moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Jastrzębie powitały nowe Boeingi

Trzy myśliwce F-16 z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego z Krzesin eskortowały nowe pasażerskie Boeingi należące do Polskich Linii Lotniczych LOT. Maszyny narodowego przewoźnika mają okolicznościowe zdobienia: biało-czerwoną flagę i napis „Dumni z niepodległości Polski”. Boeing 787-9 Dreamliner wylądował na Okęciu wczoraj, a Boeing 737 – dziś.

Pasażerskie maszyny przyleciały do Polski prosto z fabryki w Everett w USA. Jastrzębie eskortowały je od granic Polski. – Wykonaliśmy dwie asysty dla pasażerskich samolotów LOT-u. Maszyny przechwytywaliśmy nad linią brzegową Bałtyku – mówi Rattler, pilot F-16 i szef sekcji szkolenia lotniczego 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Rattler był nie tylko koordynatorem obydwu eskort, lecz także pilotem jednego z samolotów biorących w nich udział. Najpierw na wysokości 31 tysięcy stóp przy Boeingach leciały trzy Jastrzębie. Później, nad Grudziądzem, jeden z myśliwców odłączył się i wrócił do bazy w Krzesinach. Pozostałe dwa skierowały się na lotnisko Okęcie. – Wykonaliśmy przejście nad pasem i wróciliśmy do Krzesin – wyjaśnia pilot.

Eskorta trwała około 20 minut, a myśliwce leciały w odległości 200 stóp od Boeingów. – Latamy w zasadzie na takich samych wysokościach jak nowoczesne samoloty pasażerskie, więc taka eskorta to dla nas normalny pułap i prędkość operacyjna – mówi Rattler.

Przygotowanie takiej operacji trwało tydzień, ale jak podkreśla pilot F-16, była ona w dużej mierze świetnie zorganizowana przez LOT. – My musieliśmy wybrać maszyny odpowiednie do takiego lotu oraz załogi i pilotów z odpowiednimi uprawnieniami – opowiada Rattler. Piloci musieli również ustalić odpowiednią dla misji konfigurację myśliwców, a to wiąże się m.in. z zabraniem odpowiedniego zapasu paliwa. – To ważne, bo od tego zależy, na jaką wysokość będzie mógł wejść samolot – tłumaczy jeden z pilotów.

Krzesińscy piloci zadbali o to, by wszystko było dopięte na ostatni guzik. – Wiem, że w Locie pracują profesjonaliści, tak samo jak w naszej bazie. Chciałem to pokazać podczas tych lotów, zwłaszcza że to wydarzenie obserwowała cała Polska – dodaje Rattler. Podczas wczorajszego lotu trzeba było jednak zmodyfikować przygotowane plany. – Dreamliner, który z fabryki w Everett w USA leciał 12 godzin, sporo nadrobił na tej długiej trasie i nieco za szybko przyleciał. Musieliśmy więc zmienić nasze plany. Nie powiem, żeby to była dla mnie nerwowa sytuacja, po prostu wymagała szybkiej reakcji – mówi wojskowy koordynator eskorty.

Misje eskortowania pasażerskich samolotów to element szkolenia i zadanie zbliżone do tego, czym zajmują się na przykład pary myśliwców podczas dyżuru bojowego. Podobne zadania piloci wykonują również podczas ćwiczeń Renegade, gdy muszą przechwycić statek powietrzny z terrorystami na pokładzie. – Tego typu misje są wykonywane na przykład w sytuacji, gdy cywilny samolot stracił łączność radiową. Wszyscy pamiętamy 2011 rok, gdy kapitan Tadeusza Wrona lądował awaryjnie na Okęciu. Wówczas pasażerskiemu Boeingowi lecącemu na warszawskie lotnisko asystowały myśliwce F-16 z pary dyżurnej – wyjaśnia pilot F-16.

Samoloty pasażerskie, które przyleciały na Okęcie – Boeing 787-9 Dreamliner oraz Boeing 737 – zasilą flotę LOT-u. Będą latały na długich, transatlantyckich trasach, m.in. do Nowego Jorku, Chicago i Toronto. Obydwa mają na sobie specjalne malowania z okazji setnej rocznicy odzyskania niepodległości. Umieszczono na nich powiewającą biało-czerwoną flagę, kontur mapy Polski oraz napisy: „Dumni z niepodległości Polski” i „Proud of Poland's Independence”.

Ewa Korsak

autor zdjęć: 31 BLT

dodaj komentarz

komentarze


You Don’t Get to Choose Your Tasks Here
Bitwa o Monte Cassino we wspomnieniach Aleksandra Grobickiego
Kampania wyborcza poza armią
W Polsce uczczono żołnierzy gen. Andersa
Polki najszybsze w sztafecie 4x400 m
MON planuje zwiększenie pomocy dla weteranów
Jihadist Mill
Być krok przed Bielikiem
St. szer. Radosław Zawrotniak drugi w Pucharze Świata
Wywiad AK w służbie aliantów
ORP „Lech” niósł pomoc ofiarom symulowanej kolizji na morzu
Zmiana warty na Mazurach
Podchorążowie szkolą się na Bielikach
Uchylone wrota piekieł
Modernizacja floty powietrznej
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
W Warszawie rozmawiano o pokoju na Bliskim Wschodzie
Grupa Bojowa gotowa do unijnego dyżuru
Raport w sprawie reparacji od Niemiec
Medale dla uczestników walk w Karbali
„Baltic Protector”
Szef NATO w Warszawie
I poszli! Jak zawsze się bić!
Polacy na zawodach amerykańskich wojowników
75 lat temu Polacy zdobyli Monte Cassino. Cześć i chwała bohaterom!
Śmigłowiec na „Ślązaku”
Modernizacja bombowców
Wojownicy z 16 Dywizji Zmechanizowanej najlepsi w oktagonie
FENIXFS - ręczny inhibitor aerozolowy
Jelcze dla Wisły
Generałowie i olimpijczycy z „Sokoła”
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi
Targi Air Fair 2019
Bieg na Monte Cassino – coś więcej niż sport
„Dragon ’19” na lądzie, morzu, w powietrzu i w cyberprzestrzeni
Kierunek: Afganistan
Rodziny cichociemnych spotkały się w Warszawie
Fabryka dżihadystów
Weterani 2 Korpusu przynieśli nam wolność
Don’t Be Stupid, Don’t Get Killed
Ich zadanie – zdobyć informację
Nie bądź głupi, nie daj się zabić
My, Włosi zawsze będziemy kustoszami pamięci o polskich żołnierzach
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Obrady Rady Unii Europejskiej
Szpadzistki bezkonkurencyjne w zawodach o Puchar Świata
Ostatnie dni na oświadczenia żołnierzy
Nowy batalion podhalańczyków
Legionowo – kolebka polskiego spadochroniarstwa
Wiosenna burza z polskim udziałem
Już ponad 20 000 żołnierzy w szeregach WOT
ORP „Czajka” pomaga Łotyszom
Defilada 15 sierpnia w tym roku w Katowicach
Tu się zadań nie wybiera
F-16 wracają do Polski
Weterani gen. Andersa uczcili pamięć włoskich żołnierzy
Zmiany w przepisach mundurowych
Region Without a Key

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO