moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Indie planują kupić nowe myśliwce

Na początku przyszłego roku ma się okazać, kto dostarczy Indiom 120-150 nowych jednosilnikowych myśliwców. Sprawa jest pilna, ponieważ indyjskie lotnictwo już dziś potrzebuje nowych maszyn, a wkrótce będzie musiało wycofać wysłużone MiG-i. O zamówienie powalczą najpewniej Szwedzi oferujący Gripena E oraz Amerykanie z F-16 Block 70. Produkcja samolotu miałaby zostać przeniesiona do Indii.

Indyjskie lotnictwo ma obecnie do dyspozycji radzieckie samoloty MiG -21, MiG-27, MiG-29, Su-30MKI, brytyjsko-francuskie Jaguary, francuskie Mirage-2000. To według różnych źródeł od 32 do 35 eskadr, tymczasem potrzeby określono na poziomie 45. Co więcej w najbliższych 10 latach wycofanych powinno zostać 11 eskadr, w każdej po 18 maszyn, MiG-ów-21 i MiG-ów-27 (już siedem lat temu zakładano, że do końca 2015 roku zakończą one służbę). MiG-i zastąpić mają m.in. produkowane w Indiach i od lipca wprowadzane do linii wielozadaniowe Tejasy (co najmniej 120 sztuk). We wrześniu indyjski rząd sfinalizował również kontrakt dotyczący zakupu francuskich myśliwców Rafale. Negocjacje trwały cztery lata, ostatecznie kupiono jednak 36, a nie jak wcześniej planowano 126 maszyn. To wszystko sprawia, że Hindusi muszą jak najszybciej pozyskać dodatkowe wielozadaniowe samoloty.

Kontrakt stulecia?

Jak donosi portal defensenews, powołując się na źródła w indyjskim ministerstwie obrony, New Delhi planuje kupić 120-150 nowych jednosilnikowych myśliwców. Najbardziej prawdopodobne jest, że o kontrakt stulecia (według analityków firmy konsultingowej IHS Janes jego wartość może sięgnąć 12 mld USD) powalczą Szwedzi oferujący Gripena E oraz Amerykanie z F-16 Block 70. Pozostałe samoloty, brane pod uwagę jeszcze we wcześniejszym postępowaniu, a więc F/A-18E/F Super Hornet, Eurofighter Typhoon oraz MiG-29, to maszyny dwusilnikowe.

Zarówno Saab, jak i Lockheed Martin gotowe są przenieść produkcję do Indii, zgodnie z forsowaną przez premiera Narendrę Modiego polityką „make in India”. Hindusi liczą, iż transfer technologii dokonany przy tej okazji mógłby być pomocny przy opracowaniu drugiej generacji Tejasa, którego produkcja miałaby ruszyć około 2024 roku. Wybór myśliwca, zgodnie z deklaracją ministra obrony Manohara Parrikara, ma nastąpić do marca przyszłego roku. Produkcja mogłaby zaś zostać uruchomiona w perspektywie około trzech lat.

Zbrojeniowe kalkulacje

Oceniając szanse obydwu konkurentów, trudno nie zauważyć, iż pozycja negocjacyjna Waszyngtonu jest zdecydowanie silniejsza. Indie mają już kilka konstrukcji amerykańskich (C-130, C-17, P-8, AH-64D, CH-47E, są także zainteresowane nowym powietrznym tankowcem KC-46), poza tym Lockheed Martin kusi przeniesieniem jedynej linii produkcyjnej F-16. Dzięki temu Indie stałyby się światowym centrum serwisowym myśliwca używanego w blisko trzydziestu państwach, także, co nie jest bez znaczenia, w skonfliktowanym z nimi Pakistanie. Niezwykle istotnym argumentem może okazać się również kwestia ewentualnego wznowienia przez Amerykanów produkcji F-22 Raptor. Indie to obok Japonii drugie państwo zainteresowane zakupem eksportowej wersji tego myśliwca.

Indyjskie kalkulacje określa przede wszystkim scenariusz jednoczesnego konfliktu z Pakistanem i Chinami. Do dywersyfikacji dostaw uzbrojenia, którą wyraźnie widać na przykładzie floty sił powietrznych, składania widmo nałożenia na Indie różnego rodzaju sankcji, jak miało to miejsce np. po testach nuklearnych z 1998 roku.

Rafał Ciastoń , ekspert Fundacji im. Kazimierza Pułaskiego ds. stosunków międzynarodowych, technologii militarnych i konfliktów zbrojnych

autor zdjęć: Indian Military Forces

dodaj komentarz

komentarze

~tomek
1482681720
Do takiego kontraktu jak Indie na 120 -150 samolotów z przeniesieniem produkcji za 12 mld $ spokojnie mogłaby przystąpić Polska . Zyskujemy nowe kompetencje , technologię i stajemy się centrum serwisowym . To była by świetna obrona przeciwlotnicza . Zyskujemy też możliwości ofensywne , szturmowe , rozpoznanie lotnicze - możliwość odwetowego uderzenia -to daje do myślenia potencjalnym przeciwnikom. Polskę stać na taki kontrakt.
DB-48-EE-C4
~Adam
1482675600
Warto zwrócić uwagę że F-16 jest oferowany przy współpracy z Tata, a Gripen razem z HAL. A to HAL jest takim ichnim PGZ.
FA-F5-AA-FC

Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
 
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Tragiczne zdarzenie na służbie
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Sandhurst: końcowe odliczanie
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Święto stołecznego garnizonu
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Wytropić zagrożenie
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
SOR w Legionowie
Kolejne FlyEye dla wojska
Metoda małych kroków
Pod skrzydłami Kormoranów
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kadisz za bohaterów
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Posłowie dyskutowali o WOT
Na straży wschodniej flanki NATO
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Rekordziści z WAT
Ameryka daje wsparcie
Zachować właściwą kolejność działań
Pilecki ucieka z Auschwitz
Pytania o europejską tarczę
Wojna w świętym mieście, część druga
Gunner, nie runner
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
25 lat w NATO – serwis specjalny
Weterani w Polsce, weterani na świecie
W obronie wschodniej flanki NATO
NATO on Northern Track
Sprawa katyńska à la española
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Szybki marsz, trudny odwrót
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Zmiany w dodatkach stażowych
Wojna w świętym mieście, epilog
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W Italii, za wolność waszą i naszą
NATO na północnym szlaku
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO