moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Sukces negocjacyjny MON-u

Wszystkie samoloty do przewozu najważniejszych osób w państwie będą fabrycznie nowe. Polska nie poniesie z tego tytułu żadnych dodatkowych kosztów – tak wynegocjowali przedstawiciele MON-u z firmą Boeing. – Zaoszczędzimy dziesiątki milionów złotych – mówi wiceminister Bartosz Kownacki. Według poprzedniej umowy jedna z trzech kupionych maszyn miała być używana.

Kontrakt na dostawę samolotów dla VIP-ów został podpisany w marcu 2017 roku przez Inspektorat Uzbrojenia MON z koncernem Boeing. Warta 2,5 miliarda złotych umowa przewidywała dostawę trzech maszyn Boeing 737-800. Dwie z nich miały być nowe, jedna – używana. Jako pierwszy Amerykanie zgodzili się dostarczyć samolot używany w konfiguracji pasażerskiej (zdolny do przewozu 132 osób). W następnej kolejności do Polski miały trafić dwa nowe Boeingi w konfiguracji tzw. biznesowej (czyli model BBJ2), zabierające na pokład po 65 osób (resztę miejsca zajmuje salonka).

Kilka tygodni temu pojawiła się szansa na renegocjacje umowy i otrzymanie zamiast starej maszyny nowej. Rozmowy, które prowadzili przedstawiciele MON-u, zakończyły się sukcesem. – Zaoszczędzimy dziesiątki milionów złotych – mówi wiceminister Bartosz Kownacki. – To duży sukces negocjacyjny i jednocześnie dowód na to, że warto prowadzić nawet bardzo trudne rozmowy biznesowe – dodaje. Sekretarz stanu podkreśla, że amerykański koncern zgodził się na dostarczenie nowego samolotu bez żadnych dopłat ze strony Polski.

REKLAMA

Maszyna przyleci do Polski w listopadzie. Będzie nosić imię Piłsudskiego. Z kolei na patronów dwóch pozostałych Boeingów 737-800 w wersji BBJ2 wybrano Dmowskiego i Paderewskiego.

Przetarg na zakup samolotów tzw. średniej wielkości (do przewozu VIP-ów) ogłoszono 30 sierpnia 2016 roku. Do walki o zlecenie stanęły: konsorcjum Glomex MS s.r.o. z Czech i Lufthansa Technik AG z Niemiec; konsorcjum Aerospace International Group s.r.o i ASSA-POLAND Zdzisław Kondrat, Boeing (USA); Megmar Logistics & Consulting. Do złożenia ofert dopuszczono dwa podmioty – czeski Glomex i amerykański Boeing.

9 marca IU MON ogłosił, że przetarg musi zostać unieważniony, gdyż obie złożone oferty miały błędy formalne i przekraczały przyjęty przez MON budżet. Dzień później, 10 marca, Inspektorat Uzbrojenia uruchomił kolejny przetarg na samoloty, tym razem w trybie z wolnej ręki, zapraszając do niego jedynie koncern Boeinga.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. Sławomir Mrowiński/ IWsp SZ

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1509294300
Sukcesem który warto byłoby odtrąbić to byłby np zakup 100 szt. F16 w przyzwoitej cenie. no może dostarczenie pierwszych baterii systemu Wisła, no może przybycie pierwszych egzemplarzy Homara. Na pewno pierwszy rejs kilku Orek. Ale to o czym piszecie to po prostu przyzwoita wiadomość i pewnie z serii tych "coś za coś" i tyle.
31-66-FC-D7
~Luke
1509016320
No bo Boeing musi odrobic straty za problemy poczatkowe z 787 albo MON zamuwi jeszcze cos wojskowego od Boeinga jak AH64E i UH-53
89-B5-6E-3D

Kevlar w polskiej armii
Hiszpanie spod znaku tygrysa
Zlot ku czci zdobywców Monte Cassino
Prezydent podpisał ustawę budżetową na 2018 rok
Terror na Majorce
40 lat misji UNIFIL
Sąd zdecyduje o losach pomnika katyńskiego w Jersey City
Tygrysy atakują, tygrysy bronią
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Bryza już lata nad Morzem Śródziemnym
NATO Tiger Meet z niemieckimi pilotami
Co z kierowcami pojazdów uprzywilejowanych?
Atak terrorystyczny w Radomiu
16-31 maja 1918 – Amerykanie przystępują do walki
Huta celuje w miliard
„Kabul VIII” – gotowi do misji
Multilifty dla armii
108 twardzieli na mecie Ultramaratonu Kaszubskiego
Europejska Harpia?
Pomnik katyński w Jersey City. Prawda historyczna kontra polityczna poprawność
„Ślązak” do końca roku
Myśliwce F-16 dla Chorwacji
Ustawa degradacyjna przyjęta przez rząd
Pod Monte Cassino walczyli o Polskę
Jest porozumienie w sprawie pomnika w Jersey City
Pamiętamy o Monte Cassino
Podchorążowie WAT w przestworzach
Amerykańskie inwestycje w obronność krajów bałtyckich
Na jakich zasadach powrót do armii?
Gdy przeszłość spotyka się z przyszłością
Polska – przegrani zwycięzcy
Trzy medale żołnierzy w mistrzostwach zapaśników
Kpr. Marcin Lewandowski trzeci w Szanghaju
Bojowa operacja u brzegów Estonii
Polacy na straży pokoju na Półwyspie Koreańskim
Dziewczyny na medal
Wyjątkowa fotografia
Argentyńska zagadka
Francja inwestuje w obronność
Nocne zwiedzanie
Sztafeta na stulecie
Puchar szefa MON-u w badmintonie
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Tygrysy nad Poznaniem
Bliski Wschód – definicja chaosu
Kryzys na wodzie
Projekt Wojownik
Tygrysy w Polsce
Pierwszy maraton biegłam z Polą
Pedro ze Stalowej Woli
Siedmiotonowy polski w boju
Minister obrony na spotkaniu w Rumunii
Polacy szkolą irackich żołnierzy
Afgańska misja z nowymi siłami
Drugi dzień obrad NATO w Brukseli

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO