moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Więcej śmigłowców w trosce o bezpieczeństwo turystów

Nie jeden – jak dotychczas – lecz dwa śmigłowce ratownicze z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej będą do końca wakacji pełniły dyżury na Wybrzeżu. Od kilku dni jedna załoga czuwa całą dobę w Gdyni, druga zaś przez osiem godzin dziennie w Darłowie. – Latem nad morze zjeżdża dużo turystów. Chcemy, by czuli się bezpiecznie – wyjaśnia kmdr ppor. Czesław Cichy z BLMW.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej to jedyna w kraju instytucja, która prowadzi akcje ratownicze z powietrza nad polskimi wodami Bałtyku. Przez lata utrzymywała całodobowe dyżury dwóch śmigłowców ratowniczych. Załoga pierwszej maszyny czuwała w Gdyni, drugiej zaś w Darłowie. Zmieniło się to 1 października 2015 roku. Z dwóch punktów dyżurowania pozostał jeden: darłowski. Powód? Brak sprzętu. Wysłużone śmigłowce ratownicze wymagały pilnej modernizacji. Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał stosowną umowę z zakładami lotniczymi w Świdniku, brygada zaś zaczęła tam wysyłać swoje maszyny. – W tej chwili mamy do dyspozycji siedem z dziesięciu maszyn. Muszą być one  wykorzystywane nie tylko do zabezpieczania dyżurów ratowniczych, lecz również do szkolenia załóg – przypomina kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik BLMW.

Mimo trudnej sytuacji brygada zdecydowała się jednak czasowo przywrócić drugi z dyżurów. Od 19 lipca całodobowe dyżury pełnią stacjonujące w Gdyni załogi śmigłowców Anakonda. Z kolei lotnicy z Darłowa każdego dnia dyżurują między godziną 11 a 19. W tamtejszej bazie w gotowości do lotu czekają na zmianę Anakondy i śmigłowce Mi-14 PŁ/R. – Latem nad morze przyjeżdża dużo turystów. Chcemy, by czuli się bezpiecznie – wyjaśnia kmdr ppor. Cichy. Dyżury w tym trybie będą pełnione do 31 sierpnia. – Później wrócimy do poprzedniego rozwiązania, z jedną maszyną, która czeka na wezwanie na środkowym Wybrzeżu – zapowiada kmdr ppor. Cichy.

Takie rozwiązanie z zadowoleniem przyjmuje Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa – cywilna instytucja, która prowadzi akcje ratunkowe z morza. – To dobry sygnał, choć do ideału ciągle daleko – przyznaje Janusz Maziarz, pełniący obowiązki dyrektora MSPiR. – W nocy ze środy na czwartek mieliśmy na przykład wezwanie do norweskiego okrętu, który znajdował się na Zatoce Pomorskiej, 30 mil od Świnoujścia. Jeden z marynarzy doznał ataku wyrostka robaczkowego i wymagał pilnej hospitalizacji. Śmigłowiec w Darłowie już nie dyżurował, a dolot maszyny z Gdyni zająłby zbyt wiele czasu. Tym bardziej że po drodze musiałaby ona wylądować właśnie w Darłowie i uzupełnić paliwo. Ostatecznie w stronę okrętu wysłaliśmy nasz statek ratowniczy – opowiada Maziarz. Akcja zakończyła się powodzeniem, ale jak przyznaje dyrektor MSPiR, w takim wypadku śmigłowiec mógłby się okazać bardzo pomocny. Po prostu dotarłby do okrętu dużo szybciej.

Z dziesięciu maszyn ratowniczych, którymi obecnie dysponuje brygada, cztery Anakondy przeszły już modernizację. Trzy stoją w halach świdnickich zakładów, a kolejna trafi tam w sierpniu. Wkrótce rozpocznie się też proces przedłużania tak zwanego resursu, czyli zdolności do dalszego funkcjonowania dwóch śmigłowców Mi-14PŁ/R. To wszystko oznacza, że w pewnym momencie brygada będzie miała do dyspozycji zaledwie sześć maszyn ratowniczych. Wszelkie modernizacje zażegnają kryzys zaledwie na kilka lat. Tak naprawdę, jak przyznają lotnicy, problem rozwiąże dopiero zakup nowych śmigłowców.

W ciągu 25 lat maszyny lotnictwa morskiego wzięły udział w ponad 600 akcjach ratowniczych i poszukiwawczych. Udzieliły pomocy 321 osobom.

 

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: blmw.wp.mil.pl

dodaj komentarz

komentarze


Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
 
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Na pomoc po katastrofie
Koniec wojny, którego nie znamy
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Walka pod napięciem
Nasi czołgiści najlepsi
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Gdy sekundy decydują o życiu
Nowa siła uderzeniowa
Gra o kapitulację
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Pegaz nad Europą
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Pracowity dyżur Typhoonów
DriX – towarzysz okrętu
Składy wysokiego ryzyka
Obierki z błotem
Wspólna wola obrony
Henry Szymanski na tropie prawdy
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Podniebny Pegaz
Ogień z nabrzeża
Szabla hubalczyków
Historyczna umowa z Francją
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Ukwiał z Gdańska
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Apache’e na horyzoncie
Podniebne wsparcie sojuszników
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Rodzina na wagę złota
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Ustawa bliżej żołnierzy
Misja PKW „Olimp” doceniona
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Mamy pierwszych pilotów F-35
Początek „Burzy”
Wiedza na trudne czasy
Nowy prezes PGZ-etu
Pierwsza misja Gripenów
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Sport kształtuje mentalność
Polskie F-16 w służbie NATO
Więcej polskiego trotylu dla USA
Pod siatką o medale mistrzostw WP
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Więcej na mieszkanie za granicą
Więcej amunicji do Rosomaków
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO