moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Radzieckie AP-y do lamusa

Wojsko chce wymienić wszystkie używane obecnie postsowieckie lotniskowe agregaty rozruchowe APA-4 i APA-5, które zainstalowane są na leciwych, często ponadpięćdziesięcioletnich Uralach 375. Zastąpią je polskie urządzenia linii Luzes. Pierwszy zasilacz umieszczony na Jelczu 442.32 trafi do bazy w Powidzu za dwa tygodnie.

Wojsko do technicznej obsługi samolotów i śmigłowców, czyli przede wszystkim dostarczenia im prądu – niezbędnego m.in. do startu – a także tlenu, azotu i powietrza, używa różnego typu urządzeń lotniskowych. Można je podzielić na mniej mobilne – różnego typu wózki i przyczepki – lub bardziej mobilne – systemy umieszczone na ciężarówkach. Obsługa techniczna sił powietrznych musi umieć działać zarówno z dobrze przygotowanych i zabezpieczonych technicznie stacjonarnych baz, jak i lotnisk polowych, szczególnie często wykorzystywanych przez śmigłowce.

Niestety w naszych siłach zbrojnych ich stopień nowoczesności jest bardzo różny. O ile te mniej mobilne to rozwiązania albo kupione wraz z myśliwcami wielozadaniowymi F-16, albo wprowadzone do służby w ostatnich kilku latach – w ramach polonizacji urządzeń zabezpieczających rodzime Jastrzębie oraz transportowe Herculesy C-130. W przypadku zaś urządzeń mobilnych możemy na lotniskach spotkać prawdziwe zabytki techniki, czyli liczące ponad pół wieku samochody Ural 375, produkowane w latach sześćdziesiątych. Zainstalowane są na nich agregaty rozruchowe APA-4G i APA-5D.

REKLAMA

Czemu armia nie wymieni Urali na nowe pojazdy? Przyczyna jest prozaiczna. – Wojsko korzysta z produkowanych przez nas lotniskowych urządzeń zasilania elektroenergetycznego z linii Luzes, które są umieszczone na ciężarówkach Star. Jednak siły powietrzne chcą mieć do dyspozycji również pojazdy o lepszych właściwościach terenowych i dlatego nadal utrzymują w służbie leciwe AP-y na Uralach 375– wyjaśnia Piotr Kisiel, prezes Wojskowego Centralnego Biura Konstrukcyjno-Technologicznego, spółki należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

To się jednak wkrótce zmieni. Na wniosek armii spółka opracowała pojazd, który zastąpi w służbie APA-4G i APA-5D, czyli Luzesa na podwoziu Jelcza 442.32. – Pierwszy zostanie przekazany wojsku, a dokładniej do bazy w Powidzu, za mniej więcej dwa tygodnie – deklaruje Piotr Kisiel.

Kiedy do wojska trafią kolejne? Być może jeszcze w tym roku. – Negocjujemy kontrakt na dostawę pierwszej partii, ośmiu sztuk– wyjaśnia prezes Kisiel. WCBKT realizuje obecnie umowę na modyfikację 16 lotniskowych urządzeń zasilania elektro-energetycznego samolotów Luzes V/D, które z leciwych Starów 266 trafiają na ich zmodernizowaną wersję Stara 266M2.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Wojskowe Centralne Biuro Konstrukcyjno-Technologiczne SA

dodaj komentarz

komentarze

~Janek
1526327340
Cała prawda o tych urządzeniach jest w artykule ITWL o nazwie "NAZIEMNE ELEKTROENERGETYCZNE UKŁADY ZASILANIA SAMOLOTÓW I ICH DIAGNOSTYKA". Cytat: "Rys. 3 przedstawia dwa przebiegi napięcia stałego 28V. Wykres (b) przedstawia przebieg napięcia z zasilacza LZE-6/M, który generuje napi6cie o parametrach właściwych. Na wykresie (a) oznaczono urządzenie LUZES II/M, które generuje napięcie o parametrach niespełniających kryteriów prawidłowej pracy urządzeń tego typu. Widoczne jest znaczne przekroczenie składowej zmiennej prądu stałego. Ma to bezpośredni wplyw na pracę agregatów np. ww. przetwornicy. " Te urządzenia to złom, niespełniający kryteriów technicznych
0F-BB-62-B4

NATO utworzy nową strukturę dowodzenia
Terytorialsi w urzędach
Serbskie Homary i Kryle
Spadochroniarze skakali po medale
Kawaleryjskie święto w Hrubieszowie
Ankona – samodzielna operacja 2 Korpusu
PGZ i Leonardo chcą zbudować Kruka
Strzał ze śmigłowca
Armia zyskała 323 nowych oficerów
Polityka fałszywego uśmiechu
Eastern Flank Pillar
Inwestycje w Pionki
„Walka czołgów” – kolejne starcie
Polscy bohaterowie Ankony
Pancerne starcie w Orzyszu
Czarna Dywizja najlepsza na spartakiadzie
Bohaterowie wciąż inspirują! Finał konkursu literackiego „Polski Zbrojnej”
„Kościuszko” na oceanie
Z Danii po „Orła”
Prezydent i szef MON-u na Łotwie
„Sophia”: druga zmiana po certyfikacji
Polski komandos szkolił afgańskich nawigatorów naprowadzania
„Kormoran” opuścił Bałtyk
Polak znaczy skazaniec
Kotwica Polski Walczącej dla WOT
Dwa medale kajakarki na Młodzieżowych Mistrzostwach Europy
Płonący tor przeszkód
WOT zmodyfikuje zasady organizacji ćwiczeń poza poligonami
34 medale żołnierzy na mistrzostwach Polski
Sukces Trumpa czy Kima?
W Brukseli o Afganistanie i pieniądzach
Amerykańskie inwestycje w obronność krajów bałtyckich
Szkolenie Legii Akademickiej we Wrocławiu
Szkoła Orląt będzie Akademią
Polskie Bryzy nad Afryką
Francja inwestuje w obronność
MON na lato dla dzieci żołnierzy
Trump: „Polska nie jest zakładnikiem”
Sukcesy lekkoatletów w Pucharze Świata i Diamentowej Lidze
Groty na rynku cywilnym
Polska delegacja w drodze do Brukseli
Cel: bezpieczne lotnisko
Powietrzny pokaz Orlików i Harvardów
„Milion zza oceanu”, czyli Polacy w armii USA
Sojusz jak wspólna pięść
Pierwszy nowoczesny okręt II Rzeczypospolitej
Powitanie kuwejckiego kontyngentu
Więcej pieniędzy dla cywilów w wojsku
WOT: zacieśniamy współpracę z Estonią
Polscy piloci wracają z Kuwejtu
Motywacja przez sport
16–31 lipca – polskie oddziały na rosyjskiej ziemi
Unitarka terytorialsów
Pożegnanie pilota MiG-a-29
Myśliwce F-16 dla Chorwacji

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO