moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Jastrzębie powitały nowe Boeingi

Trzy myśliwce F-16 z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego z Krzesin eskortowały nowe pasażerskie Boeingi należące do Polskich Linii Lotniczych LOT. Maszyny narodowego przewoźnika mają okolicznościowe zdobienia: biało-czerwoną flagę i napis „Dumni z niepodległości Polski”. Boeing 787-9 Dreamliner wylądował na Okęciu wczoraj, a Boeing 737 – dziś.

Pasażerskie maszyny przyleciały do Polski prosto z fabryki w Everett w USA. Jastrzębie eskortowały je od granic Polski. – Wykonaliśmy dwie asysty dla pasażerskich samolotów LOT-u. Maszyny przechwytywaliśmy nad linią brzegową Bałtyku – mówi Rattler, pilot F-16 i szef sekcji szkolenia lotniczego 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Rattler był nie tylko koordynatorem obydwu eskort, lecz także pilotem jednego z samolotów biorących w nich udział. Najpierw na wysokości 31 tysięcy stóp przy Boeingach leciały trzy Jastrzębie. Później, nad Grudziądzem, jeden z myśliwców odłączył się i wrócił do bazy w Krzesinach. Pozostałe dwa skierowały się na lotnisko Okęcie. – Wykonaliśmy przejście nad pasem i wróciliśmy do Krzesin – wyjaśnia pilot.

Eskorta trwała około 20 minut, a myśliwce leciały w odległości 200 stóp od Boeingów. – Latamy w zasadzie na takich samych wysokościach jak nowoczesne samoloty pasażerskie, więc taka eskorta to dla nas normalny pułap i prędkość operacyjna – mówi Rattler.

REKLAMA

Przygotowanie takiej operacji trwało tydzień, ale jak podkreśla pilot F-16, była ona w dużej mierze świetnie zorganizowana przez LOT. – My musieliśmy wybrać maszyny odpowiednie do takiego lotu oraz załogi i pilotów z odpowiednimi uprawnieniami – opowiada Rattler. Piloci musieli również ustalić odpowiednią dla misji konfigurację myśliwców, a to wiąże się m.in. z zabraniem odpowiedniego zapasu paliwa. – To ważne, bo od tego zależy, na jaką wysokość będzie mógł wejść samolot – tłumaczy jeden z pilotów.

Krzesińscy piloci zadbali o to, by wszystko było dopięte na ostatni guzik. – Wiem, że w Locie pracują profesjonaliści, tak samo jak w naszej bazie. Chciałem to pokazać podczas tych lotów, zwłaszcza że to wydarzenie obserwowała cała Polska – dodaje Rattler. Podczas wczorajszego lotu trzeba było jednak zmodyfikować przygotowane plany. – Dreamliner, który z fabryki w Everett w USA leciał 12 godzin, sporo nadrobił na tej długiej trasie i nieco za szybko przyleciał. Musieliśmy więc zmienić nasze plany. Nie powiem, żeby to była dla mnie nerwowa sytuacja, po prostu wymagała szybkiej reakcji – mówi wojskowy koordynator eskorty.

Misje eskortowania pasażerskich samolotów to element szkolenia i zadanie zbliżone do tego, czym zajmują się na przykład pary myśliwców podczas dyżuru bojowego. Podobne zadania piloci wykonują również podczas ćwiczeń Renegade, gdy muszą przechwycić statek powietrzny z terrorystami na pokładzie. – Tego typu misje są wykonywane na przykład w sytuacji, gdy cywilny samolot stracił łączność radiową. Wszyscy pamiętamy 2011 rok, gdy kapitan Tadeusza Wrona lądował awaryjnie na Okęciu. Wówczas pasażerskiemu Boeingowi lecącemu na warszawskie lotnisko asystowały myśliwce F-16 z pary dyżurnej – wyjaśnia pilot F-16.

Samoloty pasażerskie, które przyleciały na Okęcie – Boeing 787-9 Dreamliner oraz Boeing 737 – zasilą flotę LOT-u. Będą latały na długich, transatlantyckich trasach, m.in. do Nowego Jorku, Chicago i Toronto. Obydwa mają na sobie specjalne malowania z okazji setnej rocznicy odzyskania niepodległości. Umieszczono na nich powiewającą biało-czerwoną flagę, kontur mapy Polski oraz napisy: „Dumni z niepodległości Polski” i „Proud of Poland's Independence”.

Ewa Korsak

autor zdjęć: 31 BLT

dodaj komentarz

komentarze


Centrum w zawieszeniu
Jedenaście lat od katastrofy pod Mirosławcem
„Jastrzębie” przechwyciły rosyjski samolot
Panie bez taryfy ulgowej
Józef Dowbor-Muśnicki: generał potrzebny od zaraz
Gdynia gościła polsko-szwedzkie forum
Antoś, symbol Lwowa
Album na urodziny „Łuka”
Pułkownik, który stworzył „Wojownika”
Buzdygan Internautów – rusza głosowanie
„Sophia” do końca marca
Zabytkowe czołgi w nowej siedzibie
Zrobiłem to, co do mnie należało
Militaria z morskiego dna
Ogień przez 48 godzin
Cel – bezpieczna Europa
See You On The Mat
Poszukiwana Harpia
Pożegnanie generała Surawskiego
Morze niezgody
W Brukseli o bezpieczeństwie
Granice są po to, by je przekraczać
Testament geopolityczny prezydenta
Cybernetyczna foka lustruje dno
Wynagrodzenia podchorążych po nowemu
Widzimy się na macie
W Sejmie o formowaniu nowej dywizji
Czarter samolotów dla VIP-ów
Formowanie Żelaznej Dywizji
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Powrót lekkich czołgów w US Army
„Strzelnica w powiecie” po raz drugi
Klątwa czarnego złota
Szturmani pojadą na zawody w Kanadzie
Kolejna zmiana PKW „Orlik” już na Litwie
Pierwsze pomruki nadciągającej „Burzy”
Franciszek Jach – pilot z fantazją
Szpadzistki drugie w Pucharze Świata, a szpadziści tuż za podium
Niemcy i Brytyjczycy połączyli siły. Powstał zbrojeniowy gigant
„Poszli nasi w bój bez broni”
Patagonia Does not Forgive Mistakes
Ogniowy sprawdzian zmotoryzowanych
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
Wojsko pomaga w gaszeniu pożaru
Playing the World
Komandosi z Agatu na Kaukazie
Pamiętajmy o grobach bohaterów Niepodległej
Polskie święta na misjach
Programy NATO dla ukraińskich saperów
Szef MON-u z wizytą w Chorwacji
Reforma logistyki
Szer. rez. Justyna Święty-Ersetic czwartym sportowcem w kraju
Spadochroniarze na kanadyjskich szlakach
Minister Błaszczak u żołnierzy w Bośni i Hercegowinie
ORP „Drużno” po nowemu
Tysiące osób pożegnały prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza
Dzieląc się tym, co najcenniejsze
Pilot z precyzją chirurga
Curse of the Black Gold
Proobronna „Anakonda”
Plutony podhalańczyków gotowe do szpicy
Więcej ochotników zasili szeregi WOT-u
IV zmiana PKW Rumunia rozpoczyna misję
Pamięć o powstańcach styczniowych jest elementem polskiej tożsamości
Wojownik w Kłodzku

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO