moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wojsko szuka nowych wozów zabezpieczenia technicznego

Jeśli na poligonie lub polu walki uszkodzony zostanie Leopard 2, żołnierze będą w stanie wymienić w nim zespół napędowy lub cały system wieżowy. A także odholować ważący ponad sześćdziesiąt ton czołg. Wszystko za pomocą nowych gąsiennicowych wozów zabezpieczenia technicznego, które armia zamierza kupić dla jednostek pancernych.

Bergepanzer 2 to znajdujące się w wyposażeniu polskiej armii wozy zabezpieczenia technicznego, które mogą holować czołgi ważące do 55 ton. Nasze siły zbrojne mają ich prawie trzydzieści. Wkrótce do służby trafią Leopardy 2PL (polska modernizacja niemieckich czołgów), które mają ważyć około 60 ton, jednak w wojsku nie będzie pojazdów zdolnych ewakuować je z pola walki. MON chce więc kupić dla jednostek pancernych uzbrojonych w ulepszone Leopardy 2 nowe gąsienicowe wozy zabezpieczenia technicznego.

Pojazdy muszą chronić załogę przed ostrzałem z granatników przeciwpancernych czy przed skutkami eksplozji min, ale ich podstawowym przeznaczeniem będzie naprawa uszkodzonego w terenie czołgu. Za pomocą wozu zabezpieczenia technicznego żołnierze będą mogli np. wymienić zespół napędowy lub cały system wieżowy w Leopardzie. Co więcej, nowe WZT muszą być również przygotowane do tego, aby w razie potrzeby ewakuować z pola walki ważący ponad 60 ton czołg . 

Firmy, które mają tego typu pojazdy w swojej ofercie, mogą do 24 sierpnia zgłaszać się do Inspektoratu Uzbrojenia MON. Po zakwalifikowaniu się wezmą udział w dialogu technicznym, czyli fazie pozyskiwania nowego sprzętu, podczas której przedstawiciele przemysłu mają okazję zaprezentować wojskowym swoje produkty. Na podstawie informacji zebranych od inżynierów ze zbrojeniówki przedstawiciele armii będą mogli uzupełnić przygotowane przez siebie wymagania taktyczno-techniczne dotyczące pojazdu. 

Kiedy zostanie ogłoszony przetarg w sprawie WZT? – Po zakończeniu fazy analityczno-koncepcyjnej, w zależności od rekomendacji zawartych w dokumentach wynikowych – mówi ppłk Robert Wincencik, rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia MON, dodając, że ta część postępowania trwa od roku do półtora. Oznacza to, że przetarg na WZT będzie ogłoszony najwcześniej w połowie 2018 roku. Niestety nie wiadomo jeszcze, ile wozów wojsko chce kupić.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. Rafał Mniedło

dodaj komentarz

komentarze

~Artany
1589197500
Odpowiedź jest b. prosta... Nie ma sensu! Podobnie jak same prace modernizacyjne przy Berge 2 opartych na konstrukcji Loeparda 1 ,które w Niemczech zdecydowano "zwolnić" ze strategicznej rezerwy magazynowej i wysłać... na złom!. Partnerem tej modernizacji nie mógł być zatem Rheinmetall ,który zwijał już zaplecze techniczne dla tej konstrukcji (o czym uprzejmie informował naszych tuzów) ,ale lokalne szroty ,oraz cywilne obecnie przedsiębiorstwo FFG, zajmujące się sprzętem gąsienicowym. RLS oferował nam współpracę przy rozwoju WZtów opartych na Leo 2, jakie posiadamy na wyposażeniu i w obszarze ,w którym mieliśmy doświadczenie... Nie był to jednak po naszej stronie dostatecznie logiczny argument !?
E9-7B-A0-A7
~ciekawski
1500903600
Już teraz bez problemu można wymienić silnik, nie rozumiem zupełnie jak chciano by w warunkach polowych wymienić wieżę czołgu. Może ktoś życzliwy wyjaśniłby laikowi? :-) Jakoś nie widzę możliwości wymiany wieży (po pierwsze musielibyśmy mieć jakiekolwiek wieże), po drugie taką wieżę należałoby przetransportować "w pole", tu pytanie -czym?! itd. Pomijając zupełnie fakt, że nasze zakłady nie są po prostu w stanie zmodernizować takiego wozu, a już na pewno nie są w stanie zbudować WZT dla Leoparda. Może ktoś mądry odpowie jaki to ma sens?
7F-06-38-90

Kircholm 1605
Speczespół wybierze „Orkę”
Nurkowie kontra dywersanci
Unia chce zbudować „mur dronowy"
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Kawaleria pancerna spod znaku 11
W obronie gazoportu
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Su-22 odleciały. Teraz w Mirosławcu rządzą Bayraktary
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Brytyjczycy na wschodniej straży
Rosja eskaluje napięcie w Europie Wschodniej
Kolejne Legwany dla Wojska Polskiego
Kluczowa inwestycja dla sojuszników
W poszukiwaniu majora Serafina
Taktyczne nowości (nie tylko) dla służb
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Podniebny sprawdzian
„Road Runner” w Libanie
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Szpej, czyli ma być skrojone na miarę
W Sejmie o konsultacjach z sojusznikami
Człowiek w pętli
Jednym głosem w sprawie obronności
„Gaudeamus igitur” u wojskowych medyków
Grupa WB rozszerza ofertę Warmate’ów
Święto w stolicy polskiego pentatlonu
Polskie wojsko na Gotlandii
Brytyjczycy żegnają Malbork
Krótka droga na Gotlandię
Przedwczesny triumf
Orlik na Alfę
Dwie agresje, dwie okupacje
Umowa na rakiety do F-35 jeszcze w tym roku
Koniec dzieciństwa
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Medale na ściance i na torze regatowym
Szczeciński Korpus rośnie w siłę
Zawiszacy mają „Zjawę”
Pięciobojowe duety na medal
Polska nadal będzie finansować Stralinki dla Ukrainy
Nielekka budowa kompleksu dla 21 Lekkiego Batalionu Górskiego
„Cichociemni – Pług”. Premiera dokumentu
WOT na froncie walki w cyberprzestrzeni
Rekordowy rocznik rozpoczął naukę na WAT
Szósta generacja myśliwców coraz bliżej
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Polski „Wiking” dla Danii
K2 bardziej polski i... bezpieczny dla załogi
Maratońskie święto w Warszawie
Cichociemni w oczach swoich następców
Jak postępuje modernizacja sił powietrznych?
Pomoc dla rodziny w Wyrykach
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Śmierć żołnierza Wojsk Obrony Terytorialnej
Europa ma być zdolna do obrony
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Na tropie Bursztynowej Komnaty
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Bohaterowie, których etos trwa
Cios w plecy
Soboty z wojskiem
Rekompensaty na nowych zasadach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO