moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pożegnanie pilota MiG-a-29

Najpierw były niedowierzanie i szok. Później wielki smutek. To ogromna strata. Krzysztof był świetnym pilotem i dobrym przyjacielem – tak o tragicznie zmarłym lotniku mówią jego koledzy z 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku. Por. pil. Krzysztof Sobański zginął 6 lipca w katastrofie MiG-a-29. Dziś odbędzie się jego pogrzeb.

Por. pil. Krzysztof Sobański miał 33 lata. Był doświadczonym pilotem, który w powietrzu spędził ponad 850 godzin, z czego ponad 600 za sterami samolotu MiG-29. Brał udział w różnego rodzaju krajowych i zagranicznych ćwiczeniach lotniczych. Wielokrotnie pełnił dyżury bojowe, w 2014 roku służył także w składzie PKW „Orlik”, w ramach natowskiej misji Baltic Air Policing na Litwie. Za służbę w polskim kontyngencie prezydent RP odznaczył go Gwiazdą Załóg Lotniczych. W 2013 roku oficer został wybrany pilotem roku 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku.

– Z Krzyśkiem znaliśmy się od lat, bo razem zaczynaliśmy naukę w Ogólnokształcącym Liceum Lotniczym w Dęblinie, a potem studiowaliśmy w Szkole Orląt. Po promocji trafiliśmy do tej samej jednostki w Malborku. Przyjaźniły się także nasze rodziny. Cały czas trudno mi uwierzyć w to, co się stało – mówi por. pil. Ireneusz Krajewski, dowódca klucza MiG-29 z 22 Bazy. – „Soban” był bardzo dobrym pilotem, pilotem doświadczalnym, a od niedawna także instruktorem. Kiedy lataliśmy razem, wykonywaliśmy różnego rodzaju skomplikowane zadania w powietrzu, ufałem mu bezwarunkowo, zawsze można było na nim polegać – dodaje.

Z por. Sobańskim widywali się codziennie w pracy, razem przygotowywali się do lotów, wspólnie działali w powietrzu. Trzymali dyżury bojowe, razem służyli także na Litwie.

Gdy doszło do wypadku, por. Krajewski był w domu. – Pierwsza informacja była taka, że Krzysiek się katapultował, miałem więc nadzieję, że zaraz zostanie odnaleziony cały i zdrowy. Niestety druga wiadomość była tragiczna – wspomina.
– To wielka i nieoczekiwana strata. „Soban” nigdy nie miał złego dnia, zawsze zarażał nas optymizmem, był chętny do pomocy. Interesował się motoryzacją, pomagał wszystkim przy samochodach. Był dobrym przyjacielem – podkreśla por. pil. Krajewski.

O tragicznie zmarłym pilocie z uznaniem wypowiada się także dowódca Grupy Działań Lotniczych 22 Bazy ppłk pil. Mariusz Wiączkowski. – Krzyśka znałem od 2009 roku. To jeden z najsympatyczniejszych ludzi, jakich w życiu poznałem. Dusza człowiek. Zawsze pomocny, życzliwy, bardzo zaangażowany w pracę – mówi ppłk Wiączkowski. Dodaje, że kiedy pojawiła się informacja o katastrofie, trudno było mu w to uwierzyć. – Początkowo myśleliśmy, że się szczęśliwie katapultował, więc zaraz do nas wróci. Wiadomość o jego śmierci była dla wszystkich traumą. To jak śmierć w rodzinie, ciężko mi nawet o tym mówić – przyznaje.

Do wypadku doszło 6 lipca. O godzinie 1.57 w miejscowości Pasłęk na Mazurach podczas lotu szkolnego rozbił się myśliwiec MiG-29 pilotowany przez por. Sobańskiego. Pilot katapultował się w pobliżu miejscowości Sakówko, 18 kilometrów od Malborka. Wrak samolotu znaleziono na polu, kilkaset metrów od zabudowań. Maszyna zapaliła się po uderzeniu w ziemię. Pilot nie przeżył katapultowania. Na miejsce zdarzenia natychmiast przyjechały służby ratunkowe: pogotowie i straż pożarna. Lekarz potwierdził zgon pilota po 2.30 w nocy. Okoliczności katastrofy wyjaśnia Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego.

Uroczystości pogrzebowe tragicznie zmarłego pilota odbędą się w sobotę 14 lipca w Pruszczu Gdańskim. O godzinie 12 zostanie odprawiona msza święta w parafii pod wezwaniem bł. Michała Kozala przy ul. Orzeszkowej 5. Pilot zostanie pochowany na Cmentarzu Komunalnym przy ul. Obrońców Pokoju w Pruszczu Gdańskim.

Por. Sobański pozostawił żonę i dwoje dzieci.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: arch. 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego

dodaj komentarz

komentarze


Defendery skompletowane
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Wielkie zbrojenia za Odrą
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Brytyjczycy na wschodniej straży
NATO – jesteśmy z Polską
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Święto Wojsk Lądowych
Największy transport Abramsów w tym roku
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
„Road Runner” w Libanie
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
17 września 1939. Nigdy więcej
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Cios w plecy
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Dwie agresje, dwie okupacje
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Husarz z polskim instruktorem
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Rekompensaty na nowych zasadach
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
W poszukiwaniu majora Serafina
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Black Hawki nad Warszawą
Czołgiści w ogniu
Zwycięska batalia o stolicę
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Trenują przed „Zapadem ‘25”
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Brytyjczycy żegnają Malbork
Z najlepszymi na planszy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pożegnanie z Columbią
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Hekatomba na Woli
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Kurs dla najlepszych w SERE
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Orlik na Alfę
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Debiut polskich Patriotów
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Krok ku niezależności
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO