moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Czarter samolotów dla VIP-ów

Do czasu dostarczenia dwóch kupionych w 2017 roku samolotów Boeing BBJ2 polska armia będzie używać do przewozu najważniejszych osób w państwie samolotów wyczarterowanych od narodowego przewoźnika. Za wynajęcie maszyn Embraer ERJ-175 200LR, resort obrony zapłaci prawie 160 mln złotych. Umowa zakłada wyczarterowanie dwóch maszyn w tym roku i jednej w 2020.


Pierwszy z trzech Boeingów 737-800, które mają służyć do przewozu najważniejszych osób w państwie.

Obecnie najważniejsze osoby w państwie (prezydent, premier, członkowie rządu i parlamentarzyści) do podróży służbowych używają dwóch typów samolotów pasażerskich. To maszyny Gulfstream G550, które zostały kupione w 2016 roku przez Ministerstwo Obrony Narodowej za ponad 440 mln zł. Samoloty te mogą zabierać na pokład maksymalnie 16 pasażerów i bez międzylądowania pokonać trasę Warszawa – Nowy Jork. Do przewożenia VIP-ów służą także dwa wyczarterowane od narodowego przewoźnika PLL LOT samoloty ERJ-175 200LR (zabierają na pokład ponad 80 osób). 

Zgodnie z planami resortu obrony czarter maszyn od LOT-u miał się zakończyć po wprowadzeniu do służby trzech samolotów Boeing – dwóch biznesowych modeli BBJ2 (dla 65 pasażerów) oraz jednego modelu 737-800 (132 pasażerów). Maszyny te kupiono w marcu 2017 roku za ponad dwa i pół miliarda zł. Pasażerski 737-800, który jako pierwszy przekazano wojsku (w listopadzie 2017 roku), nie został jeszcze dopuszczony do przewozu państwowych VIP- ów. Jego załoga wciąż zdobywa odpowiednie uprawnienia. Natomiast dwa modele BBJ2 wciąż pozostają u ich producenta.

REKLAMA

– We wrześniu i w grudniu 2018 roku, w fabryce firmy Boeing w Seattle w USA nastąpił ich odbiór funkcjonalny. Następnie samoloty zostały przebazowane do zakładów w Georgetown, Delaware, USA, gdzie zostaną zamontowane dodatkowe zbiorniki paliwa – wyjaśnia kpt. Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON. Oficer dodaje, że w tym roku maszyny zostają skierowane do bazy w Bordeaux we Francji, gdzie czekają je prace związane z montażem wyposażenia wnętrza oraz systemów bezpieczeństwa.

Loty o statusie HEAD (czyli z najważniejszymi osobami w państwie) od sierpnia 2018 roku mogą wykonywać dwa Gulfstreamy G550. To jednak zdecydowanie za mało w stosunku do potrzeb. Resort obrony – w porozumieniu z kancelariami prezydenta, premiera oraz Sejmu i Senatu, postanowił przedłużyć czarter embraerów od LOT-u. Umowa o wartości 157 mln złotych została podpisana 28 grudnia 2018 roku.

– Usługa czarteru obejmuje wykorzystanie dwóch samolotów Embraer ERJ-175 200LR w okresie od 1 stycznia 2019 roku do 31 grudnia 2019 roku oraz jednego samolotu od 1 stycznia 2020 roku do 31 grudnia 2020 roku – mówi kpt. Płatek.
Zgodnie z kontraktem LOT będzie odpowiedzialny m.in. za obsługę techniczną samolotów, ich ubezpieczenie, wszelkie opłaty lotniskowe, nawigacyjne i operacyjne, a także wynagrodzenie załogi oraz personelu. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~nick
1547994900
skoro wojskowi nie mogą jeszcze latać to logicznym było by podpisać umowę z LOTem, w końcu ich piloci mogą tudzież na okres przejściowy tzw zabezpieczenie LOTów, czyli na 2 godziny przed dają znać i LOT musi podstawić samolot. Obecnie te samoloty i tak więcej stoją niż latają a taki wirtualny zapas LOTowi by się przydał
54-BD-57-52

Na wyciągnięcie ręki
Ramię w ramię z pogranicznikami
IV zmiana PKW Rumunia rozpoczyna misję
Triumf szpadzistek w zawodach o Puchar Świata
W Warszawie rozmawiano o pokoju na Bliskim Wschodzie
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Więcej Polski w Eurokorpusie
Wynagrodzenia podchorążych po nowemu
Macedonia Północna w drodze do NATO
W Brukseli o bezpieczeństwie
Pamiętajmy o grobach bohaterów Niepodległej
„Pułaski” wraca do zespołu NATO
Obrady NATO w Brukseli
Podwójne zamrożenie
Nurkowie ćwiczą pod lodem
Patagonia Does not Forgive Mistakes
Rozejm w Trewirze zakończył wielkopolski zryw
Jubileuszowy Półmaraton Komandosa z rekordami
Zgrupowanie bojowe pancerniaków
O honor Polski walczącej
Boeing walczy o Harpię
Zimowe szkolenie spadochroniarzy
WOT na szklanym ekranie
Panie bez taryfy ulgowej
W Sejmie o formowaniu nowej dywizji
Interoperacyjność Jaśmina
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
77 lat temu powstała Armia Krajowa
Diabły po Żelaznych Koniach
Neptuny wchodzą do służby
Wypływamy na prostą
„Jastrzębie” przechwyciły rosyjski samolot
Czerwone łuny na Wileńszczyźnie
„Bull Run” po raz ósmy
Cel – bezpieczna Europa
Szef MON-u z wizytą w Chorwacji
Prof. Odziemkowski: Polska była skazana na wojnę z bolszewicką Rosją
W środę kontrakt na dostawę HIMARS-ów
Zwiad w miejskiej dżungli
IPN zidentyfikował ofiary UPA
Krew na śniegu – początek bitwy o Monte Cassino
Prezydenckie odznaczenia da pracowników WIM
Spotkanie ministrów obrony państw NATO
Pokonać strach przed ogniem
Deputowani z USA murem za NATO
Szer. rez. Kamila Żuk wicemistrzynią świata juniorek w biatlonie
Mike Pompeo spotkał się z żołnierzami NATO
Podchorążowie na zimowym survivalu
W Normandii upamiętnią polskich pilotów
Zadbają o groby polskich żołnierzy na Wschodzie
Sukces kaprala Marcina Lewandowskiego
Peaceful Pretexts of Putin
HIMARS: broń dalekiego zasięgu
Zwiadowcy w głębokim śniegu
Więcej miejsc dla przyszłych cyberżołnierzy
Pożegnanie żołnierzy przed wyjazdem do Iraku
Rozbiegany podporucznik z Krakowa
Kontrakt na HIMARS-y podpisany

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO