moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Sukces negocjacyjny MON-u

Wszystkie samoloty do przewozu najważniejszych osób w państwie będą fabrycznie nowe. Polska nie poniesie z tego tytułu żadnych dodatkowych kosztów – tak wynegocjowali przedstawiciele MON-u z firmą Boeing. – Zaoszczędzimy dziesiątki milionów złotych – mówi wiceminister Bartosz Kownacki. Według poprzedniej umowy jedna z trzech kupionych maszyn miała być używana.

Kontrakt na dostawę samolotów dla VIP-ów został podpisany w marcu 2017 roku przez Inspektorat Uzbrojenia MON z koncernem Boeing. Warta 2,5 miliarda złotych umowa przewidywała dostawę trzech maszyn Boeing 737-800. Dwie z nich miały być nowe, jedna – używana. Jako pierwszy Amerykanie zgodzili się dostarczyć samolot używany w konfiguracji pasażerskiej (zdolny do przewozu 132 osób). W następnej kolejności do Polski miały trafić dwa nowe Boeingi w konfiguracji tzw. biznesowej (czyli model BBJ2), zabierające na pokład po 65 osób (resztę miejsca zajmuje salonka).

Kilka tygodni temu pojawiła się szansa na renegocjacje umowy i otrzymanie zamiast starej maszyny nowej. Rozmowy, które prowadzili przedstawiciele MON-u, zakończyły się sukcesem. – Zaoszczędzimy dziesiątki milionów złotych – mówi wiceminister Bartosz Kownacki. – To duży sukces negocjacyjny i jednocześnie dowód na to, że warto prowadzić nawet bardzo trudne rozmowy biznesowe – dodaje. Sekretarz stanu podkreśla, że amerykański koncern zgodził się na dostarczenie nowego samolotu bez żadnych dopłat ze strony Polski.

REKLAMA

Maszyna przyleci do Polski w listopadzie. Będzie nosić imię Piłsudskiego. Z kolei na patronów dwóch pozostałych Boeingów 737-800 w wersji BBJ2 wybrano Dmowskiego i Paderewskiego.

Przetarg na zakup samolotów tzw. średniej wielkości (do przewozu VIP-ów) ogłoszono 30 sierpnia 2016 roku. Do walki o zlecenie stanęły: konsorcjum Glomex MS s.r.o. z Czech i Lufthansa Technik AG z Niemiec; konsorcjum Aerospace International Group s.r.o i ASSA-POLAND Zdzisław Kondrat, Boeing (USA); Megmar Logistics & Consulting. Do złożenia ofert dopuszczono dwa podmioty – czeski Glomex i amerykański Boeing.

9 marca IU MON ogłosił, że przetarg musi zostać unieważniony, gdyż obie złożone oferty miały błędy formalne i przekraczały przyjęty przez MON budżet. Dzień później, 10 marca, Inspektorat Uzbrojenia uruchomił kolejny przetarg na samoloty, tym razem w trybie z wolnej ręki, zapraszając do niego jedynie koncern Boeinga.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. Sławomir Mrowiński/ IWsp SZ

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1509294300
Sukcesem który warto byłoby odtrąbić to byłby np zakup 100 szt. F16 w przyzwoitej cenie. no może dostarczenie pierwszych baterii systemu Wisła, no może przybycie pierwszych egzemplarzy Homara. Na pewno pierwszy rejs kilku Orek. Ale to o czym piszecie to po prostu przyzwoita wiadomość i pewnie z serii tych "coś za coś" i tyle.
31-66-FC-D7
~Luke
1509016320
No bo Boeing musi odrobic straty za problemy poczatkowe z 787 albo MON zamuwi jeszcze cos wojskowego od Boeinga jak AH64E i UH-53
89-B5-6E-3D

St. szer. Łukasz Wojciechowski
Razem dla bezpieczeństwa
„Wostok”, czyli pokaz sztuczek wojennych
Kpr. Jakub Tynka
Kleszcze zamiast BRDM-ów
Zmiany w powołaniach do służby wojskowej
Sierż. Janusz Raczy
Program Legii Akademickiej będzie kontynuowany
MON sfinansuje budowę szpitala w Legionowie
Amerykańskie dowództwo przyszłości
Prezydent Duda w Białym Domu
Plut. Włodzimierz Wysocki
„Patrol” walczy ze skażeniami
Saperzy na start, czyli łotewskie ćwiczenia „Detonator”
„Patrol ‘18”: atak na lotnisku
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
Amerykanie będą mieli wojska kosmiczne
The United States of America Have It Their Way
St. kpr. Tomasz Rożniatowski
Więcej pieniędzy dla armii!
JTAC wie najwięcej
16–31 października 1918 roku – Polacy tworzą regularną armię
Po Bieszczadach dla Berdychowskiego
Optoelektronika dla Leopardów
Broń nie tylko dla mundurowych
Drużyna Biało-Czerwonych już w Sydney!
Our efforts passed muster
Jastrzębie w Albacete
Współpraca terytorialsów z pogranicznikami
Warto być żołnierzem
Stalowa nowoczesność
Drugie życie BWR-ów
Pole by choice
Rząd za kluczowymi zmianami
„Niepodległą mamy we krwi”
Prezydent w ONZ: wszyscy musimy przestrzegać prawa międzynarodowego
Odkryto kolejne miejsce pochówku na Rakowieckiej
„Bolko” na wodzie
Afgańska zmiana gotowa do misji
Nothing Can Stop Our Tanks
USA w hołdzie gen. Pułaskiemu
Zmiany w ustawie o weteranach
Polska Casa nad Irakiem
Na macie z mistrzem
Inspektorat wrócił nad Bałtyk
Wyślij paczkę do PKW
Zmiany w dodatkach służbowych
Minister zaprasza w szeregi armii
Kargil – pierwsza wojna nuklearnych mocarstw
Sierż. Andrzej Skrajny
Niebezpieczne zadanie nurków minerów
Premier symbolicznie rozpoczął budowę Muzeum Historii Polski
Komitet Wojskowy NATO w Warszawie
Nowy inspektor sił powietrznych
Kawalerzyści na górskich trasach

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO