moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
„Jastrzębie” przechwyciły rosyjski samolot

19 stycznia polskie F-16 biorące udział w VIII zmianie PKW Orlik przechwyciły rosyjski samolot rozpoznawczy Su-24MR, który leciał nad Morzem Bałtyckim, w pobliżu granicy z państwami bałtyckimi. Maszyna nie miała włączonego transpondera – urządzenia służącego do identyfikacji samolotów. Nie było również łączności z jego załogą.

Informację o zdarzeniu podało litewskie Ministerstwo Obrony Narodowej, a potwierdził ją ppłk pil. Adam Kalinowski, dowódca PKW Orlik. – Polskie myśliwce przechwyciły samolot Federacji Rosyjskiej. Piloci zrobili zdjęcia, sprawdzili charakter jego misji i po wykonaniu zadania samoloty wróciły miejsca dyslokacji – informuje ppłk Kalinowski.

Rosyjski samolot rozpoznawczy Su-24MR leciał z Rosji w stronę Kaliningradu. Nie miał włączonego transpondera, dzięki któremu służby naziemne identyfikują statek powietrzny, nie było też łączności z jego załogą. Combined Air Operations Centre (CAOC), natowskie dowództwo, któremu podlegają piloci służący w PKW Orlik, wydało rozkaz poderwania myśliwców do lotu i przechwycenia nieznanej maszyny. Jak mówi ppłk Adam Kalinowski, tego typu misja może trwać od kilku minut do nawet godziny, nie udziela jednak informacji na temat tego, ile trwała w tym przypadku. – Po wykonaniu misji rozpoznawczej piloci F-16 eskortowali rosyjski samolot do granicy z Federacją Rosyjską. W tym momencie rola polskich pilotów skończyła się i wrócili do miejsca dyslokacji – mówi dowódca kontyngentu.

Ministerstwo Obrony Narodowej Litwy podało również, że kilka dni wcześniej, 16 stycznia para dyżurna NATO przechwyciła Ił-20 lecący z Rosji do Kaliningradu. Samolot również nie miał włączonego transpondera. Ta operacja nie była jednak wykonywana przez polskich pilotów.

Polska jest krajem wiodącym w trwającej misji Baltic Air Policing. Polacy chronią przestrzeń powietrzną nad terytorium Litwy, Łotwy i Estonii. Do ich zadań należą m.in. misje rozpoznania powietrznego oraz misje polegające na przechwyceniu niezidentyfikowanego samolotu, który wtargnąłby w przestrzeń powietrzną któregoś z państw. Myśliwce wykonują również loty patrolowe.

Misja Baltic Air Policing rozpoczęła się w 2004 roku, gdy Litwa, Łotwa i Estonia – nieposiadające własnych myśliwców – poprosiły NATO o pomoc w patrolowaniu ich przestrzeni powietrznej. Polacy weszli w skład BAP dwa lata po jej rozpoczęciu. Jako pierwsi polecieli tam piloci z 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Od I do VI zmiany nad krajami bałtyckimi latały wyłącznie myśliwce MiG-29. VII zmianę tworzyły F-16 z Krzesin, natomiast rozpoczynającą się VIII zmianę PKW Orlik miały ponownie tworzyć MiG-29. Niestety, ze względu na tragiczny wpadek, w którym zginął pilot myśliwca kpt. Krzysztof Sobański, maszyny zostały uziemione. Postanowiono, że zmianę utworzą F-16 z Krzesin.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Bartek Bera

dodaj komentarz

komentarze

~wojtyla
1579981680
Brawo polskie Jaszczembie !
73-D1-DA-D0
~Karol R.
1549542360
BRAWO POLSCY PILOCI I POLSKIE JASTRZĘBIE.....
2C-7D-FE-13

Ziemia z misji na pamiątkę
 
„Ryś”, czyli nowe zadania w nieznanym terenie
Polscy żołnierze polecą na Islandię
Symulator skoków ze spadochronem
Do broni!
Rozwój i wyzwania wojskowej logistyki
Biegacze na orientację z Czarnej Dywizji najlepsi
W jedynym słusznym kierunku
Srebro sztafety i brąz kajakarek
Współpraca i walka w komunikacji
Czołgi do ataku!
Kosmiczne technologie na MSPO
„Northern Coasts”, czyli debiut „Kormorana”
Szczyt NATO już w poniedziałek
Prestiżowe stanowisko w NATO dla polskiego oficera
W walce na dwa fronty – bez szans
Afganistan. Czas wracać do domu
Komunikacja strategiczna to dziś priorytet
Zakaz noszenia mundurów podczas protestów
Dezinformacja – oręż wojny hybrydowej
Misja, w której stawką było życie
Defendery. Innowacyjność w cenie
Żołnierze powinni być aktywni w mediach i lokalnie
Wojskowy żargon tylko w jednostkach
W Tokio zgasł olimpijski znicz
Pomnik prawdy o Katyniu
Trwa operacja „Silne wsparcie”
Żołnierze z Leźnicy trenują siatkarzy
Żołnierze bez testów z WF-u
Baza ofiar zbrodni wołyńskiej
Żołnierze wyjechali, problemy zostały
HSW ma ofertę dla armii
Bogate tradycje pancernego Sulejówka
MSPO 2021 - serwis specjalny
Symulator dla kierowców ciężarówek
Marynarze z 8 Flotylli na czele zespołu NATO
Defendery w komplecie
Wybierz się na wojskowe studia
Wojsko dla mediów, media dla wojska
Techniki linowe dla wybranych
Jaki będzie nowy rok akademicki?
Wyścig zbrojeń nie ustaje
Prosty język to najważniejsza maksyma!
Course on Diplomacy
Emerytura wypłacana w … karmie
Skok na głęboką wodę
Żołnierze wrócili do Polski
Szczyt NATO o zagrożeniach dla bezpieczeństwa
Będzie więcej szkoleń z pierwszej pomocy
„Ocean 2020”, czyli drony na straży morskich granic
Przez sport do wojska!
UE o wspólnym bezpieczeństwie
NATO na tropie dezinformacji
Rzetelna informacja w cenie!
Wojsko nie może zapominać o dialogu ze społeczeństwem
Szczyt NATO w Brukseli – punkt zwrotny dla Sojuszu
Szef MON: w XXI wieku fake newsy stały się bronią
Nowe racje dla specjalsów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO