moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jastrzębie powitały nowe Boeingi

Trzy myśliwce F-16 z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego z Krzesin eskortowały nowe pasażerskie Boeingi należące do Polskich Linii Lotniczych LOT. Maszyny narodowego przewoźnika mają okolicznościowe zdobienia: biało-czerwoną flagę i napis „Dumni z niepodległości Polski”. Boeing 787-9 Dreamliner wylądował na Okęciu wczoraj, a Boeing 737 – dziś.

Pasażerskie maszyny przyleciały do Polski prosto z fabryki w Everett w USA. Jastrzębie eskortowały je od granic Polski. – Wykonaliśmy dwie asysty dla pasażerskich samolotów LOT-u. Maszyny przechwytywaliśmy nad linią brzegową Bałtyku – mówi Rattler, pilot F-16 i szef sekcji szkolenia lotniczego 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Rattler był nie tylko koordynatorem obydwu eskort, lecz także pilotem jednego z samolotów biorących w nich udział. Najpierw na wysokości 31 tysięcy stóp przy Boeingach leciały trzy Jastrzębie. Później, nad Grudziądzem, jeden z myśliwców odłączył się i wrócił do bazy w Krzesinach. Pozostałe dwa skierowały się na lotnisko Okęcie. – Wykonaliśmy przejście nad pasem i wróciliśmy do Krzesin – wyjaśnia pilot.

Eskorta trwała około 20 minut, a myśliwce leciały w odległości 200 stóp od Boeingów. – Latamy w zasadzie na takich samych wysokościach jak nowoczesne samoloty pasażerskie, więc taka eskorta to dla nas normalny pułap i prędkość operacyjna – mówi Rattler.

REKLAMA

Przygotowanie takiej operacji trwało tydzień, ale jak podkreśla pilot F-16, była ona w dużej mierze świetnie zorganizowana przez LOT. – My musieliśmy wybrać maszyny odpowiednie do takiego lotu oraz załogi i pilotów z odpowiednimi uprawnieniami – opowiada Rattler. Piloci musieli również ustalić odpowiednią dla misji konfigurację myśliwców, a to wiąże się m.in. z zabraniem odpowiedniego zapasu paliwa. – To ważne, bo od tego zależy, na jaką wysokość będzie mógł wejść samolot – tłumaczy jeden z pilotów.

Krzesińscy piloci zadbali o to, by wszystko było dopięte na ostatni guzik. – Wiem, że w Locie pracują profesjonaliści, tak samo jak w naszej bazie. Chciałem to pokazać podczas tych lotów, zwłaszcza że to wydarzenie obserwowała cała Polska – dodaje Rattler. Podczas wczorajszego lotu trzeba było jednak zmodyfikować przygotowane plany. – Dreamliner, który z fabryki w Everett w USA leciał 12 godzin, sporo nadrobił na tej długiej trasie i nieco za szybko przyleciał. Musieliśmy więc zmienić nasze plany. Nie powiem, żeby to była dla mnie nerwowa sytuacja, po prostu wymagała szybkiej reakcji – mówi wojskowy koordynator eskorty.

Misje eskortowania pasażerskich samolotów to element szkolenia i zadanie zbliżone do tego, czym zajmują się na przykład pary myśliwców podczas dyżuru bojowego. Podobne zadania piloci wykonują również podczas ćwiczeń Renegade, gdy muszą przechwycić statek powietrzny z terrorystami na pokładzie. – Tego typu misje są wykonywane na przykład w sytuacji, gdy cywilny samolot stracił łączność radiową. Wszyscy pamiętamy 2011 rok, gdy kapitan Tadeusza Wrona lądował awaryjnie na Okęciu. Wówczas pasażerskiemu Boeingowi lecącemu na warszawskie lotnisko asystowały myśliwce F-16 z pary dyżurnej – wyjaśnia pilot F-16.

Samoloty pasażerskie, które przyleciały na Okęcie – Boeing 787-9 Dreamliner oraz Boeing 737 – zasilą flotę LOT-u. Będą latały na długich, transatlantyckich trasach, m.in. do Nowego Jorku, Chicago i Toronto. Obydwa mają na sobie specjalne malowania z okazji setnej rocznicy odzyskania niepodległości. Umieszczono na nich powiewającą biało-czerwoną flagę, kontur mapy Polski oraz napisy: „Dumni z niepodległości Polski” i „Proud of Poland's Independence”.

Ewa Korsak

autor zdjęć: 31 BLT

dodaj komentarz

komentarze


WOT zmodyfikuje zasady organizacji ćwiczeń poza poligonami
Więcej pieniędzy dla cywilów w wojsku
Powietrzny pokaz Orlików i Harvardów
16–31 lipca – polskie oddziały na rosyjskiej ziemi
„Sophia”: druga zmiana po certyfikacji
WOT: zacieśniamy współpracę z Estonią
Cel: bezpieczne lotnisko
Polscy bohaterowie Ankony
Eastern Flank Pillar
Cel – wybrać najlepszych
Groty na rynku cywilnym
Polski komandos szkolił afgańskich nawigatorów naprowadzania
„Kościuszko” na oceanie
Szkoła Orląt będzie Akademią
Strzał ze śmigłowca
Spadochroniarze skakali po medale
Czarna Dywizja najlepsza na spartakiadzie
Terytorialsi w urzędach
PGZ i Leonardo chcą zbudować Kruka
34 medale żołnierzy na mistrzostwach Polski
Pomnik nagrobny „Gryfa” odsłonięty
Unitarka terytorialsów
Powitanie kuwejckiego kontyngentu
Z Danii po „Orła”
NATO utworzy nową strukturę dowodzenia
Trump: „Polska nie jest zakładnikiem”
Polscy piloci wracają z Kuwejtu
Pierwszy nowoczesny okręt II Rzeczypospolitej
Amerykańskie inwestycje w obronność krajów bałtyckich
Ankona – samodzielna operacja 2 Korpusu
Pożegnanie pilota MiG-a-29
Polityka fałszywego uśmiechu
Francja inwestuje w obronność
Kotwica Polski Walczącej dla WOT
Homar od nowa
Dwa medale kajakarki na Młodzieżowych Mistrzostwach Europy
Myśliwce F-16 dla Chorwacji
Bohaterowie wciąż inspirują! Finał konkursu literackiego „Polski Zbrojnej”
Serbskie Homary i Kryle
Sukcesy lekkoatletów w Pucharze Świata i Diamentowej Lidze
„Milion zza oceanu”, czyli Polacy w armii USA
Inwestycje w Pionki
Koszykarskie zgrupowanie
Prezydent i szef MON-u na Łotwie
Polak znaczy skazaniec
Znamy patronów 2019 roku
W Brukseli o Afganistanie i pieniądzach
MON na lato dla dzieci żołnierzy
75 lat temu powstał 2 Korpus Polski
Sukces Trumpa czy Kima?
Polska delegacja w drodze do Brukseli
Armia zyskała 323 nowych oficerów
Sojusz jak wspólna pięść
„Kormoran” opuścił Bałtyk
Motywacja przez sport
Płonący tor przeszkód

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO