moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Co z kierowcami pojazdów uprzywilejowanych?

Żołnierze, którzy w wojsku zdobyli uprawnienia do prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych, nie mogą korzystać ze swoich kwalifikacji poza służbą bez ukończenia specjalnego kursu. Tymczasem takie prawo mają m.in. strażacy i policjanci. – Żołnierze zostali pominięci w przepisach, dlatego podjąłem działania, aby to naprawić – mówi poseł Paweł Szramka, który z interpelacją w tej sprawie wystąpił do MON.

Według obowiązujących przepisów kierowcą pojazdu uprzywilejowanego (np. ambulansu) może być osoba, która ukończyła 21 lat, ma prawo jazdy odpowiednie dla danego rodzaju pojazdu oraz uzyskała orzeczenia lekarskie i psychologiczne o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem uprzywilejowanym. Wymogiem jest także posiadanie zezwolenia na kierowanie takim pojazdem w zakresie określonej kategorii prawa jazdy (w przypadku żołnierzy zezwolenie takie jest wydawane przez odpowiedni organ jednostki, w której pełnią oni służbę) oraz ukończony kurs dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi.

Jest jednak jedno „ale”, na które zwrócił uwagę poseł Paweł Szramka (Kukiz ’15). – Przepisy mówią, że przedstawiciele innych niż wojsko służb, na przykład strażacy, policjanci i funkcjonariusze Straży Granicznej, mogą prowadzić cywilne pojazdy uprzywilejowane na podstawie uprawnień zdobytych w czasie służby. Tymczasem żołnierze, aby móc korzystać ze swoich kwalifikacji w cywilu, mają obowiązek ukończenia odpowiedniego kursu dla kierujących takimi pojazdami – tłumaczy poseł.

REKLAMA

Podkreśla, że z problemem zwróciło się do niego wielu wojskowych. Wśród nich kierowca-ratownik, który uprawnienia do prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych ma od 2008 roku. – Żołnierz ten przez dziewięć lat prowadził uprzywilejowany pojazd ciężarowy. Nierzadko w trudnych warunkach terenowych, na przykład podczas szkolenia poligonowego. Teraz, chcąc podjąć pracę, musi na nowo zdobywać uprawnienia – mówi poseł.

Wśród zgłaszających problem byli jednak głównie żołnierze, którzy w wojsku służą na etatach kierowców-ratowników medycznych (zgodnie z przepisami mogą oni na zlecenie podejmować pracę na przykład w pogotowiu), a także byli już wojskowi, którzy po zdjęciu munduru chcieli podjąć pracę w charakterze kierowcy-ratownika.

– Problemem jest nie tylko nieuznawanie kalifikacji i zdobytego doświadczenia, lecz istotne są także koszty, które zainteresowany musiałby ponieść, płacąc z własnej kieszeni. Dla każdej kategorii obowiązuje oddzielny kurs. Na przykład ukończenie kursu kategorii C nie upoważnia do prowadzenia pojazdu uprzywilejowanego kategorii B. W pogotowiu są jednak różne karetki, co w praktyce oznacza, że ratownik medyczny musi uczestniczyć w dwóch kursach – dodaje poseł. Koszty szkolenia są niemałe, wahają się bowiem od 650 do nawet tysiąca złotych.

Na problem braku odpowiednich rozwiązań prawnych poseł Szramka zwrócił uwagę w interpelacji poselskiej. Zapytał, czy resort obrony narodowej jest gotów poprzeć zmiany w rozporządzeniu, które zrównają prawa żołnierzy z prawami przedstawicieli innych służb i formacji. W imieniu ministra obrony narodowej odpowiedzi udzielił Wojciech Skurkiewicz, sekretarz stanu w MON. – Resort obrony narodowej uznaje za zasadne podjęcie prac legislacyjnych nad zmianą obowiązujących przepisów w zakresie wskazanym w interpelacji – napisał wiceminister Skurkiewicz.

– Cieszę się, że ze strony MON jest dobra wola, aby zmienić przepisy. Teraz czekamy na stanowisko ministra infrastruktury. Dobrze by się stało, aby kierowcy pojazdów uprzywilejowanych w wojsku mogli także w cywilu wykorzystywać swoje umiejętności – mówi poseł Szramka.

Paulina Glińska

autor zdjęć: por. Tomasz Cyga

dodaj komentarz

komentarze


„Saber Strike ’18” – decydujące starcie
LOT Szkoły Orląt
Jak polscy partyzanci zdobyli niemiecki garnizon
Polityka fałszywego uśmiechu
NATO utworzy nową strukturę dowodzenia
Pomnik katyński w Jersey City. Prawda historyczna kontra polityczna poprawność
Polskie skrzydła w Afryce
Wyjątkowa misja
Myśliwce F-16 dla Chorwacji
Trening z koktajlami Mołotowa
Porady z paragrafem
Nowy inspektor marynarki wojennej
Porządki w programach śmigłowcowych
Srebrny medal st. szer. Mateusza Polaczyka
Bliski Wschód – definicja chaosu
IPN odnalazł szczątki kolejnego niezłomnego
Świnoujście świętowało 100-lecie marynarki
Puma i Kuguar na Mazurach
Amerykańskie inwestycje w obronność krajów bałtyckich
Szachiści najlepsi w mistrzostwach NATO
Na jakich zasadach powrót do armii?
Pomoc potrzebującym żołnierzom
Więcej pieniędzy dla cywilów w wojsku
Eurosatory 2018 zakończone
Minister obrony na spotkaniu w Rumunii
Żandarmeria świętuje
Eurosatory 2018: Robotyzacja pola walki
Z ziemi widzą więcej niż piloci
Co z kierowcami pojazdów uprzywilejowanych?
Kierunek – wschodnia flanka
Eurosatory – osobiste wymogi
Starcie pancernych plutonów
Ustawa degradacyjna przyjęta przez rząd
GROM, jak rodziła się legenda
W Radomiu o przygotowaniach do Air Show
Francja inwestuje w obronność
Sukces Trumpa czy Kima?
Dzieci wyśpiewały i wytańczyły Niepodległą
15–30 czerwca 1918 – Błękitna Armia pod polskimi sztandarami
Koszykarze z Czarnej Dywizji mistrzami Wojska Polskiego
Egzamin „Kormorana” na Świnie
Legenda polskiej partyzantki
Polscy piloci wracają z Kuwejtu
Ławka, która łączy tradycję z nowoczesnością
IPN szuka szczątków polskich żołnierzy na Litwie
Akademia Wojsk Lądowych otwiera drzwi
Eurosatory – królestwo militarnych pojazdów
Scenariusze dla Tygrysów
Wojskowi judocy na tatami
Sąd zdecyduje o losach pomnika katyńskiego w Jersey City
Patrioty bronią nieba na „Saber Strike”
Terytorialsi na kursie dla ratowników wodnych
Gen. Sokołowski: Judo świetnie kształtuje charakter
„Bękarty wojny” w Dachau
Naukowcy przypomnieli dorobek Wyższej Szkoły Wojennej
Polski komandos szkolił afgańskich nawigatorów naprowadzania

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO