moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Tysiąc lotów AWACS-a nad Polską

Dziś w 1 Bazie Lotnictwa Transportowego na Okęciu dziennikarze mogli obejrzeć samolot wczesnego ostrzegania i dowodzenia AWACS. Od marca 2014 roku natowskie maszyny z systemem dozoru radiolokacyjnego dalekiego zasięgu wykonały tysiąc misji nad Polską. NATO zwiększyło częstotliwość takich lotów po rosyjskiej agresji przeciwko Ukrainie.

Spotkanie na terenie 1 Bazy Lotnictwa Transportowego zorganizowano z okazji tysiąca misji AWACS-ów nad Polską, jakie przeprowadzono od wiosny 2014 roku. Zaprezentowany na Okęciu samolot należy do sojuszniczego Komponentu E-3A, który stacjonuje w bazie lotniczej Geilenkirchen w Niemczech. – Misje AWACS-a wpisują się w szerszą gamę działań, jakie NATO podjęło, aby zapewnić bezpieczeństwo na wschodniej flance – mówił płk Karol Dymanowski, dyrektor Departamentu Polityki Zbrojeniowej MON.

Polska przystąpiła do programu NATO Early Warning and Control Programe Management Organisation (NAPMO) w 2006 roku. Od tamtej pory wraz 15 innymi krajami staliśmy się współużytkownikiem jednostki, w skład której wchodziło 17 samolotów E-3A AWACS.

Maszyny wczesnego ostrzegania i dowodzenia E-3 Sentry opracowano na platformie czterosilnikowego Boeinga 707. Wyposażono je w radary AN/aPY-1 z obracającą się anteną, która jest zamontowana nad kadłubem. Lot AWACS-a może trwać do dziesięciu godzin. W tym czasie samolot wykrywa i identyfikuje różne obiekty, nie tylko w powietrzu. Jeden E-3A znajdujący się na wysokości 10 tys. m jest w stanie zebrać informacje z całej przestrzeni powietrznej Polski.

Zarejestrowane w Luksemburgu AWACS-y stacjonują na stałe w bazie Geilenkirchen, ale podczas misji korzystają z innych lotnisk, m.in. w Polsce. W skład ich załóg wchodzą żołnierze różnych armii. – Mamy w komponencie ponad 20 etatów narodowych. Obok podpułkownika służy w nim trzech majorów i trzech kapitanów. Resztę stanowią podoficerowie – mówił gen. dyw. Jan Śliwka, zastępca dowódcy generalnego rodzajów sił zbrojnych. W spotkaniu w Warszawie uczestniczył także dowódca Komponentu E-3A – gen. bryg. Karsten Stoye oraz załoga AWACS-a.

Najwyższy stopniem spośród Polaków służących w E-3A, podpułkownik Zygmunt Anioł, podkreśla: Obok radaru samolot ma też pasywne systemy wykrywania. Na pokładzie są również kontrolerzy, dzięki którym możemy naprowadzać maszyny bojowe na cele powietrzne, naziemne i nawodne. Wszystkie uzyskane przez nas informacje są przesyłane w czasie rzeczywistym za pośrednictwem taktycznego systemu transmisji danych do naziemnych stanowisk dowodzenia. Można je przekazywać także pilotom myśliwców będących w powietrzu.

Film: MON

Polskie siły powietrzne mają prawo korzystać z systemu AWACS w sytuacjach zagrożenia lub konfliktu. Generał Śliwka przypomniał, że samoloty pomagały zabezpieczać szczyt NATO w Polsce, Światowe Dni Młodzieży, Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej w 2012 roku, a także wizytę papieża Benedykta XVI w 2006 roku. Poza tym natowskie E-3A brały udział w wielu ćwiczeniach wojskowych, które odbywały się na terenie Polski, wspierały też sześć misji Air Policing naszych lotników nad Litwą, Łotwą i Estonią. Od ubiegłego roku jednostka z Geilenkirchen blisko współpracuje z 1 i 2 Skrzydłem Lotnictwa Taktycznego. Polacy wspólnie z załogami samolotów E-3A uczestniczą w planowaniu i realizacji misji lotniczych. Przedstawiciele polskich sił powietrznych pełnią różne funkcje na pokładach samolotów AWACS.

Pierwszy seryjny samolot amerykańskie siły powietrzne otrzymały w marcu 1977 roku. NATO zamówiło 18 maszyn E-3A, jedna z nich rozbiła się w Grecji.

Tadeusz Wróbel

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze


Jelcz się wzmacnia
Kawaleria pancerna spod znaku 11
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
DragonFly czeka na wojsko
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
W poszukiwaniu majora Serafina
Szpital polowy, czyli test Żelaznej Dywizji
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Brytyjczycy na wschodniej straży
Abolicja dla ochotników
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Standardy NATO w Siedlcach
Speczespół wybierze „Orkę”
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Kosmiczny Perun
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Koniec dzieciństwa
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
Wellington „Zosia” znad Bremy
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
„JUR” dla terytorialsów
W wojsku orientują się najlepiej
Szli po odznakę norweskiej armii
Polski „Wiking” dla Danii
Kircholm 1605
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Mity i manipulacje
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
Niezłomni w obronie
„Road Runner” w Libanie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Priorytetowe zaangażowanie
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Maratońskie święto w Warszawie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
Sztuka i służba w jednym kadrze
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Transbałtycka współpraca
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
„Droga do GROM-u”
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
WOT na Szlaku Ratunkowym
Zawiszacy na Litwie
Polskie Bayraktary nad Turcją

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO