moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Radzieckie AP-y do lamusa

Wojsko chce wymienić wszystkie używane obecnie postsowieckie lotniskowe agregaty rozruchowe APA-4 i APA-5, które zainstalowane są na leciwych, często ponadpięćdziesięcioletnich Uralach 375. Zastąpią je polskie urządzenia linii Luzes. Pierwszy zasilacz umieszczony na Jelczu 442.32 trafi do bazy w Powidzu za dwa tygodnie.

Wojsko do technicznej obsługi samolotów i śmigłowców, czyli przede wszystkim dostarczenia im prądu – niezbędnego m.in. do startu – a także tlenu, azotu i powietrza, używa różnego typu urządzeń lotniskowych. Można je podzielić na mniej mobilne – różnego typu wózki i przyczepki – lub bardziej mobilne – systemy umieszczone na ciężarówkach. Obsługa techniczna sił powietrznych musi umieć działać zarówno z dobrze przygotowanych i zabezpieczonych technicznie stacjonarnych baz, jak i lotnisk polowych, szczególnie często wykorzystywanych przez śmigłowce.

Niestety w naszych siłach zbrojnych ich stopień nowoczesności jest bardzo różny. O ile te mniej mobilne to rozwiązania albo kupione wraz z myśliwcami wielozadaniowymi F-16, albo wprowadzone do służby w ostatnich kilku latach – w ramach polonizacji urządzeń zabezpieczających rodzime Jastrzębie oraz transportowe Herculesy C-130. W przypadku zaś urządzeń mobilnych możemy na lotniskach spotkać prawdziwe zabytki techniki, czyli liczące ponad pół wieku samochody Ural 375, produkowane w latach sześćdziesiątych. Zainstalowane są na nich agregaty rozruchowe APA-4G i APA-5D.

REKLAMA

Czemu armia nie wymieni Urali na nowe pojazdy? Przyczyna jest prozaiczna. – Wojsko korzysta z produkowanych przez nas lotniskowych urządzeń zasilania elektroenergetycznego z linii Luzes, które są umieszczone na ciężarówkach Star. Jednak siły powietrzne chcą mieć do dyspozycji również pojazdy o lepszych właściwościach terenowych i dlatego nadal utrzymują w służbie leciwe AP-y na Uralach 375– wyjaśnia Piotr Kisiel, prezes Wojskowego Centralnego Biura Konstrukcyjno-Technologicznego, spółki należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

To się jednak wkrótce zmieni. Na wniosek armii spółka opracowała pojazd, który zastąpi w służbie APA-4G i APA-5D, czyli Luzesa na podwoziu Jelcza 442.32. – Pierwszy zostanie przekazany wojsku, a dokładniej do bazy w Powidzu, za mniej więcej dwa tygodnie – deklaruje Piotr Kisiel.

Kiedy do wojska trafią kolejne? Być może jeszcze w tym roku. – Negocjujemy kontrakt na dostawę pierwszej partii, ośmiu sztuk– wyjaśnia prezes Kisiel. WCBKT realizuje obecnie umowę na modyfikację 16 lotniskowych urządzeń zasilania elektro-energetycznego samolotów Luzes V/D, które z leciwych Starów 266 trafiają na ich zmodernizowaną wersję Stara 266M2.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Wojskowe Centralne Biuro Konstrukcyjno-Technologiczne SA

dodaj komentarz

komentarze

~Janek
1526327340
Cała prawda o tych urządzeniach jest w artykule ITWL o nazwie "NAZIEMNE ELEKTROENERGETYCZNE UKŁADY ZASILANIA SAMOLOTÓW I ICH DIAGNOSTYKA". Cytat: "Rys. 3 przedstawia dwa przebiegi napięcia stałego 28V. Wykres (b) przedstawia przebieg napięcia z zasilacza LZE-6/M, który generuje napi6cie o parametrach właściwych. Na wykresie (a) oznaczono urządzenie LUZES II/M, które generuje napięcie o parametrach niespełniających kryteriów prawidłowej pracy urządzeń tego typu. Widoczne jest znaczne przekroczenie składowej zmiennej prądu stałego. Ma to bezpośredni wplyw na pracę agregatów np. ww. przetwornicy. " Te urządzenia to złom, niespełniający kryteriów technicznych
0F-BB-62-B4

Sztafeta na stulecie
Kevlar w polskiej armii
Operatorzy Warmate'ów
Puchar szefa MON-u w badmintonie
Francja inwestuje w obronność
Jedyny taki w Europie poligon dla chemików
Pierwszy maraton biegłam z Polą
16-31 maja 1918 – Amerykanie przystępują do walki
Drugi dzień obrad NATO w Brukseli
Wojsko szuka muzyków
PCO walczy o azjatyckie rynki
Multilifty dla armii
Pomnik katyński w Jersey City. Prawda historyczna kontra polityczna poprawność
Cichociemni nie byli pierwsi
Nocne zwiedzanie
Pod Monte Cassino walczyli o Polskę
Polacy na straży pokoju na Półwyspie Koreańskim
Siedmiotonowy polski w boju
Minister obrony na spotkaniu w Rumunii
Sąd zdecyduje o losach pomnika katyńskiego w Jersey City
„Ślązak” do końca roku
Polacy szkolą irackich żołnierzy
Hiszpanie spod znaku tygrysa
Bojowa operacja u brzegów Estonii
Terror na Majorce
Ustawa degradacyjna przyjęta przez rząd
MON wesprze budowę strzelnic
Argentyńska zagadka
Polska – przegrani zwycięzcy
Myśliwce F-16 dla Chorwacji
Co z kierowcami pojazdów uprzywilejowanych?
Huta celuje w miliard
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Tygrysy nad Poznaniem
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Trzy medale żołnierzy w mistrzostwach zapaśników
Bryza już lata nad Morzem Śródziemnym
40 lat misji UNIFIL
Bliski Wschód – definicja chaosu
Amerykańskie inwestycje w obronność krajów bałtyckich
Kryzys na wodzie
Na jakich zasadach powrót do armii?
Atak terrorystyczny w Radomiu
Wyjątkowa fotografia
Sukcesy żołnierzy w mistrzostwach Polski
Prezydent podpisał ustawę budżetową na 2018 rok
Per aspera ad astra
Kpr. Marcin Lewandowski trzeci w Szanghaju
Nowe radiostacje dla spadochroniarzy
Pedro ze Stalowej Woli
Podchorążowie WAT w przestworzach
Pamiętamy o Monte Cassino
„Kabul VIII” – gotowi do misji
Tygrysy w Polsce
Tygrysy atakują, tygrysy bronią
Dziewczyny na medal
Afgańska misja z nowymi siłami
Jest porozumienie w sprawie pomnika w Jersey City

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO