moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejna zmiana PKW „Orlik” już na Litwie

Na misji Baltic Air Policing Polacy pełnią rolę państwa wiodącego. – Gdy niezidentyfikowany samolot wleci w przestrzeń powietrzną krajów bałtyckich, jako pierwsi podrywamy nasze maszyny w powietrze – mówi ppłk pil. Adam Kalinowski, dowódca VIII zmiany Polskiego Kontyngentu Wojskowego „Orlik”. Piloci F-16 z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego są na Litwie od 1 stycznia.

Co to oznacza, że Polska jest państwem wiodącym podczas misji Baltic Air Policing?

ppłk pil. Adam Kalinowski:  Odpowiadamy za wykonanie każdej misji Air Policing w przestrzeni powietrznej Litwy, Łotwy i Estonii. W razie potrzeby nasze myśliwce podrywają się jako pierwsze. Jeśli jednak Combined Air Operations Centre (CAOC), pod które w czasie misji podlegamy tak zdecyduje, to w operacji mogą nas wesprzeć samoloty innych państw. My jednak zawsze wystartujemy w pierwszej kolejności.

Jakiego typu zadania będą wykonywać Polacy?

Naszym celem jest ochrona Litwy, Łotwy i Estonii przed naruszeniem ich przestrzeni powietrznej. Załogi F-16 w razie potrzeby będą prowadziły misje rozpoznania powietrznego. Jeśli nierozpoznany samolot leci w kierunku granicy przestrzeni powietrznej któregoś z państw bałtyckich, piloci podlatują do niego i wykonują rozpoznanie wzrokowe oraz fotograficzne. Wszystkie zdobyte materiały są przesyłane tajnymi systemami łączności do CAOC.

W jakich jeszcze sytuacjach mogą reagować polscy lotnicy?

Na przykład podczas przechwytywania samolotu pasażerskiego, który stracił łączność z bazą na ziemi. Będą również brali udział w natowskich ćwiczeniach organizowanych w przestrzeni powietrznej państw bałtyckich.
Zadania pilotów na dyżurze podczas PKW „Orlik” będą takie same jak podczas dyżuru bojowego w kraju. Mają takie same kompetencje i działają w ten sam sposób. Oczywiście różnice są takie, że na udział w misji Baltic Air Policing wyraża zgodę prezydent RP, a na Litwie podlegamy dowództwu CAOC, które decyduje o poderwaniu myśliwców.

Jak wyglądała certyfikacja przed misją?

Zespół certyfikujący z Dowództwa Generalnego sprawdził umiejętności pilotów z przeprowadzania operacji przechwytywania samolotów i sprowadzenia ich do lądowania na ziemi. Piloci przeszli też test znajomości przepisów, do których muszą się stosować podczas wykonywania misji Baltic Air Policing. To natowskie prawo obowiązujące podczas pełnienia dyżuru bojowego w systemie obrony powietrznej sojuszniczego kraju. Był również egzamin z rozpoznawania samolotów. W ciągu kilku sekund piloci musieli rozpoznać rodzaj samolotu na podstawie jego sylwetki i podać jego nazwę w nomenklaturze natowskiej. Poza tym razem z personelem technicznym i naziemnym piloci przeszli egzaminy z ICCS (Individual Common Core Skills – podstawowe umiejętności żołnierza na polu walki). To oczywiście nie wszystko, zarówno technicy, jak i piloci musieli zaliczyć sprawdzian strzelecki.

Jacy piloci wchodzą w skład VIII zmiany PKW „Orlik”? Ile godzin spędzili za sterami, czy brali już udział w misjach?

Tego, ilu jest pilotów oraz jakie mają doświadczenie nie mogę ujawnić. Jedyne, co mogę powiedzieć, to są to żołnierze, którzy spełniają wymagania prowadzenia misji QRA (Quick Reaction Alert), czyli ­stanu podwyższonej gotowości nieprzerwanie przez całą dobę siedem dni w tygodniu.


Ppłk pil. Adam Kalinowski – służy w 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach na stanowisku dowódcy grupy działań lotniczych. W powietrzu w samolotach bojowych spędził 2915 godzin, z czego 2155 w myśliwcach F-16.

Rozmawiała: Ewa Korsak

autor zdjęć: Bartek Bera

dodaj komentarz

komentarze


Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Wielkie zbrojenia za Odrą
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Z najlepszymi na planszy
Dwie agresje, dwie okupacje
Debiut polskich Patriotów
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Kurs dla najlepszych w SERE
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Rekompensaty na nowych zasadach
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Hekatomba na Woli
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Defendery skompletowane
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Zwycięska batalia o stolicę
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Orlik na Alfę
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Cios w plecy
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Pożegnanie z Columbią
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Brytyjczycy na wschodniej straży
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Husarz z polskim instruktorem
„Road Runner” w Libanie
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Żandarmeria skontroluje także cywilów
NATO – jesteśmy z Polską
Brytyjczycy żegnają Malbork
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Czołgiści w ogniu
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Największy transport Abramsów w tym roku
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Święto Wojsk Lądowych
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
17 września 1939. Nigdy więcej
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Krok ku niezależności
W poszukiwaniu majora Serafina
Black Hawki nad Warszawą

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO