moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Sukces negocjacyjny MON-u

Wszystkie samoloty do przewozu najważniejszych osób w państwie będą fabrycznie nowe. Polska nie poniesie z tego tytułu żadnych dodatkowych kosztów – tak wynegocjowali przedstawiciele MON-u z firmą Boeing. – Zaoszczędzimy dziesiątki milionów złotych – mówi wiceminister Bartosz Kownacki. Według poprzedniej umowy jedna z trzech kupionych maszyn miała być używana.

Kontrakt na dostawę samolotów dla VIP-ów został podpisany w marcu 2017 roku przez Inspektorat Uzbrojenia MON z koncernem Boeing. Warta 2,5 miliarda złotych umowa przewidywała dostawę trzech maszyn Boeing 737-800. Dwie z nich miały być nowe, jedna – używana. Jako pierwszy Amerykanie zgodzili się dostarczyć samolot używany w konfiguracji pasażerskiej (zdolny do przewozu 132 osób). W następnej kolejności do Polski miały trafić dwa nowe Boeingi w konfiguracji tzw. biznesowej (czyli model BBJ2), zabierające na pokład po 65 osób (resztę miejsca zajmuje salonka).

Kilka tygodni temu pojawiła się szansa na renegocjacje umowy i otrzymanie zamiast starej maszyny nowej. Rozmowy, które prowadzili przedstawiciele MON-u, zakończyły się sukcesem. – Zaoszczędzimy dziesiątki milionów złotych – mówi wiceminister Bartosz Kownacki. – To duży sukces negocjacyjny i jednocześnie dowód na to, że warto prowadzić nawet bardzo trudne rozmowy biznesowe – dodaje. Sekretarz stanu podkreśla, że amerykański koncern zgodził się na dostarczenie nowego samolotu bez żadnych dopłat ze strony Polski.

REKLAMA

Maszyna przyleci do Polski w listopadzie. Będzie nosić imię Piłsudskiego. Z kolei na patronów dwóch pozostałych Boeingów 737-800 w wersji BBJ2 wybrano Dmowskiego i Paderewskiego.

Przetarg na zakup samolotów tzw. średniej wielkości (do przewozu VIP-ów) ogłoszono 30 sierpnia 2016 roku. Do walki o zlecenie stanęły: konsorcjum Glomex MS s.r.o. z Czech i Lufthansa Technik AG z Niemiec; konsorcjum Aerospace International Group s.r.o i ASSA-POLAND Zdzisław Kondrat, Boeing (USA); Megmar Logistics & Consulting. Do złożenia ofert dopuszczono dwa podmioty – czeski Glomex i amerykański Boeing.

9 marca IU MON ogłosił, że przetarg musi zostać unieważniony, gdyż obie złożone oferty miały błędy formalne i przekraczały przyjęty przez MON budżet. Dzień później, 10 marca, Inspektorat Uzbrojenia uruchomił kolejny przetarg na samoloty, tym razem w trybie z wolnej ręki, zapraszając do niego jedynie koncern Boeinga.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. Sławomir Mrowiński/ IWsp SZ

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1509294300
Sukcesem który warto byłoby odtrąbić to byłby np zakup 100 szt. F16 w przyzwoitej cenie. no może dostarczenie pierwszych baterii systemu Wisła, no może przybycie pierwszych egzemplarzy Homara. Na pewno pierwszy rejs kilku Orek. Ale to o czym piszecie to po prostu przyzwoita wiadomość i pewnie z serii tych "coś za coś" i tyle.
31-66-FC-D7
~Luke
1509016320
No bo Boeing musi odrobic straty za problemy poczatkowe z 787 albo MON zamuwi jeszcze cos wojskowego od Boeinga jak AH64E i UH-53
89-B5-6E-3D

Wojsko pamięta o lotnikach
Więcej pieniędzy dla cywilów w wojsku
Serbskie Homary i Kryle
Amerykanie będą mieli wojska kosmiczne
Armia Ochotnicza ostatniej szansy
Polscy żołnierze jadą na Łotwę
Polscy weterani już częścią rodziny Invictus Games
Kotwica Polski Walczącej dla WOT
Spadochroniarze ćwiczą skoki na wodę
Trump: „Polska nie jest zakładnikiem”
Święto Wojska Polskiego – relacja na żywo
Praktyczny wymiar Legii Akademickiej
Mustang po raz trzeci
Pogrom w błocie
Lisowczycy – jeźdźcy apokalipsy ze wschodu
Gwardziści z USA w Krzesinach
Pokazy Air Show coraz bliżej
Pierwszy lot pamiętam stale…
W Brukseli o Afganistanie i pieniądzach
Wielka Defilada Niepodległości
Obchody 1 września na Westerplatte jednak z udziałem wojska
Burza wokół rocznicowych uroczystości na Westerplatte
Francuski żołnierz przyszłości 2.0
Nowe stare śmigłowce dla US Army
Konkurs dla pasjonatów wojska
Armia dostała kolejną partię nowych mundurów
Treningowy zamach
16–31 sierpnia 1918 – Pierwsze sukcesy ofensywy stu dni
Życzenia Polaków dla Ojczyzny
Armia Krajowa na pomoc płonącej Warszawie
Na Bałtyku tonął jacht. Z pomocą ruszyli żołnierze
Military Doctor 2018
Strzały z Procy
Cisi bohaterowie
Wirtualny lot M-346
PKW „Sophia” zaczyna II zmianę
Jastrzębie w walce radioelektronicznej
Menak spiskuje, czyli manewry na Morzu Czarnym
Robert Korzeniowski: kocham sport, jest on treścią mojego życia
Dywizjon 303 na ekranie – odsłona pierwsza
Święto Wojska Polskiego z warszawiakami
MON na lato dla dzieci żołnierzy
Powietrzne szkolenie zwiadowców
Cywile z szansą na kaprala
Kargil – pierwsza wojna nuklearnych mocarstw
Szef MON odwiedził polskie kontyngenty
Powitanie kuwejckiego kontyngentu
Świętowanie i szkolenie
Misja na południowej flance NATO
Himarsy na polskim poligonie
Szkoła Orląt będzie Akademią
Terytorialsi w urzędach
Żołnierze na podium mistrzostw Europy
Fantastyczny finisz kaprala Lewandowskiego
Saperskie Dni Dobrosąsiedztwa
Homar od nowa

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO