moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Cztery korwety dla Rumunii

Rząd Rumunii zdecydował o kupnie czterech nowych wielozadaniowych korwet bez rozpisywania przetargu. Zamówienie ma trafić do holenderskiej grupy stoczniowej Damen Schelde Naval Shipbuilding BV. Okręty zostaną wprawdzie zbudowane w Rumunii, ale w należącej do Holendrów stoczni w Galati. Wartość transakcji wraz kosztami szkolenia załogi, wsparcia logistycznego i uzbrojenia dla nowych korwet oceniono na 1,6 mld euro.

Położona nad Morzem Czarnym Rumunia od kilku lat inwestuje w modernizację swej floty. Jednym z priorytetowych programów morskich jest zakup czterech wielozadaniowych korwet. 29 listopada 2016 roku rumuńska Rada Ministrów podjęła kluczową decyzję w tej sprawie. Postanowiła bowiem, że zamówienie na budowę nowych okrętów otrzyma – bez przetargu – holenderska grupa stoczniowa Damen Schelde Naval Shipbuilding BV. Pierwsza korweta ma być gotowa już po 30 miesiącach od podpisania umowy! Wszystkie mają być oddane w ciągu siedmiu lat.

Według wcześniejszych doniesień medialnych, na realizację programu zaplanowano 3,6 mld lei, czyli 837 mln euro, do 2020 roku. Ostatecznie jednak koszty transakcji wraz z pakietami, szkoleniowym i logistycznym (stworzenie m.in. zdolności serwisowania nowych okrętów w kraju), wyniosą 1,6 mld euro (wraz z VAT-em). Program ma trwać przez siedem lat.

Ministerstwo obrony narodowej poinformowało, że zanim dokonano wyboru, eksperci przeanalizowali 13 projektów korwet i uznali, iż cztery z nich mogą spełnić potrzeby rumuńskich sił morskich. Nie podano jednak, które jednostki były w ogóle brane pod uwagę. Ujawniono tylko to, że zdecydowano się na okręty rodziny SIGMA, które są w ofercie Damen Schelde Naval Shipbuilding BV. Choć nie uzasadniono oficjalnie tego wyboru, to wszystko wskazuje na to, że jednym z kluczowych powodów była obecność Holendrów w Rumunii. Od 1999 roku należy do nich Damen Shipyards Galati.

W mediach rumuńskich pojawiło się pewne zaskoczenie, gdy chodzi o typ okrętu, który postanowiono kupić – SIGMA 10514, a nie mniejszy SIGMA 9813. Do tego we wszystkich oficjalnych rumuńskich materiałach jest informacja, że będzie to „korweta wielozadaniowa” (corveta multifuncțională), a SIGMA 10514 to, według producenta, już lekka fregata i zarazem największa spośród trzech oferowanych przez niego typów tej klasy jednostek. Jednostka tego typu ma wyporność 2365 ton, długość 105,11 m i szerokość 14 m. Siłownia okrętowa, złożona z dwóch silników wysokoprężnych, o mocy 10 000 KW każdy, i dwóch silników elektrycznych, o mocy 1300 KW każdy, pozwala jej osiągnąć maksymalną prędkość 28 węzłów. Zasięg pływania holenderskiej fregaty to 5000 mil morskich. Załoga liczy 120 oficerów, podoficerów i marynarzy.

Lekka fregata może być uzbrojona w armatę morską kal. 76 mm, zestawy obrony bezpośredniej, wyrzutnie pocisków przeciwskrętowych i przeciwlotniczych oraz torped. Na rufie znajduje się lądowisko dla śmigłowca lub bezzałogowych statków powietrznych. W opcji, na życzenie zamawiającego, jest również hangar.

Na razie jedynym nabywcą okrętów typu SIGMA 10514 jest Indonezja, która zamówiła dwie fregaty (mają wejść do służby w 2017 roku). Nowe jednostki zastąpią w siłach morskich Rumunii stare korwety, które zwodowano w latach 1983–1991. „Amiral Petre Bărbuneanu” (F-260) i „Vice-Amiral Eugeniu Roşca” (F-263) zaliczane są według klasyfikacji NATO do typu Tetal I. Natomiast korwety „Contraamiral Eustațiu Sebastian” (F-264) i „Contraamiral Horia Macellariu” (F-265) do typu Tetal II.

Tadeusz Wróbel

autor zdjęć: Damen Schelde Naval Shipbuilding BV

dodaj komentarz

komentarze

~Łukasz
1482684660
W Rumunii wybrano. Ciekawe kiedy u nas wybiorą okręty tego typu i z powodzeniem wcielą do służby. Niestety obawiam się że nieprędko. "Dobra zmiana" anuluje kolejna przetargi. Już niedługo Muzeum Marynarki Wojennej wzbogaci się o nowe eksponaty z Oksywia i Świnoujścia. Oby im miejsca wystarczyło :)
53-1A-55-17

Zawiszacy na Litwie
Jelcz się wzmacnia
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Szpital polowy, czyli test Żelaznej Dywizji
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Medale dla sojuszników z Niderlandów
W wojsku orientują się najlepiej
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
„Droga do GROM-u”
„JUR” dla terytorialsów
Sztuka i służba w jednym kadrze
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Priorytetowe zaangażowanie
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Maratońskie święto w Warszawie
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
W poszukiwaniu majora Serafina
Speczespół wybierze „Orkę”
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
DragonFly czeka na wojsko
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
WOT na Szlaku Ratunkowym
Abolicja dla ochotników
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
Wellington „Zosia” znad Bremy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
„Road Runner” w Libanie
Kosmiczny Perun
Mity i manipulacje
Kircholm 1605
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Brytyjczycy na wschodniej straży
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Transbałtycka współpraca
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
Koniec dzieciństwa
Niezłomni w obronie
Polski „Wiking” dla Danii
Standardy NATO w Siedlcach
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Szli po odznakę norweskiej armii
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Polskie Bayraktary nad Turcją

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO