moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Lotnicy z Indii wolą F-35

W Indyjskich Siłach Powietrznych rośnie grono oficerów sceptycznie nastawionych do skonstruowania wspólnie z Rosją myśliwca piątej generacji na bazie prototypu PAK FA T-50. Indyjscy wojskowi uważają, że rosyjski Su-57 nie dorównuje amerykańskiemu F-35 Lightning II. W tle sprawy jest ostra rywalizacja między USA i Rosją o indyjskie kontrakty lotnicze. To niezwykle atrakcyjny rynek dla producentów, gdyż Indie pilnie potrzebują nowych samolotów bojowych.

Na amerykańskim portalu Defense News pojawiła się kilka tygodni temu informacja, że Indyjskie Siły Powietrzne chcą przerwać prowadzony z Rosją program opracowania i produkcji myśliwca nowej generacji, znanego jako Fifth Generation Fighter Aircraft. Ten międzyrządowy projekt rozpoczął się w 2007 roku, a trzy lata później podpisano wstępną umowę o finansowym udziale Indii na sumę 295 mln dolarów.

Nowa maszyna ma powstać na bazie samolotu PAK FA T-50 zaprojektowanego przez biuro konstrukcyjne Suchoja. Tymczasem według indyjskiego dowództwa rosyjska konstrukcja nie spełnia oczekiwanych wymagań i nie będzie miała podobnych zdolności jak amerykański samolot F-35 Lightning II. Zdaniem wojskowych jej słabością są technologia stealth, mająca zapewnić „niewidzialność”, oraz pola powierzchni przekroju poprzecznego. W ocenie indyjskich oficerów usunięcie mankamentów wymagałoby zmian konstrukcyjnych, których nie da się wprowadzić w istniejących prototypach PAK FA T-50 (w tym roku otrzymały one oznaczenie Su-57). Jako kolejny mankament Hindusi wskazali silnik, który nie ma konstrukcji modułowej, a to – według nich – zwiększy koszty i utrudni obsługę oraz remonty.

W artykule zamieszczonym na Defense News pojawia się jednak opinia emerytowanego oficera lotnictwa wojskowego Indii, który zwraca uwagę na to, że w prototypie zamontowano silnik AL-41F1, a seryjne samoloty mają mieć nowocześniejszy napęd, o znacznie lepszych parametrach i bardziej ekonomiczny, znany jako Produkt 30. Ów oficer uważa, że indyjskie lotnictwo wojskowe nie ma też wiedzy o kosztach eksploatacyjnych myśliwców amerykańskich, aby przesądzać, że będą one niższe niż w przypadku maszyn rosyjskich. Jednak krytyczne wypowiedzi o rosyjskim samolocie pojawiały się w Indiach niemal od początku programu.

Indyjskie lotnictwo po zapoznaniu się z PAK FA T-50 uznało za konieczne wprowadzenie 43 zmian w konstrukcji. Strona rosyjska to zaakceptowała. W ramach projektu pojawiły się wówczas kwestie sporne dotyczące finansowania prac, transferu technologii do Indii i prawa do eksportu przyszłego myśliwca. Programem zachwiała też zapowiedź Moskwy, że kupi zaledwie eskadrę T-50, zamiast wcześniej zapowiadanych 250 maszyn. Ostatecznie strony porozumiały się w sprawie sfinansowania dalszych w prac. Indie zgodziły się wyłożyć na ten cel 3,7 mld dolarów, choć wcześniej Rosjanie domagali się 6 mld.

Jednak sprawa podpisania końcowej umowy ciągnie się jak latynoska telenowela. Zapowiadano już kilka terminów zawarcia kontraktu. Teraz ma to ponoć nastąpić przed końcem 2017 roku. Ale wobec medialnych doniesień nie jest to już takie pewne. Z drugiej strony nie przypadkiem artykuł krytyczny o Su-57 pojawił się na amerykańskiej stronie internetowej. Od pewnego czasu trwa bowiem ostra rywalizacja między USA i Rosją o indyjskie kontrakty lotnicze. To niezwykle atrakcyjny rynek dla producentów, gdyż Indie pilnie potrzebują nowych samolotów bojowych.

Zdaniem ekspertów, choć Hindusi posiadają około 800 samolotów bojowych, to brakuje im kilku eskadr, by zapewnić sobie bezpieczeństwo od strony Chin i Pakistanu. Do tego około 300 maszyn hinduskiej floty to przestarzałe MiG-21 i MiG-27, które trzeba zastąpić innymi. Tymczasem fiaskiem zakończyły się wieloletnie negocjacje z Francuzami w sprawie produkcji licencyjnej 126 myśliwców Rafale. Program dotyczący zaś rodzimego lekkiego samolotu bojowego Tejas (Hindusi planują kupić 123 egzemplarze) ma duże opóźnienia, a sama maszyna nie wzbudza entuzjazmu. W tej sytuacji Indie zdecydowały się na szybki zakup gotowych Rafale.

Ostatnim w miarę udanym dużym programem Indii było wprowadzenie nowego samolotu bojowego Su-30MKI; zamówiono ponad 300 tych maszyn. W lutym tego roku indyjskie lotnictwo miało ich 230. Oprócz zakupu nowych, Indie modernizują starsze typy, którymi dysponuje ich lotnictwo: MiG-29, Mirage 2000 czy brytyjsko-francuskie Jaguary.

Tadeusz Wróbel , publicysta „Polski Zbrojnej”

dodaj komentarz

komentarze


Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
 
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Wojna w świętym mieście, epilog
Rekordziści z WAT
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
W Italii, za wolność waszą i naszą
Gunner, nie runner
25 lat w NATO – serwis specjalny
Kolejne FlyEye dla wojska
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Metoda małych kroków
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
NATO na północnym szlaku
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Zmiany w dodatkach stażowych
SOR w Legionowie
Wojna w świętym mieście, część druga
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Szybki marsz, trudny odwrót
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Święto stołecznego garnizonu
Tragiczne zdarzenie na służbie
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Kadisz za bohaterów
Sandhurst: końcowe odliczanie
Wytropić zagrożenie
Zachować właściwą kolejność działań
Ameryka daje wsparcie
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Pilecki ucieka z Auschwitz
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Na straży wschodniej flanki NATO
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
W obronie wschodniej flanki NATO
Sprawa katyńska à la española
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
NATO on Northern Track
Posłowie dyskutowali o WOT
Pod skrzydłami Kormoranów
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Weterani w Polsce, weterani na świecie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO