moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Mastery gotowe do lotu

Włoski producent samolotów M-346 Master zakończył usuwanie braków w oprogramowaniu i Bieliki są gotowe do wejścia do służby. Nastąpi to prawdopodobnie jeszcze w tym roku. – Ten samolot całkowicie zmieni system szkolenia lotniczego w Polsce – mówi gen. bryg. pil. Mirosław Jemielniak,  szef zarządu wojsk lotniczych .

W 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie jest już osiem samolotów do szkolenia zaawansowanego M-346. Wszystkie odrzutowce – po wejściu do służby otrzymają nazwę Bielik – przeszły już testy w powietrzu i na ziemi. – Samoloty pozytywnie przeszły weryfikację. Teraz trwa jeszcze proces przyjmowania pakietu logistycznego i szkoleniowego. Po wprowadzeniu samolotów do wyposażenia sił zbrojnych rozpoczną się loty szkolne i treningowe kadry, która została wyszkolona przez włoskich instruktorów. Zgodnie z planem pierwsze loty M-346 odbędą się już w styczniu – mówi gen. bryg. pil. Mirosław Jemielniak, szef zarządu wojsk lotniczych, czasowo pełniący obowiązki inspektora sił powietrznych Dowództwa Generalnego RSZ.

Inspektorat Uzbrojenia SZ wyjaśnia, że weryfikacją systemu AJT zajmuje się specjalnie powołana komisja, w skład której weszli specjaliści m.in. z Inspektoratu Sił Powietrznych, 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego i Inspektoratu Uzbrojenia. – Robimy wszystko, by jeszcze w tym roku samoloty były przekazane do eksploatacji – przyznaje ppłk Robert Wincencik, rzecznik IU. Eksperci sprawdzali, czy każdy z samolotów jest zgodny z wymogami kontraktu i czy może być wykorzystywany do szkolenia lotniczego. Sprawdzano wyposażenie maszyn na ziemi oraz w powietrzu przez praktyczną demonstrację sprawności i możliwości poszczególnych systemów samolotu.

Z poślizgiem

Pierwsze dwa Mastery (o numerach 7702 i 7703) wylądowały w Polsce w listopadzie 2016 roku. Szkolne odrzutowce z włoskiego Venegono do 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie przyprowadzili włoscy piloci. W Polsce natomiast maszyny poddane zostały weryfikacji, podczas której miano ocenić zgodność ich wyposażenia z podpisanymi umowami. Podczas testów okazało się, że odrzutowce mają niepełny system symulacji uzbrojenia. Ministerstwo obrony wezwało producenta samolotów, czyli włoską firmę Leonardo, do uzupełnienia braków w oprogramowaniu i do czasu wypełnienia zobowiązań zawartych w kontrakcie zawiesiło proces przyjmowania maszyn do służby. Z powodu opóźnień w realizacji kontraktu firma Leonardo obciążona została karami finansowymi. Jak informował w sierpniu Inspektorat Uzbrojenia, wynosiły one 0,1% wartości kontraktu za każdy dzień opóźnienia.

Włosi wywiązali się w końcu z podpisanej umowy i obecnie wszystkie samoloty mają docelowe oprogramowanie, zgodne ze specyfiką zamawiającego. – Firma Leonardo spełniła wymagania postawione przez nasze siły zbrojne w zakresie wyposażenia w systemy symulacji uzbrojenia – mówi ppłk pil. Konrad Madej, szef szkolenia 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie i jednocześnie jeden z pierwszych polskich pilotów M-346. – W pierwszych dwóch samolotach dostarczonych w listopadzie 2016 roku zmodyfikowano oprogramowanie. Pozostałe, dostarczane w 2017 roku, posiadały już docelowy pakiet – wyjaśnia oficer.

Wystartują w styczniu

Pierwsze loty szkoleniowe i treningowe na Bielikach z biało-czerwonymi szachownicami zaplanowano na styczeń 2018 roku. – AJT to jeden z najnowocześniejszych systemów szkolenia zaawansowanego pilotów samolotów odrzutowych jaki obecnie jest dostępny na świecie. Przez wprowadzenie go do wyposażenia zyskujemy samodzielność w szkoleniu pilotów bojowych – mówi płk pil. Wojciech Pikuła, dowódca 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. – Będziemy szkolić pilotów i podchorążych, którzy docelowo mają usiąść za sterami wielozadaniowych F-16. Przeszkoleni w Dęblinie, piloci będą już umieli wykonywać loty taktyczne w taki sposób, w jaki są one realizowane w 2 Skrzydle Lotnictwa Taktycznego. To skróci szkolenie, polepszy jego jakość i odciąży od zadań szkoleniowych bojowe eskadry w Krzesinach i Łasku – dodaje płk Pikuła. Dowódca 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego podkreśla jednocześnie, że cały system AJT jest bardzo zaawansowaną i unikatową technologią. Szkolenie praktyczne pilotów będzie bowiem wspierane m.in. przez symulatory FMS (Full Mission Simulator) i CBT (Computer Based Training).

Ppłk Madej, szef szkolenia 4 Skrzydła, zwraca uwagę właśnie na to, że M-346 pozwoli na szkolenie takich elementów, które dotąd były zarezerwowane tylko dla F-16. Chodzi tu np. o szkolenie w warunkach długotrwałych i dużych przeciążeń, dużych przyspieszeń i szybko zmieniającej się sytuacji taktycznej oraz wykorzystania radaru i zasobnika celowniczego w połączeniu z nowoczesną amunicją precyzyjną powietrze–powietrze i powietrze–ziemia.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: ppłk. pil. Marek Klejna

dodaj komentarz

komentarze

~pio
1514540580
No teraz jest wzorzec na Polski samolot szkoleniowy. Nie ma co sie ociagac. Jezeli mamy byc powaznym krajem od tego trzeba zaczac.
31-14-03-27
~Włodek
1513973460
A dlaczego nie ma polskiej konstrukcji będącej następcą samolotu TS-11 "Iskra"?
2F-C6-D5-B8

Morski Drozd, czyli polski ekranoplan
„Żelazna Dywizja” na Narwi
Lepsza efektywność
Dwie agresje, dwie okupacje
Lockheed Martin wspiera polskich weteranów
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Gen. Nowak: Pilotom wolno mniej
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Orlik na Alfę
„Żelazny obrońca” wkracza w decydującą fazę
„Road Runner” w Libanie
Z najlepszymi na planszy
Nocne ataki na Ukrainę
Wyczekiwane przyspieszenie
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Wielkie zbrojenia za Odrą
Fantom, który sam się leczy po postrzale
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Nowe radary i ładunki trotylowe dla armii
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Łódź na granicy
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Grot A3 w drodze do linii
Towarzysze czołgów
Piorun 2 coraz bliżej
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Kikimora o wielu twarzach
Coś dla Huzara, coś dla fregaty
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Agencja Uzbrojenia na zakupach. Kieleckie targi to dopiero początek
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Świetne występy polskich żołnierzy
Czas nowych inwestycji
Nasz Hercules
Finisz programu „Orlik”?
Współpraca z Koreą ma wymiar strategiczny
Salwa z wysokości
„Był twarzą sił powietrznych”
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Brytyjczycy żegnają Malbork
„Pamięć o nim będzie szybować wysoko”
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
StormRider na fali
Zwycięska batalia o stolicę
Spotkanie Trump-Nawrocki
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Hekatomba na Woli
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Laury MSPO przyznane
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Detect & Classify: satelity z AI
„Naval” o „Zielonej liście” wyposażenia osobistego
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Startuje „Żelazny obrońca”
Beret „na rekinka” lub koguta
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Statuetki dla tuzów biznesu
Polska chce przyjąć więcej wojsk z USA
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Niemiecki plan zniszczenia Polski
„Koalicja chętnych” o kolejnych działaniach w sprawie Ukrainy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO