moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Daglezje dla Wietnamu

Mosty Daglezja umożliwiają pokonywanie przeszkód – jarów, kanałów, wąskich rzek lub jezior o szerokości do 20 metrów. Mogą się po nich poruszać pojazdy ważące ponad 60 ton. Opracowaną przez polskich inżynierów konstrukcję chce mieć armia wietnamska. Na razie zamówiła cztery mosty towarzyszące na podwoziu kołowym MS-20, ale zamówienie może zostać zwiększone.

Nieoficjalnie wiadomo, że umowę realizuje należący do Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych „OBRUM” sp. z o.o. Przedmiotem kontraktu są mosty towarzyszące MS-20 Daglezja. Wietnamczycy mieli zainteresować się polską konstrukcją podczas pobytu na ubiegłorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach. Bardzo szybko udało się osiągnąć porozumienie i podpisać umowę. Na razie na cztery sztuki, a być może będzie ich więcej.

Przedstawiciele Polskiej Grupy Zbrojeniowej przyznają jedynie, że wiążą z azjatyckim kierunkiem duże nadzieje. – Wietnam jest jednym z potencjalnie najbardziej atrakcyjnych dla PGZ rynków w Azji Południowo-Wschodniej. Wśród produktów i rozwiązań, które mają największy potencjał na tamtejszym rynku, można wymienić, m.in. systemy radarowe, systemy rozpoznania elektronicznego, systemy logistyczne i pakiety modernizacyjne sprzętu wojskowego pochodzącego z czasów ZSRR – komentują przedstawiciele Departamentu Komunikacji i Marketingu Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Daglezja umożliwia pokonywanie różnego rodzaju przeszkód takich, jak: jary, wąskie rzeki czy jeziora oraz sztucznych zbiorników typu kanały lub rowy o szerokości do 20 metrów. Most składa się z umieszczonych na podwoziu Jelcza 662 dwóch złączonych ze sobą przęseł o długości 10 metrów, które rozkładają się z użyciem hydraulicznych siłowników.

Nośność opracowanej przez Polaków przeprawy jest imponująca. Przez most mogą przejeżdżać pojazdy gąsienicowe mające masę około 64 ton (czyli klasy MLC 70), a w przypadku pojazdów kołowych, czyli np. zestawów transportowych, nawet ponad 100 ton (klasa MLC 110).

Polska armia zleciła opracowanie Daglezji na początku ubiegłej dekady, ale potem przestała finansować projekt. OBRUM wykazał się jednak dużą determinacją i za własne pieniądze w 2008 roku skończył prototyp i przekazał go armii do badań i testów. Gdy te zakończyły się pomyślnie, w 2010 roku firma dostała zlecenie z MON-u na zbudowanie dwóch sztuk partii próbnej.

OBRUM z umowy się wywiązał i dwa lata później, w 2012 roku, przekazał jeden egzemplarz do służby w Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych we Wrocławiu, a drugi do 2 Batalionu Saperów z 12 Brygady Zmechanizowanej. 

Przez dwa lata mosty były intensywnie testowane i sprawdzane podczas przeróżnych ćwiczeń. Ponieważ wszystkie wypadły pomyślnie, w 2014 roku polska armia zamówiła dziesięć MS-20 Daglezja dla jednostek inżynieryjnych. Mosty trafiły do 2 Pułku Inżynieryjnego z Inowrocławia, 3 Batalionu Inżynieryjnego z Niska, 4 Batalionu Inżynieryjnego z Głogowa, 1 Batalionu Drogowo-Mostowego z Dęblina, 2 Pułku Saperów z Kazunia oraz 5 Pułku Inżynieryjnego ze Szczecina. Wszystkie przeprawy zostały dostarczone do końca 2017 roku.

Pod koniec października 2018 roku Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił, że chce kupić jeszcze dziesięć sztuk MS-20 Daglezja. Pięć w zamówieniu podstawowym oraz pięć w opcji. Przetargu w tej sprawie jeszcze nie rozstrzygnięto.

Daglezja jest produkowana w dwóch wersjach. Na podwoziu kołowym (MS-20) i jest wówczas mostem towarzyszącym. Drugim rodzajem – będącym na etapie badań zakładowych i niewprowadzonym jeszcze do służby w polskiej armii, jest MG-20, czyli most Daglezja w wersji szturmowej na  podwoziu gąsienicowym.  

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: kpt. Janusz Błaszczak, OBRUM

dodaj komentarz

komentarze


Dodatkowe zapory
Mity i manipulacje
Polski „Wiking” dla Danii
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Mundurowi z benefitami
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Pięściarska uczta w Suwałkach
Merops wdrażany natychmiast
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Is It Already War?
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
My, jedna armia
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Plan na WAM
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
„Zamek” pozostał bezpieczny
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Ogień z Leopardów na Łotwie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Sukces Polaka w biegu z marines
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Wojskowy bus do szczęścia
Dywersja na kolei. Są dowody
Im ciemniej, tym lepiej
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Gdy ucichnie artyleria
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Torpeda w celu
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Nowe zasady dla kobiet w armii
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Kosmiczna wystawa
Kaman – domknięcie historii
Kapral Bartnik mistrzem świata
Awanse w dniu narodowego święta
Nieznani sprawcy wysadzili tory
„Road Runner” w Libanie
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Standardy NATO w Siedlcach
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Dostawa Homarów-K
Marynarze podjęli wyzwanie
Brytyjczycy na wschodniej straży
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Czy to już wojna?
Dzień wart stu lat
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Ułani szturmowali okopy
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO