moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Safety Forum Szczecin o zadaniach nowoczesnej marynarki wojennej

Wyzwania stojące przed marynarką wojenną – zarówno te strategiczne, jak i modernizacyjne – były tematem ostatniego w tym roku Safety Forum. Spotkanie ekspertów, polityków oraz przedsiębiorców związanych z morzem i polityką morską odbyło się w poniedziałek w Szczecinie.

Było to już siódme spotkanie z cyklu Safety Forum, poświęconego bezpieczeństwu Polski w kontekście polityki morskiej i wyzwań, jakie stoją przez polską flotą. Uczestnicy zastanawiali się, jak powinna być zdefiniowana rola marynarki w nowoczesnej Polsce oraz jakich decyzji politycznych i wojskowych brakuje, by umożliwić temu rodzajowi sił zbrojnych wywiązanie się z niej.

W Safety Forum wzięli udział m.in. posłowie sejmowej Komisji Obrony Narodowej: jej przewodniczący Michał Jach, Artur Szałabawka i Leszek Dobrzyński, a także poseł Sylwester Chruszcz z Komisji Infrastruktury. W debacie uczestniczyli także marynarze z 8 Flotylli Obrony Wybrzeża ze Świnoujścia i przedstawiciele Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

REKLAMA

MW na Bałtyku i w zespołach NATO

Uczestnicy Forum byli zgodni: przed Marynarką Wojenną RP stoją zadania nie tylko obrony Bałtyku i morskiej wschodniej flanki NATO. Musi ona także być gotowa do wywiązania się z naszych zobowiązań wobec Sojuszu Północnoatlantyckiego. – Rola marynarki wojennej powinna być postrzegana jako ważny element polskiego działania w ramach NATO – stwierdził poseł Michał Jach. – Jeśli oczekujemy silnego wsparcia NATO w naszym regionie, musimy mieć elementy, które pozwolą nam współdziałać np. na Morzu Śródziemnym czy Atlantyku – dodał.

Druga sprawa to odpowiedzialność polskiej MW za bezpieczeństwo morskiej wschodniej flanki NATO. – W ciągu ostatnich lat Rosja zwiększyła obecność w rejonie Morza Bałtyckiego i NATO straciło posiadaną wcześniej w tym rejonie przewagę – przyznał kmdr Krzysztof Zdonek z 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. – Śmigłowce z Kaliningradu w ciągu godziny mogłyby dotrzeć do Rygi, Wilna czy Tallinna. Dlatego nasze zadania to monitoring strefy obrony i regionów przyległych, zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi, utrzymywanie ratownictwa morskiego oraz sił i środków do reagowania na zagrożenia natychmiast – wymieniał oficer.

Do efektywnej realizacji tych zadań potrzebne jest odpowiednie wyposażenie marynarki wojennej. Kmdr Zdonek podkreślał, że nie jest prawdą, iż polska MW ma tylko stary sprzęt. – Przykro mi słuchać, kiedy mówi się, że marynarka wojenna pełni już tylko funkcję reprezentacyjną – stwierdził. – Tymczasem na większości naszych okrętów znajdują się już nowoczesne elementy wyposażenia. Przykładem jest niszczyciel min ORP „Flaming”, którego kadłub ma już 50 lat, lecz zamontowane na nim systemy są zaledwie kilkuletnie. Jesteśmy więc w stanie wykonywać nasze zadania, a okręty musimy wymienić, żeby wykonywać je lepiej – zapewniał kmdr Zdonek.

Oczekiwanie na modernizację

Na razie jedynym nowym nabytkiem polskich marynarzy jest ORP „Kormoran”. Marynarka wojenna czeka więc na decyzje co do najważniejszych programów modernizacyjnych. To przede wszystkim „Orka”, która zakłada pozyskanie co najmniej trzech nowoczesnych okrętów podwodnych. Swoje oferty złożyły trzy firmy: niemiecki ThyssenKrupp Marine Systems (proponuje okręty typu 212A, 212CD lub 2124), francuska Naval Gruop, która chciałaby wyposażyć polską MW w jednostki typu Scorpene, i szwedzki SAAB, który proponuje jednostki typu A26. MON zapowiada, że decyzja o wyborze partnera zostanie wkrótce ogłoszona.

Na rozstrzygnięcia w tej sprawie przygotowana jest Polska Grupa Zbrojeniowa. – Jesteśmy w przededniu wyboru dostawcy okrętów podwodnych. Zapewniam, że stocznie PGZ będą miały duży udział w realizacji tego kontraktu. Takie warunki wynegocjowaliśmy ze wszystkimi trzema potencjalnymi partnerami – zapowiedział Cezary Cierzan, zastępca dyrektora biura platform morskich PGZ. – Nie mamy doświadczenia w budowaniu tego typu okrętów, ale jesteśmy w stanie je montować. Wyobrażam sobie, że gdybyśmy zamówili te okręty, to już za dziesięć lat nie będzie nam potrzebny zagraniczny partner.

Inspektorat Uzbrojenia zaprosił PGZ także do negocjacji w sprawie budowy okrętów ratowniczych dla MW. Dwie nowe jednostki mają zastąpić w linii parę OORP „Lech” i „Piast”. MW czeka również na okręty typu „Miecznik” i „Czapla” oraz na niszczyciele min. – Natomiast okręty transportowo-minowe mogą jeszcze posłużyć nawet kilkadziesiąt lat – stwierdził kmdr Zdonek. – Są zmodernizowane i mają nowoczesne systemy.

Ostatnie w tym roku Safety Forum było także okazją do wręczenia po raz pierwszy specjalnych nagród – Nobilisów. Ich nazwa wywodzi się od nazwy firmy organizatora imprezy, kmdr. Artura Bilskiego. Otrzymali je poseł Michał Jach, reporter telewizyjnej „Panoramy” Dariusz Bohatkiewicz i szczecińska firma Autocomp Management. – Wręczamy te nagrody osobom, które zasłużyły się dla polskiej obronności – mówi kmdr Bilski.

Marcin Górka

autor zdjęć: Marcin Purman

dodaj komentarz

komentarze


W Lublinie o patronie LITPOLUKRBRIG
Beryle dla Nigerii
Szczęśliwa siódemka
Prezydent podpisał ustawę budżetową na 2018 rok
Posłowie debatowali o modernizacji
Ćwierć wieku współpracy z amerykańskimi gwardzistami
WAT Rekrut pomoże przyszłym studentom
Afgańska misja z nowymi siłami
Walki żołnierzy na gali Armia Fight Night
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Myśliwce F-16 dla Chorwacji
Zmiana dowodzenia w Batalionowej Grupie Bojowej
Francja inwestuje w obronność
Sportowcy z WAT wygrali VII Puchar Rektorów
Weterani przygotowują się do startu w Invictus Games
Minister obrony na spotkaniu w Rumunii
„Legia Akademicka” – czas na praktykę
Metalowy samolocik
Na jakich zasadach powrót do armii?
Trzecia zmiana gotowa do misji w Rumunii
Amerykańskie inwestycje w obronność krajów bałtyckich
Trzy miesiące w lodach Antarktydy
Zbrojeniowe inwestycje świętokrzyskiej politechniki
Agat: zmieniamy zasady gry
Ustawa degradacyjna przyjęta przez rząd
„Sophia” z polskim akcentem
Atak z wody i spod wody
Raki w fazie testów
Hiszpanie modernizują armię
Mój ojciec widział katyńskie doły śmierci
Bliski Wschód – definicja chaosu
Multimedialne ławki upamiętnią 100-lecie niepodległości
Argentyńska zagadka
Co z kierowcami pojazdów uprzywilejowanych?
Na pomoc żydowskiemu Westerplatte
Spadochronowe szlify zwiadowców
Kompania manewrowa gotowa do misji
Milionowe oszczędności dla wojska
Trzy medale biatlonistek na mistrzostwach świata
Kwalifikacja do WOT
Polacy na straży pokoju na Półwyspie Koreańskim
Rosomaki dla Bułgarii?
Polacy szkolą irackich żołnierzy
Drugi dzień obrad NATO w Brukseli
Nowe drony dla specjalsów
Polacy pod fryzyjską flagą
Przyszłość lotnictwa
Raport z płonącego getta
75 lat temu wybuchło powstanie w warszawskim getcie
Bryza już lata nad Morzem Śródziemnym
Czarna Dywizja mistrzem wojska w futsalu
Ministrowie obrony w Brukseli
Żonkile dla bohaterów getta
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Szer. Karolina Pilarska mistrzynią Polski w maratonie
16–30 kwietnia 1918 – poszukiwania polskiego króla
Dziesiąte święto stołecznego garnizonu
Sport – przepustka do wojsk specjalnych?
Eksperci dyskutowali o WOT

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO