moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Sukces negocjacyjny MON-u

Wszystkie samoloty do przewozu najważniejszych osób w państwie będą fabrycznie nowe. Polska nie poniesie z tego tytułu żadnych dodatkowych kosztów – tak wynegocjowali przedstawiciele MON-u z firmą Boeing. – Zaoszczędzimy dziesiątki milionów złotych – mówi wiceminister Bartosz Kownacki. Według poprzedniej umowy jedna z trzech kupionych maszyn miała być używana.

Kontrakt na dostawę samolotów dla VIP-ów został podpisany w marcu 2017 roku przez Inspektorat Uzbrojenia MON z koncernem Boeing. Warta 2,5 miliarda złotych umowa przewidywała dostawę trzech maszyn Boeing 737-800. Dwie z nich miały być nowe, jedna – używana. Jako pierwszy Amerykanie zgodzili się dostarczyć samolot używany w konfiguracji pasażerskiej (zdolny do przewozu 132 osób). W następnej kolejności do Polski miały trafić dwa nowe Boeingi w konfiguracji tzw. biznesowej (czyli model BBJ2), zabierające na pokład po 65 osób (resztę miejsca zajmuje salonka).

Kilka tygodni temu pojawiła się szansa na renegocjacje umowy i otrzymanie zamiast starej maszyny nowej. Rozmowy, które prowadzili przedstawiciele MON-u, zakończyły się sukcesem. – Zaoszczędzimy dziesiątki milionów złotych – mówi wiceminister Bartosz Kownacki. – To duży sukces negocjacyjny i jednocześnie dowód na to, że warto prowadzić nawet bardzo trudne rozmowy biznesowe – dodaje. Sekretarz stanu podkreśla, że amerykański koncern zgodził się na dostarczenie nowego samolotu bez żadnych dopłat ze strony Polski.

REKLAMA

Maszyna przyleci do Polski w listopadzie. Będzie nosić imię Piłsudskiego. Z kolei na patronów dwóch pozostałych Boeingów 737-800 w wersji BBJ2 wybrano Dmowskiego i Paderewskiego.

Przetarg na zakup samolotów tzw. średniej wielkości (do przewozu VIP-ów) ogłoszono 30 sierpnia 2016 roku. Do walki o zlecenie stanęły: konsorcjum Glomex MS s.r.o. z Czech i Lufthansa Technik AG z Niemiec; konsorcjum Aerospace International Group s.r.o i ASSA-POLAND Zdzisław Kondrat, Boeing (USA); Megmar Logistics & Consulting. Do złożenia ofert dopuszczono dwa podmioty – czeski Glomex i amerykański Boeing.

9 marca IU MON ogłosił, że przetarg musi zostać unieważniony, gdyż obie złożone oferty miały błędy formalne i przekraczały przyjęty przez MON budżet. Dzień później, 10 marca, Inspektorat Uzbrojenia uruchomił kolejny przetarg na samoloty, tym razem w trybie z wolnej ręki, zapraszając do niego jedynie koncern Boeinga.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. Sławomir Mrowiński/ IWsp SZ

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1509294300
Sukcesem który warto byłoby odtrąbić to byłby np zakup 100 szt. F16 w przyzwoitej cenie. no może dostarczenie pierwszych baterii systemu Wisła, no może przybycie pierwszych egzemplarzy Homara. Na pewno pierwszy rejs kilku Orek. Ale to o czym piszecie to po prostu przyzwoita wiadomość i pewnie z serii tych "coś za coś" i tyle.
31-66-FC-D7
~Luke
1509016320
No bo Boeing musi odrobic straty za problemy poczatkowe z 787 albo MON zamuwi jeszcze cos wojskowego od Boeinga jak AH64E i UH-53
89-B5-6E-3D

Lucyna, zuch dziewczyna
Wyższe dodatki dla żołnierzy
Ministrowie obrony w Brukseli
Nowa współpraca wojskowa UE
Żołnierze na skoczniach narciarskich
IPN wznowił poszukiwania ofiar totalitaryzmu
Polonia bliżej marynarki
Nowe drony kamikadze
Praktyczne szkolenie przyszłych oficerów
Nowi wiceministrowie obrony
Walka o Zamojszczyznę
Polish WAAF, czyli Pestki w służbie wojska
Za trzy lata Muzeum Wojska Polskiego będzie już na Cytadeli
Komandosi szkolą się przed misją
Polska wigilia w Rumunii
Prawie 80 dni z ORP „Wodnik”
Oto kawałek mnie
Polscy lotnicy kontra ISIS
Prezydent z ministrem o dowodzeniu armią
Kolej na poligon. A może i dla pasażerów?
Zostań lekarzem w mundurze
Awanse generalskie w Narodowym Dniu Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”
Rumuńsko-polskie ćwiczenia taktyczne
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Centrum dowodzenia NATO w Polsce?
W Elblągu powstał pułk wsparcia dowodzenia
Argentyńska zagadka
Artylerzyści ćwiczyli przed „Błyskiem”
Troje żołnierzy wystartuje w PyeongChang
Srebro polskich spadochroniarzy w futsalu
Lotnik z Radomia wrócił z medalami z Antarktydy i Chile
Nurkowie muszą zachować zimną krew
ORP „Drużno” po nowemu
Polacy na straży bezpieczeństwa NATO
Polskie niszczyciele min dla Belgii i Holandii?
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Witamy w domu
Amunicja do radzieckich czołgów sprzedana
Strażacy na medal
Motoryzacyjne zakupy armii
„Sophia” z polskim akcentem
Terytorialsi przysięgali we Włodawie
Ćwierćmaraton Komandosa po raz czwarty
Trotyl pod zabytkowym mostem
Mastery nad Dęblinem
Resort obrony opracował zmiany w ustawie o weteranach
„Kwartalnik Bellona” ma 100 lat
Jeszcze mobilniejsze NATO
Pierwszy zrzut cichociemnych
Medyk do zadań specjalnych
Posłowie o budżecie obronnym na 2018 rok
Kierunek „Saber Strike ’18”
Posłowie debatowali o modernizacji
Biało-Czerwone Iskry w Pjongczangu
Drugi dzień obrad NATO w Brukseli
Prezydent podpisał ustawę budżetową na 2018 rok

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO