moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Cztery korwety dla Rumunii

Rząd Rumunii zdecydował o kupnie czterech nowych wielozadaniowych korwet bez rozpisywania przetargu. Zamówienie ma trafić do holenderskiej grupy stoczniowej Damen Schelde Naval Shipbuilding BV. Okręty zostaną wprawdzie zbudowane w Rumunii, ale w należącej do Holendrów stoczni w Galati. Wartość transakcji wraz kosztami szkolenia załogi, wsparcia logistycznego i uzbrojenia dla nowych korwet oceniono na 1,6 mld euro.

Położona nad Morzem Czarnym Rumunia od kilku lat inwestuje w modernizację swej floty. Jednym z priorytetowych programów morskich jest zakup czterech wielozadaniowych korwet. 29 listopada 2016 roku rumuńska Rada Ministrów podjęła kluczową decyzję w tej sprawie. Postanowiła bowiem, że zamówienie na budowę nowych okrętów otrzyma – bez przetargu – holenderska grupa stoczniowa Damen Schelde Naval Shipbuilding BV. Pierwsza korweta ma być gotowa już po 30 miesiącach od podpisania umowy! Wszystkie mają być oddane w ciągu siedmiu lat.

Według wcześniejszych doniesień medialnych, na realizację programu zaplanowano 3,6 mld lei, czyli 837 mln euro, do 2020 roku. Ostatecznie jednak koszty transakcji wraz z pakietami, szkoleniowym i logistycznym (stworzenie m.in. zdolności serwisowania nowych okrętów w kraju), wyniosą 1,6 mld euro (wraz z VAT-em). Program ma trwać przez siedem lat.

Ministerstwo obrony narodowej poinformowało, że zanim dokonano wyboru, eksperci przeanalizowali 13 projektów korwet i uznali, iż cztery z nich mogą spełnić potrzeby rumuńskich sił morskich. Nie podano jednak, które jednostki były w ogóle brane pod uwagę. Ujawniono tylko to, że zdecydowano się na okręty rodziny SIGMA, które są w ofercie Damen Schelde Naval Shipbuilding BV. Choć nie uzasadniono oficjalnie tego wyboru, to wszystko wskazuje na to, że jednym z kluczowych powodów była obecność Holendrów w Rumunii. Od 1999 roku należy do nich Damen Shipyards Galati.

W mediach rumuńskich pojawiło się pewne zaskoczenie, gdy chodzi o typ okrętu, który postanowiono kupić – SIGMA 10514, a nie mniejszy SIGMA 9813. Do tego we wszystkich oficjalnych rumuńskich materiałach jest informacja, że będzie to „korweta wielozadaniowa” (corveta multifuncțională), a SIGMA 10514 to, według producenta, już lekka fregata i zarazem największa spośród trzech oferowanych przez niego typów tej klasy jednostek. Jednostka tego typu ma wyporność 2365 ton, długość 105,11 m i szerokość 14 m. Siłownia okrętowa, złożona z dwóch silników wysokoprężnych, o mocy 10 000 KW każdy, i dwóch silników elektrycznych, o mocy 1300 KW każdy, pozwala jej osiągnąć maksymalną prędkość 28 węzłów. Zasięg pływania holenderskiej fregaty to 5000 mil morskich. Załoga liczy 120 oficerów, podoficerów i marynarzy.

Lekka fregata może być uzbrojona w armatę morską kal. 76 mm, zestawy obrony bezpośredniej, wyrzutnie pocisków przeciwskrętowych i przeciwlotniczych oraz torped. Na rufie znajduje się lądowisko dla śmigłowca lub bezzałogowych statków powietrznych. W opcji, na życzenie zamawiającego, jest również hangar.

Na razie jedynym nabywcą okrętów typu SIGMA 10514 jest Indonezja, która zamówiła dwie fregaty (mają wejść do służby w 2017 roku). Nowe jednostki zastąpią w siłach morskich Rumunii stare korwety, które zwodowano w latach 1983–1991. „Amiral Petre Bărbuneanu” (F-260) i „Vice-Amiral Eugeniu Roşca” (F-263) zaliczane są według klasyfikacji NATO do typu Tetal I. Natomiast korwety „Contraamiral Eustațiu Sebastian” (F-264) i „Contraamiral Horia Macellariu” (F-265) do typu Tetal II.

Tadeusz Wróbel

autor zdjęć: Damen Schelde Naval Shipbuilding BV

dodaj komentarz

komentarze

~Łukasz
1482684660
W Rumunii wybrano. Ciekawe kiedy u nas wybiorą okręty tego typu i z powodzeniem wcielą do służby. Niestety obawiam się że nieprędko. "Dobra zmiana" anuluje kolejna przetargi. Już niedługo Muzeum Marynarki Wojennej wzbogaci się o nowe eksponaty z Oksywia i Świnoujścia. Oby im miejsca wystarczyło :)
53-1A-55-17

Mieczysław Darmaszek – konfident zastrzelony przez kobiety
Przyszli podporucznicy WOT
Saperskie zmagania na lądzie i wodzie
Rycerz wolności
Wielka modernizacja Drawska
W Lublinie ruszyły spotkania z kandydatami na terytorialsów
Płetwy dla komandosów
Szkolenia i kursy dla terytorialsów
Powołanie do WOT krok po kroku
WSOWL na drodze do Akademii Wojsk Lądowych
Wystawa o Kościuszce w Muzeum WP
Poszukiwali min u wybrzeży Grecji, teraz kierują się na Morze Czarne
Wielki, amerykański, przetarg na samoloty szkolne
Konstruktorzy odebrali nagrody I3TO
Afgański policjant Ahmad Zia potrzebuje pomocy
Posłowie dyskutowali o natowskich wojskach w Polsce
Natowski zespół bliżej Ukrainy
ORP „Wigry” ćwiczył z niemieckimi marynarzami
Michał Dworczyk nowym wiceministrem w MON
Zrozumieć Rosję
Mój dziadek, ostatni z niezłomnych
Górski trening zwiadowców
Laureaci Buzdyganów
12 Dywizja przećwiczy dowodzenie operacją obronną
Migawki z Afganistanu
Słynna kotwica, symbol Polski Walczącej, ma 75 lat
Od 2018 roku będą nowe książeczki wojskowe
Priorytety MON-u w 2017 roku
Żołnierze wśród złotych medalistów czempionatu w Belgradzie
Płk rez. Krzysztof Szopiński uhonorowany „Nagrodą specjalną”
Gen. Józef Bem – bohater trzech narodów
„Poseidon” na Morzu Czarnym
Ostatnie piętro izraelskiej tarczy
Ostatnie testy Krabów
Podchorąży zwycięzcą XVI Biegu Żołnierskiego
Transportowce nad Powidzem
Gen. Mika o zmianach w armii
Strzelcy konni atakują w Wędrzynie
Michał Jach: Wzmocnimy obronę wschodniej Polski
Tulipany z Belmy trafią do OT
Zmechanizowani w Drawsku. Kontratak z lasu
Minister Macierewicz podsumował rok w MON
Kobiety na misjach
Śmigłowcowy przetarg pod lupą CBA
Buzdygany – nagrody dla zasłużonych dla Wojska Polskiego
Dżudoka najlepszy w walce w bliskim kontakcie
Opiekun bohaterów
Transportery we wsi. Dowódca ranny!
W Sejmie o jastrzębiach i ich możliwościach
Coraz mniej czasu na decyzję o studiach mundurowych
Lekarze pamięci
Psycholog z intuicją
Będą podwyżki dla pracowników wojska
Jak rodziła się legenda Legii Cudzoziemskiej
Rotmistrz Pilecki: Mnie tutaj wykończyli. Oświęcim to była igraszka...
ALIS – cyfrowa rewolucja w lotnictwie wojskowym
Gen. Frank Tate: jesteście liderem w regionie
Pancerniak z Żagania walczy o pas zawodowego mistrza Polski

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO