moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Niemcy i Szwedzi namawiają Polskę do kupna ich okrętów

Wypożyczenie okrętów zanim zostaną dostarczone nowe jednostki i współpraca z polskim przemysłem obronnym – to oferta, jaką Polsce składają koncerny zbrojeniowe, które ubiegają się o kontrakt na dostawę trzech okrętów podwodnych. Podczas Warsaw Security Forum propozycje warunków sprzedaży jednostek przedstawili producenci z Niemiec i Szwecji.

Warsaw Security Forum to spotkanie ekspertów zajmujących się bezpieczeństwem międzynarodowym. Podczas jednego z paneli dyskutowano na temat nowoczesnych okrętów podwodnych. Polska zamierza kupić trzy takie jednostki w ramach programu „Orka”. Mają one zastąpić te, które – ze względu na wiek – będą musiały zostać wycofane ze służby. Sprawa jest pilna, bo pierwszy z czterech okrętów typu Kobben (mają ponad 50 lat), powinien pójść „na żyletki” już w przyszłym roku. Z ofertą sprzedaży zgłosili się już do Polski producenci z Niemiec, Szwecji i Francji. Niemiecki koncern ThyssenKrupp Marine Systems zaproponował okręty typu 214 lub 212A (ten drugi jest skonstruowany „pod Bałtyk”). Mają one napęd AIP, tzn. niezależny od powietrza, dzięki czemu okręt może długo pozostać w zanurzeniu. Tego rodzaju jednostki są w wyposażeniu wielu armii NATO, oprócz niemieckiej także m.in. włoskiej, greckiej czy portugalskiej. Okręty te służą także w siłach morskich Korei Południowej.

Niestety, zanim do służby wejdą nowe jednostki, stare będą wycofane. To oznacza problemy chociażby związane z utrzymaniem załóg, które muszą się przecież systematycznie szkolić. – Póki co w Akademii Marynarki Wojennej zbudowaliśmy symulator okrętu podwodnego we wnętrzu Kobbena. Na nim możemy szkolić załogi, ale symulator jest tylko symulatorem – mówi admirał w stanie spoczynku Jędrzej Czajkowski, były zastępca dowódcy marynarki wojennej.

Biorąc pod uwagę sytuację, w jakiej znajduje się polska marynarka, koncerny zbrojeniowe proponują rozwiązania przejściowe. – Niemiecka marynarka wojenna deklaruje gotowość leasingu nawet dwóch obecnie eksploatowanych okrętów typu U212A, czyli takich, jakie proponujemy Polsce – mówi szef sprzedaży TKMS Philipp Schön. – Co ważne, ta oferta jest niezależna od decyzji o zakupie nowych okrętów podwodnych – dodaje Philipp Schön.

Podobną propozycję wysunął też Saab. Szwedzi zaproponowali Polsce nowoczesny okręt podwodny typu A26. To jednostka, która dopiero powstaje dla tamtejszej marynarki wojennej. – Mamy świadomość, że proponujemy okręt, który na razie nie jest użytkowany. Ale właśnie dlatego prowadzimy szeroki dialog z polską stroną, dzięki czemu możemy zrozumieć jej oczekiwania – mówi Jason Howard, dyrektor SAAB w Polsce. Zanim A26 trafiłby do Polski, Szwedzi wypożyczyliby starszą jednostkę. Chodzi o Sodermanland – jednostkę z końca lat 80. – Ten okręt może zostać wyposażony zgodnie z oczekiwaniami strony polskiej – deklaruje Jason Howard. Sodermanland są obecnie eksploatowane przez Szwedów (używają też nowszych okrętów Gotland z lat 90.).

MON podkreśla, że szanse na wygranie przetargu mają firmy, które będą chciały zainwestować w polski przemysł. Biorąc pod uwagę oczekiwania polskiej strony, producenci starają się pokazać, że współpraca gospodarcza z Polską jest dla nich istotna. Dlatego podczas trwającego obecnie Warsaw Security Forum Saab podpisał z Polską Grupą Zbrojeniową porozumienie w sprawie możliwej współpracy przy budowie nowoczesnych okrętów, w tym podwodnych. – Mamy trzy propozycje. Po pierwsze chcielibyśmy skorzystać z polskiej kadry stoczniowej, angażując ją w budowę powstającej obecnie pierwszej jednostki typu A26. Pozwoliłoby to polskim fachowcom nabyć doświadczenia i wiedzy przydatnej w budowie nowoczesnych okrętów podwodnych. Możemy także zaproponować współpracę przy modernizacji okrętu typu Sodermanland, która mogłaby się odbywać w stoczni w Karlskronie lub w Gdyni. Wreszcie w samym programie „Orka” przewidujemy duży udział przemysłowy polskiej strony – wylicza dyrektor SAAB w Polsce Jason Howard.

Podobną ofertę ma dla Polaków niemiecki producent. – Przygotowaliśmy warunki współpracy i produkcji okrętów podwodnych z polskim przemysłem. Wkrótce przedstawimy je polskiemu Ministerstwu Obrony Narodowej, a wtedy będziemy mogli ogłosić je publicznie – zaznacza Philipp Schön.

Trzecim oferentem, proponującym nowe okręty dla polskiej marynarki wojennej, jest francuski koncern DCNS, który chce sprzedać jednostki typu Scorpene. Francuzi nie pojawili się jednak na Warsaw Security Forum.

Według planów modernizacji armii, przetarg na dostawę okrętów dla marynarki wojennej powinien zostać rozstrzygnięty w przyszłym roku.

Marcin Górka

autor zdjęć: comcam.pl, Saab Group

dodaj komentarz

komentarze

~gość
1478190960
nie mam pojęcia o marynarce ale czy bałtyk nie jest za płytki i za mały dla okrętów podwodnych. pewnie się czają w kilku tych głębokich miejscach gdzie łatwo będzie je namierzyć i zniszczyć. inna sprawa jeśli jakiś kraj ma super broń a jest w sojuszu z innym co ma inną broń to się wzajemnie uzupełniajmy bez potrzeby kupowania wszystkiego. oni okręty, my rakiety i samoloty lub siły specjalne
B9-0C-9E-F3
~Janek
1478000340
widać po tych wpisach,że albo nie mają pojęcia o marynarce wojennej (znalazł się znawca od rakietek a drugi od prochu) albo ktoś im płaci za pisanie takich bzdur
BC-CF-A0-47
~jaro7
1477745340
PO PIERWSZYM DNIU EWENTUALNEJ WALKI Z rOSJĄ WSZYSTKIE NASZE OKRĘTY BĘDĄ PODWODNE. Nie ma sensu zakupywać tego typu okrętów ,lepiej za te pieniądze zakupić kolene baterie rakietowe obrony wybrzeża.
43-0D-AA-5F
~Adalbert
1477696980
Niech lepiej sfinansują badania i rozwój potężniejszego prochu do pocisków czołgowych żebyśmy byli wstanie przebić rosyjskie pancerze w razie konfliktu
92-1B-90-D6

Kadisz za bohaterów
 
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Front przy biurku
Sandhurst: końcowe odliczanie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Szpej na miarę potrzeb
Ocalały z transportu do Katynia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Szarża „Dragona”
Przygotowania czas zacząć
Barwy walki
Święto stołecznego garnizonu
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Wojna w świętym mieście, epilog
V Korpus z nowym dowódcą
Ramię w ramię z aliantami
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Odstraszanie i obrona
Mundury w linii... produkcyjnej
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Strażacy ruszają do akcji
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Prawda o zbrodni katyńskiej
Rakiety dla Jastrzębi
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Sprawa katyńska à la española
Charge of Dragon
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Kolejne FlyEle dla wojska
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Zachować właściwą kolejność działań
Na straży wschodniej flanki NATO
SOR w Legionowie
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Wojna w świętym mieście, część druga
Zbrodnia made in ZSRS
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Optyka dla żołnierzy
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Zmiany w dodatkach stażowych
25 lat w NATO – serwis specjalny
NATO na północnym szlaku
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Głos z katyńskich mogił
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
NATO on Northern Track

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO