moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Więcej śmigłowców w trosce o bezpieczeństwo turystów

Nie jeden – jak dotychczas – lecz dwa śmigłowce ratownicze z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej będą do końca wakacji pełniły dyżury na Wybrzeżu. Od kilku dni jedna załoga czuwa całą dobę w Gdyni, druga zaś przez osiem godzin dziennie w Darłowie. – Latem nad morze zjeżdża dużo turystów. Chcemy, by czuli się bezpiecznie – wyjaśnia kmdr ppor. Czesław Cichy z BLMW.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej to jedyna w kraju instytucja, która prowadzi akcje ratownicze z powietrza nad polskimi wodami Bałtyku. Przez lata utrzymywała całodobowe dyżury dwóch śmigłowców ratowniczych. Załoga pierwszej maszyny czuwała w Gdyni, drugiej zaś w Darłowie. Zmieniło się to 1 października 2015 roku. Z dwóch punktów dyżurowania pozostał jeden: darłowski. Powód? Brak sprzętu. Wysłużone śmigłowce ratownicze wymagały pilnej modernizacji. Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał stosowną umowę z zakładami lotniczymi w Świdniku, brygada zaś zaczęła tam wysyłać swoje maszyny. – W tej chwili mamy do dyspozycji siedem z dziesięciu maszyn. Muszą być one  wykorzystywane nie tylko do zabezpieczania dyżurów ratowniczych, lecz również do szkolenia załóg – przypomina kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik BLMW.

Mimo trudnej sytuacji brygada zdecydowała się jednak czasowo przywrócić drugi z dyżurów. Od 19 lipca całodobowe dyżury pełnią stacjonujące w Gdyni załogi śmigłowców Anakonda. Z kolei lotnicy z Darłowa każdego dnia dyżurują między godziną 11 a 19. W tamtejszej bazie w gotowości do lotu czekają na zmianę Anakondy i śmigłowce Mi-14 PŁ/R. – Latem nad morze przyjeżdża dużo turystów. Chcemy, by czuli się bezpiecznie – wyjaśnia kmdr ppor. Cichy. Dyżury w tym trybie będą pełnione do 31 sierpnia. – Później wrócimy do poprzedniego rozwiązania, z jedną maszyną, która czeka na wezwanie na środkowym Wybrzeżu – zapowiada kmdr ppor. Cichy.

Takie rozwiązanie z zadowoleniem przyjmuje Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa – cywilna instytucja, która prowadzi akcje ratunkowe z morza. – To dobry sygnał, choć do ideału ciągle daleko – przyznaje Janusz Maziarz, pełniący obowiązki dyrektora MSPiR. – W nocy ze środy na czwartek mieliśmy na przykład wezwanie do norweskiego okrętu, który znajdował się na Zatoce Pomorskiej, 30 mil od Świnoujścia. Jeden z marynarzy doznał ataku wyrostka robaczkowego i wymagał pilnej hospitalizacji. Śmigłowiec w Darłowie już nie dyżurował, a dolot maszyny z Gdyni zająłby zbyt wiele czasu. Tym bardziej że po drodze musiałaby ona wylądować właśnie w Darłowie i uzupełnić paliwo. Ostatecznie w stronę okrętu wysłaliśmy nasz statek ratowniczy – opowiada Maziarz. Akcja zakończyła się powodzeniem, ale jak przyznaje dyrektor MSPiR, w takim wypadku śmigłowiec mógłby się okazać bardzo pomocny. Po prostu dotarłby do okrętu dużo szybciej.

Z dziesięciu maszyn ratowniczych, którymi obecnie dysponuje brygada, cztery Anakondy przeszły już modernizację. Trzy stoją w halach świdnickich zakładów, a kolejna trafi tam w sierpniu. Wkrótce rozpocznie się też proces przedłużania tak zwanego resursu, czyli zdolności do dalszego funkcjonowania dwóch śmigłowców Mi-14PŁ/R. To wszystko oznacza, że w pewnym momencie brygada będzie miała do dyspozycji zaledwie sześć maszyn ratowniczych. Wszelkie modernizacje zażegnają kryzys zaledwie na kilka lat. Tak naprawdę, jak przyznają lotnicy, problem rozwiąże dopiero zakup nowych śmigłowców.

W ciągu 25 lat maszyny lotnictwa morskiego wzięły udział w ponad 600 akcjach ratowniczych i poszukiwawczych. Udzieliły pomocy 321 osobom.

 

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: blmw.wp.mil.pl

dodaj komentarz

komentarze


Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
 
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
NATO on Northern Track
Pod skrzydłami Kormoranów
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
W Italii, za wolność waszą i naszą
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Wojna w świętym mieście, część druga
Ramię w ramię z aliantami
Front przy biurku
Charge of Dragon
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Sandhurst: końcowe odliczanie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Na straży wschodniej flanki NATO
25 lat w NATO – serwis specjalny
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Kadisz za bohaterów
Święto stołecznego garnizonu
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Zachować właściwą kolejność działań
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Wojna w świętym mieście, epilog
Sprawa katyńska à la española
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Zmiany w dodatkach stażowych
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Wojna na detale
Rekordziści z WAT
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Szybki marsz, trudny odwrót
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Szpej na miarę potrzeb
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
SOR w Legionowie
Kolejne FlyEye dla wojska
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Wytropić zagrożenie
Gunner, nie runner
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
NATO na północnym szlaku
Posłowie dyskutowali o WOT
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w Ukrainie oczami medyków

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO