moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
System Pasywnej Lokacji – nowinka na skalę światową

Opracowana przez polskich inżynierów stacja Systemu Pasywnej Lokacji to rozwiązanie innowacyjne w skali światowej. SPL ma stać się elementem systemu obrony powietrznej budowanej w ramach programu Wisła. Możliwe, że stanie się też hitem eksportowym. Prototyp nowoczesnej stacji radiolokacyjnej po raz pierwszy pokazano szerszej publiczności podczas MSPO.

Stacja Systemu Pasywnej Lokacji to efekt pięcioletnich prac nad trójwspółrzędnym radarem pasywnym. Badania prowadzi mająca ogromne doświadczenie w projektowaniu i produkcji systemów radiolokacyjnych firma PIT-Radwar S.A. w ramach konsorcjum utworzonego z Politechniką Warszawską i spółką AM Technologies Polska. Polscy konstruktorzy stworzyli SPL na potrzeby wsparcia przyszłych polskich systemów obrony powietrznej krótkiego i średniego zasięgu (programy Narew i Wisła).

Innowacyjnym rozwiązaniem zastosowanym w SPL jest to, że łączy dwa podsystemy pasywnej lokacji PCL (Passive Coherent Location) i PET (Passive Emiter Tracker). Pierwszy z nich wykorzystuje sygnały emitowane przez tzw. nadajniki okazjonalne, czyli fale elektromagnetyczne, których źródłami mogą być na przykład telewizja cyfrowa lub telefonia komórkowa czy radio. Natomiast PET wykrywa emisje pochodzące z urządzeń znajdujących się na pokładach statków powietrznych, takich jak radary, systemy identyfikacji swój-obcy (IFF) czy radiostacje. Dzięki wykorzystaniu tych dwóch podsystemów pasywnej lokacji możliwa jest multistatyczna praca operacyjna z pokryciem bardzo szerokiego spektrum częstotliwościowego. Moduł fuzji jest kluczowy do osiągnięcia wysokiej efektywności systemu. SPL jest też pierwszym tego typu sprzętem na świecie, który łączy w sobie zdolności PCL i PET.

Docelowo zestaw SPL będzie się składać z czterech mobilnych stacji, z których jedna będzie pełniła rolę głównej (master), a trzy rolę współpracujących. Dane ze stacji głównej będą przesyłane do systemu kierowania i dowodzenia. Przy czym zależnie od sytuacji w tej roli będzie mogła działać każda z czterech stacji.

Mobilną stację umieszczono na podwoziu samochodu ciężarowego Jelcz P882.53 8x8. Na pojeździe – poza opancerzoną kabiną dla obsługi – są dwa podnoszone mechanicznie systemy antenowe i kontener z kabiną operacyjną.
Prace nad systemem mają się zakończyć w 2020 roku. 

Tadeusz Wróbel

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1537967580
" Polscy konstruktorzy stworzyli SPL na potrzeby wsparcia przyszłych polskich systemów obrony powietrznej krótkiego i średniego zasięgu (programy Narew i Wisła)." Amerykanie mają wgląd do elementów stacji w związku z integracją z systemami Wisły. To nie służy naszej armii ani naszemu przemysłowi.
C0-86-A4-D9

Don’t Be Stupid, Don’t Get Killed
Żołnierze pomagają powodzianom
Kampania wyborcza poza armią
Raport w sprawie reparacji od Niemiec
Nowy batalion podhalańczyków
Uchylone wrota piekieł
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Pomóżmy bliskim żołnierza
Czarna taktyka Agatu
Medale dla uczestników walk w Karbali
Modernizacja bombowców
Legionowo – kolebka polskiego spadochroniarstwa
Szpadzistki bezkonkurencyjne w zawodach o Puchar Świata
Generałowie i olimpijczycy z „Sokoła”
Follow Me
Zmiany w przepisach mundurowych
Nano-drony dla specjalsów
Modernizacja floty powietrznej
Specjalsi dołączyli do „Projektu Wojownik”
Weterani 2 Korpusu przynieśli nam wolność
„Baltic Protector”
Obrady Rady Unii Europejskiej
My, Włosi zawsze będziemy kustoszami pamięci o polskich żołnierzach
FENIXFS - ręczny inhibitor aerozolowy
15 lat JFTC
WOT pomaga na Lubelszczyźnie
ORP „Czajka” pomaga Łotyszom
Dołącz do zawodowców
Jihadist Mill
Upamiętnienie ofiar niemieckiej okupacji – czas na konkrety
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
Jelcze dla Wisły
MON planuje zwiększenie pomocy dla weteranów
Fabryka dżihadystów
W Warszawie rozmawiano o pokoju na Bliskim Wschodzie
Szef NATO w Warszawie
Targi Air Fair 2019
Ich zadanie – zdobyć informację
Tu się zadań nie wybiera
You Don’t Get to Choose Your Tasks Here
Konkurs „Wdzięczni bohaterom”
Sprawdzian dla WOT-u
75 lat temu Polacy zdobyli Monte Cassino. Cześć i chwała bohaterom!
Region Without a Key
Wywiad AK w służbie aliantów
Bieg na Monte Cassino – coś więcej niż sport
Nie bądź głupi, nie daj się zabić
„Dragon ’19” na lądzie, morzu, w powietrzu i w cyberprzestrzeni
F-16 wracają do Polski
ORP „Lech” niósł pomoc ofiarom symulowanej kolizji na morzu
St. szer. Radosław Zawrotniak drugi w Pucharze Świata
Wojownicy z 16 Dywizji Zmechanizowanej najlepsi w oktagonie
Ostatnie dni na oświadczenia żołnierzy
Zdążyć przed deszczem
Śmigłowiec na „Ślązaku”
Ostatnie pożegnanie red. Andrzeja Wernica
22 maja 1919 – błękitna odsiecz Lwowa
Polki najszybsze w sztafecie 4x400 m
Kierunek: Afganistan
Święto specjalsów
„Kościuszko” i „Arctowski” idą do remontu
Grupa Bojowa gotowa do unijnego dyżuru

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO