moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Tysiąc lotów AWACS-a nad Polską

Dziś w 1 Bazie Lotnictwa Transportowego na Okęciu dziennikarze mogli obejrzeć samolot wczesnego ostrzegania i dowodzenia AWACS. Od marca 2014 roku natowskie maszyny z systemem dozoru radiolokacyjnego dalekiego zasięgu wykonały tysiąc misji nad Polską. NATO zwiększyło częstotliwość takich lotów po rosyjskiej agresji przeciwko Ukrainie.

Spotkanie na terenie 1 Bazy Lotnictwa Transportowego zorganizowano z okazji tysiąca misji AWACS-ów nad Polską, jakie przeprowadzono od wiosny 2014 roku. Zaprezentowany na Okęciu samolot należy do sojuszniczego Komponentu E-3A, który stacjonuje w bazie lotniczej Geilenkirchen w Niemczech. – Misje AWACS-a wpisują się w szerszą gamę działań, jakie NATO podjęło, aby zapewnić bezpieczeństwo na wschodniej flance – mówił płk Karol Dymanowski, dyrektor Departamentu Polityki Zbrojeniowej MON.

Polska przystąpiła do programu NATO Early Warning and Control Programe Management Organisation (NAPMO) w 2006 roku. Od tamtej pory wraz 15 innymi krajami staliśmy się współużytkownikiem jednostki, w skład której wchodziło 17 samolotów E-3A AWACS.

Maszyny wczesnego ostrzegania i dowodzenia E-3 Sentry opracowano na platformie czterosilnikowego Boeinga 707. Wyposażono je w radary AN/aPY-1 z obracającą się anteną, która jest zamontowana nad kadłubem. Lot AWACS-a może trwać do dziesięciu godzin. W tym czasie samolot wykrywa i identyfikuje różne obiekty, nie tylko w powietrzu. Jeden E-3A znajdujący się na wysokości 10 tys. m jest w stanie zebrać informacje z całej przestrzeni powietrznej Polski.

Zarejestrowane w Luksemburgu AWACS-y stacjonują na stałe w bazie Geilenkirchen, ale podczas misji korzystają z innych lotnisk, m.in. w Polsce. W skład ich załóg wchodzą żołnierze różnych armii. – Mamy w komponencie ponad 20 etatów narodowych. Obok podpułkownika służy w nim trzech majorów i trzech kapitanów. Resztę stanowią podoficerowie – mówił gen. dyw. Jan Śliwka, zastępca dowódcy generalnego rodzajów sił zbrojnych. W spotkaniu w Warszawie uczestniczył także dowódca Komponentu E-3A – gen. bryg. Karsten Stoye oraz załoga AWACS-a.

Najwyższy stopniem spośród Polaków służących w E-3A, podpułkownik Zygmunt Anioł, podkreśla: Obok radaru samolot ma też pasywne systemy wykrywania. Na pokładzie są również kontrolerzy, dzięki którym możemy naprowadzać maszyny bojowe na cele powietrzne, naziemne i nawodne. Wszystkie uzyskane przez nas informacje są przesyłane w czasie rzeczywistym za pośrednictwem taktycznego systemu transmisji danych do naziemnych stanowisk dowodzenia. Można je przekazywać także pilotom myśliwców będących w powietrzu.

Film: MON

Polskie siły powietrzne mają prawo korzystać z systemu AWACS w sytuacjach zagrożenia lub konfliktu. Generał Śliwka przypomniał, że samoloty pomagały zabezpieczać szczyt NATO w Polsce, Światowe Dni Młodzieży, Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej w 2012 roku, a także wizytę papieża Benedykta XVI w 2006 roku. Poza tym natowskie E-3A brały udział w wielu ćwiczeniach wojskowych, które odbywały się na terenie Polski, wspierały też sześć misji Air Policing naszych lotników nad Litwą, Łotwą i Estonią. Od ubiegłego roku jednostka z Geilenkirchen blisko współpracuje z 1 i 2 Skrzydłem Lotnictwa Taktycznego. Polacy wspólnie z załogami samolotów E-3A uczestniczą w planowaniu i realizacji misji lotniczych. Przedstawiciele polskich sił powietrznych pełnią różne funkcje na pokładach samolotów AWACS.

Pierwszy seryjny samolot amerykańskie siły powietrzne otrzymały w marcu 1977 roku. NATO zamówiło 18 maszyn E-3A, jedna z nich rozbiła się w Grecji.

Tadeusz Wróbel

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze


The Taste of Military Service
Astronauta w Szkole Orląt
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
„Poradnik Bezpieczeństwa” już w drodze
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Wisła dopłynęła
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Przełomowy czas dla WZL-2
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Polski Rosomak dalej w produkcji
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Combat 56 u terytorialsów
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Snowboardzistka i pływacy na medal
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Pilot z MasterChefa gotuje: karpatka i boeuf bourguignon
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Sojusznicza obrona
Paczka dla bohatera już w drodze!
Panczeniści na podium w Hamar
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
MON przejmuje Hutę Częstochowa
Historyczna „Wisła”
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Pancerniacy jadą na misję
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Mundurowi z benefitami
Kolejne AW149 nadlatują
Przygotowani na każdy scenariusz
Noc na „pasku”
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Wojsko ma swojego satelitę!
Niebo pod osłoną
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Dzień wart stu lat
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Gdy ucichnie artyleria
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Plan na WAM
Odpalili K9 Thunder
W hołdzie poległym
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Kto zostanie Asem Sportu?
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Wojsko z nowym programem rozwoju
„Burza” nabiera kształtów
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Najdłuższa noc
Gala Boksu na Bemowie
Piątka z czwartego wozu
Koniec bezkarności floty cieni?
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Niebawem dostawy karabinków Grot A3
Medalowe żniwa pływaków CWZS-u
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Formoza – 50 lat morskich komandosów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO