moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Chętni na dostawę Mustanga

Aż jedenastu chętnych – występujących jako pojedyncze firmy lub składające się z kilku podmiotów konsorcja – zgłosiło się do udziału w przetargu na dostawę dla polskiej armii ponad 1712 pojazdów osobowo-terenowych o kryptonimie „Mustang”. To już trzecie postępowanie w tej sprawie. Pierwsze, ogłoszone w 2015 roku, unieważniono latem 2017, a drugie w czerwcu 2018 roku.

Nie mogą ważyć więcej niż 3,5 t, muszą posiadać napęd na obie osie – choć nie musi on być stały, a może być tylko na tylną oś z dołączanym napędem na oś przednią. Prześwit osi nie może być mniejszy niż 220 mm, a głębokość pokonywanej przeszkody wodnej, którą można przejechać bez specjalnych przygotowań to pół metra.

Jeśli chodzi o liczbę pasażerów, to jest ona uzależniona od wersji pojazdu. W przypadku nieopancerzonej, musi być ich co najmniej sześciu plus kierowca i tona ładunku. W wersji opancerzonej (odpornej na wybuchy min oraz improwizowanych ładunków wybuchowych co najmniej poziomu 1. według STANAG 4569), muszą być co najmniej cztery i minimum 600 kg ładunku.

Latem wojsko po raz trzeci ogłosiło przetarg na dostawę pojazdów, które mają zastąpić w polskiej armii wysłużone Honkery. Tym razem chcemy kupić 900 sztuk (859 nieopancerzonych i 41 opancerzonych) oraz 812 sztuk jako zamówienie opcjonalne.

Chęć uczestnictwa w przetargu zgłosiło 11 podmiotów występujących jako pojedyncze firmy lub konsorcja składające się z kilku podmiotów: TEAM Marek Pasierbski oraz TEAM Marek Pasierbski Sp. z o.o.; SVOS spol. s r.o.; AMZ-Kutno S.A.; AUTOBOX Innovations Sp. z o.o. S.k.  oraz Auto Special Sp. z o.o.; DEMARKO Sp. z o.o., Multimotors oraz Franz Achleitner Farzeugbau und Raifenzentrum GmBH; SKB Drive TECH S.A. oraz Global Fleet Sales LLC; KAFAR Bartłomiej Sztukiert, HIBNERYT Sp. z o.o. oraz Benepol Sp. z o.o.; Szczęśniak Pojazdy Specjalne Sp. z o.o.; MARVEL Sp. z o.o. oraz ITS Solutions Sp. z o.o.; H. Cegielski-Poznań S.A.; URO Vehiculos Especiales S.A.; Zamet Głowno Adam Pruski i Zdzisław Łuczak Sp. J. oraz Dom Samochodowy Germaz Sp. z o.o.

Obecnie Inspektorat Uzbrojenia MON ocenia złożone oferty i w najbliższych dniach wyśle – do podmiotów, które spełnią stawiane przez resort obrony i polską armię warunki formalne – zaproszenie do składania ofert ostatecznych. Jak informują przedstawiciele IU MON, wart kilkaset milionów złotych kontrakt ze zwycięzcą przetargu może zostać podpisany na przełomie roku.

Dlaczego wojsko musiało ogłosić aż trzy przetargi na pozyskanie Mustangów? Powodem są zbyt wygórowane żądania finansowe oferentów. W pierwszym przetargu, ogłoszonym w 2015 roku, jedyny podmiot, który złożył wiążącą ofertę – konsorcjum PGZ i Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych z Poznania – oczekiwał za 882 pojazdy aż 2 mld zł.

Podobnie było w drugim przetargu, ogłoszonym w lipcu 2017 roku. Jedyny oferent – konsorcjum Polskiego Holdingu Obronnego z Warszawy (lider) i Concept Sp. z o.o. z Bielska-Białej, również chciał więcej, niż mogło na zakup przeznaczyć MON. – Wykonawca zadeklarował wykonanie przedmiotu zamówienia za całkowitą wartość 524 mln zł. Oferowana cena przewyższa o około 119 proc. kwotę, którą zamawiający zamierzał wtedy przeznaczyć na realizację zamówienia, tj. 239 mln zł – wyjaśniał Paweł Mączka, zastępca szefa Inspektoratu Uzbrojenia.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Wajnchold

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1540218300
Albo wojsko zamawia samochody opancerzone, albo niech nie zawraca sobie głowy. Taki nieopancerzony Honker to nieporozumienie w armii.
6D-7A-56-E6

Pokonać strach przed ogniem
Szef MON-u z wizytą w Chorwacji
Getting on an Even Keel
Wybieramy mistrzów sportu powszechnego w 2018 roku
Jak uzdrowić zbrojeniówkę?
Rusza program „cyber.mil z klasą”
Wizja marszałka prysła w Rydze
Spotkanie ministrów obrony państw NATO
W Brukseli o bezpieczeństwie
Polacy dzielą się doświadczeniem logistycznym
Fuzja w ramach PGZ
MON uspokaja: „Wisła” zgodnie z harmonogramem
Iceman Challenge. Do złota zabrakło niewiele
Otwarte drzwi
12 Brygada 20 lat w NATO
Wynagrodzenia podchorążych po nowemu
Śmierć „Zapory”
Brąz Rudyka w mistrzostwach świata w kolarstwie torowym
Pancerna walka w mieście
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
201 maratonów w 201 krajach
Grupa V4 uczciła rocznicę wejścia do Paktu
„Zoom na proobronność”
Generała Andersa akces do NATO
„Dysk” – kobieca strona Armii Krajowej
19 medali żołnierzy
Artylerzyści na „Dynamic Front ‘19”
Trening na wieżowcu i nad wodą
„Spirit of Ostra Brama” już na Cytadeli
PKW „Pułaski”: pierwszy sprawdzian w zespole NATO
Żołnierz poprowadził reprezentację lekkoatletów do triumfu w mistrzostwach Europy
W Warszawie rozmawiano o pokoju na Bliskim Wschodzie
Nowi generałowie w Wojsku Polskim
„Gra o tron”, sezon I – Dymitriada
Jastrzębie dyscyplinują rosyjskie myśliwce
Panie bez taryfy ulgowej
Drugie życie Wilczego Szańca
Co dalej w relacjach z Iranem po konferencji bliskowschodniej?
Cel – bezpieczna Europa
Szczyt USA–Korea bez porozumienia
Mistrzynie z Glasgow w szeregach armii
PGZ wyremontuje ORP „Czernicki”
Trzecia Setka Komandosa
Okrętowa grupa zadaniowa ćwiczyła na Bałtyku
Niezwykłe spotkanie weteranów afgańskiej misji
MP5: pierwszy z NATO
Kampania wyborcza poza armią
Żołnierze gotowi do misji „Sophia”
Pogromcy czołgów poszukiwani
Jak ORP „Piorun” walczył o Clydebank
W poszukiwaniu fregat ekspedycyjnych
Pamiętajmy o grobach bohaterów Niepodległej
„Northern Sojourn ’19” z Polakami
Odwiedź „kuźnię generałów”
Hunt for “the Butcher of Vukovar”
To był realny plan odbudowy Polski
Szef NATO w Warszawie

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO