moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Śmigłowiec do zadań specjalnych

Solo to największy bezzałogowy śmigłowiec w Europie. Maszyna została stworzona do wykonywania misji rozpoznawczych, poszukiwawczych i ratowniczych. – Solo jest wielofunkcyjny. Może bowiem latać jako statek załogowy lub bezzałogowiec – wyjaśnia pil. Grzegorz Lenart z PZL-Świdnik. Firma należąca do koncernu Leonardo zaprezentowała śmigłowiec podczas MSPO.

Najnowszy Śmigłowcowy Bezzałogowy System Powietrzny (Rotary Unmanned Air System – RUAS) to efekt pracy inżynierów PZL-Świdnik i Leonardo Helicopters. Konstrukcja maszyny opiera się na lekkim śmigłowcu SW-4, którego wojskowa wersja od lat służy w polskiej armii.

– Prace trwały kilka lat, ponieważ chodziło nie tylko o stworzenie bezzałogowca, lecz także zamontowanie na jego pokładzie różnego rodzaju sensorów, np. głowic obserwacyjnych i radarów. Musieliśmy też opracować sposoby przesyłania danych ze śmigłowca do stacji sterującej – mówi Grzegorz Lenart, pilot doświadczalny PZL-Świdnik. – SW-4 Solo składa się zatem z dwóch zasadniczych części. Pierwsza to nośnik, czyli śmigłowiec, druga to cały osprzęt elektroniczny, w który jest on wyposażony – dodaje pilot.

REKLAMA

To co odróżnia SW-4 Solo od klasycznego śmigłowca SW-4, to przede wszystkim zdolność do wykonywania autonomicznych misji powietrznych. Nowym śmigłowcem może sterować znajdujący się na pokładzie pilot, ale w dowolnym momencie można zmienić ustawienia lotu i włączyć tryb autonomiczny. Wówczas maszyna będzie sterowana z ziemi przez operatora, który zdecyduje o trasie lotu i jego parametrach, np. wysokości i prędkości. Solo działa całkowicie samodzielnie: od uruchomienia silnika, poprzez start, lot, aż po lądowanie i wyłączenie silnika.


Film: Paweł Sobkowicz / portal polska-zbrojna.pl

Do jakich zadań może być wykorzystany? – Śmigłowiec z powodzeniem nadaje się do prowadzenia misji z zakresu nadzoru, obserwacji i interwencji, jak również zadań wywiadowczych czy przewozu ładunków – mówił Krzysztof Krystowski, wiceprezes Leonardo Helicopters. Solo sprawdzi się również w misjach poszukiwawczo-ratowniczych, rozpoznawczych oraz do patrolowania, monitoringu infrastruktury krytycznej, zwalczania pożarów i niesienia pomocy podczas klęsk żywiołowych.

Wyposażenie zamontowane na pokładzie SW-4 Solo pozwala na przedstawienie i rejestrowanie obrazu oraz wykonywanie zdjęć w dzień i w nocy. – Bezzałogowiec sprawdzi się w misjach wysokiego ryzyka, kiedy do rozpoznania powietrznego wysyła się sam sprzęt, nie ryzykując przy tym zdrowia i życia pilotów – dodaje Grzegorz Lenart z PZL-Świdnik.

Solo jest największym bezzałogowym śmigłowcem w Europie. Waży 1800 kg, a w powietrzu może spędzić do 6 godzin, jego maksymalny zasięg zaś to 940 km. Może przewozić ładunek o wadze nieprzekraczającej 470 kg.

Podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego przedstawiciele firmy PZL-Świdnik poinformowali o możliwościach rozwoju śmigłowca SW-4 Solo. Jest on bowiem częścią programu OCEAN 2020, najważniejszego projektu związanego z inicjatywą Europejskiego Funduszu Obronnego (dotyczy on rozbudowy potencjału bezzałogowych platform powietrznych, nawodnych oraz podwodnych w prowadzeniu rozpoznania i nadzoru akwenów Unii Europejskiej) oraz projektu HELIMARIS, mającego na celu modyfikację opcjonalnie pilotowanego śmigłowca do wykonywania misji morskich. Ten drugi projekt jest prowadzony w PZL-Świdnik we współpracy z polskimi ośrodkami badawczo-rozwojowymi oraz wyższymi uczelniami.

 

 

Z okazji tegorocznej edycji Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego wydaliśmy specjalny 140-stronicowy numer „Polski Zbrojnej” zawierający artykuły o żywotnych problemach naszych sił zbrojnych. Piszemy m.in. o tym, jak bardzo potrzebne są naszym siłom zbrojnym nowe śmigłowce i gruntownie analizujemy koncepcję modernizacji czołgu Twardy.

 

 

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Neptuny wchodzą do służby
Podchorążowie na zimowym survivalu
Macedonia Północna w drodze do NATO
Polscy nurkowie ćwiczyli w Pakistanie
The holy mission
Nurkowie ćwiczą pod lodem
Więcej Polski w Eurokorpusie
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
WOT na szklanym ekranie
W Warszawie rozmawiano o pokoju na Bliskim Wschodzie
Polowanie na zbrodniarzy
Panie bez taryfy ulgowej
Zwiad w miejskiej dżungli
Szer. rez. Kamila Żuk wicemistrzynią świata juniorek w biatlonie
„Pułaski” wraca do zespołu NATO
W Sejmie o formowaniu nowej dywizji
Harcerz zwany Flo
Rozejm w Trewirze zakończył wielkopolski zryw
Sukces kaprala Marcina Lewandowskiego
Kontrakt na HIMARS-y podpisany
Obrady NATO w Brukseli
Peaceful Pretexts of Putin
Wynagrodzenia podchorążych po nowemu
Polska i Litwa wzmacnia współpracę
Pamiętajmy o grobach bohaterów Niepodległej
Pożegnanie żołnierzy przed wyjazdem do Iraku
Triumf szpadzistek w zawodach o Puchar Świata
Deputowani z USA murem za NATO
Interoperacyjność Jaśmina
Breakdown? Do not panic
Podwójne zamrożenie
Diabły po Żelaznych Koniach
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
Spotkanie ministrów obrony państw NATO
Mike Pompeo spotkał się z żołnierzami NATO
„Jastrzębie” przechwyciły rosyjski samolot
Na wyciągnięcie ręki
PKW „Pułaski”: pierwszy sprawdzian w zespole NATO
Pokonać strach przed ogniem
19 medali żołnierzy
Jubileuszowy Półmaraton Komandosa z rekordami
O honor Polski walczącej
W środę kontrakt na dostawę HIMARS-ów
Krew na śniegu – początek bitwy o Monte Cassino
Ramię w ramię z pogranicznikami
Akcja antynarkotykowa żandarmów
Więcej miejsc dla przyszłych cyberżołnierzy
Posłowie podsumowali ostatnie trzy lata działalności MON
Prof. Odziemkowski: Polska była skazana na wojnę z bolszewicką Rosją
Zgrupowanie bojowe pancerniaków
Kampania wyborcza poza armią
HIMARS: broń dalekiego zasięgu
Zadbają o groby polskich żołnierzy na Wschodzie
W Brukseli o bezpieczeństwie
Dowództwo wielonarodowej dywizji w nowej siedzibie
Cel – bezpieczna Europa
Szef MON-u z wizytą w Chorwacji
IPN zidentyfikował ofiary UPA

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO