moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Tysiąc lotów AWACS-a nad Polską

Dziś w 1 Bazie Lotnictwa Transportowego na Okęciu dziennikarze mogli obejrzeć samolot wczesnego ostrzegania i dowodzenia AWACS. Od marca 2014 roku natowskie maszyny z systemem dozoru radiolokacyjnego dalekiego zasięgu wykonały tysiąc misji nad Polską. NATO zwiększyło częstotliwość takich lotów po rosyjskiej agresji przeciwko Ukrainie.

Spotkanie na terenie 1 Bazy Lotnictwa Transportowego zorganizowano z okazji tysiąca misji AWACS-ów nad Polską, jakie przeprowadzono od wiosny 2014 roku. Zaprezentowany na Okęciu samolot należy do sojuszniczego Komponentu E-3A, który stacjonuje w bazie lotniczej Geilenkirchen w Niemczech. – Misje AWACS-a wpisują się w szerszą gamę działań, jakie NATO podjęło, aby zapewnić bezpieczeństwo na wschodniej flance – mówił płk Karol Dymanowski, dyrektor Departamentu Polityki Zbrojeniowej MON.

Polska przystąpiła do programu NATO Early Warning and Control Programe Management Organisation (NAPMO) w 2006 roku. Od tamtej pory wraz 15 innymi krajami staliśmy się współużytkownikiem jednostki, w skład której wchodziło 17 samolotów E-3A AWACS.

Maszyny wczesnego ostrzegania i dowodzenia E-3 Sentry opracowano na platformie czterosilnikowego Boeinga 707. Wyposażono je w radary AN/aPY-1 z obracającą się anteną, która jest zamontowana nad kadłubem. Lot AWACS-a może trwać do dziesięciu godzin. W tym czasie samolot wykrywa i identyfikuje różne obiekty, nie tylko w powietrzu. Jeden E-3A znajdujący się na wysokości 10 tys. m jest w stanie zebrać informacje z całej przestrzeni powietrznej Polski.

Zarejestrowane w Luksemburgu AWACS-y stacjonują na stałe w bazie Geilenkirchen, ale podczas misji korzystają z innych lotnisk, m.in. w Polsce. W skład ich załóg wchodzą żołnierze różnych armii. – Mamy w komponencie ponad 20 etatów narodowych. Obok podpułkownika służy w nim trzech majorów i trzech kapitanów. Resztę stanowią podoficerowie – mówił gen. dyw. Jan Śliwka, zastępca dowódcy generalnego rodzajów sił zbrojnych. W spotkaniu w Warszawie uczestniczył także dowódca Komponentu E-3A – gen. bryg. Karsten Stoye oraz załoga AWACS-a.

Najwyższy stopniem spośród Polaków służących w E-3A, podpułkownik Zygmunt Anioł, podkreśla: Obok radaru samolot ma też pasywne systemy wykrywania. Na pokładzie są również kontrolerzy, dzięki którym możemy naprowadzać maszyny bojowe na cele powietrzne, naziemne i nawodne. Wszystkie uzyskane przez nas informacje są przesyłane w czasie rzeczywistym za pośrednictwem taktycznego systemu transmisji danych do naziemnych stanowisk dowodzenia. Można je przekazywać także pilotom myśliwców będących w powietrzu.

Film: MON

Polskie siły powietrzne mają prawo korzystać z systemu AWACS w sytuacjach zagrożenia lub konfliktu. Generał Śliwka przypomniał, że samoloty pomagały zabezpieczać szczyt NATO w Polsce, Światowe Dni Młodzieży, Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej w 2012 roku, a także wizytę papieża Benedykta XVI w 2006 roku. Poza tym natowskie E-3A brały udział w wielu ćwiczeniach wojskowych, które odbywały się na terenie Polski, wspierały też sześć misji Air Policing naszych lotników nad Litwą, Łotwą i Estonią. Od ubiegłego roku jednostka z Geilenkirchen blisko współpracuje z 1 i 2 Skrzydłem Lotnictwa Taktycznego. Polacy wspólnie z załogami samolotów E-3A uczestniczą w planowaniu i realizacji misji lotniczych. Przedstawiciele polskich sił powietrznych pełnią różne funkcje na pokładach samolotów AWACS.

Pierwszy seryjny samolot amerykańskie siły powietrzne otrzymały w marcu 1977 roku. NATO zamówiło 18 maszyn E-3A, jedna z nich rozbiła się w Grecji.

Tadeusz Wróbel

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze


Starcie pancerniaków
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Marynarze mają nowe motorówki
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Pięściarska uczta w Suwałkach
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Kircholm 1605
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
OPW budują świadomość obronną
Zasiać strach w szeregach wroga
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Sukces Polaka w biegu z marines
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Nie daj się zhakować
Kolejny kontrakt Dezametu
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Abolicja dla ochotników
Rusza program „wGotowości”
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Niespokojny poranek pilotów
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Mundurowi z benefitami
Męska sprawa: profilaktyka
„Road Runner” w Libanie
Brytyjczycy na wschodniej straży
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Polski „Wiking” dla Danii
Inwestycja w bezpieczeństwo
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Arteterapia dla weteranów
Nowe zasady dla kobiet w armii
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Koniec dzieciństwa
Sportowcy na poligonie
Wellington „Zosia” znad Bremy
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Marynarze podjęli wyzwanie
Mity i manipulacje
Standardy NATO w Siedlcach
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Kaman – domknięcie historii
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Odznaczenia za wzorową służbę
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Szansa na nowe życie
Pomnik nieznanych bohaterów
Awanse generalskie na Święto Niepodległości

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO