moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Radary na aerostacie

Inspektorat Uzbrojenia zaprasza do negocjacji firmy mające w swojej ofercie radary zamontowane na aerostatach. Wyniesienie systemów rozpoznawczych w przestrzeń pozwoli zwiększyć ich faktyczny zasięg. Jest to ważne na przykład dla Morskiej Jednostki Rakietowej, która jest wyposażona w rakiety o zasięgu 200 km, ale nie ma radarów o takim zasięgu obserwacji.

Radary na aerostatach wykorzystują m.in. siły zbrojne Stanów Zjednoczonych. Na zdjęciu system JLENS

Największym ograniczeniem systemów radarowych zarówno tych przeznaczonych do kontroli przestrzeni powietrznej, jak i skonstruowanych do obserwacji tego, co dzieje się na morzu i lądzie, jest tzw. horyzont radarowy, nazywany również horyzontem obserwacji. Chodzi o to, że promienie z radaru „nie podążają” za krzywizną Ziemi. W praktyce oznacza to, że między nimi a powierzchnią Ziemi tworzy się „martwe pole”, powiększające się wraz ze wzrastającą odległością od radaru. Dlatego samolot lub śmigłowiec poruszający się na bardzo małej wysokości może długo pozostawać niewidoczny, mimo że znajduje się wewnątrz okręgu wyznaczonego teoretycznym zasięgiem radaru. Podobnie okręty oraz pojazdy są widoczne na radarach dopiero w odległości kilkudziesięciu kilometrów.

Rozwiązanie tego problemu jest dość proste. – Musimy dążyć do tego, aby podnieść wyżej systemy radiolokacyjne. Wyżej będziemy widzieć znacznie więcej – wyjaśniał podczas Dni Radiolokacji, które odbyły się niedawno w Jachrance pod Warszawą, płk Dariusz Krzywdziński, szef Zarządu Wojsk Radiotechnicznych w Inspektoracie Sił Powietrznych DGRSZ.

Dobrym przykładem na „podniesienie wyżej” radarów jest natowski system ostrzegania i kontroli (AWACS – Airborne Warning and Control System). Umieszczone w samolotach Boeing E-3 Sentry wysokiej czułości systemy radiolokacyjne pozwalają nadzorować przestrzeń powietrzną na bardzo dużym obszarze. Lecący na wysokości około 9 km samolot AWACS „widzi” na odległość około 400 km. Wadą AWACS-ów jest ich cena. Cena takiego samolotu zaczyna się od około 350–400 mln dolarów. Im bardziej zaawansowane systemy są w nim zainstalowane, tym jest wyższa.

Dlatego państwa na całym świecie szukają rozwiązań alternatywnych. Jednym z nich jest umieszczenie radarów na specjalnych balonach – aerostatach. Amerykański Pentagon w 1996 roku utworzył specjalne biuro – Aerostat Joint Project Office, mające nadzorować opracowanie stosownych balonów rozpoznawczych. Efektem jego prac jest m.in. system JLENS (Joint Land Attack Cruise Missile Defense Elevated Netted Sensor System).

Polska armia jest również zainteresowana radarami umieszczonymi na aerostatach. Szczególnie marynarka wojenna, która dzięki tego typu systemom mogłaby znacząco zwiększyć możliwości operacyjne Morskiej Jednostki Rakietowej, która choć ma rakiety o zasięgu 200 km (NSM), nie ma radarów o takim polu obserwacji.

Kilka dni temu Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił, że zaprasza do dialogu technicznego firmy mające w swojej ofercie „systemy radiolokacyjnego rozpoznania przestrzeni powietrznej i nawodnej bazujące na aerostacie”. Przedsiębiorstwa zainteresowane dostarczeniem tego typu rozwiązań mają czas na składanie wniosków do 8 grudnia. Negocjacje z nimi zaplanowano na przełom stycznia i lutego przyszłego roku. Niestety nie wiadomo, kiedy może zostać ogłoszony przetarg na dostawę radarów oraz ilu tego typu systemów poszukuje armia.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Tiffany DeNault / US Air Force

dodaj komentarz

komentarze

~Katol
1511507640
Najistotniejszą rolą tych aerostatów może okazać się przydatność do Narwi. Wykrywanie i niszczenie pocisków klasy 3M-54 Kalib bez "AWACS" jest niemożliwe. Koszty samolotu to jedno , dodać trzeba koszt obsługi lotniska oraz godziny lotu. Żeby system był efektywny co najmniej 2 AWACS'y powinny być na niebie. A Kalib wystrzelony Bałtykiem , poruszający się nad wodami międzynarodowymi i zakręcający w stronę Poznania na wysokości Peenemünde jest równie groźny jak Iskander -K.
DB-3F-9C-53

Listopad, czas walki. „Za wolność naszą i waszą”
 
Z archiwum „Szarego”
Święto pod znakiem „Ślązaka” i okrętów podwodnych
Na ASzWoj ruszyły studia generalskie
MON dofinansowuje budowę kolejnych strzelnic
Gorące obrady NATO w Londynie
Razem się szkolą, razem walczą
Szanse i zagrożenia rodzimej radiolokacji
Dołącz do zawodowców
Szwedzki baypass przed „Orką”
Unwanted Treaty
NATO wzmocni obecność na wschodniej flance
„Błękitni” lecą do Afganistanu
Thin Blue Line
Ludzie niebezpiecznej profesji
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Długa droga do wolności – sensacyjny tunel na terenie Polski
Nowe maszyny w LAW
Żołnierze GROM-u na kursie działań specjalnych
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Kto nie będzie rozmawiał z Ławrowem, będzie rozmawiał z Szojgu
Odwiedź wrocławską AWL
Dr Kostrzewa-Zorbas: NATO potwierdziło swoją jedność
„Sophia” – certyfikacja zaliczona!
Wrocław czeka na Amerykanów
Głosuj na wojskowego sportowca roku
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Holownik „Semko” stanął na wodzie
Ostre strzelanie artylerzystów
Klasy wojskowe po nowemu
Sukces polskich żołnierzy na igrzyskach w Wuhan
Nowe laboratorium WAT
Klucz do dobrych relacji
Studia MBA na wojskowej uczelni. Jedyne takie w Polsce
Włosko-polski sojusz kosmiczny
Kontenery dla Wisły
Sierż. Artur Pelo i Patrycja Bereznowska najlepsi w Maratonie Komandosa
Szpadzistki wygrały turniej o Puchar Świata w Tallinie
Runda jesienna ligi piłkarskiej zakończona
Kto zostawia ślady w sieci
Żołnierze w drodze na misję w Libanie
Peowiacy. Pretorianie Piłsudskiego
Dzień Podchorążego w rocznicę wybuchu powstania
... że moja ofiara nie pójdzie na marne
Mariusz Błaszczak prawdopodobnie pozostanie na czele MON
Piotr Naimski: w 2022 roku Polska uniezależni się od rosyjskiego gazu
Kpr. Danuta Dmowska-Andrzejuk ministrem sportu
W Brukseli o sytuacji w Syrii i na wschodniej flance NATO
Obrona bez polityki
16 Dywizja Zmechanizowana mistrzem wojska w futsalu
Minister Błaszczak nadal szefem resortu obrony
Żołnierze z „Błękitnej Brygady” w błękitnych beretach
T-72 strzelają na poligonie
Morawiecki: harmonizujmy działania UE i NATO
Trudna droga
Volhynian Lion Hearts
Wirtualna batalia w obronie sojusznika
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO