moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Drugie życie BWR-ów

Otrzymają nie tylko nowe zespoły napędowe, ale również nowoczesne radiostacje, głowice optoelektroniczne i system obserwacji dookólnej. Zmodernizowane wozy rozpoznawcze BWR-1D i BWR-1S będą też w stanie wykryć i śledzić pojazdy oddalone o 30 km, a pojedyncze osoby o 12 km. A to dzięki zamontowaniu w wozach zaawansowanego radaru pola walki.

Po wszystkich zmianach wozy rozpoznawcze będą ważyły około 14 t, miały 7,10 m długości, 3,14 m szerokości, 2,44 m wysokości, osiągały prędkość około 55 km/h na lądzie oraz 7 km/h na wodzie.

Na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach konsorcjum składające się z Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych z Poznania oraz Wojskowych Zakładów Łączności nr 2 (obie spółki należą do Polskiej Grupy Zbrojeniowej) zaprezentowało zmodernizowane wozy rozpoznawcze BWR-1D oraz BWR-1S. To efekt prac realizowanych na zlecenie armii. Umowę w sprawie unowocześnienia wozów wojsko podpisało w maju 2017 roku. Kontrakt wart prawie 80 mln zł przewidywał modernizację pierwszych pięciu używanych przez polskie wojsko gąsienicowych Bojowych Wozów Rozpoznawczych – BWR-1. A dokładnie chodzi o trzy egzemplarze BWR-1D, które były wyprodukowane w Rosji (armia ma ich łącznie 22 szt.) oraz dwa wozy BWR-1S (BPzV kr. Svatawa) pochodzące z Czechosłowacji (w naszej armii jest ich 16).

Wykonawca ma czas do końca grudnia 2018 roku na dostarczenie przebadanych i przetestowanych wozów. I na razie wywiązuje się z terminów. Po tym jak latem dwa pierwsze pojazdy przeszły w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej badania, w sierpniu wojsko przekazało do modyfikacji trzy kolejne wozy. Te BWR-y, które przeszły już wojskowe próby i testy, można było zobaczyć podczas kieleckich targów zbrojeniowych.

Przedstawiciele wojskowych zakładów motoryzacyjnych podkreślają, że w pojazdach przede wszystkim zmieniła się elektronika. – Zainstalowaliśmy najnowocześniejsze wyposażenie pozwalające widzieć, słyszeć i przekazywać informacje w trybie natychmiastowym na pulpit dowódcy – przekonywała podczas MSPO Elżbieta Wawrzynkiewicz, prezes poznańskich WZM.

I tak, stacja radiolokacyjna PSNR-5K, która była zamontowana w starych wozach – w nowych została zastąpiona przez radar pola walki SR Hawk (V) 2E – amerykańskiej firmy SRC Inc. Radar ten nie tylko lokalizuje wybuchy pocisków artyleryjskich i określa ich współrzędne geograficzne. Może również wykrywać i śledzić duże pojazdy z odległości aż 30 km, małe wozy z 21 km, a pojedyncze osoby z 12 km.

Poza tym dalmierze laserowe: HLD-S (w BWR-1S) i 1D8 (w BWR-1D) zastąpiono głowicą optoelektroniczną ZIG-T-2R firmy Eltronika. Posiada ona dwie kamery telewizyjne, kamerę termowizyjną i dalmierz laserowy. W ulepszonych BWR-1 zainstalowano również system pozycjonowania oparty na urządzeniu do nawigacji inercyjnej TALIN 5000 wraz z odbiornikiem GPS typu DAGR, a także system obserwacji dookólnej oraz nowe radiostacje firm Harris i Radmor.

O tym, że polska armia chce w najbliższych latach zmodernizować wszystkie posiadane BWR-1, czyli 22 egzemplarze w wersji BWR-1D oraz 16 BWR-1S (BPzV kr. Svatawa), w lutym zapowiedział Wojciech Skurkiewicz, wiceminister obrony narodowej. Zgodnie z deklaracją sekretarza stanu (w odpowiedzi na interpelację poselską) ma się ona rozpocząć w 2019 roku i skończyć w 2022.

Na razie nie wiadomo kiedy zostanie ogłoszony przetarg w tej sprawie.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~Zatroskany Janusz
1539775860
Wszystko fajnie, ale w artykule nie ma nic o WB Electronics, które wyposażyło ten woz w nowinki technologiczne.
B7-70-05-31

Unijni ministrowie podpisali SAFE
 
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Droga do zespołu bojowego GROM
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Od chaosu do wiktorii
100 lat historii Szkoły Orląt
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Tak uczyły się latać orlęta
Dzień, który zmienił bieg wojny
Piloci na straży bezpieczeństwa
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Droga pełna emocji
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Ogniem i tarczą
Nasi czołgiści najlepsi
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Dezamet rośnie w siłę
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Czterej pancerni przeciw wyklętym
W wakacje wstąp do WOT-u!
Podróż w ciemność
Kierunek Karkonosze
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
Wieczór pełen koszykarskich emocji
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Zmagania sześcioosobowych armii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Uczelnia wysokich lotów
DNA GROM-u
Szukasz pomysłu na wakacje? Może szkolenie wojskowe?
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Żołnierz influencer?
PGZ na nowo
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nowy rozdział w historii Mesko
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Badania z WAT-u na misji AX-4
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Robotyka to przyszłość medycyny
Film o Feniksie i terytorialsach
Letni wypoczynek z MON-em
Nowe cele obronne NATO
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Wyzwanie, które integruje
ASzWoj na warcie od pokoleń
Są wszędzie tam, gdzie stawką jest bezpieczeństwo
W Dęblinie tylko do przodu
Trzy okręty, jeden zespół
Walczmy mądrze
Wojskowi dyplomaci wsparli weteranów II wojny
Misja PKW „Olimp” doceniona
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Lekcje na poligonie
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
ZMU dla marynarzy
Podejrzane manewry na Bałtyku
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO