moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Sukces negocjacyjny MON-u

Wszystkie samoloty do przewozu najważniejszych osób w państwie będą fabrycznie nowe. Polska nie poniesie z tego tytułu żadnych dodatkowych kosztów – tak wynegocjowali przedstawiciele MON-u z firmą Boeing. – Zaoszczędzimy dziesiątki milionów złotych – mówi wiceminister Bartosz Kownacki. Według poprzedniej umowy jedna z trzech kupionych maszyn miała być używana.

Kontrakt na dostawę samolotów dla VIP-ów został podpisany w marcu 2017 roku przez Inspektorat Uzbrojenia MON z koncernem Boeing. Warta 2,5 miliarda złotych umowa przewidywała dostawę trzech maszyn Boeing 737-800. Dwie z nich miały być nowe, jedna – używana. Jako pierwszy Amerykanie zgodzili się dostarczyć samolot używany w konfiguracji pasażerskiej (zdolny do przewozu 132 osób). W następnej kolejności do Polski miały trafić dwa nowe Boeingi w konfiguracji tzw. biznesowej (czyli model BBJ2), zabierające na pokład po 65 osób (resztę miejsca zajmuje salonka).

Kilka tygodni temu pojawiła się szansa na renegocjacje umowy i otrzymanie zamiast starej maszyny nowej. Rozmowy, które prowadzili przedstawiciele MON-u, zakończyły się sukcesem. – Zaoszczędzimy dziesiątki milionów złotych – mówi wiceminister Bartosz Kownacki. – To duży sukces negocjacyjny i jednocześnie dowód na to, że warto prowadzić nawet bardzo trudne rozmowy biznesowe – dodaje. Sekretarz stanu podkreśla, że amerykański koncern zgodził się na dostarczenie nowego samolotu bez żadnych dopłat ze strony Polski.

REKLAMA

Maszyna przyleci do Polski w listopadzie. Będzie nosić imię Piłsudskiego. Z kolei na patronów dwóch pozostałych Boeingów 737-800 w wersji BBJ2 wybrano Dmowskiego i Paderewskiego.

Przetarg na zakup samolotów tzw. średniej wielkości (do przewozu VIP-ów) ogłoszono 30 sierpnia 2016 roku. Do walki o zlecenie stanęły: konsorcjum Glomex MS s.r.o. z Czech i Lufthansa Technik AG z Niemiec; konsorcjum Aerospace International Group s.r.o i ASSA-POLAND Zdzisław Kondrat, Boeing (USA); Megmar Logistics & Consulting. Do złożenia ofert dopuszczono dwa podmioty – czeski Glomex i amerykański Boeing.

9 marca IU MON ogłosił, że przetarg musi zostać unieważniony, gdyż obie złożone oferty miały błędy formalne i przekraczały przyjęty przez MON budżet. Dzień później, 10 marca, Inspektorat Uzbrojenia uruchomił kolejny przetarg na samoloty, tym razem w trybie z wolnej ręki, zapraszając do niego jedynie koncern Boeinga.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. Sławomir Mrowiński/ IWsp SZ

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1509294300
Sukcesem który warto byłoby odtrąbić to byłby np zakup 100 szt. F16 w przyzwoitej cenie. no może dostarczenie pierwszych baterii systemu Wisła, no może przybycie pierwszych egzemplarzy Homara. Na pewno pierwszy rejs kilku Orek. Ale to o czym piszecie to po prostu przyzwoita wiadomość i pewnie z serii tych "coś za coś" i tyle.
31-66-FC-D7
~Luke
1509016320
No bo Boeing musi odrobic straty za problemy poczatkowe z 787 albo MON zamuwi jeszcze cos wojskowego od Boeinga jak AH64E i UH-53
89-B5-6E-3D

Rozbrajanie kontrolowane, Warszawa, listopad 1918
Twórcy SPO odznaczeni
Polacy jadą na misję szkoleniową do Iraku
Czarna dywizja na ćwiczeniach „Borsuk”
„Dunaj ’17” – test przed misją
Jeszcze mobilniejsze NATO
Podziękuj bohaterom!
Minister Antoni Macierewicz podsumował dwa lata kierowania resortem obrony
Autosan sprzedaje autobusy do Niemiec
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Nowa instrukcja lotów HEAD do końca roku
Pamiątki po polskich żołnierzach trafią do ich rodzin
Studenci Akademii Wojsk Lądowych pomagają weteranom
Bandera nad „Kormoranem”
Drugie życie Challengerów
Kobiety na misjach obserwacyjnych
Blok operacyjny na miarę XXI wieku
Wojsko kupiło drony uderzeniowe
Limity służby czynnej w 2018 roku
Żołnierze kruczego pióra
Trzy medale przełajowców na wojskowych mistrzostwach świata
Wyższe dodatki dla żołnierzy
Co dalej z polsko-ukraińskim dialogiem historycznym?
Tragedia SS „Wigry”
Zabytkowy silnik do Renault FT
Czy w szkołach będzie wychowanie proobronne?
Centrum dowodzenia NATO w Polsce?
Świętowali na sportowo
MON odzyska narzędzia analizy planów operacyjnych
Język współpracy
Patrioty o krok bliżej
Jubileusz Śląska Wrocław
Cztery kilometry walki
Spartakiada: Zmechanizowani ze Szczecina kontra Czarna Dywizja
Polacy pojechali do Kanady po zwycięstwo
Ćwiczenia Maple Arch '17 w Nowej Dębie
Jastrzębie wracają z Litwy do domu
Posłowie rozmawiali o sytuacji materialnej wojskowych
Boeing dla VIP-ów wylądował w Polsce
Posłowie o budżecie obronnym na 2018 rok
Zbierają doświadczenia w pustynnych warunkach
Posłowie o przemyśle stoczniowym
Wypadek na poligonie
Dni Radiolokacji
Armia Czerwona zamyka kleszcze
Wsparcie dla misji Air Policing
Nowa współpraca wojskowa UE
Raport MON o książce Tomasza Piątka
Żołnierz WOT-u mistrzem wojska w szachach
Służba w WOT nie tylko dla dwudziestolatków
Piłkarska jesień wojskowych drużyn – czas na podsumowania
Patrioty coraz bliżej
Twierdze nie do zdobycia
Więcej pieniędzy na obronność
Z obiektywem na wojnę

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO