moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Przetarg na średnie samoloty dla VIP-ów unieważniony

Resort obrony odrzucił oferty czeskiej firmy Glomex i amerykańskiego giganta Boeing Company na dostawę samolotów średniego zasięgu do przewozu VIP-ów. – Stało się tak ze względu na błędy formalnoprawne ofert oraz ich wartość – mówi wiceminister Bartosz Kownacki. Rząd na zakup maszyn przeznaczył 1,7 mld zł. Oferenci zażądali znacznie więcej. 

Oferty w przetargu na dostawę średnich samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie można było składać do 8 marca. Dziś Ministerstwo Obrony Narodowej, odpowiedzialne za ich zakup, poinformowało, że do zamawiającego, czyli Inspektoratu Uzbrojenia, wpłynęły dwie oferty. Jedną złożyła czeska firma Glomex, drugą – amerykański koncern Boeing. – Po dokonaniu oceny złożonych ofert obie zostały odrzucone – poinformował w południe wiceminister Bartosz Kownacki. – Powodem są błędy formalnoprawne ofert i ich wartość.

Za maszyny średniego zasięgu Boeing zażądał około 3,44 mld zł brutto. Resort obrony odrzucił ją ze względów formalnych. „Była to oferta warunkowa – jej ważność uwarunkowana była koniecznością dokonania zmian w zapisach umowy” – podaje w komunikacie Centrum Operacyjne MON. Oferta firmy Glomex była nieco tańsza, jej wartość bowiem wynosiła około 2,66 mld zł brutto, ale i ona została zdyskwalifikowana ze względu na błędy formalnoprawne. Co więcej, jak podaje MON, oferta ta nie została zabezpieczona wadium i została złożona przez „podmiot nieproszony do składania ofert” (czyli konsorcjum Glomex-Lufthansa Technik).

Obie firmy zaproponowały w postępowaniu samoloty Boeing B737 (BBJ2 w wersji z salonką). – Ministerstwo obrony słusznie odrzuca w postępowaniu przetargowym oferty, które nie spełniają naszych oczekiwań. Przecież przetarg dotyczy samolotów, które mają spełniać bardzo restrykcyjne wymagania związane z bezpieczeństwem i funkcjonalnością – mówi poseł Michał Jach (PiS), przewodniczący sejmowej Komisji Obrony Narodowej. Zauważa, że skoro oferenci popełnili błędy formalne, to nie można kontynuować postępowania. – Popieram decyzję wiceministra Kownackiego o odrzuceniu ofert ze względu na ich wygórowana cenę. To sygnał dla dostawców, że skoro płacimy, to my dyktujemy warunki, a oni powinni dostosować się do naszych oczekiwań – przekonuje.

Poseł PiS podkreśla, że problemy z przetargiem na zakup średnich samolotów nie wpłyną na dostawę małych maszyn do przewozu VIP-ów. Pierwszy z dwóch zamówionych w ubiegłym roku samolotów Gulfstream G550 zostanie przekazany Polsce w czerwcu tego roku.

Średni samolot pasażerski to taki, którym mogą podróżować nie mniej niż 132 osoby – w konfiguracji pasażerskiej oraz nie mniej niż 65 osób – w konfiguracji z salonką. Samoloty używane o średnim zasięgu mogą wykonywać loty transatlantyckie z jednym międzylądowaniem, a nowe (z 30 pasażerami) trasę Warszawa – Nowy Jork pokonają bez dodatkowych przystanków.

Postępowanie dotyczące zakupu trzech samolotów średnich do przewozu najważniejszych osób w państwie rozpoczęto 30 sierpnia 2016 roku. Wówczas Inspektorat Uzbrojenia ogłosił przetarg na zakup trzech samolotów średnich, w tym jednego używanego, wraz ze szkoleniem personelu latającego i pakietem logistycznym. Terminem dostawy maszyn miał być – w przypadku samolotu używanego – listopad 2017 roku. Nowe maszyny miały być dostarczone w 2020 i 2021 roku.

W październiku ubiegłego roku do MON wpłynęły cztery wnioski o udział w postępowaniu, ale po weryfikacji do negocjacji zaproszono jedynie dwie firmy: Boeing oraz Glomex. Obie korporacje ostateczne oferty mogły składać do 8 marca 2017 roku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Artur Goławski

dodaj komentarz

komentarze


IPN odnalazł szczątki kolejnego niezłomnego
Wojskowi judocy na tatami
15–30 czerwca 1918 – Błękitna Armia pod polskimi sztandarami
Trening z koktajlami Mołotowa
„Saber Strike ’18” – decydujące starcie
Żandarmeria świętuje
Amerykańskie inwestycje w obronność krajów bałtyckich
Trzy medale strzelców na wojskowym czempionacie
„Bękarty wojny” w Dachau
Szachiści najlepsi w mistrzostwach NATO
Polski komandos szkolił afgańskich nawigatorów naprowadzania
Terytorialsi na kursie dla ratowników wodnych
Zmiany w systemie dowodzenia armią ­
Eurosatory 2018 zakończone
Na jakich zasadach powrót do armii?
Myśliwce MiG-29 polecą na Litwę
GROM, jak rodziła się legenda
Patrioty bronią nieba na „Saber Strike”
Gen. Sokołowski: Judo świetnie kształtuje charakter
Egzamin „Kormorana” na Świnie
Kierunek – wschodnia flanka
Wyjątkowa misja
Pomnik katyński w Jersey City. Prawda historyczna kontra polityczna poprawność
Legenda polskiej partyzantki
Francja inwestuje w obronność
Akademia Wojsk Lądowych otwiera drzwi
Pomoc potrzebującym żołnierzom
Srebrny medal st. szer. Mateusza Polaczyka
Ustawa degradacyjna przyjęta przez rząd
Z ziemi widzą więcej niż piloci
Polskie skrzydła w Afryce
Minister obrony na spotkaniu w Rumunii
Więcej pieniędzy dla cywilów w wojsku
Dzieci wyśpiewały i wytańczyły Niepodległą
Sukces Trumpa czy Kima?
Porady z paragrafem
Bliski Wschód – definicja chaosu
Porządki w programach śmigłowcowych
Myśliwce F-16 dla Chorwacji
Eurosatory – królestwo militarnych pojazdów
Starcie pancernych plutonów
NATO utworzy nową strukturę dowodzenia
Eurosatory 2018: Robotyzacja pola walki
Polityka fałszywego uśmiechu
LOT Szkoły Orląt
Piloci i terytorialsi będą się szkolić nad Pilicą
Puma i Kuguar na Mazurach
Naukowcy przypomnieli dorobek Wyższej Szkoły Wojennej
Koszykarze z Czarnej Dywizji mistrzami Wojska Polskiego
Ławka, która łączy tradycję z nowoczesnością
Co z kierowcami pojazdów uprzywilejowanych?
W Radomiu o przygotowaniach do Air Show
Świnoujście świętowało 100-lecie marynarki
St. szer. Paweł Wojciechowski drugi w Rzymie
Sąd zdecyduje o losach pomnika katyńskiego w Jersey City

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO