moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Czy broń laserowa obroni pilota?

Wykorzystywane obecnie środki obrony samolotu nie są w stu procentach skuteczne, a rozwój broni przeciwlotniczej sprawia, że ich możliwości powoli się wyczerpują. Zakłócanie, flary, dipole czy próby agresywnego manewrowania jedynie podnoszą szanse na ochronę maszyny oraz uratowanie pilota. Także elektronika wbudowywana w pociski jest coraz bardziej wyrafinowana. Dzięki zwiększeniu możliwości procesorów coraz trudniej będzie oszukać nadlatujący pocisk. Będzie on mógł w ułamku sekundy przeanalizować np. źródło ciepła, porównać je z zapisanymi wzorcami i zidentyfikować pułapkę. Porzuci wtedy śledzenie „przynęty” i skieruje się z powrotem w stronę silnika samolotu. Trwająca od lat i w miarę stabilna równowaga środków bojowych i przeciwśrodków może niebawem zostać zaburzona przez broń laserową, którą amerykańska armia chce wykorzystać do obrony samolotów przez bronią przeciwnika.

Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) wystosowały tzw. request for proposals (RFP) czyli zapytanie do firm sektora obronnego na temat broni laserowej. Podstawowym założeniem tej broni miałaby być obrona przed środkami ofensywnymi przeciwnika. 5 stycznia Siły Powietrzne USA wystosowały zapytanie będące częścią programu LANCE (Laser Advancements for Next-generation Compact Environments), którego celem jest przeprowadzenie badań i prac rozwojowych niezbędnych do zaprojektowania, wyprodukowania i dostawy niezawodnych i wytrzymałych laserów wysokiej mocy, cechujących się doskonałą jakością promienia laserowego oraz kompaktowym rozmiarem, w celu integracji na posiadanych samolotach. W następnej fazie przeprowadzone mają zostać testy w powietrzu takowych systemów w ramach fazy drugiej ShiELD (Self-protect High Energy Laser Demonstrator) ADT (Advanced Technology Demonstration).

Największym problemem, z jaki muszą rozwiązać projektanci systemu, jest przechowywanie energii. Choć potrafimy już wytwarzać ogromne jej ilości, to jej magazynowanie nadal jest na poziomie sprzed kilkudziesięciu lat. Jakby tego było mało, ogromne ilości energii potrzebne do prowadzenia skutecznego ognia trzeba wytworzyć na pokładzie samolotu. Myśliwiec nie powinien mieć bowiem możliwości oddawania strzału jedynie z zabranych z ziemi zapasów. Konieczne jest szybkie odtwarzanie w locie możliwości obronnych.

Czy przemysł już dojrzał?

Wiele firm prezentuje swoje koncepcje przyszłej walki powietrznej i można w nich dostrzec wykorzystanie lasera. Na przykład Northrop Grumman na jednej z wizualizacji zaprezentował myśliwiec VI generacji niszczący pociski przeciwnika za pomocą broni laserowej.

Przed laty świat obiegły zdjęcia samolotu Boeing YAL-1 Airborne Laser Testbed. Maszyna ta miała laser dużej mocy (megawatowy) i służyła jako platforma eksperymentalna dla broni mającej docelowo niszczyć pociski balistyczne. Wydawało się wtedy, że broń kojarzona z programem gwiezdnych wojen niebawem stanie się rzeczywistością. Pierwsze strzelania odbyły się już jednak 10 lat temu, ale w 2011 roku w ramach cięć budżetowych zdecydowano się skasować cały program.

Na bardzo wielu polach obserwujemy dynamiczny rozwój innowacyjnych technologii obronnych i ich „nagłe” pojawienie się nie wydaje się przypadkowe. Można zakładać, że jest to klasyczna ucieczka do przodu. Przemysł zbrojeniowy wielu krajów zaczyna doganiać USA i na rynku pojawia się uzbrojenie do tej pory identyfikowane jedynie z przemysłem amerykańskim. Wdrożenie do pierwszej linii nowych rozwiązań może pomóc Amerykanom zachować przewagę.

dr Krzysztof Kuska , ekspert w dziedzinie lotnictwa wojskowego, redaktor naczelny portalu www.infolotnicze.pl

dodaj komentarz

komentarze


Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Odznaczenia za wzorową służbę
Kircholm 1605
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Jesteśmy dziećmi wolności
Awanse w dniu narodowego święta
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Dzień wart stu lat
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Abolicja dla ochotników
Lojalny skrzydłowy bez pilota
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Sportowcy na poligonie
Inwestycja w bezpieczeństwo
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Standardy NATO w Siedlcach
Brytyjczycy na wschodniej straży
OPW budują świadomość obronną
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Wellington „Zosia” znad Bremy
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Marynarze mają nowe motorówki
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Mundurowi z benefitami
Gdy ucichnie artyleria
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Nowe zasady dla kobiet w armii
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Nie daj się zhakować
Mity i manipulacje
Sukces Polaka w biegu z marines
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Zasiać strach w szeregach wroga
Czy to już wojna?
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Starcie pancerniaków
Koniec dzieciństwa
„Road Runner” w Libanie
Rusza program „wGotowości”
Polski „Wiking” dla Danii
Kolejny kontrakt Dezametu
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Pięściarska uczta w Suwałkach
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Męska sprawa: profilaktyka
Arteterapia dla weteranów
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Kaman – domknięcie historii
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Marynarze podjęli wyzwanie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO