moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jastrzębie powitały nowe Boeingi

Trzy myśliwce F-16 z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego z Krzesin eskortowały nowe pasażerskie Boeingi należące do Polskich Linii Lotniczych LOT. Maszyny narodowego przewoźnika mają okolicznościowe zdobienia: biało-czerwoną flagę i napis „Dumni z niepodległości Polski”. Boeing 787-9 Dreamliner wylądował na Okęciu wczoraj, a Boeing 737 – dziś.

Pasażerskie maszyny przyleciały do Polski prosto z fabryki w Everett w USA. Jastrzębie eskortowały je od granic Polski. – Wykonaliśmy dwie asysty dla pasażerskich samolotów LOT-u. Maszyny przechwytywaliśmy nad linią brzegową Bałtyku – mówi Rattler, pilot F-16 i szef sekcji szkolenia lotniczego 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Rattler był nie tylko koordynatorem obydwu eskort, lecz także pilotem jednego z samolotów biorących w nich udział. Najpierw na wysokości 31 tysięcy stóp przy Boeingach leciały trzy Jastrzębie. Później, nad Grudziądzem, jeden z myśliwców odłączył się i wrócił do bazy w Krzesinach. Pozostałe dwa skierowały się na lotnisko Okęcie. – Wykonaliśmy przejście nad pasem i wróciliśmy do Krzesin – wyjaśnia pilot.

Eskorta trwała około 20 minut, a myśliwce leciały w odległości 200 stóp od Boeingów. – Latamy w zasadzie na takich samych wysokościach jak nowoczesne samoloty pasażerskie, więc taka eskorta to dla nas normalny pułap i prędkość operacyjna – mówi Rattler.

REKLAMA

Przygotowanie takiej operacji trwało tydzień, ale jak podkreśla pilot F-16, była ona w dużej mierze świetnie zorganizowana przez LOT. – My musieliśmy wybrać maszyny odpowiednie do takiego lotu oraz załogi i pilotów z odpowiednimi uprawnieniami – opowiada Rattler. Piloci musieli również ustalić odpowiednią dla misji konfigurację myśliwców, a to wiąże się m.in. z zabraniem odpowiedniego zapasu paliwa. – To ważne, bo od tego zależy, na jaką wysokość będzie mógł wejść samolot – tłumaczy jeden z pilotów.

Krzesińscy piloci zadbali o to, by wszystko było dopięte na ostatni guzik. – Wiem, że w Locie pracują profesjonaliści, tak samo jak w naszej bazie. Chciałem to pokazać podczas tych lotów, zwłaszcza że to wydarzenie obserwowała cała Polska – dodaje Rattler. Podczas wczorajszego lotu trzeba było jednak zmodyfikować przygotowane plany. – Dreamliner, który z fabryki w Everett w USA leciał 12 godzin, sporo nadrobił na tej długiej trasie i nieco za szybko przyleciał. Musieliśmy więc zmienić nasze plany. Nie powiem, żeby to była dla mnie nerwowa sytuacja, po prostu wymagała szybkiej reakcji – mówi wojskowy koordynator eskorty.

Misje eskortowania pasażerskich samolotów to element szkolenia i zadanie zbliżone do tego, czym zajmują się na przykład pary myśliwców podczas dyżuru bojowego. Podobne zadania piloci wykonują również podczas ćwiczeń Renegade, gdy muszą przechwycić statek powietrzny z terrorystami na pokładzie. – Tego typu misje są wykonywane na przykład w sytuacji, gdy cywilny samolot stracił łączność radiową. Wszyscy pamiętamy 2011 rok, gdy kapitan Tadeusza Wrona lądował awaryjnie na Okęciu. Wówczas pasażerskiemu Boeingowi lecącemu na warszawskie lotnisko asystowały myśliwce F-16 z pary dyżurnej – wyjaśnia pilot F-16.

Samoloty pasażerskie, które przyleciały na Okęcie – Boeing 787-9 Dreamliner oraz Boeing 737 – zasilą flotę LOT-u. Będą latały na długich, transatlantyckich trasach, m.in. do Nowego Jorku, Chicago i Toronto. Obydwa mają na sobie specjalne malowania z okazji setnej rocznicy odzyskania niepodległości. Umieszczono na nich powiewającą biało-czerwoną flagę, kontur mapy Polski oraz napisy: „Dumni z niepodległości Polski” i „Proud of Poland's Independence”.

Ewa Korsak

autor zdjęć: 31 BLT

dodaj komentarz

komentarze


Drugie życie BWR-ów
„Wostok”, czyli pokaz sztuczek wojennych
Odkryto kolejne miejsce pochówku na Rakowieckiej
Rząd za kluczowymi zmianami
Współpraca terytorialsów z pogranicznikami
Drużyna Biało-Czerwonych już w Sydney!
Premier symbolicznie rozpoczął budowę Muzeum Historii Polski
Sierż. Andrzej Skrajny
St. szer. Łukasz Wojciechowski
Prezydent Duda w Białym Domu
Zmiany w ustawie o weteranach
Razem dla bezpieczeństwa
Warto być żołnierzem
Plut. Włodzimierz Wysocki
Nowoczesny schron nie tylko dla saperów
Polska Casa nad Irakiem
Inspektorat wrócił nad Bałtyk
„Lalek”, czyli pół życia w konspiracji
Optoelektronika dla Leopardów
Kpr. Mariusz Mańczak
MON sfinansuje budowę szpitala w Legionowie
Weterani rozpoczęli swoje igrzyska
Minister obrony z wizytą w Łuczniku
Wyślij paczkę do PKW
Komitet Wojskowy NATO w Warszawie
Broń nie tylko dla mundurowych
Reach for More
Afgańska zmiana gotowa do misji
Kawalerzyści na górskich trasach
„Bolko” na wodzie
St. chor. sztab. Marek Stosio
Zmiany w dodatkach służbowych
Nothing Can Stop Our Tanks
Jastrzębie w Albacete
Pole by choice
JTAC wie najwięcej
„Patrol” walczy ze skażeniami
Our efforts passed muster
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
Amerykańskie dowództwo przyszłości
Na macie z mistrzem
Zmiany w powołaniach do służby wojskowej
The United States of America Have It Their Way
Kleszcze zamiast BRDM-ów
Stalowa nowoczesność
„Patrol ‘18”: atak na lotnisku
Po Bieszczadach dla Berdychowskiego
Więcej pieniędzy dla armii!
Minister zaprasza w szeregi armii
Saperzy na start, czyli łotewskie ćwiczenia „Detonator”
Kargil – pierwsza wojna nuklearnych mocarstw
Amerykanie będą mieli wojska kosmiczne
16–31 października 1918 roku – Polacy tworzą regularną armię
Sierż. Janusz Raczy
Prezydent w ONZ: wszyscy musimy przestrzegać prawa międzynarodowego
Ratownicy – zawsze na służbie
Kpr. Jakub Tynka
Nowy inspektor sił powietrznych
USA w hołdzie gen. Pułaskiemu
Plut. Krzysztof Polusik

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO