik projektu Joint Light Tactical Vehicles.

Propozycję zbudowania nowego pojazdu zgłosiło kilkanaście czołowych amerykańskich firm zbrojeniowo-motoryzacyjnych. Ostatecznie w 2012 roku (w tym czasie zmieniały się wymagania, pojawił się m.in. wymóg odporności na miny) Pentagon wybrał trzy z nich: Lockheeda Martina, Oshkosha i AM General, którym zlecił stworzenie prototypów.

Ostatecznie za najlepszy US Army oraz US Marine Corps uznały – a decydowały możliwości techniczne, cena, terminarz dostaw, okres gwarancji – opracowany przez Oshkosha L-ATV (Light Combat Tactical All-Terrain Vehicle – to nazwa handlowa wozu).

Koncern zgodził się, za 6,7 mld dolarów, dostarczyć 16 tys. tych pojazdów do końca 2024 roku. Umowa obejmuje cztery typy: wielozadaniowy M1280 General Purpose, wóz wsparcia ogniowego M1281 Close Combat Weapon Carrier, nośnik uzbrojenia M1278 Heavy Guns Carrier oraz wóz wsparcia M1279 Utility. Pojazdy mają być – w zależności od oczekiwań odbiorcy – dostarczone w wersji dwudrzwiowej: Combat Support Vehicle (CSV) lub czterodrzwiowej: Combat Tactical Vehicle (CTV).

Wprowadzanie JTLV do służby już się rozpoczęło. W połowie stycznia do 1 Pancernej Brygadowej Grupy Bojowej (ABCT, Armored Brigade Combat Team) z 3 Dywizji Piechoty US Army dotarło pierwszych sześć wozów.

Zanim jednak JTLV rozpoczął służbę w US Army i US Marine Corps (a chce go również US Air Force), kupiły go inne armie. W 2017 roku prawie 2800 tych pojazdów zamówiła armia brytyjska (zapłaci za nie 1 mld dolarów), a w 2018 roku 200 sztuk zamówiła Litwa, a 38 Słoweńcy.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: US Army

dodaj komentarz

komentarze


Świadczenia mieszkaniowe w górę
Baltexpo ‘25 wystartowały
Jednym głosem w sprawie obronności
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
W poszukiwaniu majora Serafina
Medycyna na trudne czasy
Owad z drukarki
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Dziki na Legwanach
Abolicja dla ochotników
Pływali jak morscy komandosi
Nowe horyzonty medyków
Rekompensaty na nowych zasadach
Carl-Gustaf przemówił
Europa ma być zdolna do obrony
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Wkrótce rusza pilotaż powszechnych szkoleń obronnych
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Kraków – strategiczne centrum wojskowej medycyny
Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
Polskie „Tygrysy” nagrodzone w Portugalii
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
W wojsku orientują się najlepiej
Polski „Wiking” dla Danii
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Para ratowników i pies w kopalni złota
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Brytyjczycy na wschodniej straży
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Lubuscy pancerniacy sforsują Odrę
Weterani pamiętają
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Strategiczna inwestycja w Bumarze-Łabędy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Kopuła nad bewupem
„Road Runner” w Libanie
Terytorialsi dłużej będą wspierać Straż Graniczną
Koniec pewnej epoki
Apache i Chinook a sprawa polska
W obronie gazoportu
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
AWL zainaugurowała rok akademicki 2025/26
Drony w natarciu
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności
Historia jest po to, by z niej czerpać
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Przedwczesny triumf
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Speczespół wybierze „Orkę”
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Czarna taktyka terytorialsów
Terytorialsi ćwiczyli taktykę i walkę z pożarem
Okiełznać Borsuka
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Koniec dzieciństwa
Wyzwaniem – czas
Kircholm 1605
Maratońskie święto w Warszawie
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO