moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

F-16 polecą na Litwę

W maju na siódmą zmianę PKW „Orlik” wyjedzie 140 żołnierzy i pracowników wojska. Piloci będą strzec przestrzeni powietrznej państw bałtyckich. – Zadania natowskiej misji Baltic Air Policing się nie zmienią. Zmieni się tylko samolot. – MiG-29 zostanie zastąpiony przez F-16 – mówi gen. Cezary Wiśniewski, inspektor sił powietrznych.

Polski kontyngent „Orlik” utworzy maksymalnie 140 żołnierzy i pracowników wojska. Główne siły do udziału w misji skieruje 31 Baza Lotnictwa Taktycznego z Krzesin. Na Litwę polecą przede wszystkim piloci i technicy z tej jednostki oraz cztery wielozadaniowe F-16. Ponadto w składzie PKW znajdą się także żołnierze z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego z Łasku, nawigatorzy z ośrodków dowodzenia i naprowadzania oraz specjaliści z Szefostwa Służby Hydrometeorologicznej i żołnierze Żandarmerii Wojskowej, a także ze Służby Wywiadu Wojskowego i Służby Kontrwywiadu. Większość żołnierzy – zwłaszcza piloci i technicy – będzie stacjonować w litewskiej bazie w miejscowości Szawle. Natomiast nawigatorzy służyć będą w ośrodku kierowania i rozpoznania w Karmelavie. – Żołnierze są doskonale wyszkoleni i świetnie przygotowani do wykonywania zadań w ramach misji Baltic Air Policing. Obowiązki naszych pilotów w tej operacji się nie zmienią. Tym razem zmieni się tylko typ samolotu. MiG-29 zostanie zastąpiony przez F-16 – wyjaśnia gen. bryg. pil. Cezary Wiśniewski, inspektor sił powietrznych.

W poprzednich sześciu zmianach kontyngentu „Orlik” brali udział wyłącznie piloci z baz taktycznych wyposażonych w myśliwce MiG-29. Tym razem kierownictwo resortu obrony do służby w natowskiej misji wyśle polskie Jastrzębie.

Od 1 maja do 31 sierpnia piloci będą pełnić całodobowe dyżury bojowe i patrolować przestrzeń powietrzną nad Litwą, Łotwą i Estonią, czyli krajami, które nie mają własnego lotnictwa bojowego. Piloci będą także w razie potrzeby udzielać pomocy załogom wojskowych i cywilnych samolotów, które znajdą się w sytuacji awaryjnej (np. gdy stracą łączność radiową lub orientację geograficzną). Podczas misji samoloty są podrywane najczęściej do zadań rozpoznawczych. Dzieje się tak wówczas, gdy w przestrzeni powietrznej państw bałtyckich przemieszczają się niezidentyfikowane statki powietrzne z wyłączonymi transponderami (na skutek czego są niewidoczne dla radarów naziemnych). Podczas każdej misji piloci wykonują loty treningowe i bojowe, reagując na sygnał alarmowy „Alfa Scramble”. Po tej komendzie lotnicy mają kilka minut, by wystartować z lotniska, a następnie przechwycić w powietrzu maszyny naruszające międzynarodowe przepisy ruchu lotniczego. – Nasi żołnierze po raz pierwszy polecą na Litwę w ramach misji Baltic Air Policing, ale zadania, jakie będą tam wykonywać, nie są dla nich nowością. Wysyłamy na misję zgrany, bardzo doświadczony zespół ludzi – mówi kpt. Krzysztof Nanuś, rzecznik prasowy 31 Bazy.

Zgodnie z planami Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych polscy żołnierze pojadą na Litwę w drugiej połowie kwietnia. Wcześniej wojskowi lotnicy wezmą udział w ćwiczeniach „Orlik ‘17”. Będzie to dla nich ostateczny sprawdzian przed misją.

Polscy żołnierze w misji Baltic Air Policing wezmą udział już po raz siódmy. Zmienią na posterunku holenderskich lotników i samoloty F-16. Holendrzy pełnią swój dyżur od 5 stycznia.

Misja nad krajami bałtyckimi trwa od 2004 roku. Wówczas Litwa, Łotwa i Estonia zwróciły się z prośbą do NATO o ochronę ich przestrzeni powietrznej. Sojusznicy zdecydowali, że misja Air Policing będzie prowadzona rotacyjnie. Od marca 2004 roku żołnierze wydzieleni z sojuszniczych państw pełnili trzymiesięczne dyżury. Natomiast od marca 2006 roku zmiany trwają cztery miesiące. Zgodnie z decyzją Rady Północnoatlantyckiej misja nad państwami bałtyckimi jest prowadzona bezterminowo.

Pierwszy kontyngent wojskowy „Orlik” uczestniczył w misji Air Policing w 2006 roku. Utworzyły go 1 Eskadra Lotnictwa Taktycznego i 23 Baza Lotnicza. Podczas kolejnych zmian PKW organizowały jednostki z Malborka i Mińska Mazowieckiego, czyli 22 i 23 Baza Lotnictwa Taktycznego („Orlik 2” – 2008; „Orlik 3” – 2010; „Orlik 4” – 2012; „Orlik 5” – 2014; „Orlik 6” – 2015).

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Bartosz Bera

dodaj komentarz

komentarze


Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Husarz z polskim instruktorem
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Brytyjczycy na wschodniej straży
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kurs dla najlepszych w SERE
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Krok ku niezależności
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Black Hawki nad Warszawą
Debiut polskich Patriotów
Hekatomba na Woli
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
NATO – jesteśmy z Polską
Czołgiści w ogniu
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Największy transport Abramsów w tym roku
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
„Road Runner” w Libanie
Brytyjczycy żegnają Malbork
Dwie agresje, dwie okupacje
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Cios w plecy
17 września 1939. Nigdy więcej
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Zwycięska batalia o stolicę
Wielkie zbrojenia za Odrą
Rekompensaty na nowych zasadach
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
W poszukiwaniu majora Serafina
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Pożegnanie z Columbią
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Święto Wojsk Lądowych
Z najlepszymi na planszy
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Orlik na Alfę
Defendery skompletowane
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO