moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Debata nad przyszłością marynarki wojennej

Nie to, „czy” modernizować polską flotę morską, lecz w jakiej kolejności realizować zaplanowane zakupy – to podstawowe wyzwanie, jakie stoi przed Wojskiem Polskim. Do takich wniosków doszli uczestnicy IV Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa. Najciekawszym wątkiem debaty była kwestia zakupu przez Polskę nowych, wielozadaniowych fregat.

Jak skutecznie zrealizować morskie programy modernizacyjne? – na ten temat debatowali w czwartek w Warszawie uczestnicy IV Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa. Poseł Michał Jach, przewodniczący sejmowej Komisji Obrony Narodowej, podkreślał, że choć potrzeby marynarki wojennej są bardzo kosztowne, to w przeciwieństwie do sytuacji sprzed kilku lat nikt nie kwestionuje konieczności jej unowocześnienia. – Jest w tej sprawie zgoda najważniejszych instytucji i organów państwowych, począwszy od prezydenta, przez rząd i poszczególne ministerstwa, bo nie tylko resort obrony, lecz również między innymi gospodarski morskiej i żeglugi śródlądowej są zdecydowanie za modernizacją Marynarki Wojennej RP – mówił poseł Prawa i Sprawiedliwości.

Jednym z przewodnich tematów forum była koncepcja wyposażenia rodzimej floty w wielozadaniowe fregaty. Jego uczestnicy podkreślali, że takie jednostki pozyskują obecnie wszystkie liczące się armie na świecie: Niemcy – fregaty F-125, Francja – jednostki FTI, Hiszpania – F-110, Wielka Brytania – T26, a Włochy – okręty PPA (żadna z tych fregat nie weszła jeszcze do służby). Wszystkie te państwa chcą mieć nie tylko narzędzie do kontroli szlaków morskich – fregaty mogą zwalczać zarówno wrogie okręty, jak i samoloty oraz jednostki podwodne, lecz także przystosowane do działań specjalnych (komandosi) i misji humanitarnych.

Reprezentujący na spotkaniu szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego Pawła Solocha płk Adam Brzozowski, zastępca dyrektora Departamentu ds. Zwierzchnictwa nad Siłami Zbrojnymi BBN, podkreślał, że Biuro podtrzymuje swoje stanowisko, iż Polska również musi mieć jednostki klasy fregata, a za kilka lat zostanie ich pozbawiona, gdy wycofa ze służby okręty typu Oliver Hazard Perry. Najwłaściwszym rozwiązaniem zapewniającym Polsce zdolność do zabezpieczenia morskiej racji stanu byłoby wyposażenie floty w kilka uniwersalnych, wielozadaniowych fregat – przekonywał uczestników forum Paweł Soloch, którego list odczytał płk Brzozowski.

Ponieważ w obowiązującym „Planie modernizacji technicznej armii na lata 2012–2022”, w miejsce którego powstaje obecnie nowy PMT na lata 2019–2026, nie był przewidziany zakup jednostek, które zastąpią OORP „Kościuszko” i „Pułaski”, jedną z rozważanych koncepcji jest zwiększenie wymagań dotyczących programu Miecznik, tak by jednostki obrony wybrzeża przekształcić w korwety.

Przedstawiciele Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych podkreślali, że nie powinno się traktować Mieczników jako prostego zamiennika dla obecnie używanych fregat. – Mieczniki nie zastąpią fregat typu Oliver Hazard Perry. Mają zupełnie inne przeznaczenie i inne stawia się im wymagania – komentował kmdr Jacek Hamera, oficer z DGRSZ. – Fregaty OHP zostaną wycofane ze służby w 2024 roku, gdy czas ich eksploatacji technicznej dobiegnie końca.

Pytany, czy jednak jest możliwe zredefiniowanie wymagań dotyczących Miecznika, tak aby stał się fregatą, podkreślił, że trwa proces opracowywania wymagań operacyjnych dla jednostek tej klasy. – Poszukiwanie złotego środka musi polegać na uważnym śledzeniu wymagań, jakie musi spełniać dana jednostka i prawidłowym ich zdefiniowaniu – podkreślał.

Uczestnicy forum zwrócili uwagę, że należy mieć świadomość konsekwencji takich zmian. – Koszt okrętu obrony wybrzeża to około 200–300 mln euro. Koszt fregaty to od 500 do ponad 800 mln euro.Poza tym okres projektowania i budowy tych ostatnich jest znacznie dłuższy, nawet o kilka lat – stwierdził Janusz Diling z Polskiego Rejestru Statków.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. mar. Piotr Leoniak

dodaj komentarz

komentarze

~cine
1548675960
Czy Polaków nigdy historia nie nauczy? Może poczytajcie sobie jakie to wspaniałe mieliśmy siły morskie w 1939 roku i co te siły wskórały. A zabrakło nam myśliwców, broni p-panc, p-lot, czy nawet rowerów których Niemcy mieli 100x więcej. Kpt. Ragonis do obrony Wizny dostał 2 UR-y z 20 sztukami amunicji a naprzeciwko stał Guderian z 350 czołgami. Ale Marynarkę to mieliśmy zarąbistą. Pięknie wykonała Plan Peking i internowanie w obcych portach.
2F-A2-00-ED
~Scooby
1548499200
Po co flota na Bałtyk ? potrzebujemy dywizji zmechanizowanych a nie okrętów. Obecnie nasze siły zbrojne to - licząc potencjał bojowy - ok 3 Dywizji Zmechanizowanych. Do skutecznej obrony kraju potrzebujemy 6 Dywizji. Kupując fregaty na Bałtyk wydajemy pieniądze , które w znikomym stopniu przyczynia się do poprawy naszej obronności. Nie znam logicznego uzasadnianie utrzymywania floty na tak mały i płytkim akwenie. wszystko można zrobić lotnictwem, które jest szybsze i bardziej elastyczne , bo nie ograniczone akwenem. Wiemy jak przydała się flota w 1939. Bałtyk nie posiada dla nas żadnego znaczenia strategicznego, a fregaty to raczej na większe akweny. Nie mamy BWP, nowoczesnej amunicji , nowoczesnego RPG, są Su-22, , T-72 ... .
EC-B4-95-43

Drugi wojskowy most
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Priorytetowe zaangażowanie
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
„Road Runner” w Libanie
„Droga do GROM-u”
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Mity i manipulacje
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Kawaleria w szkole
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Jelcz się wzmacnia
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Wojny na rzut kostką
Człowiek jest najważniejszy
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Medycy na start
Koniec dzieciństwa
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Czarnomorski szlif minerów
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Kircholm 1605
Dywersanci atakują
Deterrence in Polish
Młodzi i bezzałogowce
Brytyjczycy na wschodniej straży
Medicine for Hard Times
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
W wojsku orientują się najlepiej
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Koniec pewnej epoki
Kopuła nad bewupem
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Speczespół wybierze „Orkę”
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
W poszukiwaniu majora Serafina
Pasja i fart
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Polskie Bayraktary nad Turcją
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Maratońskie święto w Warszawie
Polski „Wiking” dla Danii
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Pływali jak morscy komandosi
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Abolicja dla ochotników
Terytorialsi w akcji

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO