moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

F-16 polecą na Litwę

W maju na siódmą zmianę PKW „Orlik” wyjedzie 140 żołnierzy i pracowników wojska. Piloci będą strzec przestrzeni powietrznej państw bałtyckich. – Zadania natowskiej misji Baltic Air Policing się nie zmienią. Zmieni się tylko samolot. – MiG-29 zostanie zastąpiony przez F-16 – mówi gen. Cezary Wiśniewski, inspektor sił powietrznych.

Polski kontyngent „Orlik” utworzy maksymalnie 140 żołnierzy i pracowników wojska. Główne siły do udziału w misji skieruje 31 Baza Lotnictwa Taktycznego z Krzesin. Na Litwę polecą przede wszystkim piloci i technicy z tej jednostki oraz cztery wielozadaniowe F-16. Ponadto w składzie PKW znajdą się także żołnierze z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego z Łasku, nawigatorzy z ośrodków dowodzenia i naprowadzania oraz specjaliści z Szefostwa Służby Hydrometeorologicznej i żołnierze Żandarmerii Wojskowej, a także ze Służby Wywiadu Wojskowego i Służby Kontrwywiadu. Większość żołnierzy – zwłaszcza piloci i technicy – będzie stacjonować w litewskiej bazie w miejscowości Szawle. Natomiast nawigatorzy służyć będą w ośrodku kierowania i rozpoznania w Karmelavie. – Żołnierze są doskonale wyszkoleni i świetnie przygotowani do wykonywania zadań w ramach misji Baltic Air Policing. Obowiązki naszych pilotów w tej operacji się nie zmienią. Tym razem zmieni się tylko typ samolotu. MiG-29 zostanie zastąpiony przez F-16 – wyjaśnia gen. bryg. pil. Cezary Wiśniewski, inspektor sił powietrznych.

W poprzednich sześciu zmianach kontyngentu „Orlik” brali udział wyłącznie piloci z baz taktycznych wyposażonych w myśliwce MiG-29. Tym razem kierownictwo resortu obrony do służby w natowskiej misji wyśle polskie Jastrzębie.

Od 1 maja do 31 sierpnia piloci będą pełnić całodobowe dyżury bojowe i patrolować przestrzeń powietrzną nad Litwą, Łotwą i Estonią, czyli krajami, które nie mają własnego lotnictwa bojowego. Piloci będą także w razie potrzeby udzielać pomocy załogom wojskowych i cywilnych samolotów, które znajdą się w sytuacji awaryjnej (np. gdy stracą łączność radiową lub orientację geograficzną). Podczas misji samoloty są podrywane najczęściej do zadań rozpoznawczych. Dzieje się tak wówczas, gdy w przestrzeni powietrznej państw bałtyckich przemieszczają się niezidentyfikowane statki powietrzne z wyłączonymi transponderami (na skutek czego są niewidoczne dla radarów naziemnych). Podczas każdej misji piloci wykonują loty treningowe i bojowe, reagując na sygnał alarmowy „Alfa Scramble”. Po tej komendzie lotnicy mają kilka minut, by wystartować z lotniska, a następnie przechwycić w powietrzu maszyny naruszające międzynarodowe przepisy ruchu lotniczego. – Nasi żołnierze po raz pierwszy polecą na Litwę w ramach misji Baltic Air Policing, ale zadania, jakie będą tam wykonywać, nie są dla nich nowością. Wysyłamy na misję zgrany, bardzo doświadczony zespół ludzi – mówi kpt. Krzysztof Nanuś, rzecznik prasowy 31 Bazy.

Zgodnie z planami Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych polscy żołnierze pojadą na Litwę w drugiej połowie kwietnia. Wcześniej wojskowi lotnicy wezmą udział w ćwiczeniach „Orlik ‘17”. Będzie to dla nich ostateczny sprawdzian przed misją.

Polscy żołnierze w misji Baltic Air Policing wezmą udział już po raz siódmy. Zmienią na posterunku holenderskich lotników i samoloty F-16. Holendrzy pełnią swój dyżur od 5 stycznia.

Misja nad krajami bałtyckimi trwa od 2004 roku. Wówczas Litwa, Łotwa i Estonia zwróciły się z prośbą do NATO o ochronę ich przestrzeni powietrznej. Sojusznicy zdecydowali, że misja Air Policing będzie prowadzona rotacyjnie. Od marca 2004 roku żołnierze wydzieleni z sojuszniczych państw pełnili trzymiesięczne dyżury. Natomiast od marca 2006 roku zmiany trwają cztery miesiące. Zgodnie z decyzją Rady Północnoatlantyckiej misja nad państwami bałtyckimi jest prowadzona bezterminowo.

Pierwszy kontyngent wojskowy „Orlik” uczestniczył w misji Air Policing w 2006 roku. Utworzyły go 1 Eskadra Lotnictwa Taktycznego i 23 Baza Lotnicza. Podczas kolejnych zmian PKW organizowały jednostki z Malborka i Mińska Mazowieckiego, czyli 22 i 23 Baza Lotnictwa Taktycznego („Orlik 2” – 2008; „Orlik 3” – 2010; „Orlik 4” – 2012; „Orlik 5” – 2014; „Orlik 6” – 2015).

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Bartosz Bera

dodaj komentarz

komentarze


Cztery kilometry walki
Świętowali na sportowo
Limity służby czynnej w 2018 roku
Centrum dowodzenia NATO w Polsce?
Wsparcie dla misji Air Policing
Podziękuj bohaterom!
Czy w szkołach będzie wychowanie proobronne?
Dni Radiolokacji
Patrioty o krok bliżej
Minister Antoni Macierewicz podsumował dwa lata kierowania resortem obrony
Posłowie rozmawiali o sytuacji materialnej wojskowych
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Kobiety na misjach obserwacyjnych
Tragedia SS „Wigry”
Wypadek na poligonie
Nowa instrukcja lotów HEAD do końca roku
Piłkarska jesień wojskowych drużyn – czas na podsumowania
Twórcy SPO odznaczeni
Armia Czerwona zamyka kleszcze
Jastrzębie wracają z Litwy do domu
Wojsko kupiło drony uderzeniowe
Rozbrajanie kontrolowane, Warszawa, listopad 1918
Żołnierze kruczego pióra
Trzy medale przełajowców na wojskowych mistrzostwach świata
Raport MON o książce Tomasza Piątka
Studenci Akademii Wojsk Lądowych pomagają weteranom
Twierdze nie do zdobycia
Język współpracy
Bandera nad „Kormoranem”
Boeing dla VIP-ów wylądował w Polsce
Z obiektywem na wojnę
Spartakiada: Zmechanizowani ze Szczecina kontra Czarna Dywizja
Pamiątki po polskich żołnierzach trafią do ich rodzin
„Dunaj ’17” – test przed misją
Polacy pojechali do Kanady po zwycięstwo
Czarna dywizja na ćwiczeniach „Borsuk”
Jeszcze mobilniejsze NATO
Ćwiczenia Maple Arch '17 w Nowej Dębie
MON odzyska narzędzia analizy planów operacyjnych
Zbierają doświadczenia w pustynnych warunkach
Autosan sprzedaje autobusy do Niemiec
Więcej pieniędzy na obronność
Służba w WOT nie tylko dla dwudziestolatków
Żołnierz WOT-u mistrzem wojska w szachach
Co dalej z polsko-ukraińskim dialogiem historycznym?
Zabytkowy silnik do Renault FT
Posłowie o przemyśle stoczniowym
Nowa współpraca wojskowa UE
Jubileusz Śląska Wrocław
Wyższe dodatki dla żołnierzy
Posłowie o budżecie obronnym na 2018 rok
Drugie życie Challengerów
Patrioty coraz bliżej
Polacy jadą na misję szkoleniową do Iraku
Blok operacyjny na miarę XXI wieku

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO