moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Programiści WAT-u z myślą o armii

Środowisko symulacji wirtualnej nie jest jeszcze standardem w szkoleniu polskich żołnierzy, lecz inżynierowie z Wojskowej Akademii Technicznej od kilku lat testują i rozwijają tego typu możliwości. Reporter miesięcznika „Polska Zbrojna” odwiedził jedno z laboratoriów WAT-u, by przekonać się, jak  wojsko może skorzystać z Virtual Battlespace.

Szeroki okalający ekran, gogle wirtualnej rzeczywistości i platformy symulacyjne – to na pierwszy rzut oka główne wyposażenie laboratorium zobrazowania wielkoformatowego i symulacji rozszerzonej. To tu można poznać możliwości VBS (Virtual Battlespace).

VBS3 jest w pełni interaktywnym, trójwymiarowym i wysokorozdzielczym środowiskiem, w którym można stworzyć wirtualny poligon dostosowany do prowadzenia różnorodnego szkolenia taktycznego. Deweloperzy oprogramowania mogą zaprojektować lasy, góry czy miasta  ze szczegółowym odtworzeniem budynków, w dokładnie takiej konfiguracji, jakiej wymaga scenariusz ćwiczeń. Rozmiar projektowanego terenu może wynosić nawet 4 mln kilometrów kwadratowych. Pozwala to zaaranżować scenariusz szkolenia dla całego batalionu. Wojsko ma już za sobą pierwsze ćwiczenia na VBS, ale na razie nie jest to rozwiązanie systemowe.

REKLAMA

Deweloperzy Wojskowej Akademii Technicznej korzystają jednak z tego rodzaju oprogramowania do prowadzenia eksperymentów naukowych i analizy różnych wariantów nieistniejącego jeszcze uzbrojenia. – Parametry obiektów możemy ustawić na przykład pod futurystyczny czołg, którego specyfikacja jest dopiero planowana. Pozwala to sprawdzić założenia w wirtualnej rzeczywistości i ocenić, czy warto je dalej rozwijać – wyjaśnia ppłk Jarosław Koszela, kierownik Zakładu Systemów Symulacyjnych i Wspomagania Dowodzenia, działającego w strukturach Instytutu Systemów Informatycznych Wydziału Cybernetyki.

Środowisko wirtualnej symulacji pola walki może zostać wykorzystane także do budowy trenażerów. Studenci akademii uczą się, jak zaplanować i zaprojektować cały mechanizm. – Oprogramowanie udostępnione przez producenta to dopiero baza. Dalej wszystko trzeba zrobić samemu. Możemy połączyć symulator z platformą do poruszania się żołnierza, okularami wirtualnej rzeczywistości czy trenażerem karabinu. Aby symulacja była rozproszona i w pełni realna, trzeba korzystać z infrastruktury, którą tu budujemy – opowiada sierż. pchor. Paweł Pieczonka, student Wydziału Cybernetyki. Z pomocą VBS opracowano wiele różnych trenażerów pojazdów, np. symulator SK-1 Pluton, który umożliwia prowadzenie zaawansowanych szkoleń z obsługi wieży oraz taktyki działania dowódcy i działonowego w KTO Rosomak.

Więcej o możliwościach VBS przeczytacie we wrześniowym numerze „Polski Zbrojnej”.

PZ

autor zdjęć: WAT

dodaj komentarz

komentarze


Dzień Spadochroniarza
Trzy medale szermierzy na wojskowych mistrzostwach
Wielka ucieczka Polaków z Dössel
Wsparcie dla weteranów będzie większe
Londyńskie targi zbrojeniowe zakończone
W walce na dwa fronty nie mieliśmy żadnych szans
Czy w szkołach będzie wychowanie proobronne?
Życie „po Katyniu” – los rodzin doświadczonych sowiecką zbrodnią
„Dragon”: sprawdzian współpracy
Konflikt bratanków
Senatorowie za zwiększeniem budżetu obronnego
„Dragon '17” – czas na strzelców
Tomasz Szatkowski: SPO to bardzo skomplikowany proces
Wypadek podczas ćwiczeń
W co gra Kim?
Jubileusz klubów z lotniczym rodowodem
Tarzan strzela, Bartek defiluje
Wrocławska akademia będzie ściślej współpracować z West Point
Kobiety na misjach obserwacyjnych
Oddaj głos na polskiego pilota
MSPO 2017 – Nagrody dla sprzętu szkoleniowego i saperskiego
Minister Macierewicz o Patriotach
Rosja i deja vu
Ruszył „Dragon’17”!
Wakacje dla dzieci żołnierzy
Jastrzębie wracają z Litwy do domu
Sześć medali zapaśników na wojskowych mistrzostwach świata
Gala MMA w Siedlcach
PGZ powołuje Centrum Usług Biznesowych
Jack Strong odwraca układ
W śmiertelnym uścisku
Nowa instrukcja lotów HEAD do końca roku
Pancerne starcie w Kanadzie
Duszenie w parterze – jak wyjść cało z opresji?
Wiceszef MON obserwował ćwiczenia w Drawsku
Sejmowa debata na temat zwiększenia wydatków na obronność
Minister Macierewicz z wizytą w Waszyngtonie
12 Dywizja Zmechanizowana – najważniejsi na „Dragonie ’17”
Francusko-niemiecki myśliwiec 5. generacji
Grot, karabinek z potencjałem
Przedsiębiorcy na rzecz obronności
6 BPD – łącznik między wojskami lądowymi a specjalnymi
Brązowy medal pięciobojowej sztafety mieszanej
Decyzja w sprawie „Orki” do końca roku
„Dragon ’17” – test gotowości
Wsparcie dla misji Air Policing
Wielonarodowo na Ukrainie
Polacy jadą na misję szkoleniową do Iraku
Sportowe zmagania spadochroniarzy
Półmaratończycy z Czarnej Dywizji najlepsi w wojsku
Carl Gustaf, czyli granatnik z Agatu
Weryfikacja Czesława Juźwika to nie zadanie MON
Ewa Matuszewska – bohaterka z powstania warszawskiego
Rumunia kupuje Patrioty
Zbierają doświadczenia w pustynnych warunkach

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO