moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Czarter samolotów dla VIP-ów

Do czasu dostarczenia dwóch kupionych w 2017 roku samolotów Boeing BBJ2 polska armia będzie używać do przewozu najważniejszych osób w państwie samolotów wyczarterowanych od narodowego przewoźnika. Za wynajęcie maszyn Embraer ERJ-175 200LR, resort obrony zapłaci prawie 160 mln złotych. Umowa zakłada wyczarterowanie dwóch maszyn w tym roku i jednej w 2020.


Pierwszy z trzech Boeingów 737-800, które mają służyć do przewozu najważniejszych osób w państwie.

Obecnie najważniejsze osoby w państwie (prezydent, premier, członkowie rządu i parlamentarzyści) do podróży służbowych używają dwóch typów samolotów pasażerskich. To maszyny Gulfstream G550, które zostały kupione w 2016 roku przez Ministerstwo Obrony Narodowej za ponad 440 mln zł. Samoloty te mogą zabierać na pokład maksymalnie 16 pasażerów i bez międzylądowania pokonać trasę Warszawa – Nowy Jork. Do przewożenia VIP-ów służą także dwa wyczarterowane od narodowego przewoźnika PLL LOT samoloty ERJ-175 200LR (zabierają na pokład ponad 80 osób). 

Zgodnie z planami resortu obrony czarter maszyn od LOT-u miał się zakończyć po wprowadzeniu do służby trzech samolotów Boeing – dwóch biznesowych modeli BBJ2 (dla 65 pasażerów) oraz jednego modelu 737-800 (132 pasażerów). Maszyny te kupiono w marcu 2017 roku za ponad dwa i pół miliarda zł. Pasażerski 737-800, który jako pierwszy przekazano wojsku (w listopadzie 2017 roku), nie został jeszcze dopuszczony do przewozu państwowych VIP- ów. Jego załoga wciąż zdobywa odpowiednie uprawnienia. Natomiast dwa modele BBJ2 wciąż pozostają u ich producenta.

– We wrześniu i w grudniu 2018 roku, w fabryce firmy Boeing w Seattle w USA nastąpił ich odbiór funkcjonalny. Następnie samoloty zostały przebazowane do zakładów w Georgetown, Delaware, USA, gdzie zostaną zamontowane dodatkowe zbiorniki paliwa – wyjaśnia kpt. Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON. Oficer dodaje, że w tym roku maszyny zostają skierowane do bazy w Bordeaux we Francji, gdzie czekają je prace związane z montażem wyposażenia wnętrza oraz systemów bezpieczeństwa.

Loty o statusie HEAD (czyli z najważniejszymi osobami w państwie) od sierpnia 2018 roku mogą wykonywać dwa Gulfstreamy G550. To jednak zdecydowanie za mało w stosunku do potrzeb. Resort obrony – w porozumieniu z kancelariami prezydenta, premiera oraz Sejmu i Senatu, postanowił przedłużyć czarter embraerów od LOT-u. Umowa o wartości 157 mln złotych została podpisana 28 grudnia 2018 roku.

– Usługa czarteru obejmuje wykorzystanie dwóch samolotów Embraer ERJ-175 200LR w okresie od 1 stycznia 2019 roku do 31 grudnia 2019 roku oraz jednego samolotu od 1 stycznia 2020 roku do 31 grudnia 2020 roku – mówi kpt. Płatek.
Zgodnie z kontraktem LOT będzie odpowiedzialny m.in. za obsługę techniczną samolotów, ich ubezpieczenie, wszelkie opłaty lotniskowe, nawigacyjne i operacyjne, a także wynagrodzenie załogi oraz personelu. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~nick
1547994900
skoro wojskowi nie mogą jeszcze latać to logicznym było by podpisać umowę z LOTem, w końcu ich piloci mogą tudzież na okres przejściowy tzw zabezpieczenie LOTów, czyli na 2 godziny przed dają znać i LOT musi podstawić samolot. Obecnie te samoloty i tak więcej stoją niż latają a taki wirtualny zapas LOTowi by się przydał
54-BD-57-52

Niemieckie wsparcie z powietrza
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Plan na WAM
Kto zostanie Asem Sportu?
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Mundurowi z benefitami
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
The Taste of Military Service
Astronauta w Szkole Orląt
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Combat 56 u terytorialsów
Militarne Schengen
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Odpalili K9 Thunder
Nowe zasady dla kobiet w armii
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Dzień wart stu lat
Aby granica była bezpieczna
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Gdy ucichnie artyleria
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Wojsko ma swojego satelitę!
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Służba w kadrze
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Najdłuższa noc
Święto sportowców w mundurach
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Seryjny Heron coraz bliżej
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Pancerniacy jadą na misję
„Burza” nabiera kształtów
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Niebo pod osłoną
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Polski Rosomak dalej w produkcji
Nowe K9 w Węgorzewie
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Snowboardzistka i pływacy na medal
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Historyczna „Wisła”
Wisła dopłynęła
Panczeniści na podium w Hamar
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Kolejne AW149 nadlatują
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
Gala Boksu na Bemowie
Szukali zaginionych w skażonej strefie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO