moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

„Baltops ’17” – nie tylko na wodzie

Ponad pięćdziesiąt samolotów i śmigłowców bierze udział w morskich manewrach „Baltops ’17”. Jednym z ćwiczonych elementów jest procedura tankowania w powietrzu. Dziennikarze zaproszeni na manewry mieli okazję obejrzeć współpracę latającej cysterny z myśliwcami Eurofighter Typhoon. Okazało się, że ćwiczeniami NATO zainteresowali się także Rosjanie.

Na czas ćwiczeń „Baltops ’17” do Powidza przyleciały m.in. cztery samoloty KC-135 Stratotanker z 100 oraz 459 Skrzydła Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych. W trakcie manewrów przeprowadzają od kilku do kilkunastu tankowań w powietrzu na dobę. Odbywają się one w każdych warunkach pogodowych, zarówno w dzień, jak i w nocy. Jedną z takich operacji mieli okazję oglądać dziennikarze.

W locie przeprowadzonym nad Bałtykiem wzięły udział tankowce KC-135 Stratotanker z Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych, a także polskie i amerykańskie myśliwce wielozadaniowe F-16 oraz myśliwce Eurofighter Typhoon w barwach Luftwaffe. Na niebie były również obecne bombowce strategiczne B-1B Lancer oraz B-52 Stratofortress. Składająca się z czternastu samolotów formacja należała do największych w ciągu 45-letniej historii ćwiczeń „Baltops”. – Wspólnie z Polakami oraz przedstawicielami innych państw NATO przygotowywaliśmy scenariusz tego epizodu przez ponad osiem miesięcy. Nie osiągnęlibyśmy sukcesu, gdyby nie świetnie wyszkoleni piloci oraz polskie zaangażowanie – podkreślał ppłk Kris Padilla, dowódca stacjonującego w Łasku amerykańskiego kontyngentu wydzielonego z 52 Grupy Operacyjnej Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych. – Byliśmy świadkami profesjonalizmu sił powietrznych Sojuszu. To najbardziej niezwykła demonstracja współpracy powietrznej, jaką widziałem w swojej karierze – dodał amerykański oficer.

– Przeprowadziliśmy tankowanie dwóch niemieckich myśliwców Eurofighter Typhoon. Ze względu na instalacje zamontowane w tym typie maszyn, tankowanie odbyło się za pomocą przewodu elastycznego – wyjaśnia mjr Tim Metz z 459 Skrzydła Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych. We współczesnym lotnictwie wojskowym do tankowania w powietrzu stosuje się także przewód sztywny tzw. boomer. Korzystają z niego m.in. polskie myśliwce F-16 Block 52+. Sam proces tankowania odbywa się przy prędkościach sięgających 600 km/h. Wymaga to mistrzowskiej precyzji nie tylko od pilotów, ale także załogi latającej cysterny.

– To praca zespołowa i wypadkowa umiejętności wszystkich uczestniczących w zadaniu osób. Pilot jest odpowiedzialny za obranie odpowiedniej pozycji. Operator przewodu odpowiada za podpięcie samolotu do cysterny oraz przeprowadzenie tankowania. W operację zaangażowani są także piloci Stratotankera, którzy utrzymują jego prędkość oraz kurs – wyjaśnia mjr Metz.

W zbiornikach KC-135 może znajdować się do 118 tys. l paliwa, a masa startowa tankowca wynosi do 146 t. Samolot został oblatany w 1956 roku. Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych dysponują ponad 400 maszynami tego typu, z czego ponad 160 znajduje się w czynnej służbie.

Podczas ćwiczeń „Baltops ’17” w trakcie lotu w międzynarodowej przestrzeni powietrznej wydarzył się niespodziewany incydent. Przez kilka minut w pobliżu natowskiej formacji leciał myśliwiec przechwytujący SU-27 w barwach Federacji Rosyjskiej. W pewnym momencie zbliżył się on do maszyn sojuszu na odległość zaledwie kilkunastu metrów. Pojawienie się w powietrzu obcego samolotu nie wpłynęło na przebieg ćwiczenia, rosyjski pilot nie wykonywał również manewrów mogących stanowić zagrożenie. – Nie chcę spekulować, ale czasem zdarza nam się uczestniczyć w takich sytuacjach. Piloci obu stron zachowują profesjonalizm. W razie potrzeby możemy również nawiązać komunikację radiową – komentuje mjr Aaron Sands z 100 Skrzydła Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych.

Ćwiczenia „Baltops ’17” potrwają do 16 czerwca. Ich głównym celem jest trening współpracy morskiej i powietrznej w ramach morskiego komponentu NATO. Udział w nich bierze 12 krajów członkowskich Sojuszu, a także Finlandia i Szwecja. Na wodach Bałtyku ćwiczy 50 okrętów i okrętów podwodnych. W fazie powietrznej manewrów bierze udział ponad 50 samolotów i śmigłowców.

Michał Zieliński

autor zdjęć: Michał Zieliński

dodaj komentarz

komentarze


Trump przypomniał Polsce o jej znaczeniu w Europie
Rumunia kupuje Patrioty
„Dwunastka” zdobywa złoto na Spartakiadzie Letniej
Przełom w finansowaniu armii
Vęgoria utrzymała się w klasie okręgowej
Zbierają doświadczenia w pustynnych warunkach
Pod Olesznem NSZ i AK wspólnie walczyły z Niemcami
Prezydent Donald Trump w Polsce
ORP „Czernicki” bliżej domu
Śmigłowcowy przetarg pod lupą CBA
XIV zmiana gotowa do misji w Bośni i Hercegowinie
Zaloguj się do Air Show Go!
Wakacje dla dzieci żołnierzy
Generał Haller w albumie IPN
„Chwała Lotnikom Polskim”­ – nowy pomnik na Powązkach
Zwycięstwa żołnierzy w Diamentowej Lidze
ORP „Kormoran”: testy pod okiem ekspertów
Francusko-niemiecki myśliwiec 5. generacji
Więcej śmigłowców w trosce o bezpieczeństwo turystów
Z Pogromu Wichra na mistrzostwa świata?
Weterani w dyżurach ratownictwa wodnego
Terytorialsi stają do przysięgi
Islandzka mangusta
Obchody święta Zawiszaków
Cel: zniszczyć radary wroga
Rok „Jastrzębia” – żołnierza wyklętego
Brązowy medal szpadzistek
Miłośnicy historii odbudowali legendarny szpital partyzantów
Będą podwyżki dla pracowników wojska
Ułani na południowej flance NATO
PGZ zacieśnia współpracę z Bellem
Wolna Polska partyzancka
Mustangi raz jeszcze
Sokoły w Legii
Wojsko szuka nowych wozów zabezpieczenia technicznego
Sojusz pod presją
St. szer. Ewa Nelip wicemistrzynią świata
„Mazurek Dąbrowskiego” ma już 220 lat
Cena bezpieczeństwa
MON chce zmienić kluczowe dla wojska ustawy
Wsparcie dla weteranów będzie większe
Wojskowi piloci w „Akcji Serce”
Szef MON: misja „Czernickiego” to jedna z najważniejszych
Borsuk po czesku
Żołnierze wśród harcerzy
Dezinformacja – potężna broń w rękach Kremla
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki
Nowy dowódca Batalionowej Grupy Bojowej
Kobiety na misjach obserwacyjnych
Żołnierze NATO w Dolinie Rospudy
Pożegnanie trzeciej zmiany PKW OIR w Kuwejcie
Kolejni cywile zostaną komandosami
„Combat Alert” zakończony
Elephant– rewolucyjny projekt studentów WAT
Zadanie logistyków – zaopatrzyć kontyngent w Kuwejcie

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO