moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Sukces negocjacyjny MON-u

Wszystkie samoloty do przewozu najważniejszych osób w państwie będą fabrycznie nowe. Polska nie poniesie z tego tytułu żadnych dodatkowych kosztów – tak wynegocjowali przedstawiciele MON-u z firmą Boeing. – Zaoszczędzimy dziesiątki milionów złotych – mówi wiceminister Bartosz Kownacki. Według poprzedniej umowy jedna z trzech kupionych maszyn miała być używana.

Kontrakt na dostawę samolotów dla VIP-ów został podpisany w marcu 2017 roku przez Inspektorat Uzbrojenia MON z koncernem Boeing. Warta 2,5 miliarda złotych umowa przewidywała dostawę trzech maszyn Boeing 737-800. Dwie z nich miały być nowe, jedna – używana. Jako pierwszy Amerykanie zgodzili się dostarczyć samolot używany w konfiguracji pasażerskiej (zdolny do przewozu 132 osób). W następnej kolejności do Polski miały trafić dwa nowe Boeingi w konfiguracji tzw. biznesowej (czyli model BBJ2), zabierające na pokład po 65 osób (resztę miejsca zajmuje salonka).

Kilka tygodni temu pojawiła się szansa na renegocjacje umowy i otrzymanie zamiast starej maszyny nowej. Rozmowy, które prowadzili przedstawiciele MON-u, zakończyły się sukcesem. – Zaoszczędzimy dziesiątki milionów złotych – mówi wiceminister Bartosz Kownacki. – To duży sukces negocjacyjny i jednocześnie dowód na to, że warto prowadzić nawet bardzo trudne rozmowy biznesowe – dodaje. Sekretarz stanu podkreśla, że amerykański koncern zgodził się na dostarczenie nowego samolotu bez żadnych dopłat ze strony Polski.

Maszyna przyleci do Polski w listopadzie. Będzie nosić imię Piłsudskiego. Z kolei na patronów dwóch pozostałych Boeingów 737-800 w wersji BBJ2 wybrano Dmowskiego i Paderewskiego.

Przetarg na zakup samolotów tzw. średniej wielkości (do przewozu VIP-ów) ogłoszono 30 sierpnia 2016 roku. Do walki o zlecenie stanęły: konsorcjum Glomex MS s.r.o. z Czech i Lufthansa Technik AG z Niemiec; konsorcjum Aerospace International Group s.r.o i ASSA-POLAND Zdzisław Kondrat, Boeing (USA); Megmar Logistics & Consulting. Do złożenia ofert dopuszczono dwa podmioty – czeski Glomex i amerykański Boeing.

9 marca IU MON ogłosił, że przetarg musi zostać unieważniony, gdyż obie złożone oferty miały błędy formalne i przekraczały przyjęty przez MON budżet. Dzień później, 10 marca, Inspektorat Uzbrojenia uruchomił kolejny przetarg na samoloty, tym razem w trybie z wolnej ręki, zapraszając do niego jedynie koncern Boeinga.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. Sławomir Mrowiński/ IWsp SZ

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1509294300
Sukcesem który warto byłoby odtrąbić to byłby np zakup 100 szt. F16 w przyzwoitej cenie. no może dostarczenie pierwszych baterii systemu Wisła, no może przybycie pierwszych egzemplarzy Homara. Na pewno pierwszy rejs kilku Orek. Ale to o czym piszecie to po prostu przyzwoita wiadomość i pewnie z serii tych "coś za coś" i tyle.
31-66-FC-D7
~Luke
1509016320
No bo Boeing musi odrobic straty za problemy poczatkowe z 787 albo MON zamuwi jeszcze cos wojskowego od Boeinga jak AH64E i UH-53
89-B5-6E-3D

Follow Me
St. szer. Radosław Zawrotniak drugi w Pucharze Świata
Wojownicy z 16 Dywizji Zmechanizowanej najlepsi w oktagonie
Ostatnie dni na oświadczenia żołnierzy
Don’t Be Stupid, Don’t Get Killed
Modernizacja bombowców
WOT pomaga na Lubelszczyźnie
Kierunek: Afganistan
W Warszawie rozmawiano o pokoju na Bliskim Wschodzie
Bieg na Monte Cassino – coś więcej niż sport
F-16 wracają do Polski
Region Without a Key
MON planuje zwiększenie pomocy dla weteranów
My, Włosi zawsze będziemy kustoszami pamięci o polskich żołnierzach
Nowy batalion podhalańczyków
Szpadzistki bezkonkurencyjne w zawodach o Puchar Świata
Jelcze dla Wisły
„Dragon ’19” na lądzie, morzu, w powietrzu i w cyberprzestrzeni
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
Kampania wyborcza poza armią
Polki najszybsze w sztafecie 4x400 m
15 lat JFTC
You Don’t Get to Choose Your Tasks Here
75 lat temu Polacy zdobyli Monte Cassino. Cześć i chwała bohaterom!
Legionowo – kolebka polskiego spadochroniarstwa
Dołącz do zawodowców
Targi Air Fair 2019
Wywiad AK w służbie aliantów
Raport w sprawie reparacji od Niemiec
Specjalsi dołączyli do „Projektu Wojownik”
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Generałowie i olimpijczycy z „Sokoła”
Szef NATO w Warszawie
Nie bądź głupi, nie daj się zabić
Konkurs „Wdzięczni bohaterom”
Sprawdzian dla WOT-u
Weterani 2 Korpusu przynieśli nam wolność
Zdążyć przed deszczem
Medale dla uczestników walk w Karbali
Śmigłowiec na „Ślązaku”
Święto specjalsów
Zmiany w przepisach mundurowych
ORP „Czajka” pomaga Łotyszom
Nano-drony dla specjalsów
Czarna taktyka Agatu
Tu się zadań nie wybiera
ORP „Lech” niósł pomoc ofiarom symulowanej kolizji na morzu
Grupa Bojowa gotowa do unijnego dyżuru
Ostatnie pożegnanie red. Andrzeja Wernica
Ich zadanie – zdobyć informację
Uchylone wrota piekieł
Fabryka dżihadystów
„Kościuszko” i „Arctowski” idą do remontu
Jihadist Mill
Żołnierze pomagają powodzianom
Upamiętnienie ofiar niemieckiej okupacji – czas na konkrety
Modernizacja floty powietrznej
„Baltic Protector”
Pomóżmy bliskim żołnierza
22 maja 1919 – błękitna odsiecz Lwowa
Obrady Rady Unii Europejskiej
FENIXFS - ręczny inhibitor aerozolowy

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO