moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Chętni na dostawę Mustanga

Aż jedenastu chętnych – występujących jako pojedyncze firmy lub składające się z kilku podmiotów konsorcja – zgłosiło się do udziału w przetargu na dostawę dla polskiej armii ponad 1712 pojazdów osobowo-terenowych o kryptonimie „Mustang”. To już trzecie postępowanie w tej sprawie. Pierwsze, ogłoszone w 2015 roku, unieważniono latem 2017, a drugie w czerwcu 2018 roku.

Nie mogą ważyć więcej niż 3,5 t, muszą posiadać napęd na obie osie – choć nie musi on być stały, a może być tylko na tylną oś z dołączanym napędem na oś przednią. Prześwit osi nie może być mniejszy niż 220 mm, a głębokość pokonywanej przeszkody wodnej, którą można przejechać bez specjalnych przygotowań to pół metra.

Jeśli chodzi o liczbę pasażerów, to jest ona uzależniona od wersji pojazdu. W przypadku nieopancerzonej, musi być ich co najmniej sześciu plus kierowca i tona ładunku. W wersji opancerzonej (odpornej na wybuchy min oraz improwizowanych ładunków wybuchowych co najmniej poziomu 1. według STANAG 4569), muszą być co najmniej cztery i minimum 600 kg ładunku.

Latem wojsko po raz trzeci ogłosiło przetarg na dostawę pojazdów, które mają zastąpić w polskiej armii wysłużone Honkery. Tym razem chcemy kupić 900 sztuk (859 nieopancerzonych i 41 opancerzonych) oraz 812 sztuk jako zamówienie opcjonalne.

Chęć uczestnictwa w przetargu zgłosiło 11 podmiotów występujących jako pojedyncze firmy lub konsorcja składające się z kilku podmiotów: TEAM Marek Pasierbski oraz TEAM Marek Pasierbski Sp. z o.o.; SVOS spol. s r.o.; AMZ-Kutno S.A.; AUTOBOX Innovations Sp. z o.o. S.k.  oraz Auto Special Sp. z o.o.; DEMARKO Sp. z o.o., Multimotors oraz Franz Achleitner Farzeugbau und Raifenzentrum GmBH; SKB Drive TECH S.A. oraz Global Fleet Sales LLC; KAFAR Bartłomiej Sztukiert, HIBNERYT Sp. z o.o. oraz Benepol Sp. z o.o.; Szczęśniak Pojazdy Specjalne Sp. z o.o.; MARVEL Sp. z o.o. oraz ITS Solutions Sp. z o.o.; H. Cegielski-Poznań S.A.; URO Vehiculos Especiales S.A.; Zamet Głowno Adam Pruski i Zdzisław Łuczak Sp. J. oraz Dom Samochodowy Germaz Sp. z o.o.

Obecnie Inspektorat Uzbrojenia MON ocenia złożone oferty i w najbliższych dniach wyśle – do podmiotów, które spełnią stawiane przez resort obrony i polską armię warunki formalne – zaproszenie do składania ofert ostatecznych. Jak informują przedstawiciele IU MON, wart kilkaset milionów złotych kontrakt ze zwycięzcą przetargu może zostać podpisany na przełomie roku.

Dlaczego wojsko musiało ogłosić aż trzy przetargi na pozyskanie Mustangów? Powodem są zbyt wygórowane żądania finansowe oferentów. W pierwszym przetargu, ogłoszonym w 2015 roku, jedyny podmiot, który złożył wiążącą ofertę – konsorcjum PGZ i Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych z Poznania – oczekiwał za 882 pojazdy aż 2 mld zł.

Podobnie było w drugim przetargu, ogłoszonym w lipcu 2017 roku. Jedyny oferent – konsorcjum Polskiego Holdingu Obronnego z Warszawy (lider) i Concept Sp. z o.o. z Bielska-Białej, również chciał więcej, niż mogło na zakup przeznaczyć MON. – Wykonawca zadeklarował wykonanie przedmiotu zamówienia za całkowitą wartość 524 mln zł. Oferowana cena przewyższa o około 119 proc. kwotę, którą zamawiający zamierzał wtedy przeznaczyć na realizację zamówienia, tj. 239 mln zł – wyjaśniał Paweł Mączka, zastępca szefa Inspektoratu Uzbrojenia.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Wajnchold

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1540218300
Albo wojsko zamawia samochody opancerzone, albo niech nie zawraca sobie głowy. Taki nieopancerzony Honker to nieporozumienie w armii.
6D-7A-56-E6

Nurkowie kontra dywersanci
Pięciobojowe duety na medal
Cichociemni w oczach swoich następców
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Szósta generacja myśliwców coraz bliżej
Soboty z wojskiem
WOT na froncie walki w cyberprzestrzeni
Brytyjczycy żegnają Malbork
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
„Gaudeamus igitur” u wojskowych medyków
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Święto w stolicy polskiego pentatlonu
Polski „Wiking” dla Danii
K2 bardziej polski i... bezpieczny dla załogi
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Koniec dzieciństwa
„Cichociemni – Pług”. Premiera dokumentu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rekompensaty na nowych zasadach
W Sejmie o konsultacjach z sojusznikami
Taktyczne nowości (nie tylko) dla służb
Dwie agresje, dwie okupacje
Polska nadal będzie finansować Stralinki dla Ukrainy
Przedwczesny triumf
Brytyjczycy na wschodniej straży
Maratońskie święto w Warszawie
Su-22 odleciały. Teraz w Mirosławcu rządzą Bayraktary
Kircholm 1605
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Orlik na Alfę
Szczeciński Korpus rośnie w siłę
Medale na ściance i na torze regatowym
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
W poszukiwaniu majora Serafina
Człowiek w pętli
Jak postępuje modernizacja sił powietrznych?
Speczespół wybierze „Orkę”
Śmierć żołnierza Wojsk Obrony Terytorialnej
Kolejne Legwany dla Wojska Polskiego
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Rekordowy rocznik rozpoczął naukę na WAT
Rosja eskaluje napięcie w Europie Wschodniej
Umowa na rakiety do F-35 jeszcze w tym roku
Polskie wojsko na Gotlandii
Grupa WB rozszerza ofertę Warmate’ów
Krótka droga na Gotlandię
Kluczowa inwestycja dla sojuszników
Bohaterowie, których etos trwa
Szpej, czyli ma być skrojone na miarę
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
„Road Runner” w Libanie
Podniebny sprawdzian
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Pomoc dla rodziny w Wyrykach
Jednym głosem w sprawie obronności
Cios w plecy
Nielekka budowa kompleksu dla 21 Lekkiego Batalionu Górskiego
Na tropie Bursztynowej Komnaty
Europa ma być zdolna do obrony
Zawiszacy mają „Zjawę”
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
W obronie gazoportu
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO