moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wojsko szuka nowych wozów zabezpieczenia technicznego

Jeśli na poligonie lub polu walki uszkodzony zostanie Leopard 2, żołnierze będą w stanie wymienić w nim zespół napędowy lub cały system wieżowy. A także odholować ważący ponad sześćdziesiąt ton czołg. Wszystko za pomocą nowych gąsiennicowych wozów zabezpieczenia technicznego, które armia zamierza kupić dla jednostek pancernych.

Bergepanzer 2 to znajdujące się w wyposażeniu polskiej armii wozy zabezpieczenia technicznego, które mogą holować czołgi ważące do 55 ton. Nasze siły zbrojne mają ich prawie trzydzieści. Wkrótce do służby trafią Leopardy 2PL (polska modernizacja niemieckich czołgów), które mają ważyć około 60 ton, jednak w wojsku nie będzie pojazdów zdolnych ewakuować je z pola walki. MON chce więc kupić dla jednostek pancernych uzbrojonych w ulepszone Leopardy 2 nowe gąsienicowe wozy zabezpieczenia technicznego.

Pojazdy muszą chronić załogę przed ostrzałem z granatników przeciwpancernych czy przed skutkami eksplozji min, ale ich podstawowym przeznaczeniem będzie naprawa uszkodzonego w terenie czołgu. Za pomocą wozu zabezpieczenia technicznego żołnierze będą mogli np. wymienić zespół napędowy lub cały system wieżowy w Leopardzie. Co więcej, nowe WZT muszą być również przygotowane do tego, aby w razie potrzeby ewakuować z pola walki ważący ponad 60 ton czołg . 

Firmy, które mają tego typu pojazdy w swojej ofercie, mogą do 24 sierpnia zgłaszać się do Inspektoratu Uzbrojenia MON. Po zakwalifikowaniu się wezmą udział w dialogu technicznym, czyli fazie pozyskiwania nowego sprzętu, podczas której przedstawiciele przemysłu mają okazję zaprezentować wojskowym swoje produkty. Na podstawie informacji zebranych od inżynierów ze zbrojeniówki przedstawiciele armii będą mogli uzupełnić przygotowane przez siebie wymagania taktyczno-techniczne dotyczące pojazdu. 

Kiedy zostanie ogłoszony przetarg w sprawie WZT? – Po zakończeniu fazy analityczno-koncepcyjnej, w zależności od rekomendacji zawartych w dokumentach wynikowych – mówi ppłk Robert Wincencik, rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia MON, dodając, że ta część postępowania trwa od roku do półtora. Oznacza to, że przetarg na WZT będzie ogłoszony najwcześniej w połowie 2018 roku. Niestety nie wiadomo jeszcze, ile wozów wojsko chce kupić.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. Rafał Mniedło

dodaj komentarz

komentarze

~Artany
1589197500
Odpowiedź jest b. prosta... Nie ma sensu! Podobnie jak same prace modernizacyjne przy Berge 2 opartych na konstrukcji Loeparda 1 ,które w Niemczech zdecydowano "zwolnić" ze strategicznej rezerwy magazynowej i wysłać... na złom!. Partnerem tej modernizacji nie mógł być zatem Rheinmetall ,który zwijał już zaplecze techniczne dla tej konstrukcji (o czym uprzejmie informował naszych tuzów) ,ale lokalne szroty ,oraz cywilne obecnie przedsiębiorstwo FFG, zajmujące się sprzętem gąsienicowym. RLS oferował nam współpracę przy rozwoju WZtów opartych na Leo 2, jakie posiadamy na wyposażeniu i w obszarze ,w którym mieliśmy doświadczenie... Nie był to jednak po naszej stronie dostatecznie logiczny argument !?
E9-7B-A0-A7
~ciekawski
1500903600
Już teraz bez problemu można wymienić silnik, nie rozumiem zupełnie jak chciano by w warunkach polowych wymienić wieżę czołgu. Może ktoś życzliwy wyjaśniłby laikowi? :-) Jakoś nie widzę możliwości wymiany wieży (po pierwsze musielibyśmy mieć jakiekolwiek wieże), po drugie taką wieżę należałoby przetransportować "w pole", tu pytanie -czym?! itd. Pomijając zupełnie fakt, że nasze zakłady nie są po prostu w stanie zmodernizować takiego wozu, a już na pewno nie są w stanie zbudować WZT dla Leoparda. Może ktoś mądry odpowie jaki to ma sens?
7F-06-38-90

Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Apache i Chinook a sprawa polska
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności
Terytorialsi dłużej będą wspierać Straż Graniczną
Medycyna na trudne czasy
Kircholm 1605
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Polski „Wiking” dla Danii
Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
15 lat pomocy i pamięci
„Road Runner” w Libanie
Wyzwaniem – czas
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Logistycy świętują
Europa ma być zdolna do obrony
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
AWL zainaugurowała rok akademicki 2025/26
Owad z drukarki
Koniec dzieciństwa
Maratońskie święto w Warszawie
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Umowa na rakiety do F-35 jeszcze w tym roku
Drony w natarciu
Komandosi szkolą cywilnych medyków
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
W poszukiwaniu majora Serafina
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Abolicja dla ochotników
Cios w plecy
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Koniec pewnej epoki
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
W obronie gazoportu
Para ratowników i pies w kopalni złota
Historia jest po to, by z niej czerpać
Speczespół wybierze „Orkę”
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Wkrótce rusza pilotaż powszechnych szkoleń obronnych
Brytyjczycy na wschodniej straży
Przedwczesny triumf
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Baltexpo ‘25 wystartowały
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Kawaleria pancerna spod znaku 11
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
W crossie w Lublińcu powtórka sprzed roku
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Lubuscy pancerniacy sforsują Odrę
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Sk@rp do ochrony wybrzeża
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Jednym głosem w sprawie obronności
Świadczenia mieszkaniowe w górę
Pływali jak morscy komandosi
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Rekompensaty na nowych zasadach
Nowe horyzonty medyków
Strategiczna inwestycja w Bumarze-Łabędy
Terytorialsi ćwiczyli taktykę i walkę z pożarem
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Kraków – strategiczne centrum wojskowej medycyny

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO