moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
„Jastrzębie” przechwyciły rosyjski samolot

19 stycznia polskie F-16 biorące udział w VIII zmianie PKW Orlik przechwyciły rosyjski samolot rozpoznawczy Su-24MR, który leciał nad Morzem Bałtyckim, w pobliżu granicy z państwami bałtyckimi. Maszyna nie miała włączonego transpondera – urządzenia służącego do identyfikacji samolotów. Nie było również łączności z jego załogą.

Informację o zdarzeniu podało litewskie Ministerstwo Obrony Narodowej, a potwierdził ją ppłk pil. Adam Kalinowski, dowódca PKW Orlik. – Polskie myśliwce przechwyciły samolot Federacji Rosyjskiej. Piloci zrobili zdjęcia, sprawdzili charakter jego misji i po wykonaniu zadania samoloty wróciły miejsca dyslokacji – informuje ppłk Kalinowski.

Rosyjski samolot rozpoznawczy Su-24MR leciał z Rosji w stronę Kaliningradu. Nie miał włączonego transpondera, dzięki któremu służby naziemne identyfikują statek powietrzny, nie było też łączności z jego załogą. Combined Air Operations Centre (CAOC), natowskie dowództwo, któremu podlegają piloci służący w PKW Orlik, wydało rozkaz poderwania myśliwców do lotu i przechwycenia nieznanej maszyny. Jak mówi ppłk Adam Kalinowski, tego typu misja może trwać od kilku minut do nawet godziny, nie udziela jednak informacji na temat tego, ile trwała w tym przypadku. – Po wykonaniu misji rozpoznawczej piloci F-16 eskortowali rosyjski samolot do granicy z Federacją Rosyjską. W tym momencie rola polskich pilotów skończyła się i wrócili do miejsca dyslokacji – mówi dowódca kontyngentu.

REKLAMA

Ministerstwo Obrony Narodowej Litwy podało również, że kilka dni wcześniej, 16 stycznia para dyżurna NATO przechwyciła Ił-20 lecący z Rosji do Kaliningradu. Samolot również nie miał włączonego transpondera. Ta operacja nie była jednak wykonywana przez polskich pilotów.

Polska jest krajem wiodącym w trwającej misji Baltic Air Policing. Polacy chronią przestrzeń powietrzną nad terytorium Litwy, Łotwy i Estonii. Do ich zadań należą m.in. misje rozpoznania powietrznego oraz misje polegające na przechwyceniu niezidentyfikowanego samolotu, który wtargnąłby w przestrzeń powietrzną któregoś z państw. Myśliwce wykonują również loty patrolowe.

Misja Baltic Air Policing rozpoczęła się w 2004 roku, gdy Litwa, Łotwa i Estonia – nieposiadające własnych myśliwców – poprosiły NATO o pomoc w patrolowaniu ich przestrzeni powietrznej. Polacy weszli w skład BAP dwa lata po jej rozpoczęciu. Jako pierwsi polecieli tam piloci z 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Od I do VI zmiany nad krajami bałtyckimi latały wyłącznie myśliwce MiG-29. VII zmianę tworzyły F-16 z Krzesin, natomiast rozpoczynającą się VIII zmianę PKW Orlik miały ponownie tworzyć MiG-29. Niestety, ze względu na tragiczny wpadek, w którym zginął pilot myśliwca kpt. Krzysztof Sobański, maszyny zostały uziemione. Postanowiono, że zmianę utworzą F-16 z Krzesin.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Bartek Bera

dodaj komentarz

komentarze

~Karol R.
1549542360
BRAWO POLSCY PILOCI I POLSKIE JASTRZĘBIE.....
2C-7D-FE-13

Zajrzyj do poniemieckich bunkrów
Żołnierskie podium mistrzostw Polski w maratonie
Panie bez taryfy ulgowej
Żołnierze z medalami w biegach przełajowych
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi
Polscy biatloniści wygrali wojskowe zawody
Kurier podziemnego państwa
Wojna w świętym mieście, epilog
„Sophia” z nową zmianą
Szef MON-u z wizytą w Chorwacji
Żołnierze WOT-u na litewskich zawodach
Leopardy w pułapce
Defilada 3 maja. Kogo zobaczymy na Wisłostradzie?
Premier złożył żołnierzom życzenia świąteczne
Podpułkownik „Sokole Oko”
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
Zwiadowcy wkroczyli do miast
„Marsz ’19”. Systemy rakietowe wyjechały na ulice
Komandosi uczcili we Włoszech swoich poprzedników
Natowscy żołnierze w Dolinie Rospudy
Leopards in a Trap
Bieliki wystartowały. Za sterami podchorążowie
Jakie egzaminy dla kandydatów na podchorążych
Irackie zapiski gen. Bieńka
Prezydent Duda z wizytą na Bałkanach
„Bukowo” u brzegów Łotwy
Błękitna Armia przybywa do Polski
Załoga „Kaszuba” zdała test z obsługi nowej armaty
Umowa offsetowa na śmigłowce ZOP/CSAR
Bohater Yoga
Region Without a Key
Kampania wyborcza poza armią
Wodowanie „Artemisa”
Remont „Piasta” na finiszu
Kontrola zbrojeń w polskich jednostkach
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Wilno w polskich rękach
Czołgi błota się nie boją
Sukcesy biegających żołnierzy
Selekcja do Agatu. Zobacz sam!
Wsparcie Państwa Podziemnego dla zrywu w getcie
Minister Błaszczak w Drawsku Pomorskim
Cel – bezpieczna Europa
Ostatnie dni na oświadczenia żołnierzy
Tryumf w cieniu Jałty
MON planuje zwiększenie pomocy dla weteranów
Życzenia od zwierzchnika sił zbrojnych i szefa MON
Ducha nie wolno tracić
Bliski Wschód. Region bez klucza
Alarm dla Jastrzębi
W Warszawie rozmawiano o pokoju na Bliskim Wschodzie
Do Dęblina przylecą nowe Bieliki
Okręty zespołu NATO ćwiczą z polską marynarką
Defilada 3 maja: formacje mundurowe
Tarcza przeciwko agresji
Żołnierski dar serca
Jaki sprzęt zobaczymy na defiladzie?
Szef NATO w Warszawie

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO