moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Sukces negocjacyjny MON-u

Wszystkie samoloty do przewozu najważniejszych osób w państwie będą fabrycznie nowe. Polska nie poniesie z tego tytułu żadnych dodatkowych kosztów – tak wynegocjowali przedstawiciele MON-u z firmą Boeing. – Zaoszczędzimy dziesiątki milionów złotych – mówi wiceminister Bartosz Kownacki. Według poprzedniej umowy jedna z trzech kupionych maszyn miała być używana.

Kontrakt na dostawę samolotów dla VIP-ów został podpisany w marcu 2017 roku przez Inspektorat Uzbrojenia MON z koncernem Boeing. Warta 2,5 miliarda złotych umowa przewidywała dostawę trzech maszyn Boeing 737-800. Dwie z nich miały być nowe, jedna – używana. Jako pierwszy Amerykanie zgodzili się dostarczyć samolot używany w konfiguracji pasażerskiej (zdolny do przewozu 132 osób). W następnej kolejności do Polski miały trafić dwa nowe Boeingi w konfiguracji tzw. biznesowej (czyli model BBJ2), zabierające na pokład po 65 osób (resztę miejsca zajmuje salonka).

Kilka tygodni temu pojawiła się szansa na renegocjacje umowy i otrzymanie zamiast starej maszyny nowej. Rozmowy, które prowadzili przedstawiciele MON-u, zakończyły się sukcesem. – Zaoszczędzimy dziesiątki milionów złotych – mówi wiceminister Bartosz Kownacki. – To duży sukces negocjacyjny i jednocześnie dowód na to, że warto prowadzić nawet bardzo trudne rozmowy biznesowe – dodaje. Sekretarz stanu podkreśla, że amerykański koncern zgodził się na dostarczenie nowego samolotu bez żadnych dopłat ze strony Polski.

REKLAMA

Maszyna przyleci do Polski w listopadzie. Będzie nosić imię Piłsudskiego. Z kolei na patronów dwóch pozostałych Boeingów 737-800 w wersji BBJ2 wybrano Dmowskiego i Paderewskiego.

Przetarg na zakup samolotów tzw. średniej wielkości (do przewozu VIP-ów) ogłoszono 30 sierpnia 2016 roku. Do walki o zlecenie stanęły: konsorcjum Glomex MS s.r.o. z Czech i Lufthansa Technik AG z Niemiec; konsorcjum Aerospace International Group s.r.o i ASSA-POLAND Zdzisław Kondrat, Boeing (USA); Megmar Logistics & Consulting. Do złożenia ofert dopuszczono dwa podmioty – czeski Glomex i amerykański Boeing.

9 marca IU MON ogłosił, że przetarg musi zostać unieważniony, gdyż obie złożone oferty miały błędy formalne i przekraczały przyjęty przez MON budżet. Dzień później, 10 marca, Inspektorat Uzbrojenia uruchomił kolejny przetarg na samoloty, tym razem w trybie z wolnej ręki, zapraszając do niego jedynie koncern Boeinga.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. Sławomir Mrowiński/ IWsp SZ

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1509294300
Sukcesem który warto byłoby odtrąbić to byłby np zakup 100 szt. F16 w przyzwoitej cenie. no może dostarczenie pierwszych baterii systemu Wisła, no może przybycie pierwszych egzemplarzy Homara. Na pewno pierwszy rejs kilku Orek. Ale to o czym piszecie to po prostu przyzwoita wiadomość i pewnie z serii tych "coś za coś" i tyle.
31-66-FC-D7
~Luke
1509016320
No bo Boeing musi odrobic straty za problemy poczatkowe z 787 albo MON zamuwi jeszcze cos wojskowego od Boeinga jak AH64E i UH-53
89-B5-6E-3D

W Brukseli o bezpieczeństwie
Cel – bezpieczna Europa
Testament geopolityczny prezydenta
Żołnierze najlepsi w sportach walki
Kompania pełna braci
Pancerniacy na symulowanym polu walki
Betar, Hagana i Irgun w polskiej szkole
Tułacza droga Franciszka Ślusarza
One step ahead of the enemy
Nagroda dla medyka GROM-u
Pomoc dla bohaterów
WOT szuka zaginionego
Okręty NATO w polskich portach
Wyślij paczkę do PKW
Nominacje generalskie
Ekspresowa przeprawa przez Wisłę
Wyjątkowy Vis
Rząd za kluczowymi zmianami
Klątwa czarnego złota
Our efforts passed muster
Wojna zaczyna się w czwartek
Vis 100 nowy pistolet dla żołnierzy
Curse of the Black Gold
Zmiany w powołaniach do służby wojskowej
Pamiętajmy o grobach bohaterów Niepodległej
Pokazy od kuchni
Playing the World
W Bydgoszczy – o wyzwaniach dla bezpieczeństwa
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
Przetrwać na wrogim terenie
Kawalerzyści na górskich trasach
Polska Casa nad Irakiem
„Projekt Wojownik”: przystanek Kraków
Shows from the backstage
Fly Eye dla terytorialsów
Krew na wagę zwycięstwa
Zmiany w ustawie o weteranach
Jakie zmiany w kształceniu podoficerów?
Rosjanie zaatakowali ukraińskie okręty wojenne
Opłatek u kombatantów
Natowska dywizja na straży wschodniej flanki
Świąteczna paczka dla powstańca
Orliki kupione
Stępka pod „Albatrosa”
Miła sercu epoka Periniego
Europejski Fundusz Obronny, czyli pieniądze (nie) do wzięcia?
Peowiacy. Pretorianie Piłsudskiego
Głosujcie na sportowców w mundurach!
Centrum w zawieszeniu
Nothing Can Stop Our Tanks
Judocy z 16 Dywizji zdobyli Puchar Wojska Polskiego
W Sejmie o formowaniu nowej dywizji
Srebro Moniki Hojnisz w Pucharze Świata
Pływacy z 12 Dywizji Zmechanizowanej na medal
Natowska dywizja gotowa do działania

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO