moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Pożegnanie pilota MiG-a-29

Najpierw były niedowierzanie i szok. Później wielki smutek. To ogromna strata. Krzysztof był świetnym pilotem i dobrym przyjacielem – tak o tragicznie zmarłym lotniku mówią jego koledzy z 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku. Por. pil. Krzysztof Sobański zginął 6 lipca w katastrofie MiG-a-29. Dziś odbędzie się jego pogrzeb.

Por. pil. Krzysztof Sobański miał 33 lata. Był doświadczonym pilotem, który w powietrzu spędził ponad 850 godzin, z czego ponad 600 za sterami samolotu MiG-29. Brał udział w różnego rodzaju krajowych i zagranicznych ćwiczeniach lotniczych. Wielokrotnie pełnił dyżury bojowe, w 2014 roku służył także w składzie PKW „Orlik”, w ramach natowskiej misji Baltic Air Policing na Litwie. Za służbę w polskim kontyngencie prezydent RP odznaczył go Gwiazdą Załóg Lotniczych. W 2013 roku oficer został wybrany pilotem roku 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku.

– Z Krzyśkiem znaliśmy się od lat, bo razem zaczynaliśmy naukę w Ogólnokształcącym Liceum Lotniczym w Dęblinie, a potem studiowaliśmy w Szkole Orląt. Po promocji trafiliśmy do tej samej jednostki w Malborku. Przyjaźniły się także nasze rodziny. Cały czas trudno mi uwierzyć w to, co się stało – mówi por. pil. Ireneusz Krajewski, dowódca klucza MiG-29 z 22 Bazy. – „Soban” był bardzo dobrym pilotem, pilotem doświadczalnym, a od niedawna także instruktorem. Kiedy lataliśmy razem, wykonywaliśmy różnego rodzaju skomplikowane zadania w powietrzu, ufałem mu bezwarunkowo, zawsze można było na nim polegać – dodaje.

Z por. Sobańskim widywali się codziennie w pracy, razem przygotowywali się do lotów, wspólnie działali w powietrzu. Trzymali dyżury bojowe, razem służyli także na Litwie.

Gdy doszło do wypadku, por. Krajewski był w domu. – Pierwsza informacja była taka, że Krzysiek się katapultował, miałem więc nadzieję, że zaraz zostanie odnaleziony cały i zdrowy. Niestety druga wiadomość była tragiczna – wspomina.
– To wielka i nieoczekiwana strata. „Soban” nigdy nie miał złego dnia, zawsze zarażał nas optymizmem, był chętny do pomocy. Interesował się motoryzacją, pomagał wszystkim przy samochodach. Był dobrym przyjacielem – podkreśla por. pil. Krajewski.

O tragicznie zmarłym pilocie z uznaniem wypowiada się także dowódca Grupy Działań Lotniczych 22 Bazy ppłk pil. Mariusz Wiączkowski. – Krzyśka znałem od 2009 roku. To jeden z najsympatyczniejszych ludzi, jakich w życiu poznałem. Dusza człowiek. Zawsze pomocny, życzliwy, bardzo zaangażowany w pracę – mówi ppłk Wiączkowski. Dodaje, że kiedy pojawiła się informacja o katastrofie, trudno było mu w to uwierzyć. – Początkowo myśleliśmy, że się szczęśliwie katapultował, więc zaraz do nas wróci. Wiadomość o jego śmierci była dla wszystkich traumą. To jak śmierć w rodzinie, ciężko mi nawet o tym mówić – przyznaje.

Do wypadku doszło 6 lipca. O godzinie 1.57 w miejscowości Pasłęk na Mazurach podczas lotu szkolnego rozbił się myśliwiec MiG-29 pilotowany przez por. Sobańskiego. Pilot katapultował się w pobliżu miejscowości Sakówko, 18 kilometrów od Malborka. Wrak samolotu znaleziono na polu, kilkaset metrów od zabudowań. Maszyna zapaliła się po uderzeniu w ziemię. Pilot nie przeżył katapultowania. Na miejsce zdarzenia natychmiast przyjechały służby ratunkowe: pogotowie i straż pożarna. Lekarz potwierdził zgon pilota po 2.30 w nocy. Okoliczności katastrofy wyjaśnia Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego.

Uroczystości pogrzebowe tragicznie zmarłego pilota odbędą się w sobotę 14 lipca w Pruszczu Gdańskim. O godzinie 12 zostanie odprawiona msza święta w parafii pod wezwaniem bł. Michała Kozala przy ul. Orzeszkowej 5. Pilot zostanie pochowany na Cmentarzu Komunalnym przy ul. Obrońców Pokoju w Pruszczu Gdańskim.

Por. Sobański pozostawił żonę i dwoje dzieci.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: arch. 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego

dodaj komentarz

komentarze


Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
 
Jak zginął „Ponury”
Działalność firm na rzecz obronności
Aby Bałtyk był trochę bardziej czysty
Mistrzu ju-jitsu z Błękitnej Brygady
F-16 wracają do Polski
Tu się zadań nie wybiera
PGZ przyznaje: element fotela był źle zaprojektowany
Zmiana ustawy o weteranach trafiła do Sejmu
Nowy rozdział w polsko-amerykańskiej współpracy
W NATO o zwiększeniu obecności militarnej USA w Polsce
Logistycy na poligonie w Drawsku
W Polsce będzie więcej żołnierzy z USA
Polski wkład w operację „Overlord”
„Ślązak” przeszedł kolejny test
Jihadist Mill
Następcy Herculesów
A Half-Open Gate to Hell
Modernizacja bombowców
Raport w sprawie reparacji od Niemiec
Rekordowy „Projekt Wojownik” w Giżycku
Gumowy czołg, realny front
Kierunek: Afganistan
Błaszczak: zdolności obronne Polski będą wzmocnione
MON planuje zwiększenie pomocy dla weteranów
Od latarki do samolotu… 100 lat Centralnej Biblioteki Wojskowej im. Marszałka Józefa Piłsudskiego
Rydwany dżihadu
Memoriał Ireny Szewińskiej: żołnierze nie zawiedli
W spadochroniarstwie trzeba wciąż się uczyć
Medale dla uczestników walk w Karbali
Wojsko analizuje wnioski z ćwiczeń 12 Dywizji
Rozbicie więzienia w Końskich
Trudny sojusz partyzantów
„Baltops”, czyli desanty pod wodzą USA
Stulecie wojskowej Akademii
Sukcesy laureatów naszego plebiscytu sportowego
Likwidacja komendanta Junka
Minister Błaszczak z wizytą w bazie F-35
You Don’t Get to Choose Your Tasks Here
Jak „Tannenberg” poszedł na dno
NSR wciąż przyjmuje ochotników
Buzdygan płk. Głuszczaka nadal pomaga
Obrady Rady Unii Europejskiej
Polki najszybsze w sztafecie 4x400 m
Stulecie Centralnej Biblioteki Wojskowej
„Noble Jump”, czyli gotowi 24/7
Zmiany w przepisach mundurowych
Terytorialsi szkolą się w Toruniu
Nowe plecaki dla żołnierzy
Ćwiczenia „Dragon ’19” rozpoczęte!
Szpadzistki bezkonkurencyjne w zawodach o Puchar Świata
Miroslawiec Up
Poprady w Gołdapi
Przegląd lekkoatletycznej kadry Wojska Polskiego
Z Wehrmachtu do Armii Andersa
Desant poza strefę komfortu
Ostatnie dni na oświadczenia żołnierzy
Flota przyszłości
Terytorialsi z szansą na oficerskie gwiazdki
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Statuetki „Lider Bezpieczeństwa Państwa” wręczone
Pamięć dodaje skrzydeł

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO