moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Co z kierowcami pojazdów uprzywilejowanych?

Żołnierze, którzy w wojsku zdobyli uprawnienia do prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych, nie mogą korzystać ze swoich kwalifikacji poza służbą bez ukończenia specjalnego kursu. Tymczasem takie prawo mają m.in. strażacy i policjanci. – Żołnierze zostali pominięci w przepisach, dlatego podjąłem działania, aby to naprawić – mówi poseł Paweł Szramka, który z interpelacją w tej sprawie wystąpił do MON.

Według obowiązujących przepisów kierowcą pojazdu uprzywilejowanego (np. ambulansu) może być osoba, która ukończyła 21 lat, ma prawo jazdy odpowiednie dla danego rodzaju pojazdu oraz uzyskała orzeczenia lekarskie i psychologiczne o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem uprzywilejowanym. Wymogiem jest także posiadanie zezwolenia na kierowanie takim pojazdem w zakresie określonej kategorii prawa jazdy (w przypadku żołnierzy zezwolenie takie jest wydawane przez odpowiedni organ jednostki, w której pełnią oni służbę) oraz ukończony kurs dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi.

Jest jednak jedno „ale”, na które zwrócił uwagę poseł Paweł Szramka (Kukiz ’15). – Przepisy mówią, że przedstawiciele innych niż wojsko służb, na przykład strażacy, policjanci i funkcjonariusze Straży Granicznej, mogą prowadzić cywilne pojazdy uprzywilejowane na podstawie uprawnień zdobytych w czasie służby. Tymczasem żołnierze, aby móc korzystać ze swoich kwalifikacji w cywilu, mają obowiązek ukończenia odpowiedniego kursu dla kierujących takimi pojazdami – tłumaczy poseł.

REKLAMA

Podkreśla, że z problemem zwróciło się do niego wielu wojskowych. Wśród nich kierowca-ratownik, który uprawnienia do prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych ma od 2008 roku. – Żołnierz ten przez dziewięć lat prowadził uprzywilejowany pojazd ciężarowy. Nierzadko w trudnych warunkach terenowych, na przykład podczas szkolenia poligonowego. Teraz, chcąc podjąć pracę, musi na nowo zdobywać uprawnienia – mówi poseł.

Wśród zgłaszających problem byli jednak głównie żołnierze, którzy w wojsku służą na etatach kierowców-ratowników medycznych (zgodnie z przepisami mogą oni na zlecenie podejmować pracę na przykład w pogotowiu), a także byli już wojskowi, którzy po zdjęciu munduru chcieli podjąć pracę w charakterze kierowcy-ratownika.

– Problemem jest nie tylko nieuznawanie kalifikacji i zdobytego doświadczenia, lecz istotne są także koszty, które zainteresowany musiałby ponieść, płacąc z własnej kieszeni. Dla każdej kategorii obowiązuje oddzielny kurs. Na przykład ukończenie kursu kategorii C nie upoważnia do prowadzenia pojazdu uprzywilejowanego kategorii B. W pogotowiu są jednak różne karetki, co w praktyce oznacza, że ratownik medyczny musi uczestniczyć w dwóch kursach – dodaje poseł. Koszty szkolenia są niemałe, wahają się bowiem od 650 do nawet tysiąca złotych.

Na problem braku odpowiednich rozwiązań prawnych poseł Szramka zwrócił uwagę w interpelacji poselskiej. Zapytał, czy resort obrony narodowej jest gotów poprzeć zmiany w rozporządzeniu, które zrównają prawa żołnierzy z prawami przedstawicieli innych służb i formacji. W imieniu ministra obrony narodowej odpowiedzi udzielił Wojciech Skurkiewicz, sekretarz stanu w MON. – Resort obrony narodowej uznaje za zasadne podjęcie prac legislacyjnych nad zmianą obowiązujących przepisów w zakresie wskazanym w interpelacji – napisał wiceminister Skurkiewicz.

– Cieszę się, że ze strony MON jest dobra wola, aby zmienić przepisy. Teraz czekamy na stanowisko ministra infrastruktury. Dobrze by się stało, aby kierowcy pojazdów uprzywilejowanych w wojsku mogli także w cywilu wykorzystywać swoje umiejętności – mówi poseł Szramka.

Paulina Glińska

autor zdjęć: por. Tomasz Cyga

dodaj komentarz

komentarze


Polacy na straży pokoju na Półwyspie Koreańskim
Dziesiąte święto stołecznego garnizonu
Zbrojeniowe inwestycje świętokrzyskiej politechniki
Szczęśliwa siódemka
W Lublinie o patronie LITPOLUKRBRIG
„Sophia” z polskim akcentem
Amerykańskie inwestycje w obronność krajów bałtyckich
Ministrowie obrony w Brukseli
Beryle dla Nigerii
„Legia Akademicka” – czas na praktykę
Metalowy samolocik
Czarna Dywizja mistrzem wojska w futsalu
Ustawa degradacyjna przyjęta przez rząd
Żonkile dla bohaterów getta
Polacy szkolą irackich żołnierzy
Argentyńska zagadka
Sportowcy z WAT wygrali VII Puchar Rektorów
Drugi dzień obrad NATO w Brukseli
Kwalifikacja do WOT
Weterani przygotowują się do startu w Invictus Games
Bliski Wschód – definicja chaosu
WAT Rekrut pomoże przyszłym studentom
Trzy miesiące w lodach Antarktydy
Nowe drony dla specjalsów
Atak z wody i spod wody
Zmiana dowodzenia w Batalionowej Grupie Bojowej
Myśliwce F-16 dla Chorwacji
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Minister obrony na spotkaniu w Rumunii
Francja inwestuje w obronność
Bryza już lata nad Morzem Śródziemnym
Spadochronowe szlify zwiadowców
Polacy pod fryzyjską flagą
Afgańska misja z nowymi siłami
Ćwierć wieku współpracy z amerykańskimi gwardzistami
Szer. Karolina Pilarska mistrzynią Polski w maratonie
Posłowie debatowali o modernizacji
Mój ojciec widział katyńskie doły śmierci
Kompania manewrowa gotowa do misji
Multimedialne ławki upamiętnią 100-lecie niepodległości
Walki żołnierzy na gali Armia Fight Night
Prezydent podpisał ustawę budżetową na 2018 rok
Rosomaki dla Bułgarii?
Trzy medale biatlonistek na mistrzostwach świata
Milionowe oszczędności dla wojska
Przyszłość lotnictwa
Sport – przepustka do wojsk specjalnych?
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Na pomoc żydowskiemu Westerplatte
75 lat temu wybuchło powstanie w warszawskim getcie
Agat: zmieniamy zasady gry
16–30 kwietnia 1918 – poszukiwania polskiego króla
Raport z płonącego getta
Na jakich zasadach powrót do armii?
Raki w fazie testów
Trzecia zmiana gotowa do misji w Rumunii
Hiszpanie modernizują armię
Co z kierowcami pojazdów uprzywilejowanych?
Eksperci dyskutowali o WOT

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO