moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Chętni na dostawę Mustanga

Aż jedenastu chętnych – występujących jako pojedyncze firmy lub składające się z kilku podmiotów konsorcja – zgłosiło się do udziału w przetargu na dostawę dla polskiej armii ponad 1712 pojazdów osobowo-terenowych o kryptonimie „Mustang”. To już trzecie postępowanie w tej sprawie. Pierwsze, ogłoszone w 2015 roku, unieważniono latem 2017, a drugie w czerwcu 2018 roku.

Nie mogą ważyć więcej niż 3,5 t, muszą posiadać napęd na obie osie – choć nie musi on być stały, a może być tylko na tylną oś z dołączanym napędem na oś przednią. Prześwit osi nie może być mniejszy niż 220 mm, a głębokość pokonywanej przeszkody wodnej, którą można przejechać bez specjalnych przygotowań to pół metra.

Jeśli chodzi o liczbę pasażerów, to jest ona uzależniona od wersji pojazdu. W przypadku nieopancerzonej, musi być ich co najmniej sześciu plus kierowca i tona ładunku. W wersji opancerzonej (odpornej na wybuchy min oraz improwizowanych ładunków wybuchowych co najmniej poziomu 1. według STANAG 4569), muszą być co najmniej cztery i minimum 600 kg ładunku.

Latem wojsko po raz trzeci ogłosiło przetarg na dostawę pojazdów, które mają zastąpić w polskiej armii wysłużone Honkery. Tym razem chcemy kupić 900 sztuk (859 nieopancerzonych i 41 opancerzonych) oraz 812 sztuk jako zamówienie opcjonalne.

Chęć uczestnictwa w przetargu zgłosiło 11 podmiotów występujących jako pojedyncze firmy lub konsorcja składające się z kilku podmiotów: TEAM Marek Pasierbski oraz TEAM Marek Pasierbski Sp. z o.o.; SVOS spol. s r.o.; AMZ-Kutno S.A.; AUTOBOX Innovations Sp. z o.o. S.k.  oraz Auto Special Sp. z o.o.; DEMARKO Sp. z o.o., Multimotors oraz Franz Achleitner Farzeugbau und Raifenzentrum GmBH; SKB Drive TECH S.A. oraz Global Fleet Sales LLC; KAFAR Bartłomiej Sztukiert, HIBNERYT Sp. z o.o. oraz Benepol Sp. z o.o.; Szczęśniak Pojazdy Specjalne Sp. z o.o.; MARVEL Sp. z o.o. oraz ITS Solutions Sp. z o.o.; H. Cegielski-Poznań S.A.; URO Vehiculos Especiales S.A.; Zamet Głowno Adam Pruski i Zdzisław Łuczak Sp. J. oraz Dom Samochodowy Germaz Sp. z o.o.

Obecnie Inspektorat Uzbrojenia MON ocenia złożone oferty i w najbliższych dniach wyśle – do podmiotów, które spełnią stawiane przez resort obrony i polską armię warunki formalne – zaproszenie do składania ofert ostatecznych. Jak informują przedstawiciele IU MON, wart kilkaset milionów złotych kontrakt ze zwycięzcą przetargu może zostać podpisany na przełomie roku.

Dlaczego wojsko musiało ogłosić aż trzy przetargi na pozyskanie Mustangów? Powodem są zbyt wygórowane żądania finansowe oferentów. W pierwszym przetargu, ogłoszonym w 2015 roku, jedyny podmiot, który złożył wiążącą ofertę – konsorcjum PGZ i Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych z Poznania – oczekiwał za 882 pojazdy aż 2 mld zł.

Podobnie było w drugim przetargu, ogłoszonym w lipcu 2017 roku. Jedyny oferent – konsorcjum Polskiego Holdingu Obronnego z Warszawy (lider) i Concept Sp. z o.o. z Bielska-Białej, również chciał więcej, niż mogło na zakup przeznaczyć MON. – Wykonawca zadeklarował wykonanie przedmiotu zamówienia za całkowitą wartość 524 mln zł. Oferowana cena przewyższa o około 119 proc. kwotę, którą zamawiający zamierzał wtedy przeznaczyć na realizację zamówienia, tj. 239 mln zł – wyjaśniał Paweł Mączka, zastępca szefa Inspektoratu Uzbrojenia.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Wajnchold

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1540218300
Albo wojsko zamawia samochody opancerzone, albo niech nie zawraca sobie głowy. Taki nieopancerzony Honker to nieporozumienie w armii.
6D-7A-56-E6

Polski „Wiking” dla Danii
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Gotowi na zagrożenia cyfrowe
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Dzień wart stu lat
Nadchodzi era Borsuka
Niebo pod osłoną
Szwedzi w pętli
Gdy ucichnie artyleria
Kapral Bartnik mistrzem świata
Komplet medali wojskowych na ringu
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Przygotowani znaczy bezpieczni
W krainie Świętego Mikołaja
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Czwarta dostawa Abramsów
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Borsuki jadą do wojska!
Nowe zasady dla kobiet w armii
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Skytrucki dla Niemiec
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Z Su-22 dronów nie będzie
Plan na WAM
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Więcej Herculesów dla Abramsów
Wojskowa łączność w Kosmosie
Artylerzyści mają moc!
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Pancerniacy jadą na misję
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Uczelnie łączą siły
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Wojsko ma swojego satelitę!
Zwrot na Bałtyk
Razem na ratunek
wGotowości do reakcji
Mundurowi z benefitami
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
The Darker, the Better
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Militarne Schengen
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Wojsko przetestuje nowe technologie
Najdłuższa noc
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Po co wojsku satelity?
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO