moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Ojciec dronów

RP-5, czyli pierwszy wdrożony do służby seryjnie produkowany wojskowy dron, miał skrzydła o rozpiętości 372 cm i 265 cm długości, ważył 47 kg i napędzał go silnik o „niesamowitej” mocy 6 KM. Jego twórcą był Reginald Denny, brytyjski inżynier amator, który porzucił aktorstwo, aby sprzedawać latające modele dla dzieci.

Bezzałogowe statki powietrzne (unmanned aerial vehicle – UAV), nazywane również dronami czy po prostu bezzałogowcami, mają dziś w wyposażeniu chyba wszystkie armie na świecie. Te zamożniejsze mogą się pochwalić konstrukcjami różnych typów i wielkości – od maszyn ważących kilka ton i mogących latać na wysokości kilkunastu kilometrów powyżej 10 godzin, aż po takie, które ważą kilkanaście gramów, mają zamontowane dwie kamery i mogą spędzić w powietrzu pół godziny.

Patrząc na dynamiczny rozwój dronów w ostatnich latach, trudno uwierzyć, że historia tego typu konstrukcji sięga początków lat 30. ubiegłego wieku. Wtedy bowiem Reginald Denny, niespełniony brytyjski aktor, któremu nie udało się podbić Hollywood (zagrał w kilkudziesięciu filmach, głównie role drugoplanowe), postanowił zająć się biznesem. A dokładniej – sprzedażą zabawek.

REKLAMA

Nie były to jednak zwykłe zabawki, takie jak konie na biegunach czy lalki. Denny chciał sprzedawać dzieciom (mającym nieco zamożniejszych rodziców) najnowsze zdobycze techniki, czyli sterowane radiowo samoloty. Kiedy w 1934 roku zabawkowy biznes nieco się rozkręcił, Denny wpadł na genialny – jak się okazało – pomysł, aby zbudować nieco większe sterowane radiowo samoloty i zaoferować je armii jako cele do szkolenia obsług dział przeciwlotniczych.

Ponieważ amatorowi inżynierowi (trzeba podkreślić, że Denny nie miał wykształcenia technicznego) udało się znaleźć możnego inwestora, w 1935 roku firma Reginald Denny Industries zaprezentowała światu prototypowego drona – RP-1, czyli Radioplane One.


Dron OQ-2 i jeden z jego konstruktorów Walter Righter.

Trzy lata później, w 1938 roku, rzutkiemu brytyjskiemu biznesmenowi udało się zorganizować pokaz swojej konstrukcji dla amerykańskiej armii. I mimo że jego samolocik po kilkunastu minutach lotu rozbił się o dno wyschniętego jeziora Dale Dry Lake, zrobił na tyle dobre wrażenie na obserwujących go generałach, że wojsko zdecydowało się podpisać umowę (opiewającą na 11 tys. dolarów) na zbudowanie trzech nowych prototypów.

Ponieważ wojsko postawiło równocześnie wymagania co do wysokości i prędkości lotu, których RP-1 nie spełniał, Denny zaprosił do współpracy inżynierów związanych z Lockheedem, w tym m.in. Waltera Rightera. I to temu konstruktorowi, który później pracował m.in. przy projekcie HK-1 Hughes Flying Boat, czyli największego na świecie drewnianego samolotu, udało się zbudować silnik, który spełniał oczekiwania.

Efekt prac – model RP-2 zaprezentowano w marcu 1939 roku. Ponieważ armia oceniła go wysoko, sprawy nabrały tempa. Błyskawicznie, bo w nieco ponad rok, z uwzględnieniem uwag wojska powstały ulepszone wersje RP-2, czyli RP-3 i RP-4. I gdy temu ostatniemu udało się osiągnąć oczekiwaną przez siły zbrojne maksymalną prędkość lotu przekraczającą 190 km/h, w 1941 roku US Army zdecydowała się zamówić kilka tysięcy seryjnych dronów, które otrzymały oznaczenie RP-5 (w siłach powietrznych przyjęto dla nich kryptonim OQ-2, a w marynarce wojennej – TDD-1). Łącznie w latach 1941–1945 amerykańska armia odebrała prawie 15 tys. sztuk RP-5.

RP-5 (OQ-2 lub TDD-1)

Rozpiętość skrzydeł – 3,72 m

Długość – 2,65 m

Waga – 47 kg

Napęd – silnik Righter Type 0-15-1 o mocy 6 KM

Prędkość maksymalna – 135 km/h

Maksymalny czas lotu – 70 min

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: ctie.monash.edu.au

dodaj komentarz

komentarze


Premier powołał szefa SKW
Noworoczne biegi, sukcesy żołnierzy
Rusza II edycja programu dla klas mundurowych
Centrum dowodzenia NATO w Polsce?
Więcej pieniędzy na obronność
Wojsko kupuje Pająki
Przetarg na pojazdy dla desantu
Sukces polskich pływaków w Brazylii
Witamy w domu
Pomnik dowódców, którzy kierowali obroną Wybrzeża
Kapitał wiedzy i doświadczenia
Napisz kartkę do żołnierza
Argentyńska zagadka
Szkolenie ogniowe podhalańczyków
Podstawy dla kawalerzystów
Odnaleziono mogiłę żołnierzy z 1920 roku
Resort obrony opracował zmiany w ustawie o weteranach
Buzdygan Internautów – głosowanie!
Zwiadowcy otworzyli ogień
Bałtycka tragedia
Pancerniacy szkolą uczniów
Tomasz Zdzikot wiceministrem obrony
Nowe stopnie dla oficerów młodszych
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Jeszcze mobilniejsze NATO
Wigilia u stóp Hindukuszu
Wojownicy z 16 Dywizji Zmechanizowanej w oktagonie
PGZ: dokończymy budowę „Ślązaka”
Siedem maratonów na siedmiu kontynentach
Jak zniknąć w mieście?
Błękitna Brygada wyruszyła do Hohenfels
Minister Błaszczak w Waszyngtonie
Dyżury trzymają całą dobę
Arena Wojskowa Zegrze zaprasza sportowców
Posłowie o budżecie obronnym na 2018 rok
Wyższe dodatki dla żołnierzy
Polacy na straży bezpieczeństwa NATO
Rekordowy rok JFTC
Polska wigilia w Rumunii
Dzień pamięci o poległych na misjach
1–15 stycznia 1918 – wsparcie dla Polski zza oceanu
Remontowcy – aktorzy drugiego planu
Styczniowy zwiad w Nowej Dębie
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Armia wzywa na kwalifikację
Ojcowie polskiej armii
Pierwsze strzelnice kontenerowe dla terytorialsów
Zapraszamy do lektury „Polski Zbrojnej”
Groty dla strzelców wyborowych
Studenci WAT najlepsi w konkursie Microsoftu
Zimowe szkolenie pod Klimczokiem
Nowa współpraca wojskowa UE
Amerykanie w Zamościu
Zwiedzaj nocą fortyfikacje i schrony
Wojska NATO na polskich drogach
Minister Błaszczak z wizytą w NATO
Mniej na mundury od 2019 roku
Mistrzyni narciarska i kurier z konspiracji
Nowy szef podkomisji smoleńskiej

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO