moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Eurosatory – królestwo militarnych pojazdów

Salon zbrojeniowy Eurosatory to nie tylko największe targi obronne na świecie, lecz również jedna z największych wystaw pojazdów militarnych. W tym roku światową premierę w Paryżu miały m.in. nowy francusko-niemiecki czołg podstawowy EMBT, wóz rozpoznawczy Jaguar, transporter Patria AMV 6X6 oraz dwa warianty BWP ASCOD. Zainteresowanie wzbudzają także polskie wozy Wirus i Dino.

Ponad 250 pojazdów – od małych, kilkusetkilogramowych wszędołazów, po ważące kilkadziesiąt ton pancerne kolosy. Podczas targów zbrojeniowych w Paryżu producenci z całego świata prezentują swoje najnowsze konstrukcje. Część firm specjalnie na Eurosatory przygotowała światowe premiery. Wśród nich jest holding KNDS, który powstał trzy lata temu w wyniku połączenia koncernów: niemieckiego KMW (Krauss-Maffei Wegmann, produkującego czołgi Leopard 2) i francuskiego Nextera (Nexter Defense Systems, producenta czołgów Leclerc). Holding przywiózł do Paryża nowy europejski czołg podstawowy (European Main Battle Tank – EMBT). Powstał on na bazie Leoparda 2A7, z którego wzięto kadłub, silnik i podwozie. Z kolei z najnowszej wersji czołgu Leclerc zaczerpnięto system wieżowy z automatem ładowania. Przedstawiciele KNDS podkreślają jednak, że EMBT to tylko demonstrator technologii. – To pierwszy krok do wspólnej produkcji Nextera i KMW oraz demonstrator tego, co możemy zrobić – mówi Rudolf Neuhaus, menadżer projektu. Dodaje, że kolejnym krokiem będzie przygotowanie prototypu oraz serii przedprodukcyjnej.

REKLAMA

Francuskie nowości

Światową premierę na targach Eurosatory miał również nowy wóz bojowy przeznaczony dla armii francuskiej, a mianowicie pojazd rozpoznawczy Jaguar (Engin Blindé de Reconnaissance et de Combat – EBRC). Został opracowany przez konsorcjum firm: Nexter Systems (obecnie KNDS), Thales Group i Renault Trucks Defense (obecnie Arquus). Jaguar zbudowano w systemie 6x6. Waży około 25 t i jest uzbrojony w automatyczną armatę CTC kalibru 40 mm, karabin kalibru 7,62 mm oraz dwie (umieszczone po obu stronach wieży) podwójne wyrzutnie pocisków rakietowych MBDA Missile Moyenne Portée (MMP). Co ciekawe, pojazd ma mieć bardzo wysoki poziom ochrony zgodnie ze STANAG-iem 4.

Jaguar powstał w ramach programu Scorpion, który przewiduje opracowanie na potrzeby francuskiej armii nowej linii pojazdów bojowych, w tym kołowych transporterów opancerzonych Griffon VBMR (Véhicule Blindé MutiRôle) oraz pojazdów opancerzonych Léger VBMR, a także gruntowną modernizację czołgów Leclerc. Ich ulepszona wersja została pokazana w Paryżu jako Leclerc XLR, ale na razie jedynie jako demonstrator technologii.

Nowości od Finów

Swoim najnowszym produktem pochwaliła się również fińska Patria. Koncern zaprezentował na targach model Patria 6x6 na podwoziu AMV 8X8, czyli Rosomaka. Pojazd ma długość 7,5 m, wysokość 2,5 m i ma ważyć maksymalnie 24 t. Napędzany pięciocylindrowym silnikiem o mocy 400 KM (294 kW) może rozpędzić się do 100 km/h. Będzie przewozić dziewięciu żołnierzy desantu. Jego załoga jest trzyosobowa. Uzbrojenie stanowi wkm kalibru 12,7 mm, umieszczony w obrotowym stanowisku ogniowym, oraz w razie potrzeby karabin kalibru 7,62 mm.

Patria 6x6 w podstawowej wersji nie jest silnie opancerzona, lecz jedynie do standardu STANAG 2. Jak zapewniają przedstawiciele producenta, w razie potrzeby stopień ochrony można zwiększyć do poziomu STANAG 4, bez większej szkody dla zdolności trakcyjnych.

Hiszpańsko-austriacka wizja czołgu

Uwagę zwiedzających targi przyciągnęły dwie nowe wersje austriacko-hiszpańskich transporterów gąsienicowych ASCOD (Austrian Spanish Cooperation Development), produkowanych przez koncern General Dynamics European Land Systems. Wozy, które w wersji BWP służą w armii hiszpańskiej pod nazwą Pizzaro, a w austriackiej – Ulan, pokazano w wersjach: czołgowej (!) oraz KTO z wieżą bezzałogową. Czołg Medium Main Battle Tank (MMBT) o masie nieco ponad 42 t – to wóz uzbrojony we włoską wieżę Leonardo HITFACT. Poza 120-milimetrową armatą gładkolufową wóz uzbrojono w dwa karabiny kalibru 7,62 mm oraz wkm kalibru 12,7 mm. Niewątpliwym atutem pojazdu jest wspomniana niewielka masa. Natomiast model ASCODA z bezzałogową wieżą Elbit UT30MK2, uzbrojoną w armatę automatyczną Mk44 Bushmaster II kalibru 30 mm oraz pociski Spike, ma masę o 7 t mniejszą.

Polski akcent

Pisząc o pojazdach, które można obejrzeć na odbywających się targach, należy podkreślić, że oferta naszego przemysłu jest tutaj – mimo że reprezentuje nas tylko 12 podmiotów – dość widoczna. Przedstawiciele konsorcjum bielskiego Conceptu i Polskiego Holdingu Obronnego przywieźli do Paryża opracowane wspólnie z austriacką firmą Oberaigner dwa typy wozów. Chodzi o Wirusa, który jest przeznaczony dla poddziałów zwiadu oraz specjalnych (przyciąga najwięcej uwagi, gdyż jest jednym z najlżejszych tego typu wozów na świecie). Drugim pojazdem jest osobowo-terenowy Dino, który ma zastąpić w armiach regionu Honkera, Land Rovera Defender, Mercedesa G-Klasse, Pinzgauera czy też wóz UAZ-469.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~Marek1
1533357720
Polscy zwiadowcy mogą tylko pomarzyć o wozach klasy Jaguar. Niestety kolejne MON-y konsekwentnie dbają o to, by stan sprzętu WP można było określić jako SKANSEN.
06-E9-FD-06
~Marek
1529737500
Połączono podwozie świetnego Leoparda z wieżyczką świetnego, choć lżejszego nieco Leclerca. No i wyszedł EMBT, czyli europokraka.
45-D5-2B-3C
~Scooby
1529387580
Nasz narodowy "holding" leży i kwiczy w porównaniu z Serbią .... .
DB-3F-9C-53

Komandosi z Agatu na Kaukazie
Curse of the Black Gold
W Brukseli o bezpieczeństwie
Minister Błaszczak u żołnierzy w Bośni i Hercegowinie
Pamięć o powstańcach styczniowych jest elementem polskiej tożsamości
Playing the World
Album na urodziny „Łuka”
Wojsko pomaga w gaszeniu pożaru
Buzdygan Internautów – rusza głosowanie
Pamiętajmy o grobach bohaterów Niepodległej
Granice są po to, by je przekraczać
Spadochroniarze na kanadyjskich szlakach
Wojownik w Kłodzku
Proobronna „Anakonda”
Więcej ochotników zasili szeregi WOT-u
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Szer. rez. Justyna Święty-Ersetic czwartym sportowcem w kraju
„Jastrzębie” przechwyciły rosyjski samolot
Pułkownik, który stworzył „Wojownika”
ORP „Drużno” po nowemu
Ogień przez 48 godzin
Programy NATO dla ukraińskich saperów
Zabytkowe czołgi w nowej siedzibie
Antoś, symbol Lwowa
Wynagrodzenia podchorążych po nowemu
Tysiące osób pożegnały prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza
Szpadzistki drugie w Pucharze Świata, a szpadziści tuż za podium
Widzimy się na macie
Zrobiłem to, co do mnie należało
Panie bez taryfy ulgowej
Gdynia gościła polsko-szwedzkie forum
Ogniowy sprawdzian zmotoryzowanych
13 Desperadoes
Jedenaście lat od katastrofy pod Mirosławcem
W Sejmie o formowaniu nowej dywizji
Militaria z morskiego dna
Polskie święta na misjach
Szturmani pojadą na zawody w Kanadzie
Szef MON-u z wizytą w Chorwacji
Centrum w zawieszeniu
Pierwsze pomruki nadciągającej „Burzy”
See You On The Mat
Dzieląc się tym, co najcenniejsze
Cel – bezpieczna Europa
Pilot z precyzją chirurga
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
Poszukiwana Harpia
IV zmiana PKW Rumunia rozpoczyna misję
Pożegnanie generała Surawskiego
„Poszli nasi w bój bez broni”
Testament geopolityczny prezydenta
Niemcy i Brytyjczycy połączyli siły. Powstał zbrojeniowy gigant
Powrót lekkich czołgów w US Army
Formowanie Żelaznej Dywizji
Patagonia Does not Forgive Mistakes
Cybernetyczna foka lustruje dno
Klątwa czarnego złota
Morze niezgody
Plutony podhalańczyków gotowe do szpicy
„Sophia” do końca marca
Franciszek Jach – pilot z fantazją
„Strzelnica w powiecie” po raz drugi
Kolejna zmiana PKW „Orlik” już na Litwie
Józef Dowbor-Muśnicki: generał potrzebny od zaraz
Czarter samolotów dla VIP-ów

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO