moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

NATO inwestuje w Polsce miliardy

Lotniska wojskowe, instalacje radarowe, porty wojenne i bazy paliwowe – to główne inwestycje NATO w Polsce. Prowadzone w naszym kraju projekty natowskie są warte ponad 3,8 miliarda złotych. Jesteśmy jednym z największych beneficjentów sojuszniczego programu inwestycyjnego.

Wstępując 18 lat temu w struktury Sojuszu Północnoatlantyckiego, Polska dołączyła także do jednego z najważniejszych programów inwestycyjnych, czyli NATO Security Investment Programme NSIP. Jest to inicjatywa polegająca na wspólnym finansowaniu przez kraje członkowskie projektów związanych z bezpieczeństwem. Program obejmuje m.in. przedsięwzięcia związane z budową, rozbudową i remontami infrastruktury wojskowej, budową systemów radarowych oraz systemów łączności i dowodzenia.

– Na projekty realizowane w Polsce w ramach programu inwestycji Sojuszu Północnoatlantyckiego w dziedzinie bezpieczeństwa wydano ponad 3,8 miliarda złotych. Zrealizowaliśmy 109 projektów z różnych dziedzin – mówi Henryk Gołaszewski, pełnomocnik dyrektora Zakładu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego do spraw rozliczeń.

Lotniska i porty

Organem wykonawczym MON, czyli inwestorem programu NSIP w Polsce, jest właśnie Zakład Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego. Do głównych zadań tej stołecznej instytucji należy: realizacja projektów NATO poprzez wybór właściwych firm konsultingowych (pełniących funkcje inwestorów zastępczych), prowadzenie przetargów, nadzór nad realizacją inwestycji i rozliczanie projektów według uregulowań krajowych i natowskich.

Inwestycje w programie NSIP finansowane są ze składek państw członkowskich NATO, a cele projektów określają Dowództwa Strategiczne Sojuszu. – Procentowy udział państw członkowskich w funduszu ustalany jest dla każdego państwa osobno według PKB i wskaźników demograficznych. Obecnie udział procentowy Polski w programie określony został na 2,49 proc. wysokości funduszu NSIP. A tegoroczny budżet liczy ok. 950 mln euro – tłumaczy Henryk Gołaszewski, pełnomocnik dyrektora ZIOTP do spraw rozliczeń. Wyjaśnia także, że składki nie są przekazywane do Brukseli, ale bezpośrednio do państw prowadzących zadania inwestycyjne i agencji wykonawczych NATO. – Efekty uczestnictwa Polski w programie NSIP są jednoznaczne. Przez te wszystkie lata uzyskaliśmy dodatni bilans na poziomie przeszło pół miliarda złotych – dodaje Gołaszewski.

Główne inwestycje z NSIP w Polsce dotyczyły infrastruktury lotniskowej (Powidz, Krzesiny, Łask, Malbork, Świdwin, Mirosławiec), rozbudowy portów morskich, lotniskowych składów paliwowych i lądowych baz paliwowych, posterunków radarowych systemów obrony powietrznej. Inwestowano także w Centrum Operacji Powietrznej (siedzibę i wyposażenie), infrastrukturę Centrum Szkolenia Sił Połączonych (JFTC) oraz siedzibę dla sojuszniczego batalionu łączności i grupy integracyjnej NATO (NFIU). Tylko w 2016 roku na potrzeby programu inwestycyjnego NATO ogłoszono 42 przetargi, z których 34 zakończyły się podpisaniem umów. Wszystkie kontrakty zawarto z polskimi firmami.

Z informacji przekazanych przez Zakład Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego wynika, że w 2017 roku na projekty NSIP w Polsce, NATO przeznaczyło ponad 152 miliony złotych (wkład Polski to 78 mln). Za te pieniądze kontynuowana będzie modernizacja składów paliwowych na lotniskach i baz paliwowych dla wojsk lądowych, unowocześniana będzie także infrastruktura lotniskowa, m.in. w Mińsku Mazowieckim. – Planujemy prace związane z obroną przestrzeni powietrznej, chodzi o zapewnienie łączności z samolotami w powietrzu i integrację ośrodków kierowania lotnictwem. Będziemy modernizować systemy łączności marynarki wojennej i inwestować w batalion łączności NATO w Polsce – wylicza Henryk Gołaszewski z ZIOTP. – Nadal będziemy także rozbudowywać Centrum Szkolenia Połączonych Sił w Bydgoszczy, rozpoczniemy także prace przy organizacji i budowie sieci łączności bezprzewodowej dla żołnierzy – dodaje specjalista. Środki finansowe z NATO przeznaczone będą na zabezpieczenie pobytu wojsk sojuszniczych w Polsce.

Szersza perspektywa

– Przygotowanie projektów w ramach NSIP, ich zatwierdzenie, a następnie realizacja to niezwykle skomplikowany proces. By inwestycje w Polsce doszły do skutku, muszą współpracować nie tylko oficerowie dowództw regionalnych i strategicznych NATO, ale także departament budżetowy i departament infrastruktury MON, Sztab Generalny WP oraz Ministerstwo Spraw Zagranicznych. To system naczyń połączonych – przekonuje płk Wojciech Kaliszczak, szef oddziału komunikacji społecznej w Dowództwie Operacyjnym RSZ. Oficer w latach 2010-2014 zajmował stanowisko polskiego przedstawiciela w Komitecie Inwestycyjnym NATO.

– Czas, w którym pracowałem w Brukseli, był szczególny, bo było to tuż po kryzysie ekonomicznym, który dotknął niemal cały świat. Trzeba więc było dokonać rewizji inwestycji NATO – wspomina płk Kaliszczak. Oficer przyznaje również, że Polska jest jednym z największych beneficjentów programu NSIP. – Przez wiele lat byliśmy w pierwszej trójce państw, które najbardziej skorzystały z tej inicjatywy – mówi.

Podczas pracy w Komitecie Inwestycyjnym NATO płk Kaliszczak zajmował się wieloma inwestycjami. Ale do tych najważniejszych „polskich” projektów zalicza m.in. inwestycje w JFTC w Bydgoszczy, lotniska w Łasku, Krzesinach czy Powidzu oraz porty w Gdyni i Świnoujściu. – Osobiście byłem zaangażowany na przykład w autoryzację środków na budowę składów paliwowych w Porażynie (red. województwo wielkopolskie). Inwestycja warta jest 50 milionów euro. Początkowo Sojusz nie widział możliwości, by ten projekt sfinansować, ale dzięki zabiegom dyplomatycznym udało się otrzymać stuprocentowe sfinansowanie tej inwestycji – opowiada pułkownik Kaliszczak.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: st. chor. mar. Arkadiusz Dwulatek/CC DORSZ, arch. JFTC, arch. 3brt

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1489323360
Całą tą INFRASTRUKTURĘ diabli wezmą w pierwszych dniach wojny z przeciwnikiem. Dzisiaj nie potrzeba podchodzić do obiektów by je zniszczyć. Wystarczą rakiety średniego zasięgu i INFRASTRUKTURY nie ma! A skoro już mowa o nie podchodzeniu przez nieprzyjaciela do obiektów to gdyby podszedł wróg do tego radaru dalekiego zasięgu to stawiłby im ktoś z wojskowych opór czy nie? Czytałem o tych stanowiskach że są bezobsługowe. Jeżeli to prawda to czy nie posunięto się do tej bezobsługowości zbyt daleko?
42-27-FA-34

Zbierają doświadczenia w pustynnych warunkach
Służba w WOT nie tylko dla dwudziestolatków
Z obiektywem na wojnę
Armia Czerwona zamyka kleszcze
Piłkarska jesień wojskowych drużyn – czas na podsumowania
Trzy medale przełajowców na wojskowych mistrzostwach świata
Wsparcie dla misji Air Policing
Patrioty coraz bliżej
Wojsko kupiło drony uderzeniowe
Studenci Akademii Wojsk Lądowych pomagają weteranom
Wypadek na poligonie
Spartakiada: Zmechanizowani ze Szczecina kontra Czarna Dywizja
Czy w szkołach będzie wychowanie proobronne?
Język współpracy
Ćwiczenia Maple Arch '17 w Nowej Dębie
Jastrzębie wracają z Litwy do domu
„Dunaj ’17” – test przed misją
Centrum dowodzenia NATO w Polsce?
Posłowie o budżecie obronnym na 2018 rok
Posłowie o przemyśle stoczniowym
Co dalej z polsko-ukraińskim dialogiem historycznym?
Patrioty o krok bliżej
Pamiątki po polskich żołnierzach trafią do ich rodzin
Czarna dywizja na ćwiczeniach „Borsuk”
Zabytkowy silnik do Renault FT
Twórcy SPO odznaczeni
Żołnierz WOT-u mistrzem wojska w szachach
Cztery kilometry walki
Jubileusz Śląska Wrocław
Żołnierze kruczego pióra
Dni Radiolokacji
Więcej pieniędzy na obronność
Bandera nad „Kormoranem”
Wyższe dodatki dla żołnierzy
Limity służby czynnej w 2018 roku
Autosan sprzedaje autobusy do Niemiec
Polacy pojechali do Kanady po zwycięstwo
Drugie życie Challengerów
Świętowali na sportowo
Tragedia SS „Wigry”
Minister Antoni Macierewicz podsumował dwa lata kierowania resortem obrony
Rozbrajanie kontrolowane, Warszawa, listopad 1918
Jeszcze mobilniejsze NATO
Boeing dla VIP-ów wylądował w Polsce
Podziękuj bohaterom!
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Blok operacyjny na miarę XXI wieku
Kobiety na misjach obserwacyjnych
Posłowie rozmawiali o sytuacji materialnej wojskowych
Twierdze nie do zdobycia
Nowa współpraca wojskowa UE
Raport MON o książce Tomasza Piątka
Polacy jadą na misję szkoleniową do Iraku
MON odzyska narzędzia analizy planów operacyjnych
Nowa instrukcja lotów HEAD do końca roku

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO