moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Polska nauka walczy o kosmos

Czy Polacy doprowadzą do przełomu w lotach kosmicznych? Naukowcy z kilkunastu krajowych firm i instytucji na zlecenie Europejskiej Agencji Kosmicznej prowadzą badania nad nowym typem paliwa do silników rakietowych. Ma ono być mniej szkodliwe i znacznie tańsze niż substancja używana obecnie. Liderem projektu jest spółka działająca w branży zbrojeniowej.

Obecnie do napędzania silników rakietowych, zarówno militarnych, jak i używanych w konstrukcjach wynoszących na orbitę satelity badawcze czy telekomunikacyjne, używa się hydrazyny. To ciecz silnie trująca, łatwopalna i żrąca, zaliczana do grupy środków o najwyższym stopniu zagrożenia dla środowiska. Z tego powodu wymaga zastosowania bardzo kosztownych systemów zapobiegających przedostaniu się jej do gleby, wody i powietrza. Właściwości toksyczne hydrazyny w znaczący sposób ograniczają również pracę inżynierów, którzy konstruując napędy rakietowe muszą uwzględniać jej niebezpieczne cechy.

Europejska Agencja Kosmiczna (ESA), podobnie jak NASA, jej amerykański odpowiednik, już od kilku lat finansuje badania nad substancjami, które mogłyby zastąpić hydrazynę. Naukowcy duże nadzieje wiążą z nadtlenkiem wodoru, powszechnie znanym jako woda utleniona. Oczywiście do napędzania rakiet ma być używana ta o bardzo wysokim stężeniu, przekraczającym 90%, a nie woda utleniona o kilkuprocentowym stężeniu, którą możemy kupić w aptece.

Metodę przemysłowej produkcji 98-procentowego nadtlenku wodoru (HTP) opracował Instytut Lotnictwa z Warszawy wspólnie z firmą Jakusz Spacetech, spółką córką firmy Jakusz, zajmującej się m.in. produkcją pojemników przeciwwybuchowych dla polskiej armii czy utylizacją środków bojowych. Autorzy projektu podkreślają, że niewątpliwą zaletą nadtlenku wodoru jest jego bardzo niska szkodliwość. – Rozkłada się on na wodę i tlen, jest więc przyjazny dla środowiska i ludzi. Nie musimy go trzymać w specjalnych butlach i w pomieszczeniach o bardzo niskiej temperaturze. Wystarczą do tego kompozytowe pojemniki, które przechowuje się w temperaturze pokojowej – wyjaśnia Bartosz Jakusz prezes Jakusz Spacetech, która jest jedną z kilku firm na świecie produkujących nadtlenek wodoru o stężeniu 98%. W ubiegłym roku spółka zdobyła na badania właściwości HTP dwa kontrakty z Europejskiej Agencji Kosmicznej o łącznej wartości miliona euro. – Razem z 11 polskimi instytutami oraz specjalistycznymi firmami będziemy testowali produkowane przez nas paliwo. Zbadamy, czy jesteśmy w stanie produkować na masową skalę nadtlenek o tak wysokim stężeniu i przeanalizujemy, w jaki sposób ta substancja zachowuje się z innymi materiałami, na przykład metalami różnego typu czy plastikiem – wyjaśnia Bartosz Jakusz.

Badania, w których poza Instytutem Lotnictwa, uczestniczyć będzie m.in. Instytut Przemysłu Organicznego, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, Instytut Materiałów Polimerowych i Barwników, Instytut Metali Nieżelaznych w Gliwicach Oddział Metali Lekkich w Skawinie oraz Instytut Nowych Syntez Chemicznych z Gliwic, potrwają do końca przyszłego roku. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Jakusz Spacetech

dodaj komentarz

komentarze


Polacy na straży bezpieczeństwa NATO
Szkolenie ogniowe podhalańczyków
Noworoczne biegi, sukcesy żołnierzy
Minister Błaszczak w Waszyngtonie
Nowa współpraca wojskowa UE
Rekordowy rok JFTC
Mistrzyni narciarska i kurier z konspiracji
Pancerniacy szkolą uczniów
Wyższe dodatki dla żołnierzy
Odnaleziono mogiłę żołnierzy z 1920 roku
Jak zniknąć w mieście?
Posłowie o budżecie obronnym na 2018 rok
Tomasz Zdzikot wiceministrem obrony
PGZ: dokończymy budowę „Ślązaka”
Nowy szef podkomisji smoleńskiej
Centrum dowodzenia NATO w Polsce?
1–15 stycznia 1918 – wsparcie dla Polski zza oceanu
Pierwsze strzelnice kontenerowe dla terytorialsów
Przetarg na pojazdy dla desantu
Napisz kartkę do żołnierza
Mniej na mundury od 2019 roku
Siedem maratonów na siedmiu kontynentach
Resort obrony opracował zmiany w ustawie o weteranach
Podstawy dla kawalerzystów
Kapitał wiedzy i doświadczenia
Amerykanie w Zamościu
Dzień pamięci o poległych na misjach
Więcej pieniędzy na obronność
Zwiadowcy otworzyli ogień
16–31 stycznia 1918 – bolszewicy kończą z fasadową demokracją
Premier powołał szefa SKW
Studenci WAT najlepsi w konkursie Microsoftu
Zimowe szkolenie pod Klimczokiem
Buzdygan Internautów – głosowanie!
Wyślij bohaterów na ferie!
Zapraszamy do lektury „Polski Zbrojnej”
Wojska NATO na polskich drogach
Argentyńska zagadka
Zwiedzaj nocą fortyfikacje i schrony
Arena Wojskowa Zegrze zaprasza sportowców
Armia wzywa na kwalifikację
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Nowe stopnie dla oficerów młodszych
Wojownicy z 16 Dywizji Zmechanizowanej w oktagonie
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Styczniowy zwiad w Nowej Dębie
Dyżury trzymają całą dobę
Polska wigilia w Rumunii
Remontowcy – aktorzy drugiego planu
Bałtycka tragedia
Sukces polskich pływaków w Brazylii
Wojsko kupuje Pająki
Groty dla strzelców wyborowych
Jeszcze mobilniejsze NATO
Ojcowie polskiej armii
Pomnik dowódców, którzy kierowali obroną Wybrzeża
Wigilia u stóp Hindukuszu
Minister Błaszczak z wizytą w NATO
Witamy w domu
Błękitna Brygada wyruszyła do Hohenfels
Rusza II edycja programu dla klas mundurowych

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO