moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Czy broń laserowa obroni pilota?

Wykorzystywane obecnie środki obrony samolotu nie są w stu procentach skuteczne, a rozwój broni przeciwlotniczej sprawia, że ich możliwości powoli się wyczerpują. Zakłócanie, flary, dipole czy próby agresywnego manewrowania jedynie podnoszą szanse na ochronę maszyny oraz uratowanie pilota. Także elektronika wbudowywana w pociski jest coraz bardziej wyrafinowana. Dzięki zwiększeniu możliwości procesorów coraz trudniej będzie oszukać nadlatujący pocisk. Będzie on mógł w ułamku sekundy przeanalizować np. źródło ciepła, porównać je z zapisanymi wzorcami i zidentyfikować pułapkę. Porzuci wtedy śledzenie „przynęty” i skieruje się z powrotem w stronę silnika samolotu. Trwająca od lat i w miarę stabilna równowaga środków bojowych i przeciwśrodków może niebawem zostać zaburzona przez broń laserową, którą amerykańska armia chce wykorzystać do obrony samolotów przez bronią przeciwnika.

Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) wystosowały tzw. request for proposals (RFP) czyli zapytanie do firm sektora obronnego na temat broni laserowej. Podstawowym założeniem tej broni miałaby być obrona przed środkami ofensywnymi przeciwnika. 5 stycznia Siły Powietrzne USA wystosowały zapytanie będące częścią programu LANCE (Laser Advancements for Next-generation Compact Environments), którego celem jest przeprowadzenie badań i prac rozwojowych niezbędnych do zaprojektowania, wyprodukowania i dostawy niezawodnych i wytrzymałych laserów wysokiej mocy, cechujących się doskonałą jakością promienia laserowego oraz kompaktowym rozmiarem, w celu integracji na posiadanych samolotach. W następnej fazie przeprowadzone mają zostać testy w powietrzu takowych systemów w ramach fazy drugiej ShiELD (Self-protect High Energy Laser Demonstrator) ADT (Advanced Technology Demonstration).

Największym problemem, z jaki muszą rozwiązać projektanci systemu, jest przechowywanie energii. Choć potrafimy już wytwarzać ogromne jej ilości, to jej magazynowanie nadal jest na poziomie sprzed kilkudziesięciu lat. Jakby tego było mało, ogromne ilości energii potrzebne do prowadzenia skutecznego ognia trzeba wytworzyć na pokładzie samolotu. Myśliwiec nie powinien mieć bowiem możliwości oddawania strzału jedynie z zabranych z ziemi zapasów. Konieczne jest szybkie odtwarzanie w locie możliwości obronnych.

Czy przemysł już dojrzał?

Wiele firm prezentuje swoje koncepcje przyszłej walki powietrznej i można w nich dostrzec wykorzystanie lasera. Na przykład Northrop Grumman na jednej z wizualizacji zaprezentował myśliwiec VI generacji niszczący pociski przeciwnika za pomocą broni laserowej.

Przed laty świat obiegły zdjęcia samolotu Boeing YAL-1 Airborne Laser Testbed. Maszyna ta miała laser dużej mocy (megawatowy) i służyła jako platforma eksperymentalna dla broni mającej docelowo niszczyć pociski balistyczne. Wydawało się wtedy, że broń kojarzona z programem gwiezdnych wojen niebawem stanie się rzeczywistością. Pierwsze strzelania odbyły się już jednak 10 lat temu, ale w 2011 roku w ramach cięć budżetowych zdecydowano się skasować cały program.

Na bardzo wielu polach obserwujemy dynamiczny rozwój innowacyjnych technologii obronnych i ich „nagłe” pojawienie się nie wydaje się przypadkowe. Można zakładać, że jest to klasyczna ucieczka do przodu. Przemysł zbrojeniowy wielu krajów zaczyna doganiać USA i na rynku pojawia się uzbrojenie do tej pory identyfikowane jedynie z przemysłem amerykańskim. Wdrożenie do pierwszej linii nowych rozwiązań może pomóc Amerykanom zachować przewagę.

dr Krzysztof Kuska , ekspert w dziedzinie lotnictwa wojskowego, redaktor naczelny portalu www.infolotnicze.pl

dodaj komentarz

komentarze


Historia jest po to, by z niej czerpać
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Terytorialsi ćwiczyli taktykę i walkę z pożarem
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Lubuscy pancerniacy sforsują Odrę
Koniec pewnej epoki
Apache i Chinook a sprawa polska
„Road Runner” w Libanie
Strategiczna inwestycja w Bumarze-Łabędy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
W wojsku orientują się najlepiej
Koniec dzieciństwa
Dziki na Legwanach
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Pływali jak morscy komandosi
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
Europa ma być zdolna do obrony
Terytorialsi dłużej będą wspierać Straż Graniczną
Kopuła nad bewupem
Polski „Wiking” dla Danii
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Wyzwaniem – czas
Maratońskie święto w Warszawie
Abolicja dla ochotników
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
W obronie gazoportu
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
Baltexpo ‘25 wystartowały
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Weterani pamiętają
Kraków – strategiczne centrum wojskowej medycyny
Kircholm 1605
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Brytyjczycy na wschodniej straży
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Nowe horyzonty medyków
AWL zainaugurowała rok akademicki 2025/26
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Wkrótce rusza pilotaż powszechnych szkoleń obronnych
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Czarna taktyka terytorialsów
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Medycyna na trudne czasy
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Para ratowników i pies w kopalni złota
Przedwczesny triumf
Świadczenia mieszkaniowe w górę
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Jednym głosem w sprawie obronności
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
W poszukiwaniu majora Serafina
Polskie „Tygrysy” nagrodzone w Portugalii
Speczespół wybierze „Orkę”
Owad z drukarki
Okiełznać Borsuka
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Drony w natarciu
Rekompensaty na nowych zasadach
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO