moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Daglezje dla Wietnamu

Mosty Daglezja umożliwiają pokonywanie przeszkód – jarów, kanałów, wąskich rzek lub jezior o szerokości do 20 metrów. Mogą się po nich poruszać pojazdy ważące ponad 60 ton. Opracowaną przez polskich inżynierów konstrukcję chce mieć armia wietnamska. Na razie zamówiła cztery mosty towarzyszące na podwoziu kołowym MS-20, ale zamówienie może zostać zwiększone.

Nieoficjalnie wiadomo, że umowę realizuje należący do Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych „OBRUM” sp. z o.o. Przedmiotem kontraktu są mosty towarzyszące MS-20 Daglezja. Wietnamczycy mieli zainteresować się polską konstrukcją podczas pobytu na ubiegłorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach. Bardzo szybko udało się osiągnąć porozumienie i podpisać umowę. Na razie na cztery sztuki, a być może będzie ich więcej.

Przedstawiciele Polskiej Grupy Zbrojeniowej przyznają jedynie, że wiążą z azjatyckim kierunkiem duże nadzieje. – Wietnam jest jednym z potencjalnie najbardziej atrakcyjnych dla PGZ rynków w Azji Południowo-Wschodniej. Wśród produktów i rozwiązań, które mają największy potencjał na tamtejszym rynku, można wymienić, m.in. systemy radarowe, systemy rozpoznania elektronicznego, systemy logistyczne i pakiety modernizacyjne sprzętu wojskowego pochodzącego z czasów ZSRR – komentują przedstawiciele Departamentu Komunikacji i Marketingu Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Daglezja umożliwia pokonywanie różnego rodzaju przeszkód takich, jak: jary, wąskie rzeki czy jeziora oraz sztucznych zbiorników typu kanały lub rowy o szerokości do 20 metrów. Most składa się z umieszczonych na podwoziu Jelcza 662 dwóch złączonych ze sobą przęseł o długości 10 metrów, które rozkładają się z użyciem hydraulicznych siłowników.

Nośność opracowanej przez Polaków przeprawy jest imponująca. Przez most mogą przejeżdżać pojazdy gąsienicowe mające masę około 64 ton (czyli klasy MLC 70), a w przypadku pojazdów kołowych, czyli np. zestawów transportowych, nawet ponad 100 ton (klasa MLC 110).

Polska armia zleciła opracowanie Daglezji na początku ubiegłej dekady, ale potem przestała finansować projekt. OBRUM wykazał się jednak dużą determinacją i za własne pieniądze w 2008 roku skończył prototyp i przekazał go armii do badań i testów. Gdy te zakończyły się pomyślnie, w 2010 roku firma dostała zlecenie z MON-u na zbudowanie dwóch sztuk partii próbnej.

OBRUM z umowy się wywiązał i dwa lata później, w 2012 roku, przekazał jeden egzemplarz do służby w Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych we Wrocławiu, a drugi do 2 Batalionu Saperów z 12 Brygady Zmechanizowanej. 

Przez dwa lata mosty były intensywnie testowane i sprawdzane podczas przeróżnych ćwiczeń. Ponieważ wszystkie wypadły pomyślnie, w 2014 roku polska armia zamówiła dziesięć MS-20 Daglezja dla jednostek inżynieryjnych. Mosty trafiły do 2 Pułku Inżynieryjnego z Inowrocławia, 3 Batalionu Inżynieryjnego z Niska, 4 Batalionu Inżynieryjnego z Głogowa, 1 Batalionu Drogowo-Mostowego z Dęblina, 2 Pułku Saperów z Kazunia oraz 5 Pułku Inżynieryjnego ze Szczecina. Wszystkie przeprawy zostały dostarczone do końca 2017 roku.

Pod koniec października 2018 roku Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił, że chce kupić jeszcze dziesięć sztuk MS-20 Daglezja. Pięć w zamówieniu podstawowym oraz pięć w opcji. Przetargu w tej sprawie jeszcze nie rozstrzygnięto.

Daglezja jest produkowana w dwóch wersjach. Na podwoziu kołowym (MS-20) i jest wówczas mostem towarzyszącym. Drugim rodzajem – będącym na etapie badań zakładowych i niewprowadzonym jeszcze do służby w polskiej armii, jest MG-20, czyli most Daglezja w wersji szturmowej na  podwoziu gąsienicowym.  

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: kpt. Janusz Błaszczak, OBRUM

dodaj komentarz

komentarze


Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Pływali jak morscy komandosi
Jelcz się wzmacnia
Młodzi i bezzałogowce
Kosmiczny Perun
W wojsku orientują się najlepiej
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Medycy na start
Abolicja dla ochotników
WOT na Szlaku Ratunkowym
Zawiszacy na Litwie
Terytorialsi w akcji
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
DragonFly czeka na wojsko
Kawaleria w szkole
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
Medicine for Hard Times
Pasja i fart
Priorytetowe zaangażowanie
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Koniec dzieciństwa
Transbałtycka współpraca
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
„Droga do GROM-u”
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Deterrence in Polish
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Orientuj się bez GPS-u
Dywersanci atakują
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Maratońskie święto w Warszawie
W poszukiwaniu majora Serafina
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
Czarnomorski szlif minerów
Człowiek jest najważniejszy
Wojskowi rekruterzy zawsze na posterunku
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Koniec pewnej epoki
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Brytyjczycy na wschodniej straży
Kircholm 1605
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Speczespół wybierze „Orkę”
Wojny na rzut kostką
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
„Road Runner” w Libanie
Polskie Bayraktary nad Turcją
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Mity i manipulacje
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Polski „Wiking” dla Danii
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO