moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

NATO inwestuje w Polsce miliardy

Lotniska wojskowe, instalacje radarowe, porty wojenne i bazy paliwowe – to główne inwestycje NATO w Polsce. Prowadzone w naszym kraju projekty natowskie są warte ponad 3,8 miliarda złotych. Jesteśmy jednym z największych beneficjentów sojuszniczego programu inwestycyjnego.

Wstępując 18 lat temu w struktury Sojuszu Północnoatlantyckiego, Polska dołączyła także do jednego z najważniejszych programów inwestycyjnych, czyli NATO Security Investment Programme NSIP. Jest to inicjatywa polegająca na wspólnym finansowaniu przez kraje członkowskie projektów związanych z bezpieczeństwem. Program obejmuje m.in. przedsięwzięcia związane z budową, rozbudową i remontami infrastruktury wojskowej, budową systemów radarowych oraz systemów łączności i dowodzenia.

– Na projekty realizowane w Polsce w ramach programu inwestycji Sojuszu Północnoatlantyckiego w dziedzinie bezpieczeństwa wydano ponad 3,8 miliarda złotych. Zrealizowaliśmy 109 projektów z różnych dziedzin – mówi Henryk Gołaszewski, pełnomocnik dyrektora Zakładu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego do spraw rozliczeń.

Lotniska i porty

Organem wykonawczym MON, czyli inwestorem programu NSIP w Polsce, jest właśnie Zakład Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego. Do głównych zadań tej stołecznej instytucji należy: realizacja projektów NATO poprzez wybór właściwych firm konsultingowych (pełniących funkcje inwestorów zastępczych), prowadzenie przetargów, nadzór nad realizacją inwestycji i rozliczanie projektów według uregulowań krajowych i natowskich.

Inwestycje w programie NSIP finansowane są ze składek państw członkowskich NATO, a cele projektów określają Dowództwa Strategiczne Sojuszu. – Procentowy udział państw członkowskich w funduszu ustalany jest dla każdego państwa osobno według PKB i wskaźników demograficznych. Obecnie udział procentowy Polski w programie określony został na 2,49 proc. wysokości funduszu NSIP. A tegoroczny budżet liczy ok. 950 mln euro – tłumaczy Henryk Gołaszewski, pełnomocnik dyrektora ZIOTP do spraw rozliczeń. Wyjaśnia także, że składki nie są przekazywane do Brukseli, ale bezpośrednio do państw prowadzących zadania inwestycyjne i agencji wykonawczych NATO. – Efekty uczestnictwa Polski w programie NSIP są jednoznaczne. Przez te wszystkie lata uzyskaliśmy dodatni bilans na poziomie przeszło pół miliarda złotych – dodaje Gołaszewski.

Główne inwestycje z NSIP w Polsce dotyczyły infrastruktury lotniskowej (Powidz, Krzesiny, Łask, Malbork, Świdwin, Mirosławiec), rozbudowy portów morskich, lotniskowych składów paliwowych i lądowych baz paliwowych, posterunków radarowych systemów obrony powietrznej. Inwestowano także w Centrum Operacji Powietrznej (siedzibę i wyposażenie), infrastrukturę Centrum Szkolenia Sił Połączonych (JFTC) oraz siedzibę dla sojuszniczego batalionu łączności i grupy integracyjnej NATO (NFIU). Tylko w 2016 roku na potrzeby programu inwestycyjnego NATO ogłoszono 42 przetargi, z których 34 zakończyły się podpisaniem umów. Wszystkie kontrakty zawarto z polskimi firmami.

Z informacji przekazanych przez Zakład Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego wynika, że w 2017 roku na projekty NSIP w Polsce, NATO przeznaczyło ponad 152 miliony złotych (wkład Polski to 78 mln). Za te pieniądze kontynuowana będzie modernizacja składów paliwowych na lotniskach i baz paliwowych dla wojsk lądowych, unowocześniana będzie także infrastruktura lotniskowa, m.in. w Mińsku Mazowieckim. – Planujemy prace związane z obroną przestrzeni powietrznej, chodzi o zapewnienie łączności z samolotami w powietrzu i integrację ośrodków kierowania lotnictwem. Będziemy modernizować systemy łączności marynarki wojennej i inwestować w batalion łączności NATO w Polsce – wylicza Henryk Gołaszewski z ZIOTP. – Nadal będziemy także rozbudowywać Centrum Szkolenia Połączonych Sił w Bydgoszczy, rozpoczniemy także prace przy organizacji i budowie sieci łączności bezprzewodowej dla żołnierzy – dodaje specjalista. Środki finansowe z NATO przeznaczone będą na zabezpieczenie pobytu wojsk sojuszniczych w Polsce.

Szersza perspektywa

– Przygotowanie projektów w ramach NSIP, ich zatwierdzenie, a następnie realizacja to niezwykle skomplikowany proces. By inwestycje w Polsce doszły do skutku, muszą współpracować nie tylko oficerowie dowództw regionalnych i strategicznych NATO, ale także departament budżetowy i departament infrastruktury MON, Sztab Generalny WP oraz Ministerstwo Spraw Zagranicznych. To system naczyń połączonych – przekonuje płk Wojciech Kaliszczak, szef oddziału komunikacji społecznej w Dowództwie Operacyjnym RSZ. Oficer w latach 2010-2014 zajmował stanowisko polskiego przedstawiciela w Komitecie Inwestycyjnym NATO.

– Czas, w którym pracowałem w Brukseli, był szczególny, bo było to tuż po kryzysie ekonomicznym, który dotknął niemal cały świat. Trzeba więc było dokonać rewizji inwestycji NATO – wspomina płk Kaliszczak. Oficer przyznaje również, że Polska jest jednym z największych beneficjentów programu NSIP. – Przez wiele lat byliśmy w pierwszej trójce państw, które najbardziej skorzystały z tej inicjatywy – mówi.

Podczas pracy w Komitecie Inwestycyjnym NATO płk Kaliszczak zajmował się wieloma inwestycjami. Ale do tych najważniejszych „polskich” projektów zalicza m.in. inwestycje w JFTC w Bydgoszczy, lotniska w Łasku, Krzesinach czy Powidzu oraz porty w Gdyni i Świnoujściu. – Osobiście byłem zaangażowany na przykład w autoryzację środków na budowę składów paliwowych w Porażynie (red. województwo wielkopolskie). Inwestycja warta jest 50 milionów euro. Początkowo Sojusz nie widział możliwości, by ten projekt sfinansować, ale dzięki zabiegom dyplomatycznym udało się otrzymać stuprocentowe sfinansowanie tej inwestycji – opowiada pułkownik Kaliszczak.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: st. chor. mar. Arkadiusz Dwulatek/CC DORSZ, arch. JFTC, arch. 3brt

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1489323360
Całą tą INFRASTRUKTURĘ diabli wezmą w pierwszych dniach wojny z przeciwnikiem. Dzisiaj nie potrzeba podchodzić do obiektów by je zniszczyć. Wystarczą rakiety średniego zasięgu i INFRASTRUKTURY nie ma! A skoro już mowa o nie podchodzeniu przez nieprzyjaciela do obiektów to gdyby podszedł wróg do tego radaru dalekiego zasięgu to stawiłby im ktoś z wojskowych opór czy nie? Czytałem o tych stanowiskach że są bezobsługowe. Jeżeli to prawda to czy nie posunięto się do tej bezobsługowości zbyt daleko?
42-27-FA-34

Więcej śmigłowców w trosce o bezpieczeństwo turystów
Sojusz pod presją
PGZ zacieśnia współpracę z Bellem
ORP „Kormoran”: testy pod okiem ekspertów
„Mazurek Dąbrowskiego” ma już 220 lat
Pożegnanie trzeciej zmiany PKW OIR w Kuwejcie
Ułani na południowej flance NATO
Orliki wystąpią na Air Show
Pod Olesznem NSZ i AK wspólnie walczyły z Niemcami
Ankona ’44. Wyzwolenie w polskim wykonaniu
Wakacje dla dzieci żołnierzy
Zbierają doświadczenia w pustynnych warunkach
Wolna Polska partyzancka
„Combat Alert” zakończony
Rumunia kupuje Patrioty
Zwycięstwa żołnierzy w Diamentowej Lidze
Borsuk po czesku
Weterani w dyżurach ratownictwa wodnego
„Dwunastka” zdobywa złoto na Spartakiadzie Letniej
St. szer. Ewa Nelip wicemistrzynią świata
Szef MON: misja „Czernickiego” to jedna z najważniejszych
Będą podwyżki dla pracowników wojska
Generał Haller w albumie IPN
„Chwała Lotnikom Polskim”­ – nowy pomnik na Powązkach
Miłośnicy historii odbudowali legendarny szpital partyzantów
Jastrzębie na posterunku
Obchody święta Zawiszaków
Cena bezpieczeństwa
Z Pogromu Wichra na mistrzostwa świata?
Kolejni cywile zostaną komandosami
Francusko-niemiecki myśliwiec 5. generacji
Żołnierze NATO w Dolinie Rospudy
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki
Mustangi raz jeszcze
Zadanie logistyków – zaopatrzyć kontyngent w Kuwejcie
Wsparcie dla weteranów będzie większe
XIV zmiana gotowa do misji w Bośni i Hercegowinie
Cel: zniszczyć radary wroga
Wojsko szuka nowych wozów zabezpieczenia technicznego
Islandzka mangusta
Śmigłowcowy przetarg pod lupą CBA
Zabytkowe czołgi w nowym miejscu
Vęgoria utrzymała się w klasie okręgowej
MON chce zmienić kluczowe dla wojska ustawy
Prezydent Donald Trump w Polsce
Rok „Jastrzębia” – żołnierza wyklętego
Elephant– rewolucyjny projekt studentów WAT
Wojskowi piloci w „Akcji Serce”
Trump przypomniał Polsce o jej znaczeniu w Europie
Przełom w finansowaniu armii
Dezinformacja – potężna broń w rękach Kremla
Cyberbezpieczeństwo wymaga zaufania
Zaloguj się do Air Show Go!
Terytorialsi stają do przysięgi
ORP „Czernicki” bliżej domu

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO